Урок "Ідейно-художні особливості романтизму. Поети-романтики(загальний огляд). Вічна тема кохання в баладі Петра Гулака-Артемовського "Рибалка". Засоби романтичного зображення""

Про матеріал
Ознайомити учнів із літературою українського романтизму, його ідейно-художніми особливостями. Охарактеризувати життя і творчість поета-романтика, проаналізувати його поезію з фокусом на вічну тему кохання у баладі Петра Гулака-Артемовського "Рибалка". Розвивати пам'ять, увагу та спостережливість учнів через аналіз поетичних творів. Виховувати любов до літератури та поетичного слова, підтримувати почуття поваги до митців-романтиків. Прищеплювати інтерес до результатів власної праці та впливу літератури на сучасність.
Перегляд файлу

Ідейно-художні особливості романтизму. Поети-романтики(загальний огляд). Вічна тема кохання в баладі Петра Гулака-Артемовського "Рибалка". Засоби романтичного зображення"

 Мета:  Ознайомити учнів із літературою українського романтизму, його ідейно-художніми особливостями. Охарактеризувати життя і творчість поета-романтика, проаналізувати його поезію з фокусом на вічну тему кохання у баладі Петра Гулака-Артемовського "Рибалка". Розвивати пам'ять, увагу та спостережливість учнів через аналіз поетичних творів. Виховувати любов до літератури та поетичного слова, підтримувати почуття поваги до митців-романтиків. Прищеплювати інтерес до результатів власної праці та впливу літератури на сучасність.

Теорія літератури: літературний термін «Романтизм»

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. 

Обладнання: презентація , авторські ілюстрації до змісту програмових поезій створені на сайті https://dream.ai/create?fbclid=IwAR3MzWFSr3nIPshLF0v0t9fHvgkko2JPLvdAKNqhxbZ8n-3QFcpJiJDDpi

Матеріал про романтизм в українській літературі, дидактичний матеріал. 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Вікторина «Пригадай романтика»

  1. Який рух у літературі та мистецтві кінця XVIII - початку XIX століття був прямим протиставленням класицизму?
  2. Яким чином український романтизм спочатку проявився із використанням народних елементів?
  3. Де знаходиться головний центр української школи романтиків?
  4. Які відомі європейські письменники вплинули на утворення українського романтизму?
  5. Які нові поетичні жанри з'явилися завдяки романтизму?
  6.  Хто з представників відомої української нової літератури?
  7.  Які твори вам відомі з творчості Віктора Забіла?
  8.  Які твори вам відомі з творчості Михайла Петренка?
  9. Прослухайте пісню "Дивлюсь я на небо" і поділіться враженнями.

https://www.youtube.com/watch?v=wfm-XpWMwHQ

ІІІ. Основний зміст уроку 

  1. Ідейно-художні особливості романтизму 

    1.1.Поняття про романтизм. 
    Романтизм, провідний напрямок у літературі, науці та мистецтві, виник наприкінці XVIII століття в Німеччині й прославився в літературі Європи та Америки в першій половині XIX століття. Романтики були проти класицистичних стандартів мистецтва, їх канонів та обмежень. У своїх творах вони відображали ідеального героя, його внутрішній світ та ідеали, заради яких він вступає в боротьбу.

Одним із ключових рис романтизму є трагічне розуміння подвійності світу: герой усвідомлює недосконалість як світу, так і людей, маючи бажання спілкуватися з ними, а водночас мріючи про життя в цьому світі поряд з ними – недосконалими істотами, та мріючи бути зрозумілими і прийнятими.

 1.2. Ознаки напряму:

Представлення видатних особистостей у незвичайних ситуаціях;

Показ надзвичайних подій, які часто мають трагічний характер (таємничі вбивства, викрадання, чари, зрада, розлуки тощо);

Використання фантастики (фантастичні сюжети, казкові герої, чудернацькі артефакти, надприродні природи та ситуація);

Ліричний герой, що перебуває в гармонії з природою та природним оточенням; Значна увага до національно-історичної тематики у всіх жанрах літератури.
1.3. Тематична спрямованість: 
Історія України осягається через її демократичні засади, славну спадщину козацької свободи та нескорену боротьбу проти зовнішніх загроз. Це також історія виявлення й осуду недоліків у суспільному устрої, захисту тих, хто вимагає від несправедливості, та вираження щирого співчуття всім, хто потерпає.
1.4. Справжні  герої романтичних творів — У романтичних творах особливе місце відводиться козакам, насамперед запорожцям, які виявляли самовідданість у захисті Батьківщини, та народним співцям, таким як кобзарі, лірники та бандуристи. Вони стали голосом народу, втілюючи його думки та сподівання, а також були творцями та хранителями національної культури.  Поруч із реальними постатями — козаками, гетьманами, селянами, ремісниками — у творах часто з’являлися міфічні творіння: русалки, відьми, вовкулаки, упірі та інші. Усі романтичні герої були або високоморальними, або виконаними моральністю, вродливими або ж вкрай потворними
1.5.  Романтичні пейзажі також незвичайні, нерідко страшні: дикі гори, глибокі ущелини, страхітливі хащі, безкрайні пустелі, , розбурхане море, циганський табір, бушування стихій
2. Опрацювання життєвого і творчого шляху  поета – романтика.

 2.1. Петро Петрович Гулак-Артемовський. Коротка біографія.

Особистість Петра Гулака-Артемовського осяяна надзвичайними досягненнями в культурі та освіті. Народившись у скромній родині священика, він самостійно пройшов шлях від бурсака до викладача Харківського університету, відомого своєю ерудицією та глибокими знаннями.  Петро Гулак-Артемовський, народившись 27 січня 1790 року, піднявся від скрутного життя до викладацьких посад завдяки власним зусиллям. Його шлях був неспокійним, сповнений тяжких випробувань та втрат. Він отримав домашню освіту від батька, пізніше продовжив у Київській духовній академії та після смерті батьків продовжив свою освіту в Бердичів та Харкові.  Викладацьку кар'єру Петро почав як викладач французької мови, а згодом очолив кафедру російської історії та статистики. Його педагогічні можливості були беззаперечними, а лекції збирали аудиторію з усієї місцевості.  Гулак-Артемовський відомий також як першопрохідець української літератури, автор перших віршів та байок українською мовою. Він не лише писав власні твори, а й перекладав та переспівував твори європейських класиків.  окремо вашої науково-педагогічної діяльності, він виховав численне нащадтя, серед яких були видатні особистості, присвятивши своє життя освіті та культурі. Помер у віці 75 років у 1865 році, залишивши позначку у вітчизняній науці та літературі.

   2.2. Гулак-Артемовський «Рибалка». Читання твору.

   2.3. Виразне читання поетичного твору в ролях. 

   2.4. Вікторина

1.Що таке балада?

2.Чому твір «Рибалка» є спеціальним до балади?

3.Яка тема твору "Рибалка"? 

4.Розповідь про те, як молодий Рибалка за наполегливими вмовляннями Дівчини-русалки пірнув у воду, намагаючись там продовжити своє життя. 5.Яка ідея твору "Рибалка"? 

Розкажіть сюжет балади? Молодий хлопець рибалив, глибоко замислений, спостерігаючи за поплавком. У воді з'явилася Дівчина-русалка, яка почала докоряти рибалкам  за його вплив на їхній світ. Вона захоплено описувала принади підводного царства, закликаючи його приєднатися до них і залишити землю. Зачарований красою русалки, рибалка довго не збільшуючи, залишив береги і занурився у воду. "І з того часу його ніхто не бачив на березі!".

6.Уславлення щирого почуття кохання, за допомогою якого можна звабити людину та змінити умови її життя.

7. З якою промовою звернувся головний герой до рибок?

8.Чому рибалка пірнає у воду?

  1. Чому на ваш погляд рибалка був сумний ? Який жанр твору для визначення автора?

 

 Ознаки романтизму у творі:  Перетворення фольклорного жанру балади в літературний контекст. Надзвичайні описи природи, які створюють неординарні образи. Характерний тон балади, виражений у мелодійності та емоційній насиченості. Присутність національного колориту в описі персонажів Рибалки та Русалки. Використання часто зустрічаються зменшувальних форм та лексики, що характерне для поезії.

Групова робота «Редактор»

Завдання полягає  в тому, щоб виписати всі пестливі форми  в тексті. Ось вони: «молоденький», «рибочки», «маленькі», «серденько», «рибалочка», «коханнячко», «дівчинонька», «брівки», «гарненький», «рибки», «сонечко», «червоненький» , «веселенькі», «зіроньки», «ніженьки», «глибшенько».  Епітети в тексті: «веселенькі, червоненькі», «темна ніч», «зрадний гак», «парубоцьке серденько».  Риторичні оклики, запитання, метафори, порівняння та повтори в оригінальному тексті відсутні.

2.7. Робота в парах.  Складіть  інформаційне ґроно щодо характеристики героїв балади.
.Молодий Рибалка представляє типового українського хлопця з простого сільського життя, а Русалка-спокусниця – це українська дівчина, яка чарує свою красу та жартівливими манерами: «коса гойдається, брівками моргає»

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Поетичний флешмоб: Запропонуйте учасникам флешмобу прочитати цю баладу на публіці. Це може бути на вулиці, у парку або навіть біля води. Відчути ритмічний шум води, рухи рибалок та риб. 

Мистецька інсталяція: Створіть інсталяцію з об’ємними елементами води та риби, можливо, у формі великої води з рибами, які «вискакують» з нею, або використовуйте візуальні та звукові ефекти, щоб передати атмосферу водного середовища. 

Відеопроект: Зняти короткометражний фільм або відеоролик, який відтворює сюжет балади. Це може бути комбінація акторської гри, візуальних ефектів та музики, щоб передати атмосферу та емоції від цього віршу.  Рибальський фестиваль: Організуйте захід, присвячений рибальству та водним видам спорту. Можна змінити виставку рибальського сполучення, майстер-класи з виготовлення приманок або навіть риболовлі. 

Поетична виставка: Створіть виставку, де ця балада  буде представлений у поєднанні із зображенням водяного середовища та риб.

V. Підсумок уроку

 На сьогоднішньому уроці ми поглибили знання про український романтизм та його художні особливості, досліджуючи творчість поета-романтика Петра Гулака-Артемовського. Ми відзначили його поезію, зосередившись на вічній темі кохання у баладі "Рибалка".  Під час уроку ми з’ясували, що український романтизм — це період, коли поети та письменники віддавали перевагу поетичному вираженню своїх почуттів та емоцій, відображаючи турботи про свободу, кохання, природу та національну ідентичність.  Життя та творчість Петра Гулака-Артемовського внесені у світ поезії, яка відтворює глибину почуттів, сповнену емоцій та вражень. Балада "Рибалка" не лише передає тему кохання, а й відображає глибокі внутрішні конфлікти та роздуми героя.  Аналізуючи цей твір, ми розвивали свою пам’ять, увагу та спостережливість, старанно досліджуючи поетичні засоби, образи та відтінки почуттів, які автор вбудовував у свої рядки.  Не тільки ми занурюємось у світ українського романтизму, а й розуміємо, що література має величезний вплив на сучасне мистецтво, культуру та допомогу розвитку нашого світогляду.  Вивчаючи процес творчості романтичних поетів, ми виховуємо почуття поваги до митів, спонукаючи учнів цінувати поетичне слово та розуміти його значення в сучасному світі. Цей урок підтримує інтерес до творчості та прагнення до самовираження через мистецтво, що є місцем для розвитку особистості кожного з нами

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

   Метод «Мікрофон»

-  Чим саме сподобалася вам сьогоднішня тема?

- Які види робіт  були для вас цікавими?

- Чи  виникали труднощі під час виконання завдань на уроці,які саме?

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати сенкан до слова «Рибалка» .

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 грудня 2023
Переглядів
1637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку