Тема. Прийшла до нас у гості Осінь.
Мета: продовжувати формувати у дітей уявлення про пори року, розширити знання дітей про осінь, її прикмети; ознайомити із змінами, які відбуваються в живій і неживій природі восени;
вчити дітей спостерігати за об’єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнення за результатами власних спостережень; розвивати вміння застосовувати отриманні знання при виконанні практичних вправ; вчити учнів висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками, виховувати повагу до оточуючих.
виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні:
- встановлюють найпростіші взаємозв’язки у живій і неживій природі;
- використовують інформацію, отриману з відомих та запропонованих джерел;
- малюють графічними матеріалами.
Обладнання: мультимедійний комплекс, картки-малюнки для поділу дітей на групи, фліпчарт, кольорові олівці та фломастери, цеглинки Legо, вирізки для лепбуку «Прикмети осені».
Хід уроку
І Ранкове коло
1. Привітання
- Доброго ранку, любий мій клас!
Діти, я бачити рада всіх Вас!
Нумо у коло сідаєм дружненько
І посміхнімось усі веселенько.
І привітаємо друга, що справа.
«Доброго ранку!» - скажем ласкаво
Руку потиснемо і обіймемо.
Гарний новий день
Разом розпочнемо.
- Любі діти, я рада бачити всіх Вас сьогодні і разом прямувати до Країни знань!
2. Вправа «Ранкові враження»
- Я сьогодні йшла до школи
І раділа, як ніколи.
Мені сонце посміхалось,
Листя з вітерцем гойдалось
Жовте, золоте, червоне
На гілках і на осонні.
Люди цьому дивувались,
Одне одному всміхались,
Одне одного вітали,
День з усмішки починали.
Учням необхідно продовжити речення за відповідним початком:
- «Сьогодні, коли я йшла (йшов) до школи, я побачила (побачив) …».
3. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей. Технологія «Асоціативний кущ»
- Тепло чи холодно надворі?
- Яким було небо?
- Чи були сьогодні опади?
- Чи світило нам зранку сонечко?
- А чи гріло воно?
- Якого кольору стало листя на деревах і кущах?
- Що ще цікавого ви помітили?
- Подивіться на всі прикмети, які ви назвали.
4. Робота з календарем природи
- Відмітимо Ваші спостереження в нашому календарі природи.
5. Щоденні новини
- Любі хлопчики й дівчата!
На вас чекає новин багато.
Учитель: Сьогодні, діти, ми будемо разом з вами працювати в центрах навчальної діяльності. У науковому центрі ми дізнаємося багато цікавого про прикмети осені, у математичному – порахуємо, скільки листочків опало з клена, що біля вікна, у мистецькому – організуємо виставку ваших малюнків «Осінь-чарівниця». А ще на нас чекають змагання юних велосипедистів.
6. Очікування.
- Прошу всіх вас утворити ранкове коло. Діти, поміркуйте і скажіть, чого ви чекаєте від цього дня? (Діти відповідають)
ІІ Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Як Осінь у гості їздила
В давні часи розповідали, що на землі серед людей жила Осінь. І була вона дуже гарною і милою до всіх. Мала Осінь трьох синів. Вересень, Жовтень, Листопад були вже дорослими, тому жили та господарювали окремо. Одного разу вирішила Осінь відвідати кожного із своїх синочків, щоб подивится як вони живуть чи пам’ятають чого їх мати навчала.
Спочатку вона приїхала у гості до свого старшого сина Вересня. Побачила Осінь як її син, лагідний і веселий, допомагає людям збирати щедрі врожаї, дарує їм гарну погоду і чудовий настрій. Зраділа вона, що Вересень такий до людей привітний, посміхнулася і далі поїхала.
Вирушила Осінь в гості до середнього сина. Володіння Жовтня вразили її різнобарвністю кольорів. Ліси і дуки були одягнені у жовті, червоні, помаранчеві, багряні шати. А сам Жовтень, не покладаючи рук, малював, щоб зробити все довкола ще казковішим. Побачив він матір, зрадів, золоті килими постелив їй під ноги. Зраділа Осінь, бо її другий син виявився таким талановитим.
В гарному настрої помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А як вступила у його володіння була вражена до глибини душі: все навколо було сірим і похмурим. Навіть сонечко не бажало виглянути з-за хмар. А сам Листопад сердитим вихором проходив по володіннях, струшуючи листя з дерев та лякаючи звірів і пташок. Засмутилася Осінь, бо не таким вона сина виховувала. Засумувала і розплакалася довгим осіннім дощем. Нічого синові не сказала, повернулася і пішла.
Стомлена і пригнічена повернулася Осінь додому. Поплакала вона ще трохи й заснула міцним сном. А коли прокинулася, соромно їй стало до людей повертатися. Тому вирішила Осінь, що буде приходити до них тільки раз на рік.
Так, як і українці, назву першого місяця осені тісно пов’язують з вересом і наші сусіди-слов’яни. Білоруси називають його «верасєнь», поляки — «вжесєнь». У перекладі з латинської мови вересень означає «місяць цвітіння вересу», а з литовської — «місяць вересу».
Та більшість європейських народів використовують латинську назву «септембер», що в перекладі означає «сьомий». Не дивно, адже ще у Древньому Римі вересень і справді був сьомим місяцем року.
Справа у тому, що у римлян новий рік починався з березня. Тож навіть, коли літочислення змінилося з юліанського на григоріанське, назву лишили старою.
Сонце все рідше вияснюється з-під купчасто-дощових хмар. Натомість усе частіше дмуть холодні, пронизливі вітри, зриваючи останнє листя з дерев і кущів, сипле дощем, а то й крупою та снігом. Не чутно співу пташок, рідко яку й побачиш. Дерева вже майже всі оголились і чорніють під сірим небом. Усе частіше навідується сльота… Це – листопад, місяць холодних вітрів, дощів, туману, інею, а там – і першого снігу. А вже «від першого снігу до санного шляху – 40 днів». Значно знижується температура, замерзає земля, на дорогах з’являється ожеледиця, а на водоймах – лід. Ще й скорочення світлового дня, довгі вечори й ночі...
Листопáд – одинадцятий місяць року, третій місяць осені. Інші, давні народні, назви листопада – грудкотрус, листопадець, падолист…
Вересень.
Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом,
В палісаднику жоржини
Розгорілись дивоцвітом.
Жовтень.
Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь,
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.
Листопад.
Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах.
Лише молода горобина
Світиться в гронах червоних.
ІV Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу
Гарно ми попрацювали:
Танцювали і співали.
Зосередимося враз,
Завдання чек на нас.
Червоні, жовті, зелененькі
Листочки ось лежать гарненькі.
Ви листочки обирайте,
За кольором групу об’єднайте.
Хто швиденько в нас міркує?
А хто вправно в нас працює?
Діти вправу оцю знають.
Три групи вже мене чекають.
Гарно ми спостерігали,
Прикмети осені шукали.
Тепер мені допоможіть
Відгадки вправно ви зайдіть.
Завдання для групи «Зелені листочки»
У південний край землі
Відлітають журавлі,
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати. (Вересень)
Завдання для групи «Жовті листочки»
Кличуть нас поля й сади
Збирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць… (жовтень).
Завдання для групи «Червоні листочки»
Крапле з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад).
В народі про цей місяць кажуть: «Жовтень хоч і холодний, але листопад і його перехолодить». Як ви гадаєте, чому?
Природознавство 1 клас. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі.
6. Захист творчих робіт
Група «Зелені листочки»
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках -
Все розмалює на путі,
Дерева стануть золоті.
І ми її уклінно просим:
- Заходь у гості, щедра осінь!
Група «Жовті листочки»
Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала, наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта.
Група «Червоні листочки»
Осінь, осінь, осінь,
Медом пахнуть роси,
Журавлі курличуть в небі
Та вітри голосять.
Рідко сонце світить,
А на голих вітах
В'яже осінь рукавички
З бабиного літа.
V Підведення підсумків
Список використаних джерел
ні матеріали. URL: http://kyiv-oblosvita.gov.ua/dovidnik-zakladiv-osviti/136-
https://uamodna.com › articles › bratchyny-grudkotrus-padolyst