Розробка уроку "Осінь".

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з курсу "Я досліджую світ" на тему: "Осінь" для 1 класу НУШ.
Перегляд файлу

Тема. Прийшла до нас у гості Осінь.

Мета: продовжувати формувати у дітей уявлення про пори року, розширити знання дітей про осінь, її прикмети; ознайомити із змінами, які відбуваються в живій і неживій природі восени;

вчити дітей спостерігати за об’єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнення за результатами власних спостережень; розвивати вміння застосовувати отриманні знання при виконанні практичних вправ; вчити учнів висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками, виховувати повагу до оточуючих.

виховувати любов до природи рідного краю.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати

Наприкінці заняття учні:

  • розпізнають пори року;
  • називають в певному порядку осінні місяці;
  • виділяють прикмети осені;

-   встановлюють найпростіші взаємозв’язки у живій і неживій природі;

-   використовують інформацію, отриману з відомих та запропонованих джерел;

-   малюють графічними матеріалами.

  • обирають одяг відповідно до осінньої погоди.

Обладнання: мультимедійний комплекс, картки-малюнки для поділу дітей на групи, фліпчарт, кольорові олівці та фломастери, цеглинки Legо, вирізки для лепбуку «Прикмети осені».

 

Хід уроку

І Ранкове коло

1. Привітання

    -   Доброго ранку, любий мій клас!

        Діти, я бачити рада всіх Вас!

        Нумо у коло сідаєм дружненько

        І посміхнімось усі веселенько.

        І привітаємо друга, що справа.

        «Доброго ранку!» - скажем ласкаво

        Руку потиснемо і обіймемо.

        Гарний новий день

         Разом розпочнемо.

- Любі діти, я рада бачити всіх Вас сьогодні і разом прямувати до Країни знань!

2. Вправа «Ранкові враження»

-   Я сьогодні йшла до школи

    І раділа, як ніколи.

    Мені сонце посміхалось,

    Листя з вітерцем гойдалось

    Жовте, золоте, червоне

    На гілках і на осонні.

    Люди цьому дивувались,

    Одне одному всміхались,

    Одне одного вітали,

    День з усмішки починали.

  • Діти, а що спостерігали ви, коли йшли до школи?

 Учням необхідно продовжити речення за відповідним початком:

- «Сьогодні, коли я йшла (йшов) до школи, я побачила (побачив) …».

3. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей. Технологія «Асоціативний кущ»

- Тепло чи холодно надворі?

- Яким було небо?

- Чи були сьогодні опади?

- Чи світило нам зранку сонечко?

- А чи гріло воно?

- Якого кольору стало листя на деревах і кущах?

- Що ще цікавого ви помітили?

- Подивіться на всі прикмети, які ви назвали.

 

 

Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "Осінь"                                                      

Результат пошуку зображень за запитом "Осінь"

Результат пошуку зображень за запитом "похмуре небо"Результат пошуку зображень за запитом "ПТИЦИ УЛЕТАЮТ"

 

 

 

                                             

 

Пов’язане зображення   Результат пошуку зображень за запитом "зонт и дождь"   Результат пошуку зображень за запитом "осінній одяг"

 

4. Робота з календарем природи

- Відмітимо Ваші спостереження в нашому календарі природи.

Результат пошуку зображень за запитом "календар природи осінь"

5. Щоденні новини

- Любі хлопчики й дівчата!

 На вас чекає новин багато.

Учитель: Сьогодні, діти, ми будемо разом з вами працювати в центрах навчальної діяльності. У науковому центрі ми дізнаємося багато цікавого про прикмети осені, у математичному – порахуємо, скільки листочків опало з клена, що біля вікна, у мистецькому – організуємо виставку ваших малюнків «Осінь-чарівниця». А ще на нас чекають змагання юних велосипедистів.

6. Очікування.

-  Прошу всіх вас утворити ранкове коло. Діти, поміркуйте і скажіть, чого ви чекаєте від цього дня? (Діти відповідають)

 

ІІ Повідомлення теми та мети уроку

  • Про що ми сьогодні будемо говорити нам підкаже цей ребус.

                           Результат пошуку зображень за запитом "ребус осінь"

  • Сьогодні ми, як справжні дослідники, будемо спостерігати за змінами в живій і неживій природі, узагальнимо наші знання про осінь, познайомимося з назвами осінніх місяців і будемо їх відмічати у нашому «Календарі природи», а також з осінніми  прикметами.

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з малюнками
  • Діти, розгляньте малюнки. На якому з них зображена осінь?
  • Чому ви так вирішили?
  • Які прикмети Вам підказали, що зображена саме осінь?
  1. Розповідь учителя
  • Сьогодні ми познайомимося з синами Осені з трьома осінніми місяцями. А щоб дізнатися як їх звуть послухаємо казку і переглянемо презентацію

                                           Як Осінь у гості їздила

В давні часи розповідали, що на землі серед людей жила Осінь. І була вона дуже гарною і милою до всіх. Мала Осінь трьох синів. Вересень, Жовтень, Листопад були вже дорослими, тому жили та господарювали окремо. Одного разу вирішила Осінь відвідати кожного із своїх синочків, щоб подивится як вони живуть чи пам’ятають чого їх мати навчала.

Спочатку вона приїхала у гості до свого старшого сина Вересня. Побачила Осінь як її син, лагідний і веселий, допомагає людям збирати щедрі врожаї, дарує їм гарну погоду і чудовий настрій. Зраділа вона, що Вересень такий до людей привітний, посміхнулася і далі поїхала.

Вирушила Осінь в гості до середнього сина. Володіння Жовтня вразили її різнобарвністю кольорів. Ліси і дуки були одягнені у жовті, червоні, помаранчеві, багряні шати. А сам Жовтень, не покладаючи рук, малював, щоб зробити все довкола ще казковішим. Побачив він матір, зрадів, золоті килими постелив їй під ноги. Зраділа Осінь, бо її другий син виявився таким талановитим.

В гарному настрої помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А як вступила у його володіння була вражена до глибини душі: все навколо було сірим і похмурим. Навіть сонечко не бажало виглянути з-за хмар. А сам Листопад сердитим вихором проходив по володіннях, струшуючи листя з дерев та лякаючи звірів і пташок. Засмутилася Осінь, бо не таким вона сина виховувала. Засумувала і розплакалася довгим осіннім дощем. Нічого синові не сказала, повернулася і пішла.

Стомлена і пригнічена повернулася Осінь додому. Поплакала вона ще трохи й заснула міцним сном. А коли прокинулася, соромно їй стало до людей повертатися. Тому вирішила Осінь, що буде приходити до них тільки раз на рік.

  1. Бесіда, що супроводжується переглядом презентації
  • Скільки синів-місяців має Осінь?
  • Як називають перший місяць?
  • Якщо дні стали коротшими, за вікном квітнуть айстри, а на деревах зявляєтсья поодиноке жовте листя, будь певен — у гості завітав дев’ятий місяць року — вересень.
  • Осінній місяць - Вересень, фото 2А чому він саме так називається?
  • Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом — вічнозеленою рослиною, яка широко розповсюдженою на Поліссі. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби та соснові бори саме у вересні.

      Так, як і українці, назву першого місяця осені тісно пов’язують з вересом і наші сусіди-слов’яни.  Білоруси називають його «верасєнь», поляки — «вжесєнь». У перекладі з латинської мови вересень означає «місяць цвітіння вересу», а з литовської — «місяць вересу».

          Та більшість європейських народів використовують латинську назву «септембер», що в перекладі означає «сьомий». Не дивно, адже ще у Древньому Римі вересень і справді був сьомим місяцем року.

Справа у тому, що у римлян новий рік починався з березня. Тож навіть, коли літочислення змінилося з юліанського на григоріанське, назву лишили старою.

  • Візьміть цеглинки LEGO покажіть, будь ласка, якого кольору листя  у вересні?
  • Правильно, воно ще зеленее.
  • А зараз який місяць?
  • Якщо вересень дев’ятий місяць року, то який же за порядком  жовтень?
  • Правильно – десятий. А, як ви гадаєте, чому цей місяць так називається?
  • Українська назва другого осіннього місяця не потребує будь-яких пояснень. Довколишні гаї зодяглися в найпривабливіший — жовтогарячий колір. Назва «жовтень», як стверджують давні джерела, була відомою ще за Київської Русі. Поруч з жовтнем уживалося й слово «паздерник». Воно походить од спільнослов'янського «паздер», тобто костриця. Саме о цій порі починали масово переробляти льон та коноплі. Вилежані під осінніми дощами та вітрами стебла сушили в печі, потім їх м'яли на терницях і голіруч, щоб очистити волокно від костриці. Цей процес і досі в глибинних поліських селах називають «паздерництвом». До речі, наші сусіди білоруси офіційно йменують жовтень "кастрічніком», себто місяцем костриці. На Україні побутували й інші назви цього місяця. Серед найвідоміших - «грязень» (від грузьких доріг), «хмурень» (надмірно похмурих днів), "листопадник" (період опадання листя).

 

  • А як називається останній місяць осені? Чому?

Сонце все рідше вияснюється з-під купчасто-дощових хмар. Натомість усе частіше дмуть холодні, пронизливі вітри, зриваючи останнє листя з дерев і кущів, сипле дощем, а то й крупою та снігом. Не чутно співу пташок, рідко яку й побачиш. Дерева вже майже всі оголились і чорніють під сірим небом. Усе частіше навідується сльота… Це – листопад, місяць холодних вітрів, дощів, туману, інею, а там – і першого снігу. А вже «від першого снігу до санного шляху – 40 днів». Значно знижується температура, замерзає земля, на дорогах з’являється ожеледиця, а на водоймах – лід. Ще й скорочення світлового дня, довгі вечори й ночі...

Листопáд – одинадцятий місяць року, третій місяць осені. Інші, давні народні, назви листопада  грудкотрус, листопадець, падолист…

 

  1. Поетична хвилинка

Вересень.
Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом,
В палісаднику жоржини
Розгорілись дивоцвітом.

Жовтень.
Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь,
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.

Листопад.
Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах.
Лише молода горобина
Світиться в гронах червоних.

  • Нагадайте мені, діти, котрий з цих місяців розпочинає осінь? (Вересень - початок осені)
  • Котрий з них стоїть посередині? (Жовтень стоїть посередині)
  • А який місяць є передвісником зими? (Листопад - кінець цієї пори року).

 

  1. Руханка «Осінні танці» (на слова К. Перелісної»)
    Вітер взяв сопілку в руки:
    — Ду-ду-ду!
    Хто зі мною потанцює
    У саду?
    Захиталися жоржини:
    — Може, й ми!
    Тільки ти нас над землею підійми!
    — Шкода часу,— вітер каже,—
    Підіймать!
    Видно, вам не доведеться танцювать!
    Тут як зірвуться листочки із дубка,
    Із вербички, із берези,
    Із кленка,— хто червоний, хто жовтавий,
    Хто рудий, а хто трішечки зелений —
    Молодий.
    Як закрутяться у танці
    Угорі! І низенько над землею,
    У дворі. Вітер кинувся за ними:
    — Ой, ду-ду!
    От хто вміє танцювати
    до ладу!
     

 

ІV Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу

  1. Об’єднання в групи за кольором листочків

Гарно ми попрацювали:

Танцювали і співали.

Зосередимося враз,

Завдання чек на нас.

                     Червоні, жовті, зелененькі

   Листочки ось лежать гарненькі.

   Ви листочки обирайте,

   За кольором групу об’єднайте.

Хто швиденько в нас міркує?

А хто вправно в нас працює?

Діти вправу оцю знають.

Три групи вже мене чекають.

 

  1. Відгадування загадок

Гарно ми спостерігали,

Прикмети осені шукали.

Тепер мені допоможіть

Відгадки вправно ви зайдіть.

 

Завдання для групи «Зелені листочки»

У південний край землі
Відлітають журавлі,
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати. (Вересень)

  • В народі про цей місяць кажуть: «Вересень пахне яблуками, а жовтень — капустою». Як ви гадаєте, чому?

C:\Users\UserDW\Desktop\вересень.jpg             C:\Users\UserDW\Desktop\raskraski-sentyabr-2.jpg

  • Знайдіть відповідну розмальовку. Розфарбуйте її і доповніть тими деталями,які характерні для місяця, який ви відгадали.

 

Завдання для групи «Жовті листочки»

Кличуть нас поля й сади
Збирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць… (жовтень).

  • В народі про цей місяць кажуть: «Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів із раю». Як ви гадаєте, чому?

 

C:\Users\UserDW\Desktop\жовтень.jpg           Пов’язане зображення

  • Знайдіть відповідну розмальовку. Розфарбуйте її і доповніть тими деталями, які характерні для місяця, який ви відгадали.

 

Завдання для групи «Червоні листочки»

Крапле з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад).

В народі про цей місяць кажуть: «Жовтень хоч і холодний, але листопад і його перехолодить». Як ви гадаєте, чому?

 

C:\Users\UserDW\Desktop\листопад.png             C:\Users\UserDW\Desktop\osen_no_3.jpg

  • Знайдіть відповідну розмальовку. Розфарбуйте її і доповніть тими деталями,які характерні для місяця, який ви відгадали.

 

  1. Перегляд відео

 Природознавство 1 клас. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі.

 

  1. Дидактична вправа «Як одягтися восени»

C:\Users\UserDW\Desktop\одяг.jpg

 

  1. Творча робота
  • Які кольори полюбляє осінь та її сини-місяці?
  • А ще які?
  • У вас на парті лежить багато різних фотографій, малюнків природи і одягу, ребусів і загадок. Використовуючи це все, спробуємо створити лепбук про той місяць осені, назву якого носить команда.


6. Захист творчих робіт

  • Осінь фарби готувала,
    У відерця наливала.
    Змішувала, чаклувала,
    Потім все розфарбувала.
    Придивіться, все довкола
    Стало різнокольоровим!
  • Прошу групи продемонструвати свої лепбуки, які ви створили, щоб показати свої знання про цю чарівну пору. Вам потрібно не тільки показати, а й розказати, які осінні прикмети ви в них відтворили і що додали у свою розмальовку.

Група «Зелені листочки»

Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках -
Все розмалює на путі,
Дерева стануть золоті.
І ми її уклінно просим:
- Заходь у гості, щедра осінь!

 

Група «Жовті листочки»

Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала, наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта.

 

Група «Червоні листочки»

Осінь, осінь, осінь,
Медом пахнуть роси,
Журавлі курличуть в небі
Та вітри голосять.
Рідко сонце світить,
А на голих вітах
В'яже осінь рукавички
З бабиного літа.

 

V Підведення підсумків

  1. Підсумок
  • Хто вона, ота красуня
    В золотім намисті,
    Що без пензля і без барвів
    Скрізь малює листя?
    На деревах листя те
    Так блищить, мов золоте.
  • Які зміни відбулися з приходом осені у природі?
  • Як звати синів Осені? 
  • Чому вони мають таку назву? 
  • Які ще характерні ознаки цих місяців?

 

  1.  Рефлексія
  • Чи Вам, діти,  сподобалося працювати на уроці?
  • У кожного з Вас на парті є розмальовки смайликів. Якщо Вам сподобалося працювати на уроці, розфарбуйте їх у жовтий колір. Якщо – ні, то в зелений.

 

Список використаних джерел

  1. Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 "Про затвердження Державного стандарту початкової освіти".
  2. Типова освітня програма для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти під керівництвом О.Я. Савченко, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 21 березня 2018 року № 268 "Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти".
  3. Модельна навчальна програма для 1-го класу та навчально-методич-

ні матеріали. URL: http://kyiv-oblosvita.gov.ua/dovidnik-zakladiv-osviti/136-

  1. Інтернет-ресурси:

www.detsko.com › Блоги 

https://uamodna.com › articles › bratchyny-grudkotrus-padolyst

 

 

 

 

docx
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
10297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку