Тема. Тварини восени.
Мета: продовжувати формувати у дітей уявлення про зміни в природі восени, розширити знання дітей про поведінку тварин восени, їх способи підготовки до зими;
вчити дітей спостерігати за об’єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнення за результатами власних спостережень; розвивати вміння застосовувати отриманні знання при виконанні практичних вправ; вчити учнів висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками, виховувати повагу до оточуючих;
виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати
Наприкінці заняття кожен учень:
- встановлює найпростіші взаємозв’язки у живій і неживій природі;
- використовує інформацію, отриману з відомих та запропонованих джерел;
- малює графічними матеріалами.
Обладнання: мультимедійний комплекс, картки-малюнки для поділу дітей на групи, фліпчарт, кольорові олівці та фломастери, цеглинки Legо, розмальовки.
Хід уроку
І Ранкове коло
1. Привітання
- З добрим ранком Вас вітаю!
Дня чудового бажаю!
Хай новий нам день приносить
Все, що серце не попросить:
Досліди і відкриття,
Що прояснюють буття,
Ігри, пустощі, забави –
Все, щоб став наш день цікавим!
- Діти, сьогодні ми знову разом помандруємо до нових відкриттів!
2. Вправа «Ранкові враження»
- Я сьогодні вранці милувалась
Сонцем, що з-за обрію встає,
І розцвічує усе навкруг яскраво
У багряне і у золоте.
А у небі чистім і безкрайнім
Бачила я віражі птахів,
Що збиралися в великі зграї,
Щоб у вирій відлетіти до весни.
Учням необхідно продовжити речення за відповідним початком:
- «Сьогодні, коли я йшла (йшов) до школи, я побачила (побачив) …».
3. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей. Технологія «Асоціативний кущ»
- Тепло чи холодно надворі?
- Яким було небо?
- Чи були сьогодні опади?
- Чи світило нам зранку сонечко?
- А чи гріло воно?
- Якого кольору стало листя на деревах і кущах?
- Що ще цікавого ви помітили?
- Подивіться на всі прикмети, які ви назвали.
4. Робота з календарем природи
- Відмітимо Ваші спостереження в нашому календарі природи.
- Настала пізня осінь. Сонечко встає пізно, світить, але не гріє. Небо вкрите хмарами. Часто ідуть дощі. Сильно віє вітер.
- Листя на деревах давно пожовтіло і почало облітати. Деякі дерева стоять повністю голі.
- Дні стали коротші. Незабаром настане зима.
5. Робота з конструктором LEGO
- Осінь у танку кружляє.
Листя всюди золотить.
LEGO нам допомагає
Творчо все відобразить.
6. Щоденні новини
- Новий день приніс новини.
День народження у Ніни,
Нові досліди чудові,
А ще ігри - також нові.
- Сьогодні, діти, ми будемо разом з вами працювати в центрах навчальної діяльності. У науковому центрі ми дізнаємося багато цікавого про поведінку тварин восени, у математичному – порахуємо, скільки горішків припасла білка у своєму дуплі, у природничому - дізнаємося: чому заєць не зробив ніяких запасів, у мистецькому – помилуємося фотовиставкою «Осінні клопоти тварин». А ще на нас чекають цікаві ігри і досліди.
6. Очікування.
- Прошу всіх вас утворити ранкове коло. Діти, поміркуйте і скажіть, чого ви чекаєте від цього дня? (Діти відповідають)
ІІ Повідомлення теми та мети уроку
Інсенізація
Заєць. Ох, холодні вже ранки! Треба пострибати, кров трішки розігнати.
Вчитель. Пострибаємо разом із Зайчиком, дітки! (Діти сідають. Біжить Їжачок)
Заєць. Привіт, Їжачок – колючий бочок! Пострибай зі мною.
Їжачок. І тобі доброго ранку, Вуханю! Я би і рад повеселитися, але немає коли.
Заєць. І що за поспіх?
Їжачок. До зимової сплячки готуюся. Бачиш, листочки на спині несу. Допоможеш порахувати?
Заєць. Ну… Один червоний і…
Вчитель. Які ще листочки є на спинці Їжачка?
- Скільки їх?
Їжачок. Бачиш,Зайчику, мало листочків. Треба мені швидше ще пошукати.
Заєць. Що тут шукати. Он сонечко вище у небі підіймається і стає навколо все тепліше. Треба гуляти і грати, поки ще можна. (Побачив білку)
Привіт, білко! Не хочеш погуляти, у доганяли пограти?
Білка. Що ти, Вуханю, стільки клопоту, стільки клопоту! Коли все встигнути.
Заєць. І ти чимось зайнята?
Білка. Осінь закінчується, зима вже на порозі. А в мене ще не повна комора припасів. Ось вирішила полічити. Скільки грибочків на цих двох гілках підсихають. Допоможеш?
Заєць. Чому ні? На одній гілці у тебе…
Вчитель. Діти, допоможіть. Скільки грибів на одній гілочці? \
Білка. Дякую за допомогу. Тільки мені ще треба працювати, горішки на зиму запасати.
Заєць. Невже всі звірі восени так зайняті?
Вчитель. Діти, допоможемо зайчику провести розслідування і відповісти на його питання?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
ИСАЛ, ВОКВ, ЛІБКА, МІДЬВЕД, АЖЇК.
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
Звірі готуються до зими по – різному. Є звірі, які роблять запаси на зиму. Це польова і лісова мишки, кріт, хом’ячок.
Польові мишки, та хом’ячки заповнюють свої зимові комори зерном. В одній такій коморі може бути до 5 кг зерна.
Білочка збирає суху траву, мох і затуляє ними усі щілини в дуплі. Також вона збирає горішки, жолуді, насіння та гриби і зберігає їх у своїй комірці в дуплі. Тому взимку білочка не голодує.
Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
Є звірі, які засинають: ведмідь, кріт, їжак.
Борсук і ведмідь до зими готуються заздалегідь. Вони влітку і восени нагулюють собі жир, щоб взимку відпочивати. Жир для них - це запас їжі, а також він цих звірят зігріває. Ведмідь живитися ягодами, корінням, дрібними тваринами, а борсук їсть личинок, жуків, равликів, черв’яків, жаб. З жовтня ведмідь старанно й вміло готує до зими зимове лігвисько. М'якою запашною хвоєю, корою із молодих ялинок, сухим лісовим мохом він вистилає свою барлогу.
А борсук пізньою осінню закриває вхід в нору травою або землею і залишається спати в ній до весни.
У їжачка восени мало поживи, бо заховались у землю черв'яки, ящірки, вужі. Важко також знаходити комах, жаб. Тому їжачок не робить запаси собі на зиму. Та й йому це не потрібно. Бо взимку він спить. Лише у гарні осінні дні їжачок готує собі нірку для зимівлі. Вночі він таскає в нору сухе листя й м'який лісний мох, застилає зимову постіль, щоб було тепло спати або заривається у сухе листя.
Деякі звірі, які змінюють колір хутра. Зайці, лисиці, вовки, олені взимку не сплять. Їх можна побачити в лісі. Тому восени вони не роблять собі запаси їжі. Зайчик харчується корою дерев і тим, що залишилось на полях.
Вовка та лисицю в народі кажуть «ноги годують». Що спіймають – те й з’їдять. Ці тварини восени лише змінюють забарвлення і густоту хутра, тобто линяють.
https://www.youtube.com/watch?v=K-E-F_7HABU
Стало холодно надворі,
Наведемо лад коморі.
Всі ми часу не марнуємо,
До зими її готуємо.
Ці грибочки, що на гілці
Не берем – хай будуть білці.
А оцей малий грибок -
Нехай знайде їжачок.
А ми з нашого городу
Принесем капусту й моркву.
Ще капусту й бурячок –
Взимку гарний борщечок.
ІV Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу
Ви загадки відгадайте,
Звірів, діти ви впізнайте.
І скажіть,якщо хто знає,
Хто з них в лісі проживає.
Діти відгадують загадки про тварин.
По полю блукає, ягнят шукає. (Вовк)
Дядько волохатий.
Лиш тоді устане,
Як весна настане. (Ведмідь)
з гілки на гілку стрибає,
шишки, горіхи збирає. (Білка)
Круглий, мов клубок,
Голки стирчать,
Спробуй узять. (Їжак)
Сіренький кожушок.
Скорий побігайчик.
Як він зветься? (Зайчик)
Всі дерева слухаю. (Дятел)
Осінь скоро відлітає,
Вітром вже сильніш махає.
Ми ж часу не гаємо –
Тваринам помагаємо.
Дружньо краще працювати,
Треба в групи об’єднатись.
Ви припаси обирайте,
Групу ви свою шукайте.
Якщо морква – ви зайчата.
А горішки – білченята.
Як грибочки – їжачки.
А як мед – ведмедики.
Всі у групи об’єднались?
І за рученята взялись?
Прагнення ми об’єднаємо
Й до роботи приступаємо.
І група
Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, заривається в опале листя і згортається у неміцний клубок та спить аж до березня. Запасів на зиму не робить (Їжак).
ІІ група
У нього немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Шуба у нього на зиму стає тепла і біла. Їсть молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село завітає до копиці сіна.(Заєць)
ІІІ група
Цей звірок живе у полі. У жовтні він залягає у неміцну зимову сплячку, коли прокидаються – їсть корінці, зерно. Потім знову засинає. Його запаси до 20кг. (Хом’як)
ІV група
Місце, де мешкає…., легко знайти за купками землі на луках, городах, пасовищах. Живиться комахами та їхніми личинками, які живуть під землею. Активний протягом усього року. В зимову сплячку не впадає. (Кріт)
Дуже гарно готувались.
Ви працюєте чудово.
Цьому я радію й знову.
І хлопчата, дівчата
Гарно вміють працювати,
Добре всі тваринок знають
І про них розповідають.
Але зайчик на прощання
Має ще одне завдання.
LEGO дружно ви беріть
І тваринку всі створіть.
І таку, щоб в цілім світі
Не було такої, діти.
V Підведення підсумків
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
Список використаних джерел
ні матеріали. URL: http://kyiv-oblosvita.gov.ua/dovidnik-zakladiv-osviti/136-
https://uamodna.com › articles › bratchyny-grudkotrus-padolyst