Мета: сформувати знання про особливості будови, характерні ознаки та різноманітність папоротеподібних; виявити ознаки більш високої організації папоротеподібних порівняно з іншими вищими споровими рослинами; продовжити роботу з формування вмінь і навичок виконання й оформлення лабораторної роботи; продовжити екологічне та естетичне виховання школярів.
Мета: сформувати знання про особливості будови, характерні ознаки та різноманітність папоротеподібних; виявити ознаки більш високої організації папоротеподібних порівняно з іншими вищими споровими рослинами; продовжити роботу з формування вмінь і навичок виконання й оформлення лабораторної роботи; продовжити екологічне та естетичне виховання школярів.
Базові поняття і терміни: папороть, кореневище, вйї, заросток, соруси, реліктові рослини.
Обладнання: таблиці, кімнатні екземпляри папоротей, мультимедійна дошка, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант ( слайд 1)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У затінку густих дерев лісу росте рослина, яка ввійшла в народні повір’я як рослина з могутніми чарами. З нею пов’язана велика кількість народних вірувань, легенд. На уроках української літератури ви знайомилися з легендами нашого народу. Пригадайте , що таке легенда.
У народі побутує повір’я, що в ніч на Івана Купала розцвітає квітка цієї рослини, яку охороняють нечисті сили. Знайти цю квітку в глухому лісі дуже важко. Легенда стверджує, що сміливець, якому пощастить здобути цей цвіт, стане всезнаючим і всебачачим. Ви вже мабуть здогадалися , по яку рослину йдеться.
Микола Гоголь використав народні перекази про цвіт папороті у своєму оповіданні « Вечір напередодні Івана Купала». На підставі народних вірувань письменник описує, який вигляд мав би бути у цвіту папороті, й пише: « …. Червоніє маленька брунька квітки, і як ніби жива рухається. І справді дивно! Рухається і стає все більша, більша і червоніє, як жевріюча вуглина. Спалахнула зірочка, щось тихо затріщало, і квітка розгорнулась… ніби полум’я, освітивши й інших довкола себе».
Папороть відіграє визначну роль й у святіванівських віруваннях англійців. Але вони шукають не квітку, а насінину цієї рослини, вірячи, що знайдене насіння папороті може зробити людину невидимою.
Тож на цьому уроці ви ознайомитеся з цією таємничою рослиною і спробуєте відповісти на запитання: чи можна знайти цвіт і насіння папороті? Чому?
ІV. Повідомлення теми і завдання уроку.
Виявити та пояснити переваги папоротеподібних над мохоподібними у зв’язку з виходом на суходіл.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Загальна характеристика відділу:
Введення поняття рослини-релікти.
2. Зовнішня будова папороті ( вивчається під час виконання лабораторної роботи)
Лабораторна робота
Тема: Будова особини нестатевого покоління
папороті чоловічої.
Мета: Ознайомитися із особливостями будови
папороті чоловічої.
Хід роботи
Позначте деталі її будови
2. Розгляньте купку спорангіїв замалюйте
і позначте їх будову.
3. Зробіть висновки.
3. Життєвий цикл та розмноження папоротей ( розповідь із використанням таблиць та мультимедіа слайд 17 )
Підведення школярів до висновків про переважання в життєвому циклі спорофіта над гамет офітом, який представлений заростком.
4. Значення папоротеподібних ( робота з підручником) .
Діти в зошити записують значення папоротеподібних.
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
Розгадування кросворда «Спорові»
1. |
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
п |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
Домашнє завдання: Опрацювати § 42 підручника, відповісти на запитання, вміщенні після параграфа.
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Кафедра природничо-математичної освіти і технологій
Розробка уроку з курсу «Біологія» 7 клас
Папоротеподібні
|
Виконала Клименко Світлана Сергіївна Учитель біології СЗШ № 18 Оболонського району м. Києва Керівник:
|
Київ 2012