Історія України 8 клас
Тема: Передумови, причини та початок Національно-визвольної війни. Події 1648-1649 рр.
Мета:з’ясувати причини, передумови та привід Національно-визвольної війни українського народу середини XVIIст., розкрити роль Богдана Хмельницького в підготовці та початку національно – визвольної війни, дослідити перебіг воєнно – політичної компанії 1648 – 1649 рр., визначити причини підписання, умови та наслідки Зборівського договору 1649 р; продовжити формувати в учнів навички роботи з історичними джерелами, історичною картою, візуальними та додатковими джерелами інформації розвивати пам'ять, аналітичне й критичне мислення, вміння робити висновки та аргументувати їх; виховувати повагу до історичних діячів України, патріотизм і любов до Батьківщини.
Складові громадянської компетенції, які можна розвивати за допомогою пропонованих вправ: навички активної участі у громадянському житті; вміння ефективно співпрацювати з іншими; знання та критичне розуміння історичних подій; розуміння зв’язку між громадянською позицією й розвитком суспільства, усвідомлення своєї ролі у суспільстві та відповідальності за його стан;
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник, атлас з історії України для 8 класу, роздатковий матеріал, таблиці «Воєнні дії 1648-1649 рр.», комп’ютер, проектор. Події 1648-1649 рр. Зборівський договір», макет «Фішбоун», макет карти «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст.», стікери
План
1. Причини і передумови та привід Національно-визвольної війни.
3. Підготовка до боротьби.
4. Воєнні дії 1648-1649 рр.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. Доброго дня.
В історії нашого народу було багато героїчних сторінок. Наші предки змушені були вести боротьбу за свою державу і за свою свободу. За право бути вільними, за можливість самим вирішувати свою долю вони готові були віддати життя. Чим вражали багатьох іноземців.
Вправа «Мішень»
Учитель: Діти погляньте будь-ласка на тему нашого сьогоднішнього уроку, сформулюйте свої очікування від нього та причепіть їх по краю нашої уявної мішені.
(Діти записують очікувані результати на стікерах та чіпляють по боках уявної мішені)
Учитель: Сподіваюсь, що сьогодні на уроці ми з вами зможемо повною мірою, реалізувати всі очікування та відповісти на таке проблемне запитання «Національно-визвольна війна українського народу сер. 17 ст. була випадковим чи закономірним явищем?»
ІІ .Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями
Учитель: Виникнувши наприкінці ХVcт та утвердившись наприкінці ХVІ ст. як стан, козаки почали активно залучатись до боротьби за свої права. Давайте пригадаємо як це було та напишемо історичний диктант.
Історичний диктант
Бесіда з учнями
- Отже, який період в історії України ми пригадали? ( Козацькі повстання 20-30 рр.17 ст.)
- Чим закінчились всі ці повстання? (Поразкою)
- А які причини цих повстань?
Відповіді:
Учитель: Отже, підведемо підсумок словами одного з поляків. Ім’я якого історія замовчує: « Славне Польське королівство є небом шляхти, пеклом для селян»
Бесіда з учнями
Як поляки називали період 1638-1648 рр? (Десятиліття золотого спокою) Чому? (Не було повстань)
lll. Вивчення нового навчального матеріалу
1.Передумови , причини та привід Національно-визвольної війни українського народу середини ХVII ст.
Учитель:У лютому 1648 року « золотий спокій» поляків зруйнувала національно-визвольна війна українського народу, отже давайте з вами опрацюємо документи та визначимо як змінилась ситуація в Україні на середину 17 ст. та що змусило населення піднятись на боротьбу проти поляків.
Метод «Мозковий штурм»
Робота з поняттям
Учитель. Що таке «Національно-визвольна війна»? Як ви розумієте це питання?
Національно - визвольна війна – це боротьба українського народу під проводом Богдана Хмельницького за визволення проти польсько-шляхетського панування, за створення своєї незалежної держави.
Поняття учні записують в зошити.
Робота з документами. Робота в групах
Діти об’єднуються в три групи та опрацьовують документи та визначають причини та передумови національно-визвольної війни.
1 група.
Волинська шляхта в 1646 році в інструкції для сейму, наданій делегатам, відзначала, що православна церква «… в католицькому християнському королівстві та незалежній, вільній Речі Посполитій страждає від таких утисків, яких і в язичницькій неволі не терплять християни греки. Захоплено у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне провадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах».
2 група.
Французький інженер Гійом Левассер де Боплан, що працював на Україні, в своєму творі «Опис України» писав, що селяни «… в край бідні, тому що повинні тричі на тиждень відбувати панщину, використовуючисвоїх коней і працю власних рук. Крім того, в залежності від розмірів наділу, повинні давати відповідну кількість зерна, велику кількість каплунів, курей, гусей і качок перед Великоднем, Трійцею та на Різдво. І до того ж повинні возити своєму пану без сплати дрова, та відбувати багато інших робіт… Ще стягують з них грошові податки. Крім того, десятину з баранів, поросят, меду, різних плодів, - а через три роки і третє теля».
3 група
З листа Богдана Хмельницького до польського короля від 2 червня 1648 року. «Протягом декількох років пани, державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи нас не тільки вбогого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою відбирають, а нас самих, безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й знівечено».
Вправа «Фішбоун»
Сформулюйте причини та передумови національно-визвольної війни за допомогою вправи «Фішбоун»
Завдання. Зробіть припущення, виходячи зі сформульованих причин війни, які верстви населення взяли участь у виступі (селяни, міщани, козаки, українська шляхта, духовенство) та який характер мала Національно-визвольна війна( війна мала національно-визвольний,релігійний, соціальний характер.)
Учитель: У середині 17 ст. напруга в українському суспільстві наскільки зросла , що навіть незначний привід міг призвести до війни. Цією останньою краплею в чаші терпіння українського народу став конфлікт чигиринського сотника Богдана Хмельницького з чигиринським підстаростою Даніелем Чаплинським.Зі своїми слугами він пограбував та зруйнував родинний хутір Хмельницького Суботів , захопив його дружину та жорстоко побив малолітнього сина.
Звернення Хмельницького до суду й навіть до короля з вимогами покарати нападника не мали результату. Не знайшовши справедливості, він приєднується до козацької старшини, яка обговорювала план повстання проти польської влади.
Портрет Богдана Хмельницького
Бесіда з учнями
2 . Воєнні дії 1648-1649 рр.
Робота з підручником
Учитель:Опрацюйте матеріал підручника на с. 139-140 та визначте заходи Богдана Хмельницького по підготовці до війни.
Заходи Хмельницького по підготовці до війни:
1. Напав на Микитинську Січ.
2. Вмовив реєстровців перейти на свій бік.
3. Був обраний гетьманом.
4. Розсилав по Україні універсали з закликом до захисту православ’я.
5. Скуповував зброю та провіант.
6. Досяг домовленостей з Туреччиною та Кримським ханством про військову допомогу проти Речі Посполитої
7. Вів дипломатичне листування з коронним гетьманом М. Потоцьким, щоб затягнути час.
8. Залучив до козацької армії своїх соратників, видатних полководців
Учитель: Ці подї стали початком Національно-визвольної війни Українського народу.
Наприкінці 1648 року, дочекавшись татарської кінноти на чолі з Тугай- беєм, Хмельницький вивів своє військо з Січі. Пропоную перенестися в ті часи та пройти разом з Хмельницьким шляхами козацького війська.
Вправа «Ротаційні трійки». Заповнення таблиці з пропусками
Учитель. Ви працювали над випереджальним завданням у 3 групах.
1-ша група: «Жовтоводська та Корсунська битви»
2-га група «Пилявецька битва»
3-тя група «Похід на Галичину»
Перші битви та походи Хмельницького
Приклад заповненої таблиці
|
на Жовтих Водах |
під Корсунем |
Пилявецька |
похід на Галичину |
|
дата |
5–6 травня 1648 р. |
16 травня 1648 р. |
11-13 вересня 1648 р. |
жовтень-листопад 1648 р. |
|
лідери |
Б. Хмельницький – М. Потоцький |
Хмельницький – Заславський, Конецьпольський, Остророг |
Б. Хмельницький-Є. Вишневецький |
||
причини |
боротьба за територію України |
звільнення Зах.Укр. |
|||
тактика козаків |
«кліщі» |
пастка із заваленими деревами |
«стратегія повного знищення» |
осада |
|
наслідки |
перемога Хмельницького |
визнання Яна Казимира королем Речі Посполитої |
|||
Учитель:23 грудня 1648 року Богдан Хмельницький урочисто в’їхав до Києва.
Робота з історичним джерелом
З промови Б. Хмельницького перед польськими послами: ««Правда те, що я мала й незначна людина, але Бог дав мені, що я є одновладцем і самодержцем руським. Виб'ю з лядської неволі ввесь руський народ, а що перше я воював за шкоду і кривду свою, тепер буду воювати за нашу православну віру. За кордон на війну не піду, на турків і татар шаблі не підніму, досить маю на Україні, на Поділлі й Волині, досить вигоди, достатку й пожитку в землі та князівстві своєму, по Львів, Холм і Галич. А ставши над Віслою, скажу дальшим ляхам: сидіть, мовчіть, ляхи! А будуть і за Віслою кричати, знайду я їх там напевно. Не залишиться мені нога жодного князя і шляхетки тут, на Україні; а схоче котрий з нами хліб їсти, хай буде послушний Запорозькому Війську».»
Запитання до документа:
Робота з картою. Прийом «Колажування»
Відновіть на карті шлях козацького війська 1648-1649 рр.
Учитель: Давайте визначимо умови Зборівського миру. Опрацюйте, матеріал підручника с.144 та заповніть пропуски в тексті.
«Під владу гетьмана переходять ______________(Київське, Брацлавське та Чернігівське) воєводства , державні посади на цих територіях могли займати лише ___________(православні). Встановлювався реєстр ______тис. чол. Відновлювались права _______________(Київської) митрополії та православної шляхти. Шляхта поверталась до своїх володінь, а селяни та нереєстрові козаки, що не ввійшли до реєстру повинні були _______________(виконувати довоєнні повинності)»
Запитання до документа :
ІІІ. Заключна частина
Закріплення вивченого матеріалу
Робота над проблемним запитанням
На вашу думку, Національно-визвольна війна українського народу сер. 17 ст. була випадковим чи закономірним явищем?
Яке значення мала Національно-визвольна війна для всього українського суспільства ?
«Вправа Мішень»
Учні повертаються до своїх листочків очікування, та відповідають на запитання на листочках, листочок чіпляють на мішень залежно від рівня справджених сподівань.
lV. Підсумки уроку
Прийом «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я зрозумів…
Сьогодні на уроці я дізнався про …
Мене дуже зацікавило …
V. Домашне завдання
1.Опрацювати п.19.
2.Почати складати хронологічну таблицю «Основні події Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.».