Урок на тему:" Написання не з іменниками"(6 клас)
Мета: повторити вивчене про іменник; ознайомити з правилами написання іменників із НЕ; формувати навички практичного вживання іменників із НЕ; розвивати усне й писемне мовлення, логічне й образне мислення, увагу, пам’ять учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати відповідальне ставлення до навчання та повагу до рідного слова.
Обладнання: підручник О.В. Заболотного,В.В. Заболотного, робочий зошит, схема-підказка "Написання НЕ з іменниками", тлумачний словник, буклет "Написання НЕ з іменниками", мультимедійна установка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф до уроку: Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Народна мудрість
І. Організація класу до уроку.
II. Установчо-мотиваційний етап.
Актуалізація опорних знань. Бліц-опитування з теми «Іменник»:
IIІ. Оголошення теми, завдань уроку.
Відгадайте загадку:
Довіря мені людина,
Хоч маленька я частина,
Бо без мене, безперечно,
Не буває заперечень.
Відповідь: слово не.
- Згадайте епіграф уроку і скажіть, що вам відомо про написання не.
- Подивіться на слайд. Нашим завданням на уроці буде:
- ознайомитися з правилами написання НЕ з іменниками,
- формувати навички практичного вживання іменників із НЕ,
- учитися створювати власні висловлення у прозовій чи віршованій формі.
Сприйняття й усвідомлення нових знань.
1. Дослідження мовного матеріалу
Уважно прочитайте подані групи слів і зробіть висновок, чому іменники пишуться з НЕ разом чи окремо:
1) неробство, немовля, негода;
2) нещастя (лихо), неволя (полон);
3) не щастя, а лихо; не воля, а полон.
Додаткові запитання:
- Прочитайте слова 1-ї гр. без НЕ? Чи можуть іменники першої колонки вживатися без не?
- Як називаються слова, записані в дужках поряд зі словами 2-ї групи? Їхнє значення різне чи подібне? ( До слова з НЕ можна дібрати слова, близькі за значенням, тобто синоніми)
- Що розділяє слова 3-ї групи? Яка це частина мови?
- То які висновки можна зробити?
2. Робота зі схемою-підказкою
- Розгорніть схему-підказку, прикріплену зірочкою.
- Самостійно знайдіть ту інформацію, не опрацьовану раніше.
- Хто може прочитати це повідомлення?
Разом |
Окремо (заперечна частка) |
|
|
3. Самостійна робота з підручником
І V. Тренувальні вправи на осмислення матеріалу, формування практичних умінь і навичок
1. Вибіркове списування.
Випишіть лише ті іменники, що без НЕ не вживаються. Поясніть правопис цих слів.
Неувага, ненависть, невіглас, незалежність, непохитність, небезпека, недруг, невидимка, неук, невміння, несподіванка.
2. Лексична довідка
- Прочитайте виписані слова, правильно їх наголошуючи.
- Чи всі із них вам знайомі?
- Поясніть лексичне значення слова “невіглас” .
- До якого словника слід звернутися за подібною інформацією?(на екрані - стаття з тлумачного словника).
- Перевірте свої припущення. Прочитайте уривок зі статті тлумачного словника.
НЕВІ́ГЛАС - неосвічена, незнаюча людина; неук.
3. Добери синонім! Добери до поданих слів синоніми з НЕ й запиши їх за зразком: самостійність - незалежність. (чому іменник із НЕ пишеться разом?)
Біда - нещастя, підозра - недовіра , брехня - неправда, ворожість -неприязнь , тривога - неспокій, поразка - невдача, вагання - нерішучість, рабство - неволя, ворог - недруг , загроза – небезпека, ганьба – неслава, боягузтво – несміливість, розгубленість - неувага.
- То чому ж усі іменники з НЕ написано разом? За яким правилом?
4. Руханка!!!
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
До сусіда повернись, посміхнись.
Нахились назад, вперед,
Трохи вправо, трохи вліво,
Щоб нічого не боліло.
Стрибни раз, стрибни два.
Працювати знов пора!
5. Коментоване письмо. Запишіть речення, пояснюючи написання НЕ з іменниками.
Догоджай, дитино, не людям, а своїй совісті.
На щастя, серце людське - це не камінь твердий.
6. Перегляд уривка із буктрейлера до повісті Г.Малик "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії".
- А зараз упізнайте художній твір за ілюстраціями: його автора й назву. Чи потрібні підказки? (Ім`я головної героїні незвичайне – Аля.)
- Перегляньте уривок із буктрейлера до повісті Г. Малик "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії".
- Згадайте й запишіть імена мешканців країни Недоладії, які починаються префіксом НЕДО-. (Недорадник, Недочеревик, Недоладько, Недопопелюшка, Недороль, Недоштанько, Недокухар).
- Прочитайте записані імена. Як вони пишуться? ( префікс НЕДО- пишеться разом, власні назви - із великої літери).
V. Домашнє завдання
Щоб не опинитися на місці Алі і все зробити вчасно,
запишіть у щоденники Д/З.
Усім: усно – опрацювати теоретичний матеріал на с.119; письмово - на вибір: або виконати вправу 316 (списати речення, записуючи НЕ з іменниками разом або окремо, або ж скласти й записати вигадану історію про незвичайні пригоди іменників у країні «Не», використовуючи іменники з НЕ.
VI. Творча лабораторія. Оберіть одне із запропонованих завдань.
Я хочу, -----------------------(не) дощ,
------------------------сніг.
----------------------------принесла
(Не) сум, а---------------сміх.
VII. Перевір себе: «ТАК чи НІ?»
Настав час перевірити знання з теми. Дайте відповідь на запитання, обираючи ТАК чи НІ, де ТАК – картка зеленого кольору, а НІ – червоного. Запитання читає…
- НЕ з іменниками пишемо разом, коли є протиставлення? (Ні).
- НЕ з іменниками пишемо разом, коли слово без НЕ не вживається? (Так).
- НЕ з іменниками пишемо окремо, коли до слова можна дібрати синонім без НЕ? (Ні).
- Іменники з НЕДО- , що мають значення неповноти дії, пишуться разом? (Так).
- НЕ з іменником-присудком пишеться окремо? (Так).
VIII. Підсумок уроку. Перегляньте знайомий уже слайд «Завдання уроку».
Підсумовуючи нашу роботу, спробуймо визначити, чи впоралися ми із завданнями, поставленими на початку уроку.
Якщо ваша відповідь «Так», підніміть зелену сигнальну картку.
Дякую за роботу!