6 клас. Українська мова.
Тема: Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення. Однорідні члени речення.
Мета: повторити найважливіші відомості про будову словосполучення та речення; формувати вміння визначати головне й залежне слово у словосполученні, головні члени речення, розпізнавати однорідні члени, будувати з ними речення; удосконалювати пунктуаційні вміння та навички; виховувати любов до природи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Колективна робота.
- розгадування ребусів запропонованих учителем. ( слова, словосполучення, речення).
ІІІ. Формулювання теми та мети уроку.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.
Завдання І: прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок у формі словосполучення, а потім у формі речення.
З кінця серпня в повітрі починає холоднішати.Холод помічається особливо вранці, а у вересні з’являються іноді й легкі морози. Прокидаючись вранці, ви бачите, як побіліла трава або дах сусіднього будинку. Ще трохи – і калюжі, яких восени завжди багато, починають вночі замерзати.
Дрібні осінні дощі зовсім не схожі на літні грозові. Вони йдуть невпинно, і земля вже не просихає швидко, як бувало влітку. Вітер дме безперестанку, далеко розносячи дозріле насіння дерев і трав.
Листя на деревах починає де-не-де жовтіти ще в кінці серпня; у вересні ви помічаєте, як на березі, все ще зеленій, зявляються подекуди зовсім жовті, золотисті гілки. З кожним днем все більше і більше стає жовтого листя.
Завдання ІІ: виписати по 2-3 словосполучення, що відповідають таким моделям.
– Що ми називаємо словосполученням?
– Які бувають словосполучення за будовою?
– Як пов’язуються слова у словосполучення?
– Як визначити головне й залежне слово у словосполученні?
– Які сполучення слів не є словосполученнями?
А) виконання вправи 18.
Б) опрацювання теоретичного матеріалу ст. 14-16.
В) виконання вправ 20-22.
Прочитайте текст, знайдіть граматичні основи речень. Вкажіть прості та складні речення. Виконайте синтасичний аналіз третього речення. Випишіть однорідні члени речення.
Осінь на землю тихенько спускається,
В небі летить, наче птах.
Крилами – хмарами небо вкривається.
Пухом тумани із крил її падають,
Стеляться в вільних степах.
Літо зелене і радісне згадують.
Стріпує крилами осінь широкими,
Роси спадають у млі,
Ллються крізь неї дощами – потоками.
Літо веселе, співоче минається,
Спокій стає на землі…
Тиха, задумлива осінь спускається…
Доберіть епітети до слів: вітер, осінь, дерева, трава, погода, обрій.
Складіть твір-мініатюру « Осінь у рідному краї».
V. Підбиття підсумків уроку.
Групова робота.
Завдання: підготувати коротке повідомлення на лінгвістичну тему.
І група – «Словосполучення». «Другорядні члени речення».
ІІ група - «Речення». « Однорідні члени речення».
ІІІ група – «Головні члени речення».
VІ. Домашнє завдання.
$ 1. Вправа 25-26.