Тема: Права, свободи та обов'язки особи та громадянина за конституцією
Мета:
Ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, а також навчити навичкам їх використання.
Навчити розрізняти права від обов’язків. Закріпити поняття у пам’яті учнів.
Розвивати культурні аспекти серед дітей.
Виховати дисциплінованість та повагу до законів України і товаришів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
І. Організація навчальної діяльності.
Вправа "Позитивне налаштування":
Одержувати знання в компанії друзів - це більш цікавий та сприятливий спосіб навчання. Коли ми ділимося процесом із друзями, отримуємо підтримку один від одного, що робить навчання більш легким і цікавим. Наші друзі завжди готові допомогти, і ми разом зможемо обговорювати матеріал, ділитися власними думками та поглядами. Одна з ключових рис самостійної людини - це здатність ставити перед собою цілі та самостійно визначати шляхи до їх досягнення. Така людина відповідає за результати своєї праці і вміє ефективно працювати з інформацією, застосовувати набуті знання на практиці та бути творчою. Здатність поважати власний народ, берегти і захищати свою Батьківщину, користуватися своїми правами та виконувати свої обов'язки - це важливі риси самостійної людини. Ми плануємо підходити до цієї роботи скромно, відмовляючись від хвалі себе, так як народна мудрість каже: "Сам себе не хвали, нехай тебе люди похвалять."
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Ми починаємо вивчення розділу "Співвідношення між особою та державою". Тема нашого уроку - "Права, свободи та обов'язки особи та громадянина за конституцією".
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Запрошую вас в минуле, переходячи думками у віддалені часи, де ми пригадаємо стежки, по яких ішли наші предки. Давайте прислухаємося до народної легенди. Легенда Давнім-давно, коли Бог творив народи та роздавав землю, наші пращури прибули трохи пізніше і залишились без своєї долі. Вони вирішили звернутись до Бога, але коли вони прийшли, він займався молитвою, і вони не осмілилися порушити його. Тож вони зістали чекати. Коли Бог обернувся до них, вони пояснили, чому прийшли, а він визнав їх хорошими та послухливими дітьми. Вони пояснили, що немає вільної землі, на що Бог запропонував їм чорнозем. Та вони відповіли, що там вже живуть інші народи. Тоді Бог запропонував землю, яку залишив для раю, з річками, лісами, озерами та пустелями. Проте він попередив їх, що земля стане їхньою, якщо вони будуть її берегти, а якщо ні, то прийде ворог. Наши предки прийняли цю пропозицію, оселилися на тій землі та назвали її Україною. І до сьогодні, ми проживаємо на цій чудовій землі.
2. Робота з учнями у форматі «питання-відповідь»
Чи знаєте ви що таке «права людини»?
Чи знаєте ви що таке «обов’язок»?
Чи знаєте ви що таке «свобода»?
Які права людини ви знаєте?
Які обов’язки ви знаєте?
3. Подивимося на поняття "конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина" більш детально.
"Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина" - це основні складові правового статусу особи і громадянина в суспільстві. Ці поняття визначають стандарти поведінки, які вважаються необхідними для нормального функціонування суспільства і відображають взаємовідносини між державою і особою.
"Права людини" вказують на можливості особи мати матеріальні, соціальні, культурні та духовні блага. Це може включати доступ до харчування, одягу, житла, а також можливість отримувати освіту, працювати і брати участь у житті держави. Права є гарантією особистого розвитку та самовираження.
"Свободи людини" включають такі аспекти, як свобода слова, свобода думки, свобода віросповідання тощо. Вони вказують на простір, в якому держава не повинна втручатися. Свободи є обмеженими законами, які захищають права і свободи інших людей.
"Обов'язки громадянина" покладають на людину відповідальність за додержання законів і правил суспільства. Це включає активну участь у громадському житті, дотримання прав і свобод інших людей, забезпечення безпеки і порядку.
Загалом, конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина формують її статус в суспільстві, визначають можливості для особистого розвитку і взаємодії з державою.
Лише після страшних подій Світових війн ХХ століття, внаслідок яких зазнавали страждань та знищення мільйони людей, відчуття необхідності в універсальних правах та свободах людини посилилося. Ця біль стала джерелом появи ідеї міжнародного захисту прав людини. Після завершення Другої світової війни, з метою забезпечення світового миру та співробітництва між народами, в 1945 році була створена Організація Об’єднаних Націй. Вона включила у свій Статут положення про пропаганду та захист прав людини без будь-яких дискримінацій.
Спеціальна комісія ООН з прав людини стала активним діячем у створенні міжнародних документів з прав людини.
У сучасному світі існує безліч таких законів та документів. Серед найважливіших міжнародних документів з прав людини слід відзначити:
Поняття "механізм" в цьому контексті вказує на комплекс правових інструментів, метою яких є забезпечення захисту прав людини. Забезпечення гарантій для основних прав та свобод людини є обов'язковою передумовою для ефективної роботи механізму захисту прав людини.
У Конституції України, що була прийнята у 1996 році, закріплені основні права та свободи людини.
4. Використовуючи метод "Уявний мікрофон", давайте порозміркуємо над деякими питаннями:
5. Слово вчителя.
Права дитини - це особливі можливості, які є необхідними для того, щоб діти могли жити і розвиватися. Давайте придивимося до того, скільки важливих документів було створено для встановлення і вдосконалення прав дитини.
10 листопада 1989 року ООН прийняла Конвенцію про права дитини, яка відображає бажання всіх народів світу захищати права дітей.
На сьогоднішній день, проблема дитинства стала однією з найважливіших у нашій країні. Важливо не відноситися легковажно до цієї ситуації, оскільки діти - це майбутнє нашої держави, і їхнє благополуччя треба розглядати серйозно.
6. Робота з Конституцією України.
А зараз пропоную вам прочитати та проаналізувати права та обов’язки громадянина України, зазначені у Конституції України. Учні по черзі зачитують статті Конституції та аналізують прочитане. Розділ І статті 1-30, Розділ ІІ статті 21-53.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Клас цілиться на дві групи. Кожна з груп має створити на ватмані А1 «Конституційний кущ». Група 1 формує на кущі права людини, Група 2 – обов’язки.
V. Рефлексія
Чи була цікавою тема уроку?
Яке завдання вам найбільше сподобалось?
Яке – найменше?
Що б ви змінили в сьогоднішньому уроці?
VІ. Домашнє завдання.
Підготувати творчу роботу на тему «Що робити, коли порушено мої права?»