Розробка уроку природознавства

Про матеріал
Розробка уроку природознавства, 4 клас "Природа материків та океанів" урок-презентація за результатами проектної діяльності учнів. Захист учнівських проектів
Перегляд файлу

Розробка уроку природознавства, 4 клас

Тема, визначена навчальною програмою: «Природа материків та океанів»

Тема уроку: Навчальний проект «Таємниці океанічних глибин»

Форма проведення: урок-презентація за результатами проектної діяльності учнів. Захист учнівських проектів.

Мета:

- поглибити та систематизувати знання учнів про Світовий океан, особливості його природи; удосконалювати вміння показувати на фізичній карті світу та називати океани, позначати їх на контурній карті, користуватися необхідними електронними ресурсами; встановлювати взаємозв’язки між географічним розташуванням океанів та особливостями їхньої природи; розширити уявлення про значення води на планеті Земля; привернути увагу дітей до екологічних проблем людства; презентувати результати пошуково-дослідницької роботи щодо комплексного вивчення природи океанів, міфів та легенд про них, а також цікавих фактів, повязаних зі Світовим океаном; удосконалювати компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрову компетентність, екологічну грамотність і здорове життя; комунікативні навички; розвивати пізнавальний інтерес до географічних знань; підвищувати рівень екологічної культури; прагнути до усвідомлення кожним учнем необхідності охорони природних багатств, зокрема океанів.

Методи та прийоми: слово вчителя, евристична бесіда, метод проектів, робота в групах, моделювання, проблемно-пошукові методи, диспут, виступ та презентація, проектна технологія, технологія моделювання.

Тип уроку:  узагальнення й систематизації знань

Обладнання:  ноутбук, мультимедійний дошка, презентації та постери, підготовлені учнями, бейджики, планшети.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, інформатика, літературне читання, літературне читання (російська), «Я у світі», образотворче мистецтво, українська мова.

Методичний коментар: під час цього уроку учні презентують результати пошуково-дослідницької групової роботи за участю в проекті «Таємниці океанічних глибин». Заздалегідь об’єднані в групи за нахилами та здібностями, а також за результатами анкетування, учні обрали модераторів, які під час уроку презентують результати досліджень. Окремо під час «рекламного марафону» виступають «піарники», які представляють постери, розроблені в групах за темами  «Атлантичний океан», «Індійський океан», «Тихий океан», «Північний Льодовитий океан».

 

Перебіг уроку

І. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

 Актуалізація суб'єктного досвіду учнів.

Бліц-опитування:

-Що таке океан? (Океан- найбільша частина Світового океану)

-Які є океани? (Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий )

-Розташуйте океани по мірі зменшення площі (Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий )

- Який колір переважає на глобусі?(блакитний)

- Що таке Світовий океан?(2/3 поверхні Землі, які покриті водною оболонкою)

- Які океани є на Землі? (Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий )

- Хто здійснив першу подорож навколо світу? (Фернандо Магеллан)

ІІ. Організаційний момент.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Вступне слово вчителя – керівника проекту з елементами евристичної бесіди «Таємниці океанічних глибин».

Учитель повідомляє тему уроку та формулює разом з учнями очікувані результати уроку/представлення авторських проектів та презентація постерів про океани

 

ІV. Виступи-презентації  творчих груп

Учитель ставить задачі до груп та корегує їх виступи.

Виступ творчої групи № 1 «Віртуальні екскурсоводи»

Методичний коментар. Модератор групи узагальнює результати пошуково-дослідницької роботи та представляє розроблений маршрут віртуальної екскурсії й цікаві факти про Атлантичний океан.

Орієнтовний формат виступу

Атлантичний океан – другий за розмірами океан нашої планети після Тихого океану. Температура води в різних частинах Атлантичного океану не однакова. Найтепліша – поблизу екватора. У теплій воді росте багато водоростей. Серед них і бура саргасова водорість, яка утворює зарості на великих територіях. Тому навіть море назвали Саргасовим.

Цікавий факт про Атлантичний океан – це те, що його сучасна назва походить від імені титану – Атланту, герою грецької міфології, який тримав на своїх плечах небосхил. Раніше цей океан називали Західним. Першим мореплавцем, перетнувши Атлантичний океан, був Колумб.

Атлантида – материк, який за легендою існує здавна на території Атлантичного океану. Згідно з переказами, у результаті змін на планеті він пішов під воду разом з усіма мешканцями. Офіційно Атлантида вважається вигаданою Платоном як символ порочності людей.

 

Представлення постера, розробленого творчою групою учнів.

Запитання до учасників групи.

  1. Найзагадковіше місце у Тихому океані?( Бермудський трикутник)
  2. Як називали Тихий океан? (Великий)
  3. Як називається гігантська пляма на півночі Тихого океану? (Сміттєвий острів)

Методичний коментар: після виступу кожної творчої групи проводяться дебати за презентованими матеріалами, учасники обмінюються питаннями щодо екологічних проблем Світового океану, міфів, пов’язаних із ним, розробки заходів щодо захисту природи Світового океану, попередження його забруднення. Ініціює проведення дебатів учитель – керівник проекту.

 

Виступ творчої групи № 2 «Дослідники»

 

Методичний коментар. Модератор групи узагальнює результати пошуково-дослідницької роботи та подає достовірні факти про дослідження Тихого океану.

Орієнтовний формат виступу

Тихий океан називали  Великим. Тихий океан свою остаточну назву отримав лише у 1845 році.

Найглибшим океаном є саме Тихий: його глибина становить 10960 метрів, а за площею він дорівнює Атлантичному та Індійському океанам разом.

Існує легенда, що у 1520 році Магеллан дав Тихому океану назву, тому що під час подорожі він не зустрів жодної бурі.

Представлення постера, розробленого творчою групою учнів.

Запитання до учасників групи.

1. Якою є найбільша глибина океану?

2. Які острови в Тихому океані Ви знаєте?

3. Назвіть «кольорове» море, яке відноситься до Тихого океану.

 

 

Виступ творчої групи № 3 «Історики».

Методичний коментар. Модератор групи узагальнює результати пошуково-дослідницької роботи та подає історичні аспекти в дослідженні океанічних глибин Індійського океану.

Орієнтовний формат виступу.

Мадагаскар - республіканська острівна  держава із столицею Антананаріву. Став відомим широкому колу людей після виходу однойменного мультфільму. Наповнений яскравими моментами, барвистими сценами та цікавим сюжетом він знайшов відгук у мільйонах дитячих сердець і користується широкою популярністю до сих пір. Але його творці не тільки зробили веселий та цікавий мультфільм, але й описали дивовижне життя, що відбувається там, де Мадагаскар.

Учні виявили течію, яка проходить поблизу Мадагаскару та виявили особливості рослинного та тваринного світу.

Представлення постера, розробленого творчою групою учнів.

 

Запитання до учасників групи.

1. Які затоки та протоки відносяться до басейну Індійського океану.

2. Назвіть течію, яка проходить в південній частині океану.

3. Яку частину океану називають мусонною?

Виступ творчої групи № 4 «Збирачі міфів та легенд»

Методичний коментар. Модератор групи узагальнює результати пошуково-дослідницької роботи висвітлює всі цікаві міфі, легенди, пов’язані зі Світовим океаном (Бермудський трикутник, Маріанський жолоб, «океанічні чудовиська»…)

Орієнтовний формат виступу

 

        Існує легенда, що у 1520 році Магеллан дав Тихому океану таку назву,бо у саме під час цієї подорожі він не зустрів ні жодної бурі. Насправді Тихий океан-частий винуватець цунамі, тайфунів та тропічних штормів.

   Іще у 25 столітті географи Європи твердо вірили у існування  у Північному Льодовитому океані архіпелага великих островів чи майже материка. У легендах майже усіх північних народів згадується якась країна карликів,їх дивна та особлива, ні на яку із відомих не схожа цивілізація. Ґрунтувалася вона у значній мірі не на технічні досягнення, а на дивовижні екстрасенсорні здатності  її жителів

 Представлення постера, розробленого творчою групою учнів.

Запитання до учасників групи.

1. Назвіть тварини, які мешкають у Арктиці.

2. Які крупні острови є в океані?

3. Хто з відомих вчених досліджував океан?

 

Підбиття підсумків.

«Відкритий екологічний мікрофон» за запитаннями до груп:

  • Які екологічні проблеми характерні для океану? (нафтові плями, забруднення пластиком, підвищення температури, цвітіння океану тощо)
  • Які ймовірні шляхи вирішення екологічних проблем Ви бачите?

Рефлексія.

Учні в чотирьох реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

  • Що вам сподобалось у роботі над проектом?

 

  • Що нового ви дізналися, чого навчилися?
  • Які причини цього?
  • Чи згадаєш ти про цей урок, якщо опинишся на океані?
  • Як ви оцінюєте свою участь у роботі групи на уроці?

Використані джерела.

М.О. Володарська. Розробки уроків з природознавства.

Підручник для 4 класу І.В.Грущинської.

  1. Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак «Природознавство», 4 клас

К.:, «Генеза», 2016 р.

2. Н.В. Діптан «Природознавство», 4 клас

Х.: «Ранок», 2017 р.

3. Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, 2003 р.

 

 

 

doc
Додано
13 червня 2023
Переглядів
207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку