Тема. Планети земної групи.
Мета: розширити знання учнів про планети земної групи; з’ясувати місце Землі серед інших планет; вчити називати планети Сонячної системи та вказувати їхнє місце розташування; розвивати логічне мислення; збагачувати словниковий запас; вміння спостерігати, порівнювати , аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до природи; почуття любові до природи., пізнавальний інтерес.
Навчальні цілі : учень/учениця: має уявлення про давні моделі Всесвіту та сучасні уявлення про нього; називає склад Сонячної системи, характеризує умови на планетах Сонячної системи; застосовує знання для задоволення пізнавального інтересу про Землю та інші планети Сонячної системи.
Обладнання: ілюстрації, м’ячик, аркуші для письмового опитування, роздатковий матеріал, відео ролик.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
І.Організація учнів до уроку.
1.Привітання.
Закінчилася перерва,
Пролунав чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
-Доброго дня, діти, мене звати Анжеліка Михайлівна і сьогодні я проведу у вас урок природознавства.
Перш ніж почати працювати, перевірте чи все необхідне є у вас на парті, а саме: підручник, зошит та ручка.
2. Підсумок фенологічних спостережень.
Тепер всі розгортаємо робочий зошит на ст.6 і один учень коментує, а всі записують : дату, стан неба, температуру, вітер, інші опади.
II. Перевірка домашнього завдання.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про планети земної групи.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Яка найближча до Сонця планета? Хочете, я вам розповім казку про цю планету?
Меркурію не пощастило. Він народився близько від Сонця. Він літав, літав навколо Сонця, а Сонце смажило і смажило його своїми гарячими променями. Меркурій плакав, але сльози його у вигляді хмар відразу висихали від спеки. І тоді Меркурій почав просити інші планети: «Ей, хто-небудь, заберіть від мене цей жар, я ж не можу в таку спеку народити життя». І тоді відгукнулися Земля, Венера, Марс. Вони сказали Меркурію: «Давай нам свій жар. Але дітки, які народяться у нас, уважатимуть тебе своїм татусем». Так і вийшло. Дітки на нашій Землі, у кого тато Меркурій, гарячі, рухливі, непосидючі, крутяться, неначе у них сонечко за пазухою.
1.1 Бесіда
2. Слухання опису планет.
Найближчою до Сонця планетою є Меркурій. Планета дістала свою назву на честь римського бога торгівлі. Це найшвидша планета. Вона обертається навколо Сонця за 88 днів. Удень на Меркурії спека, а вночі — крижаний холод. Поверхня кам’яниста і пустинна.
2.1. Бесіда
Друга від Сонця планета Венера носить ім’я богині краси, виглядає як дуже яскрава зірка, її ще називають «уранішньою зіркою».
Вона може сяяти сріблястим світлом, дуже схожа на Землю, майже такого самого розміру. Венера оточена товстим шаром хмар, але її атмосфера складається з вуглекислого газу і сірчаної кислоти. Під хмарним покривом стоїть нестерпна спека.
2.2. Бесіда
- Як ще називають Венеру? (вранішньою зорею)
- Який світлом може сяяти Венера? (сріблястим світлом)
- З чого складається атмосфера Венери? (вуглекислого газу, сірчаної кислоти)
Четвертою від Сонця є планета Марс, названа на честь римського бога війни — за свій червоний колір, що нагадує колір крові. Поверхня планети містить велику кількість заліза, яке, окислюючись, дає червоний колір. Марс менше Землі, але у нього є два супутники — Фобос і Деймос. Уночі температура на Марсі опускається до –85 °С.
2.3. Бесіда
- На честь кого названа планета Марс? (римського бога війни)
- З чого складається поверхня Марса? ( великої кількості заліза)
- Скільки супутників має Марс? (два) Які? Назвіть їх ( Фобос і Деймос)
2.4 . Слухання вірша про Землю
- Діти, а зараз будьте уважні і послухайте вірш про нашу планету – Землю.
Блакитні простори, зелені ліси —
Ніде не знайдеш ти такої краси.
У космосі є ще багато планет,
Немає лишень життя там прикмет.
Ти наша домівка, планета Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Дивуються інші планети всі щиро:
«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!».
- А ви знаєте, яки й природній супутник є у Землі? (Місяць)
Тому зараз уважно слухайте відео ролик про Мсяць, бо пізніше будете відповідати на питання.
2.5. Перегляд відео ролика про Місяць.
2.6. Бесіда
- У скільки разів Місяць менший від Землі? (у 4 рази)
- За скільки секунд долітає світло Місяця до Землі? (довше ніж 1 с)
- Хто описав склад і поверхню Місяця? (Галілео Галілей)
- Які ще цікаві факти ви почули про Місяць? (поверхня Місяця складається з кратерів, гір.. і т.д)
Чотири планети, включаючи Землю, називають кам’яними планетами, або планетами земної групи.
- Назвіть ці планети? ( Меркурій, Венера, Земля, Марс)
3. Фізкультхвилинка
Встаньте діти , посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній,
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 13–15)
Робота в групах.
- Учні читають в підручнику про задану планету і запам’ятовують факти, які ще не були названі.
Прийом «Впіймай м’ячик».
- Розкажіть за малюнком 7 як розміщені планети?
- Що ви запам’ятали про кожну з цих планет?
- На якій планеті існує життя?
- Скільки супутників у планети Земля?
- Як називають темні ділянки на Місяці? (морями)
- Чому Марс ще називають червоною планетою? (через велику кількість заліза в грунті)
3.Робота в групах
Гра «Парад планет»
— Відгадайте назву планети .
1-ша група
— Я — найближча планета до Сонця, менше за Землю. У мене тверда, кам’яна поверхня. Я — непосидько, дуже швидко рухаюся навколо Сонця, утричі швидше, ніж Земля. Удень на мені жарко, а вночі — жахливий холод. У мене слабка атмосфера. Супутників немає. (Меркурій)
2-га група
Я — друга від Сонця планета. Поверхня моя кам’яниста. У мене щільна атмосфера, але вона складається з вуглекислого газу, яким ані люди, ані тварини дихати не можуть. На мені нестерпна спека — 500 °С. Супутників немає. На небі я видніюся, як найяскравіша зірочка блакитнуватого кольору. Я дуже красива і приваблива. (Венера)
3-тя група
Я — єдина планета Сонячної системи, на якій є життя. Я — третя від Сонця планета. На мені склалися сприятливі умови для життя рослин, тварин і людей. Атмосфера, що закутує мене блакитнуватим серпанком, містить придатний для дихання кисень і захищає мене від перегрівання, охолодження й ударів небесних тіл. Окрім цього, значну частину моєї поверхні займають водойми. А вода потрібна всім живим організмам. (Земля)
4-та група
Я — четверта планета, вдвічі менша за Землю. Рік на мені триває удвічі більше за земний. У мене є атмосфера, але складається вона з вуглекислого газу. Моя поверхня покрита оранжево-червоним пилом, який дозволяє побачити мене як красиву зірку. Сонце гріє гірше. Літо холодніше, ніж на Землі, а зима — суворіша. Я маю два супутники: Фобос і Деймос. ( Марс)
3. Вікторина
4. Робота в парах
Тестування
1. До планет земної групи належать:
а) Венера; б) Юпітер;
в) Сатурн; г) Нептун.
2. Найближча до Сонця планета:
а) Меркурій; б) Венера;
в) Венера; г) Марс.
3. Фобос і Деймос — супутники планети:
а) Марс; б) Юпітер;
в) Сатурн; г) Уран.
4. Планети Сонячної системи вивчають :
а) географи; б) хіміки;
в) астрономи; г)фізики.
5. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Бесіда
- Які планети помітні вночі? (Венера, Марс)
- Чи однакову кількість тепла отримують планети від Сонця? (Ні)
- Чи є на планетах зміна дня і ночі? Від чого це залежить? (Так)
- Назвіть планети по віддаленості від Сонця.
2.Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати статтю підручника (ст.13-15))
Та зробити завдання в зошиті.