Тема . Корисні копалини, їх види
Мета: ознайомити учнів з властивостями корисних копалин, професіями людей, які добувають корисні копалини; вчити розрізняти види корисних копалин, наводити приклади (2–3) корисних копалин рідного краю; пояснити значення корисних копалин для господарської діяльності людини; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи; учити економно використовувати багатства нашої планети.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Прийом «Кластер».
Основні принципи складання кластера
Кластер оформляється у вигляді грона або моделі планети із супутниками. У центрі розташовується основне поняття, думка, по сторонам позначаються великі смислові одиниці, з'єднані з центральним поняттям прямими лініями. Це можуть бути слова, словосполучення, речення, що виражають ідеї, думки, факти, образи, асоціації, що стосуються даної теми. І вже навколо «супутників» центральної планети можуть знаходитися менш значні смислові одиниці, більш повно розкривають тему і розширюють логічні зв'язки. Важливо вміти конкретизувати категорії, обґрунтовуючи їх за допомогою думок і фактів, що містяться в досліджуваному матеріалі.
Створюємо кластер на тему « Україна на карті. Форми земної поверхні».
2. Гра «Запитання - відповіді».
Перший варіант задає питання. Другий варіант – відповідає.
3. Фронтальне опитування. Робота на карті.
Учитель демонструє різні форми земної поверхні, учні називають їх.
— Назвіть низовини і височини України.
— Що таке горб? Яку будову мають горби?
— Що таке гори? Яку будову мають гори?
— Які з них є у вашій місцевості?
— Що називають рівниною?
— Чим гора відрізняється від горба?
— До яких гір за висотою належать Кримські гори? Доведіть свою думку.
— Які промислові підприємства (фабрики, заводи) є у вашому селищі (місті)?
— Звідки вони беруть сировину для виробництва?
— Ось цією сировиною і є природні багатства, які люди добувають з надр (глибин) землі або з її поверхні.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як називаються ці природні багатства та їх види.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді. Продовження створення лепбука.
— З чого споруджують будинки, школи, заводи?
— А з чого виготовляють автомобілі, літаки?
— Правильно. Щоб побудувати будинок, потрібно багато піску, цементу, вапняку; щоб виготовити машини, верстати, потрібні чавун, сталь, мідь, алюміній. Але автомобілі й літаки самі не поїдуть і не полетять. Що ще потрібно для них? Так, їм потрібне пальне, яке отримують з нафти. Паливо потрібне і для опалювання житла та промислових підприємств. Усі ці речовини залягають на різній глибині в надрах землі і на її поверхні. Щоб користуватися цими багатствами, необхідно їх добути. Тому нафта, вугілля, торф, пісок та інші необхідні для людей речовини, які добувають з надр землі або з її поверхні, називають копалинами.
А чому вони корисні? Корисні копалини — це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у народному господарстві. Кам’яне вугілля, торф, нафта, залізна руда, природний газ, граніт, вапняк, пісок, глина, торф — це корисні копалини. Вони залягають у землі на різній глибині.
Усі корисні копалини розподіляють на три групи: горючі, рудні (металеві) й нерудні (будівельні).
На лепбуці створюємо кластер «Корисні копалини».
Під час пояснення вчитель демонструє зразки й заповнює таблицю.
— Чи знаєте ви, які корисні копалини використовують як паливо?
— До пальних викопних належать вугілля, торф, нафта, природний газ.
Усе це різні види викопного палива.
— А яке значення має паливо?
При спалюванні цих копалин утворюється тепло. Воно потрібне для роботи фабрик, заводів, опалювання будинків, приготування їжі. Викопне паливо є цінною сировиною для хімічної промисловості. Наприклад, з нафти виготовляють вазелін, ліки, мило, пластмаси, бензин, гас, а з кам’яного вугілля — фарби, парфуми, також ліки і пластмаси. Пластмаси також виготовляють і з природного газу.
Поговоримо про рудні корисні копалини. Більшість предметів, що оточують нас, зроблені з чавуну, сталі, заліза, які не зустрічаються в природі в чистому вигляді. Ці метали виплавляють з руди; із залізняку — чавун, сталь, з мідної — мідь.
— Подивіться навкруги. Які предмети виготовлені з металів?
— Перейдемо до третьої групи.
— Як ви вважаєте, чому вони називаються будівельними?
— Назвіть корисні копалини, що належать до цієї групи.
2. Робота за підручником.
3. Фізкультхвилинка.
Уявіть , що ми геологи.
Беремо спорядження і вирушаємо в гори шукати корисні копалини ( крокуємо на місці).
Піднімаємось високо в гори (крокуємо, високо піднімаючи коліна).
Прийшли на потрібне місце. Розбиваємо табір ( імітуємо розбивання табору).
Йдемо на місце , де потрібно проводити відповідні дослідження ( йдемо на місці ).
Беремо геологічний молоток і беремо проби ґрунту ( беремо уявний молоток і виконуємо нахили вперед).
Складає зразки пород у свій рюкзак ( виконують присідання).
Повертаємось у табір для дослідження ( крокуємо на місці).
Повертаємося в клас, перетворюємось на учнів і продовжимо працювати.
4. Практична робота. Розпізнавання та характеристика корисних копалин свого краю.
1) Робота під керівництвом учителя (вивчення властивостей граніту).
— Зараз ми познайомимося з гранітом. На полях, у лісах лежать величезні камені (валуни) — це граніт. Ви, напевно, бачили, коли відпочивали влітку на березі річок і морів дрібну гальку. Це теж граніт. Для того, щоб хоч щось виготовити з граніту, необхідно знати його властивості. Зараз ми проведемо практичну роботу.
Досліди з корисними копалинами.
Допоможе нам у цьому інструкція.
2) Робота в групах.
Вивчення властивостей піску (І група), глини(ІІ група), вапняку(ІІІ група), торфу(IV), вугілля(V).
3) Виступ кожної групи.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з картою на лепбуці. Потрібно прикріпити відповідні позначки корисних копал на карті у лепбуці.
— Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини.
Визначте, які корисні копалини є у вашій місцевості.
— Чи безмежні запаси корисних копалин?
— Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені й побудовані.
Погляньте навкруги й назвіть речі, виготовлені з корисних копалин. Що виготовляють з корисних копалин? Які корисні копалини потрібні для спорудження будинку? (Стіни класу побудовані з піску, гіпсу, крейди. Двері, вікна пофарбовані фарбою, що виготовлена з нафти. Батареї опалювання, труби, металеві деталі парти виготовлені з чавуну, який, у свою чергу, виготовлений з руди).
— Ми побудували великі міста, отримали нові матеріали, яких у природі немає, наприклад, пластмасу, створили різні могутні машини та за їх допомогою впливаємо на природу, щоб стати багатшими. Добуваючи корисні копалини, люди змінюють поверхню землі: риють кар’єри, насипають штучні пагорби відпрацьованої порожньої породи. При цьому місцевість, що оточує родовище, стає непридатною для життя.
— А як відповідає нам природа?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом кубування.
На гранях куба записані завдання.
1. Опиши це ... ( Описують корисні ).
2. Порівняй це (На що це схожі? Від чого відрізняється?).
3. Добери асоціації (Про що змушує думати? Що спадає на думку?).
4. Проаналізуй це (Скажіть, які мають властивості ?).
5. Як його використати (Знайти застосування; яким чином це можна застосувати?).
Підсумок.
— Без чого неможлива господарська діяльність людини?
— Хто вивчає корисні копалини, відшукуючи родовища?
— Що називають корисними копалинами?
— На які групи розподіляються корисні копалини?
— Де їх застосовують?
— Які корисні копалини добувають у нашому краю? Де їх використовують?
— Яких з відомих вам корисних копалин бракує у поданому переліку: граніт, вапняк, нафта, природний газ, поварена сіль?
— Як слід використовувати корисні копалини?
— Чому їх необхідно витрачати економно?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 107–109).