Розробка уроку "Різноманітність життя"

Про матеріал

Розробка уроку з біології "Різноманітність життя" 6 клас. Передбачає використання інтернет джерел. Містить приклад завдань Зовнішнього незалежного оцінювання

Перегляд файлу

1

 

Тема: Різноманітність життя

Мета:

  • продовжувати формування уявлень про систему біологічних наук; ознайомитися з організмами як системами живої природи; сформувати початкові поняття про класифікацію організмів; ознайомитися з основними методами біологічних досліджень.
  • розвивати вміння працювати з інтернет-джерелами та підручником;
  • формувати природничо-науковий світогляд та розуміння бережливого ставлення до оточуючого світу; виховувати повагу до думки інших

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: таблиці з зображенням царств живої природи, доступ до інтернету,

Загальнодидактичні методи: пояснювально-ілюстративний та частково-пошуковий.

Терміни та поняття: природа, система живої природи, біологія, спостереження, експеримент, таксон, класифікація, систематика, особливості живого, бінарна номенклатура, вид, таксон.

Після уроку: учень оперує термінами: біологія, спостереження, експеримент; розрізняє:

об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів; свідомлює:

взаємозв’язки між об’єктами природи; робить висновки: про пізнаванність природи; оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо)

 

 

Хід уроку

1.Організаційний етап.

2. Перевірка домашнього завдання

 

Біологічний диктант

  1. Активний метод вивчення природних об’єктів (експеримент)
  2. Давній біологічний метод, не передбачає втручання в хід подій (спостереження)
  3. Підрозділ біології, що вивчає тварин (зоологія)
  4. Батько ботаніки (К. Лінней)
  5. Вчений, що ввів термін «біологія» (Бурдах/Тревиранус/Ламарк)

 

Питання від ЗНО:

  1. У 1928 році англійський учений Ф. Гриффіт змішав культуру живих нехвороботворних стрептококів із мертвими хвороботворними і цією сумішшю інфікував мишей. Миші захворіли на пневмонію й померли, а в їхній крові дослідник виявив багато живих хвороботворних бактерій. Відкрите явище було названо трансформацією бактерій. Який метод біологічних досліджень застосував Гриффіт?

А порівняльно-описовий

Б моделювання

В експериментальний

Г моніторинг

 

  1. Метод біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод.

 

А моніторинг

Б моделювання

В порівняльно-описовий

Г експериментальний

 

  1. На рисунку наведено графіки коливання чисельності популяції певних видів тварин. Дані збиралися протягом кількох десятків років.

https://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/78/7822/IMG-1.jpg

Метод досліджень, який застосовано під час отримання наведених даних,

А моніторинг

Б експериментальний

В моделювання

Г порівняльно-описовий

 

Обговорення

  1. Що вивчає наука біологія?
  2. Охарактеризуйте живе як біосистему, опишіть зв’язки в цій системі та її рівні.
  3. Які методи біологічні методи дослідження живого вам відомі? Намалюйте схему на дошці. Що таке моніторинг?

3.Оголошення теми та завдань уроку

Привітання вчителя. Повідомлення теми та задач уроку.

На уроці учні:

  • знайдуть різницю між живим та неживим;
  • спробують класифікувати живі організми;
  • познайомляться з сучасною класифікацією природи.

4. Мотивація отримання нових знань.

Обговорення

  • Напишіть три твердження, чому тема уроку є важливою особисто для вас (І варіант)
  • Напишіть три твердження, чому тема уроку є важливою для людства (ІІ варіант)

5. Актуалізація опорних знань.

Робота у групах

Завдання:

Ви маєте набір об’єктів, які знаходяться на іншій планеті, що буде колонізована людством.

А) Як вам розрізнити живі та неживі об’єкти? За якими ознаками ви це зробите?

Б) Як виявити небезпеку з боку живих об’єктів? Яким чином можна розподілити живі істоти на планеті-колонії?

6. Формування нових знань

План.

  1. Особливості живого.
  2. Біорізноманітність
  3. Класифікація рослин. Систематика.

 

1. Особливості живого

Під час обговорення завдання А кожна з груп називає певні ознаки життя:

  • Живлення – надходження в організм поживних речовин та енергії.
  • Дихання – процес поглинання кисню та виділення вуглекислого газу.
  • Виділення – процес вивільнення організму від непотрібних та отруйних речовин.
  • Подразливість – здатність живих організмів відповідати на дію навколишнього середовища.
  • Ріст – збільшення розмірів живого організму або його органів.
  • Розвиток – це поява у процесі росту організму нових частин або органів.
  • Розмноження – відтворення собі подібних.

Всі ці особливості живого організму називають функціями  живого. Важливою ознакою живого є і те, що живі організми становлять собою складніші і більш упорядковані системи, ніж компоненти неживої природи.

 

2. Біорізноманітність

Обговорення завдання Б.

  • Скільки об’єктів на вигаданій планеті-колонії?

Робота з інтернет-ресурсами. Користуючись підручником або інтернет-джерелами знайдіть відповіді на питання:

  • Скільки живих організмів нараховується на планеті Земля?
  • Як розподілити організми у групи? За якими ознаками можна це зробити
  • Назвіть царства живої природи.
  • Де вперше з’явилося життя? Які були перші організми?

Учні разом з вчителем заповнюють таблицю.

 

Царство

Представник

Значення

віруси

 

біозброя, нанотехнології, захворювання

дробянки

 

санітари планети, захворювання, біозброя, генна інженерія, добрива, їжа

гриби

 

їстівні, отруйні; медицина, пестициди, виробництво лимонної кислоти; хліб (дріжджі)

тварини

 

санітари лісу, їжа, хутро, клонування, добрива, молоко, яйця тощо

рослини

 

дають кисень, добрива, їжа, вітаміни тощо

 

 

 

 

 

 

3. Класифікація живого. Систематика.

Фронтальна бесіда

  • Чи належать конвалія та дуб до одного царства?
  • Що в них спільного? Чим вони відрізняються?

Знайдіть відповідь, що таке СИСТЕМАТИКА?

  • Що таке ТАКСОН?
  • Кого вважають засновником систематики?
  • Який труд видав Карл Лінней?
  • Яка одиниця систематики найменша?
  • Що таке ВИД?
  • Як запропонував Карл Лінней називати усі види рослин?
  • Що означає перше слово?
  • Що означає друге слово?

 

ПОДВІЙНА (БІНАРНА) НОМЕНКЛАТУРА – це спосіб найменування видів двома словами, де перше слово – це назва роду, а друге видовий епітет. Наприклад, Ромашка лікарська.

 

Запис у зошиті

ОСНОВНІ СИСТЕМАТИЧНІ КАТЕГОРІЇ ЦАРСТВА РОСЛИНИ

 

Царство → Підцарство → Відділ → Клас → Порядок → Родина → Рід → Вид.

 

ОСНОВНІ СИСТЕМАТИЧНІ КАТЕГОРІЇ ЦАРСТВА РОСЛИНИ

Царство → Підцарство → Тип → Клас → Ряд → Родина → Рід → Вид.

 

Робота з підручником, відповіді на запитання:

  • На якій мові розмовляє систематика?
  • Чому?

 

6. Систематизація та узагальнення знань

Фронтальна бесіда

  • Перелічіть особливості живого. Чому подразливість є обов’язковою властивістю живих організмів?
  • Доведіть, що живі організми дуже різноманітні. Наведіть приклади цієї різноманітності.
  • Чому живі організми можуть жити в різних середовищах життя?
  • Що відбудеться, якщо людина повністю знищить якусь групу тварин, - наприклад, вовків?

Творче завдання

Придумайте назву інопланетної тварини або рослини. Дайте їй систематичне положення за прийнятою на Землі систематикою.

 

7. Домашнє завдання.

  1. Середній рівень – читати §, записати терміни СИСТЕМАТИКА, ВИД, ТАКСОН у словничок.
  2. Достатній рівень – опрацювати § та опорний конспект
  3. Високий рівень – опрацювати § та опорний конспект,  зробити відео «Природа, що мене оточує»

 

8. Підбиття підсумків уроку.

Учні роблять висновок щодо отриманих знань.

 

docx
Додано
30 грудня 2018
Переглядів
2371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку