Розробка уроку "Розділові знаки при однорідних членах речення"

Про матеріал
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання про однорідні члени речення, сформувати вміння знаходити однорідні члени речення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення; розвивати творчі вміння складати речення, використовувати в усному та писемному мовленні; навчити моделювати схеми речень з однорідними членами речення.
Перегляд файлу

Тема:  Розділові знаки при однорідних членах речення.

Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання про однорідні члени речення, сформувати вміння знаходити однорідні члени речення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення; розвивати творчі вміння складати речення, використовувати в усному та писемному мовленні; навчити моделювати схеми речень з однорідними членами речення.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:

знаннєвий компонент: усвідомлює важливість пунктуаційної грамотності; називає правила поставлення розділових знаків;

діяльнісний компонент: помічає і виправляє пунктуаційні помилки; інтонує текст відповідно до поставлених у ньому розділових знаків; аналізує в тексті розділові знаки; пропонує варіанти розділових знаків;

ціннісний компонент: демонструє пунктуаційну грамотність; готовність до навчання з метою покращення власної грамотності; розуміння зв’язку між пунктуацією й інтонацією.

 

Тип уроку: узагальнення  та систематизація знань.

Обладнання: мультимедійний супровід, роздатковий матеріал, таблиця.

 

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань.

 

Інтерактивна гра «Так чи ні».

 

1. Однорідні члени речення – це речення, у якому пропущено один або кілька необхідних членів речення, але їх можна встановити з тексту або із ситуації спілкування.

2. Однорідні члени речення відповідають на одне й те ж запитання?

3. Відіграють однакову синтаксичну роль?

4. З’єднуються між собою підрядним зв’язком з огляду на їх рівноправність і незалежність?

5. Однорідними можуть бути тільки другорядні члени речення?

6. Виражаються здебільшого однією частиною мовою?

7. Однорідні члени речення можуть поєднуватися змішаним зв’язком?

8. Є ускладнювальним елементом у простому реченні?

9. Повторювальні слова та стійки сполуки вважаються однорідними членами речення?

10. В реченні Настала ніч, довга, беззоряна, глуха (О.Гончар) однорідні підмети?

11.  В реченні Старезний, густий, предковічний ліс на Волині (Леся Українка) однорідні означення?

12. Узагальнювальними називаємо слова, що об’єднують усі перелічувальні предмети, явища, поняття, дії.

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.

  Залежно від типу зв’язку між однорідними членами речення ставимо або не ставимо розділові знаки.

Робота з таблицею (учні добирають приклади до правил).

Розділові знаки при однорідних членах речення

Правило

Приклад

Кома

 

Кому ставимо між однорідними членами речення, якщо вони поєднані безсполучниковим зв’язком: [О, О, О ].

 

Кому ставимо між однорідними членами речення, якщо вони поєднані протиставним сполучником а, але, та (= але), зате, проте, однак [О, а О ].

 

Кому ставимо між однорідними членами речення, якщо вони поєднані повторювальними сполучниками [і О, і О ],

[то О, то О ], [ні О, ні О ], [чи то О, чи то О ].

 

Кому ставимо між однорідними членами речення, уведеними парами.

 

Крапка з комою

Крапку з комою ставимо іноді між поширеними однорідними членами речення, особливо якщо в їхньому складі є розділові знаки: [О; О ].

 

 

Двокрапка

Після узагальнювального слова перед однорідними членами речення (після узагальнювального слова можуть стояти слова як-то, а саме, наприклад; у такому разі перед цими словами треба ставити кому, а після них – двокрапку).

 

Тире

Тире ставимо між однорідними членами речення з безсполучниковим протиставним зв’язком ( на місці ніби пропущеного сполучника а): [О - О ].

 

Після однорідних членів речення перед узагальню вальним словом.

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

   Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення.

1.Не так ті кулі козаку страшні як це щоденне пекло метушні (Л. Костенко). 2. Сила страждання вимірюється не так гнітом зовнішніх обставин як глибиною потрясіння (О. Довженко).  3. Падають падають з неба білих троянд пелюстки (В Сосюра). 4. Пісня і праця великі дві сили (І. Франко). 5. Чи то галич налетіла чорна чи то турки гору відступили? (Леся Українка) 6. До людей неси і посмішку і сміх і розраду і пораду (М. Стельмах). 7. Катря не пішла попливла до воріт як пава (Г. Тютюнник). 8. Ми маємо право на сум і любов на щастя на сонце і трави (В. Симоненко). 9. Співають дзвінко сонячного дня птахи і листя вітер і хмари (О. Ольжич). 10. То не ожина стелиться чорниці (Є.  Гуцало).

Запишіть речення, розставте розділові знаки. Визначте узагальнюючі слова (якщо вони є) та однорідні члени речення.

1.Все бачить співець у широкім роздоллі і небо і море красу світову. 2. Наші вуличани окрім хліборобства ще мають і ремесло в руках столярство шевство бондарство і мірошництво. 3. Як любив ти і гори й поля синь озер всю свою Батьківщину! 4. І гори і долини і поля і сади і ставок і хати були залиті чистим прозорчастим білим як срібло світлом. 5. Каротин міститься в продуктах харчування, як-от гарбузах абрикосах персиках зелені. 6. Над ставком миготіло грало лилося хвилями золоте марево неначе в повітрі ворушились якісь пасма тонких золотих ниточок.

Робота з підручником.

Виконати вправу 5 с. 116-118

V.  Підсумок уроку.

 

 

VI. Домашнє завдання.

Скласти речення за поданими схемами.

  1. О, О, О, О.       2. і О, і О, і О.     3. У.С.:О, О, О. 

 4. О, О, О – У.С.    5. О, а О.          6 .О і О, О і О.

 

docx
Додано
11 грудня 2023
Переглядів
1237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку