Українська мова ( розвиток зв`язного мовлення) 4 клас
Тема : Складання казки-легенди «Чому ялинка стала зеленою»
Мета : вчити дітей створювати вірші та казки; висловлювати власну думку та робити висновки; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення учнів, уяву, фантазію, виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання : ілюстрації ялинки, опорні схеми, музика
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Не листочки, хвою маю,
А як Новий рік прийде-
В усі оселі завітаю.
Розум, фантазію прояви!»
1 учень: У світі відомо близько 40 видів роду ялини. Дерево висотою 30-45 м, і діаметром до 1,5 м. Живе 250-300 (500) років. Стовбур до 1/3 висоти майже циліндричний, стрункий. Мертві сучки довго не відпадають. Кора тонка. Крона густа компактна. Хвоя блискуча, жорстка, колюча, довжиною 2-3 см., і до 1,5 мм, шириною. Шишки звисаючі, циліндричні, довжиною 10-15 см, і діаметром 3-4 см. На волі плодоносить з 15-20 років. Молода хвоя з’являється від середини травня до початку червня і росте 5-7 років.
2 учень : - А чи знаєте ви, чому ми щороку ставимо вдома ялинку?Одна з легенд розповідає, що одного разу один німецький ватажок Мартін Лютер у ясний і морозний святвечір ішов додому через ліс. Раптом він звернув увагу на ялинку, крізь віти якої просвічували зірки. Це справило на нього таке велике враження, що вдома він поставив ялинку для своєї сім’ї і прикріпив до її гілочок свічки. Вогники свічок нагадували йому зірки на небі.
3 учень: я хочу розповісти цікаву легенду про ялинку. Коли у Віфлєємі народилося Немовля Ісус, в небі запалилася нова яскрава зірка, немов вітаючи чудове свято - Різдво. Багато хто зрозумів сенс цього чудового знамення. На світло зірки Віфлєємськой поспішили навколишні пастухи і мудреці-волхви, що жили далеко на Сході. Але не тільки вони: птахи і звіри, щебетавши і муркотавши, спрямувалися до новонародженого зі всіх кінців світу. Рослини теж принесли немовляті свої подарунки. Одні - чарівний аромат, інші - смачні соковиті плоди, треті - яскраві квіти і м'яке листя. Останньою прийшла Ялинка - адже її шлях з Півночі був ох, який далекий! Підійшла - і скромно встала в сторононьці. "Чому ти не хочеш увійти?" - здивувалися всі. "Я б хотіла, - відповідала Ялина, - але боюся, що мені нічим порадувати Немовляти Ісуса. Що у мене є? Тільки шишки, тверді і несмачні. Та ще смола - така липка, що не отдереш. Вже краще я здалеку подивлюся на малюка, а то ще ненароком налякаю його або вколю своїми голками".І тоді рослини поділилися з ялиною своїми дарами. Зарум'янилися на її гілках кулі яблук, задзвеніли дзвіночки квітів, кульбаби обсипали колючі голки сріблястим м'яким пухом... Зраділа Ялинка, осміліла, підійшла до немовляти. Побачивши красуню, посміхнувся маленький Ісус. І зірка Віфлєємська яскраво спалахнула прямо над її верхівкою.З тих пір, говорить легенда, Ялина круглий рік залишається зеленою, а раз на рік приходить в кожен будинок і радує дітей і дорослих своїм святковим нарядом...
4 учень:Перші святкові ялинки з’явилися в Німеччині у VIII столітті, хоча традиція ставити й прикрашати в домі зрубані деревця з’явилася лише в XVII столітті. А підставою було те, що колись святий Боніфацій читав друїдам проповідь про Різдво. Щоб переконати ідолопоклонників, що дуб не є священним і недоторканним деревом, він зрубав один із них. Коли той падав, повалив на своєму шляху всі дерева, крім молодої ялини. Тоді Боніфацій вигукнув: «Хай буде це дерево деревом Христа!» Так ялина стала трактуватися як дерево, пов’язане з народженням Христа.
III. Представлення теми та очікуваних результатів
- Сьогодні на уроці ми спробуємо скласти казку « Чому ялинка стала зеленою»
Робити висновки
Творчо працювати виділяти ознаки предмета
Цей урок навчить мене
Складати казку складати вірші про ялинку
IV. Надання необхідної інформації
1. Розгляд ілюстрацій. Складання «асоціативного куща». Бесіда
пухнаста струнка
Новий рік подарунки
непривітна вічнозелена
сумна шишки
зима Різдво
не цвіте
2.Хвилинка поезії . Складання вірша про ялинку за ознаками.
Вона ( зелена) і пухнаста,
А на Новий рік - срібляста.
( І хоч цвітом ) не цвіте.
( Проте це дерево) - святе.
3. Хвилинка відпочинку ( під музику)
- Давайте трошки відпочинемо і послухаємо деякі цікавинки про ялинку, які підготували діти.
Цікавинки про ялинку
- В Греції ялинку замінює мандаринове дерево, а ще в деяких країнах ним служить пальма.
- Іграшки на ялинці не лише прикраси – це й цікава історія.
- Найбільшу ялинку 2009 року встановили у Ватикані: її висота 32 м, а вага 9 т
- У США ялинку виготовили з 30 тисяч маленьких лампочок висотою 27 м.
- У світі відомо близько 40 видів роду ялини
V. Складання казки за опорними словами
1.Усне колективне складання казки
- Розгляньте опорні слова : колись, Зима, Новий Рік, Святий Миколай,ліс, плач, відомі, клен, дуб, верба, подарунки, зелений колір, шишки, стовбур.
- З чого почнемо нашу казку?
- Хто йшов лісом?
- Що побачили мандрівники у лісі?
- Хто міг плакати? Чому?
- Чим славляться клен, верба та дуб?
- Що вирішили мандрівники?
- Які подарунки отримала ялинка?
3. Словникова робота. Повторення написання реплік діалогу.
4.Самостійна творча робота учнів
Чому ялинки стали зеленими ?
Колись ялинки не були цілий рік зеленими. Хочете, я розповім, чому вони стали такими…
Йшли якось лісом Новий Рік, Зима та Святий Миколай. Бачать вони всі дерева веселі, а Ялинка плаче.
Казкові мандрівники задумались і вирішили зробити їй подарунки. Новий Рік подарував Ялинці славу і прикраси. Зима дала їй вічнозелений колір. Святий Миколай подарував гарні шишки і прекрасний прямий стовбур.
З тих пір Ялинка стала такою, якою ми бачимо її зараз.
VI. Підсумок уроку. Презентація написаних робіт
Кирилюк Тетяна Федорівна, вчитель початкових класів НВК№2, м.Хмельницького
1