Розробка уроку "Стежинами інструментальних жанрів"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з поняттями «сюїта», «квінтет», «струнний квінтет», з творчістю композиторів К.Дебюссі та К.Сен-Санса. Вчити дітей емоційно сприймати музику, аналізувати її, розуміти художній задум композитора
Перегляд файлу

4 клас  Урок 12

Тема. Стежинами інструментальних жанрів.

Музичний матеріал: Клод Дебюссі. «Маленький пастух», «Ляльковий кек-уок»  (з сюїти «Дитячий куточок»); Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин» (слухання);

«Виглядаєм сонечко», сл.і муз.Н.Май (розучування).

Мета:

  • ознайомити учнів з поняттями  «сюїта», «квінтет», «струнний квінтет», з творчістю композиторів К.Дебюссі та К.Сен-Санса. Вчити дітей емоційно сприймати музику, аналізувати її, розуміти художній задум композитора;
  • розвивати вокально-хорові навички, художнє мислення, музичну пам’ять, естетичний смак;
  • виховувати любов до музики, до природи,  бажання спілкуватися з цікавим світом музичного мистецтва.

Тип уроку: урок поглиблення знань.

Форма проведення: урок з використанням ІКТ.

Методи: створення позитивного емоційного фону, емоційне налаштування на сприйняття навчального матеріалу, мультимедійна презентація, «Музичний словничок», методико-музикознавчий матеріал, метод роздумів про музику, аналіз-інтерпретація музичного твору  , творче завдання, гра «Уявляю музику».

Обладнання: комп’ютерна презентація, підручник Лобова О. «Музичне мистецтво» 4 клас, «Музичний словничок 4 класу»,  музичний інструмент.

План уроку: 

І. Вхід учнів до класу під звучання музики.  Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин». Організаційний етап уроку (2хв).

ІІ. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів (4 хв).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (2 хв).

IV.Вивчення нової теми

  1. Методико-музикознавчий матеріал (3 хв).
  2. Слухання музики (13 хв)
    1. Клод Дебюссі. «Маленький пастух» , «Ляльковий кек-уок» (з сюїти «Дитячий куточок»)
    2. Гра «Уявляю музику»
    3. Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин»

3. Фізкультхвилинка ( 2 хв)

4. Розучування пісні «Виглядаєм сонечко», сл.і муз.Н.Май  (11 хв):

  1. Розспівка
  2. Слухання пісні (у виконанні вчителя, або фонограми плюс)
  3. Розучування пісні під супровід музичного інструмента
  4. Виконання пісні (фонограма мінус)

V. Підсумок уроку (3 хв).

VI.Вихід з класу у супроводі звучання музики Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин».

Хід уроку

I.Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу під звучання музики.  Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин».

У добрий день, у добрий час

Прийшла знов музика до нас!

Музичне вітання.

Знову пролунав дзвінок,

Запросив нас на урок.

Вже затих четвертий клас –

Урок музики у нас!

ІІ. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів 

  Розгляньте портрети композиторів. Пригадайте за схемою, які твори належать кожному з них.

(А.Вівальді - концерт, Н.Паганіні- п’єси (капричіо, каприс), Г.Майборода – рапсодія, Ф.Шопен - п’єси ( прелюдії))

  • Розкажіть про ці інструментальні жанри. Які з них призначені для солістів, а які можуть виконуватися ансамблем чи оркестром?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

  Сьогодні ми ще більше дізнаємося про інструментальну музику, а саме про жанр, що може виконуватися різними складами інструментів.

  Розгадайте ребус і дізнайтеся назву цього музичного жанру. (сюїта)

 

IV. Вивчення нової теми

1.Методико-музикознавчий матеріал

Музичний словничок

  Сюїта (з фр. – послідовність) -  твір з кількох самостійних частин, поєднаних художнім задумом.

  Понад століття тому французький композитор Клод Дебюссі написав сюїту «Дитячий куточок», яку присвятив своїй доньці Еммі. У цьому творі шість п'єс, що відображають дитячі захоплення, улюблені іграшки й розваги: заняття на фортепіано та спостереження за танцем сніжинок, колискову слону й серенаду ляльці...

  П'єса «Маленький пастух» — це музичний портрет пастушка, що награє свій мелодійний наспів. А у п'єсі «Ляльковий кек-уок» (з англ. — «похід за пирогом») передано веселий танець ляльки.

2.Слухання музики.

Клод Дебюссі. «Маленький пастух» (з сюїти «Дитячий куточок»)

Клод Дебюссі. «Ляльковий кек-уок» (з сюїти «Дитячий куточок»)

  • У виконанні якого інструмента звучать п’єси?
  • Порівняйте художні образи п'єс та їхню музичну мову: мелодії,  ритми, темпи, динаміку тощо.

Це цікаво знати!

  Сюїта — старовинний жанр інструментальної музики. 400 років тому вона складалася лише з 4-х танцювальних п'єс. Згодом виникли великі сюїти, поєднані програмним задумом і назвою: «Картинки з виставки» М. Мусоргського, «Дитячий куточок» К.Дебюссі, «Карнавал тварин» К. Сен-Санса тощо.

  Сюїту «Карнавал тварин» написав французький композитор Каміль Сен-Санс. Композитор задумав сюїту для виконання камерним ансамблем, до складу якого входять 2 роялі, флейта, кларнет, ксилофон і струнний квінтет. Згодом частини сюїти стали виконувати на різних інструментах і навіть оркестром.

  У цьому творі 14 п'єс: «Королівський марш левів», «Кури та півні», «Черепахи», «Слони», «Кенгуру», «Акваріум», «Зозуля в гущавині лісу», «Лебідь» та інші. Тож не дивно, що сам автор називав твір «великою зоологічною фантазією».

  У Київському театрі опери і балету для дітей та юнацтва на музику К. Сен-Санса поставлено балет. Прем'єра відбулася під час гастролей у Великій Британії в 2007 році, майже через 120 років після написання сюїти.

Гра «Уявляю музику»

Оберіть п'єси із сюїти «Карнавал тварин». Спробуйте уявити, яка музика відповідатиме їхнім назвам. Опишіть свої очікування.

  • Послухайте обрані музичні твори. Чи справдилися ваші очікування?

Слухання музики. Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин»

  Розгляньте малюнки інструментів, які К. Сен-Санс використав для сюїти «Карнавал тварин».

  • Визначте, які інструменти відіграють провідну роль у звучанні прослуханих п'єс сюїти.
  • Поміркуйте , що таке струнний квінтет?

Музичний словничок

Квінтет (від лат. — п'ятий) — вокальний або інструментальний ансамбль з п'яти виконавців.

Запам’ятайте !

Також квінтетом називають музичний твір для п'яти виконавців. Подібно до цього визначають інші жанри, названі за кількістю виконавців: дует, тріо, квартет.

 

  Струнний квінтет — ансамбль з п'яти виконавців на струнних смичкових інструментах (скрипках, альтах, віолончелі, контрабасі) або музичний твір для такого складу.

3.Фізкультхвилинка. Відеофізкультхвилинка «То не є проблема».

4. Вокально-хорова робота. «Виглядаєм сонечко», сл.і муз.Н.Май

 Розспівка «Гойдалка»

Слухання пісні у виконанні учителя (або фонограми +)

  • Яку історію розповіла вам пісня?
  • Як ви вважаєте, ця пісенька сумна чи весела?
  • Чи співзвучна пісенька з вашим настроєм?

Розучування пісні.

  • Продумайте виконавський розвиток пісні.

Виконання пісні під фонограму (виконання згідно виконавського плану).

V. Підсумок уроку.

Робота з підручником (стор.65). 

Розгляньте малюнки, які виконав до частин сюїти «Карнавал тварин» школяр Михайло Козулін.

Творче завдання «Композитор».

  • Поміркуйте, яку сюїту хотіли б написати ви?
  • Придумайте  назву свого уявного твору.
  • Відобразіть зміст його частин у малюнках.

VІ. Вихід з класу під музику.  Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин»

 

 

D:\Мои документы\Мінусовки\Дощик, хмарки, парасольки,райдуга\_Виглядаєм сонечко\Виглядаєм сонечко.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2022
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку