Розробка уроку "Суверенізація України на зламі 1990-х років

Про матеріал
Урок створює можливість: - показати шлях змін у свідомості людей України; - сформувати відчуття важливості кожної з подій; що вивчається на уроці. Дати учням зрозуміти, що за нами історія України, а за ними її майбутнє.
Перегляд файлу

11 клас

 

Розробка уроку з історії України

 

Суверенізація України на зламі 1990-х років

 

Мета:  визначити політичні передумови суверенізації України;

             розкрити значення виборів до Верховної Ради України 1990 року;

проаналізувати головні положення Декларації про державний            суверенітет України;

визначити причини, наслідки та значення Революції на граніті;

формувати вміння, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати;

виховувати гордість за свій народ, його героїчне минуле.

 

Обладнання: підручники, карта України, презентація «Відновлення       незалежності України», відео «Революція на граніті».

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Форма проведення: інтерактивний урок.

 

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • назвати передумови суверенізації;
  •  розкрити значення виборів до Верховної Ради України 1990 року;
  • визначити роль Верховної Ради України в досягненні суверенітету;
  • пояснити причини, вимоги та наслідки Революції на граніті;
  • висловлювати власні судження щодо значення вивчених подій.

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Міні - дискусія

Хто знає, береже минуле,

І вміє шанувать сучасне,

Лиш той майбутнє

Вивершить прекрасне.

  • Як ви вважаєте, чому ми повинні берегти минуле?
  • У чому, на вашу думку, важливість минулого для нас з вами?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми поринемо в самий цікавий період історії України. Як він названий в темі уроку?

              Розпочнемо з подій, що цьому передували: (слайд 27  )

1989 рікзміна керівництва КПУ – на пленумі ЦК КПУ обраний В.Івашко;

21 січня 1990 року – акція «Живий ланцюг» від Львова до Києва, в якому взяли участь 800 тисяч жителів України;

Березень 1990 року – позачерговий з’їзд народних депутатів СРСР: запровадження посади Президента СРСР (Михайло Горбачов);

скасування статті 6 Конституції СРСР та УРСР;

4 березня 1990 року – альтернативні вибори до Верховної Ради УРСР.

Наслідок:

16 липня 1990 року – ухвалення Верховною Радою УРСР Декларації про державний суверенітет України.

2. Прийом «Тлумач»

Робота з історичними термінами: (слайд 28)

«Живий ланцюг», стаття 6 Конституцій СРСР та УРСР, альтернативні вибори, суверенітет, декларація.

3. Прийом «Поміркуй, обгрунтуй.»  (Перегляд слайдів презентації  30, 31, 32)

- Який документ був прийнятий Верховною Радою 16 липня 1990 року?

- Чи можна вважати, що депутати одноголосно проголосували за Декларацію?

- Прочитайте головні положення Декларації про державний суверенітет України. (слайд 13)

- Які республіки СРСР раніше від нас схвалили Декларації про державний суверенітет?  (1990 рік: 11 березня – Литва, 12 червня – Росія)

 

4. Перегляд відео «Революція на граніті» та заповнення таблиці:

https://youtu.be/J0SBB3FjnXw

1

Учасники

 

2

Дата

 

3

Основні вимоги

 

4

Наслідки

 

5

Значення

 

 

5. Бліцопитування «Ти – мені, я – тобі»

(працюють 2 учні, які змінюють свої ролі після 3 питання:

1-3 питання – 3 відповіді; 4-5 питання – 2 відповіді)

Перевіримо правильність записів у таблиці:

Учасники

157 студентів з 24 міст України

 (студентське голодування на площі Жовтневої революції (Майдан Незалежності)) в Києві)

Дата

2-17 жовтня 1990 року

Основні вимоги

  1. Недопущення підписання нового союзного договору;
  2. Проведення перевиборів до Верховної Ради України на багатопартійній основі;
  3. Повернення на територію УРСР українських солдатів та проходження військової служби українцями на території УРСР;
  4. Націоналізація майна КПУ та ЛКСМУ;
  5. Відставка голови Ради Міністрів УРСР В.Масола.

Наслідки

Позитивні:

  • Відставка прем’єр-міністра В.Масола;
  • Проведення перевиборів до Верховної Ради УРСР.

                            Негативні:

  • Віковий ценз виборців – 25 років;
  • Молодь влада і опозиція  не допустила до політики.

Значення

Пробудження свідомості українського народу.

Активізація політичної діяльності молоді

 

5. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

Учні виконують тестові завдання, розміщені на  слайдах 33, 34

1.Оберіть правильні твердження.
Основні риси суспільно-політичного життя в Україні в 1985—1991 рр.:

(3 бали)
 

А) різке збільшення бажаючих вступити до КПУ та ЛКСМУ;
Б) різке зростання інтересу читачів до публікацій періодичних видань, збільшення тиражів газет і журналів;
В) перегляд та критичне переосмислення історії України;
Г) проведення масових мітингів із вимогами припинити перебудову;
Д) швидке формування та розвиток національно-демократичного руху.
 

2. Розташуйте події у хронологічній послідовності: (5 балів)


А) Ухвалення Декларації про державний суверенітет України;
Б) Альтернативні вибори до Верховної Ради України;
В)  Акція «Живий ланцюг» від Львова до Києва;
Г)  Революція на граніті
Д) Скасування статті 6 Конституції СРСР та УРСР.

 

3. Випишіть у 2 колонки
Причини та наслідки Революції на граніті: (3 бали)

- підготовка нового союзного договору;
- відставка прем’єр-міністра В.Масола;
- віковий ценз виборців - 25 років;
- в Москві не визнають державних суверенітетів республік;
- проведення перевиборів до Верховної Ради УРСР;
- заборона виходу зі складу СРСР.

 

6. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа «Незакінчене речення»

Продовжити речення:

  • Сьогодні на уроці ми вели мову про події, що призвели до … .
  • 16 липня 1990 року Верховна Рада УРСР схвалила  … .
  • Союзному центру (Москві) не сподобався  «парад суверенітетів» і він заборонив … .
  • На захист суверенітету УРСР стали   …, організувавши на площі Жовтневої революції, нині … …  … .
  • Ця подія в історію України увійшла під назвою … .. … .
  • Отже, у 1990-х роках молодь стала на захист … … .

 

7.  Домашнє завдання

Опрацювати параграф 26.

Підготувати відповіді на питання щодо формування логічної (7-9 балів) та мовленнєвої компетентності. ( 10-12 балів)   Вільний вибір

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку