Тема: Культура спілкування.
Мета: розширити уявлення учнів про культуру мовлення і спілкування; вчити володіти словами ввічливості; розвивати навички етичних норм поведінки під час спілкування; сприяти розвитку пам’яті, активізації словника; показати важливість ставлення з повагою до інших; виховувати увагу до слова, повагу до людей і самих себе.
Обладнання: сигнальні картки, прислів’я та приказки, плакати з ребусами.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Мені потрібні 2 учні, щоб погратись в гру «Хто більше знає?»
Станьте на однаковому рівні. По черзі ви маєте називати: 1 учень – права дитини, а 2 учень – обов’язки. При цьому робите 1 крок. Хто більше назве, той і переможець.
(* Право на життя і здоровий розвиток.
** Обов’язок гарно вчитися
* Право на відпочинок і дозвілля.
** Допомагати дорослим. …)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ви дізнаєтесь, яких правил потрібно дотримуватися під час спілкування.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда.
- Ти постійно спілкуєшся з різними людьми, з рідними, учителями, дітьми. Від уміння спілкуватися залежить настрій людини, емоційний стан, здоров’я.
Пам’ятай «золоте правило» спілкування: стався до людей так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе.
2. Проблемна ситуація.
- Прослухайте вірші і складіть правила спілкування.
1) Юрко з Тарасом розмовляв,
Крутився на всі боки,
Неначе він сорока;
До неба очі заводив,
В канаву зазирнув…
А Тарас терпів, терпів:
«Ти до кого говорив?».
- Отже, яким буде перше правило?
(Коли говориш — дивись в очі співрозмовникові.)
2) Юля з Танею зі школи
Йдуть по скверику поволі.
«Ой, дивись,— горлає Юля,—
Листя клена шелестять
І, як літачки, летять!»
«Ой-ой-ой,— верещить, заливається,—
Горобці у пилюці купаються!»
Чути Юлю аж ген, за майданом.
Може, Таня чує погано?
(Хочеш, щоб тебе почули, не кричи. Говори спокійно, чітко…)
3) Я у театрі був учора.
Мені сподобалась ігра,—
Так повідомив друзям Коля…
Від сміху шибки задзвеніли в школі.
Навчити Колю говорить давно пора:
Не можна так калічити слова.
(Слова вимовляй правильно.)
4) Стрілись якось Рома й Вова.
— Я був на стадіоні вчора. Кльово!
— Ми класно у футбола намотались…
Де слів таких вони набрались?
Хороші наші, Ромо й Вова,
Хіба це, друзі, гарна мова?
(Слова вживай за призначенням)
- Які, на вашу думку, можна додати правила ще?
Давайте відкриємо підручник і перевіримо.
3. Робота за підручником. (с. 53-54)
- Роздивіться с. 53. Яких правил потрібно дотримуватись, щоб тебе поважали і приязно ставились до тебе? ( Першим вітатись. Бути привітним і доброзичливим. Ставитись з повагою до старших.)
- Поясніть вислови написані у вашому підручнику.
* Добре слово краще за мед.
* Слова щирого вітання дорожчі від частування.
- Прочитайте вірш, який розміщений у підручнику.
ЗНАЙТЕ ВСІ
Знайте всі, як два по два,
Що образливі слова
І на вулиці, і вдома
Вибухають, наче бомба,
Заважають їсти, спати...
То навіщо ж їх казати?
А слова ласкаві, щирі
З плеч знімають смутку гирі,
Добрі усмішки дарують,
Пестять, міць дають, лікують...
Емілія Саталкіна
- Чого вчить цей вірш? (Що погані слова все псують, заважають у житті, а добрі – покращують настрій, творять дива.)
4. Руханка. «Град»
Діти, утворіть коло. Пригадайте, як іде дощ, а за ним – град. Почнемо разом повільно тупотіти ногами, імітуючи падіння градин. Поступово темп тупотіння доводиться до дуже швидкого, а потім сповільнюється до повного припинення.
5. Робота в зошиті.
- Завдання 1. У зошиті ви маєте скласти і записати прислів’я з «розсипаних» слів. (Ввічливості двері всім відкриті.)
- Що воно означає? (Кожна людина завжди може бути ввічлива.)
- Завдання 2. Поєднайте намистинки і запишіть утворені чарівні слова.
(добрий день! Здрастуйте! Привіт! Спасибі. Дякую. Дуже вдячний.)
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
1. Робота над прислів'ями та приказками
- Діти, як ви розумієте ці прислів'я та приказки?
• Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.
• Яка людина, така її мова.
• Вмієш сказати — вмій і змовчати.
• Слово не стріла, а серце пробиває.
• Гарне слово дорожче за гроші.
• Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по бесіді.
• Язик багато може зробити: і настрій піднести, і справу зіпсувати.
2. Гра «Семафор ввічливості»
- У вас на столі лежать сигнальні картки червоного та зеленого кольору. Я буду зачитувати репліки, а ви маєте сказати, де правильно поводяться діти, а де — ні. Якщо правильно — зелена картка, неправильно — червона.
— Дайте мені хлібину,— звертається хлопчик у магазині до продавця. (Червоний)
— Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас не навмисне, — каже дівчинка в автобусі. (Зелений)
— Алло! Покличте Мені Колю. (Червоний)
— Тамаро Іванівно, будь ласка, поясніть мені розв’язання цього виразу. (Зелений)
— Покличте до телефону Марину. (Червоний)
— Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі,— сказала дівчинка бібліотекареві. (Червоний).
3. Робота над ребусами.
— Мені потрібно два бажаючих. Ваше завдання: уважно розглянути картинки та відгадати зашифровані слова. (Див. додаток 1)
(Доброта. Байдужість.)
— Чи мають ці слова відношення до сьогоднішнього уроку? Чому? (Так. Бо ввічлива людина добра. Не можна говорити чарівні слова байдуже. )
VI. Підсумок уроку
— Які правила спілкування ви запам’ятали?
А тепер подивіться на картку і перевірте чи все назвали ( Див. додаток 2)
— Чому їх слід дотримуватися?
— Послухайте вірш і скажіть, чи всі ці ввічливі слова ви вживаєте?
«Будь ласка», « Спасибі» і «Будьте здорові» —
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій!
І кожен свій день, як завжди, зачинайте
Зі слів: «Добрий ранок!», «Вітаю!», «Здрастуй!»
Додаток 1