Розробка уроку . Тема: "Живопис. Зображення птахів"

Про матеріал
Розробка уроку з образотворчого мистецтва 5 клас. Тема "Живопис. Зображення птахів". Урок розроблено відповідно до календарно- тематичного планування. До уроку додається мультимедійна презентація. За типом -це комбінований урок. В розробці використано матеріал про відомого художника-орнітолога України : Землянських Ігора Івановича, матеріали з Червоної Книги України, цікаві загадки про птахів, схеми побудови тіла птаха. В розробці матеріал подано з використанням міжпредметних зв'язків з біологією, літературою. Уданій розробці матеріал подано з урахуванням предметних компетентностей: загальнокультурної, інформаційної, соціальної, математичної, спілкування українською і іноземними мовами, підприємницька. також цю розробку можна використати для учнів 6 класу під час вивчення теми " Анімалістичний жанр".
Перегляд файлу

Тема. Живопис. Зображення  птахів

Композиція «Снігурі», «Папуга» (за вибором)

Мета. Ознайомити учнів із анімалістичним жанром у живописі, особливостями будови птахів та правилами їх зображення ; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до природи рідного краю, бережне відношення до птахів.
Обладнання: зображення птахів, послідовність виконання композиції «Птахи», загадки про птахів, кращі дитячі роботи минулих років, картки із зображенням птахів.

Тип уроку комбінований


Хід уроку

І.Організація учнів до роботи на уроці.


ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннчми
- Що таке живопис?
- Які ви знаєте виражальні засоби живопису:
1) Колір – основний засіб, який відрізняє живопис від рисунка
- Які ви знаєте кольори?
(Теплі, холодні, основні, похідні, хроматичні і ахроматичні)
2) Колорит - колірний одяг картини
3) Локальний колір – власний колір предмета
4) Гризайль – живопис відтінками одного кольору
(учитель користується схемами-підказками на дошці)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ваші малюнки, які ви намалюєте прикрасять інтер’єр кімнати, їх можна подарувати.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
Отож, сьогодні на уроці ми детальніше познайомимося з анімалістичним жанром у живописі, виражальними засобами живопису, а також будемо вчитися малювати представників анімалістичного жанру – птахів.


ІV. Вивчення нового матеріалу.


1.Розповідь учителя
(про анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві)
Анімалістичний жанр – це різновид образотворчого мистецтва, що зображує тварин. Митців, які спеціалізуються в цьому жанрі, називають анімалістами.
Зображення тварин можна зустріти в живопису, скульптурі, графіці, декоративно-прикладному мистецтві, в ілюстраціях до книг. Відомі імена багатьох художників і скульпторів-анімалістів.
Ігор Іванович Землянських
 

http://voronkiv-school.at.ua/JPG/IgorZemlyansky/2.jpg

   Яскравою зіркою є житель села Вороньків Ігор Іванович Землянських - науковець, художник – орнітолог.

Орнітоло́гія (грец. ὄρνιθος — птах і λόγος — наука) — наука про птахів, один з розділів зоології. Вивчає птахів, їхню ембріологію, морфологію, фізіологію, екологію, систематику і географічне розповсюдження.

Його часто можна зустріти на околицях села, по дорозі до лісу. Він не може, прожити жодного дня без спілкування з природою, а особливо без своїх улюбленців - пернатих.

Народився Ігор Іванович Землянських 9 грудня  1974 року на Луганщині в родині робітників. Коли був маленьким, мріяв піднятися в небо - стати льотчиком.

http://voronkiv-school.at.ua/JPG/IgorZemlyansky/1.jpg  http://voronkiv-school.at.ua/JPG/IgorZemlyansky/4.jpg  http://voronkiv-school.at.ua/JPG/IgorZemlyansky/6.jpg

У 1980 році сім’я переїхала в село Вороньків ( Київська обл.), на батьківщину дідуся. Тут у 1981 році Ігор пішов до школи. З ранніх років виявляв неабияку цікавість до всього живого, що оточує, а особливо до птахів. Лікував їх, підгодовував, допомагав перезимувати. Хлопець не просто зацікавився, а пройнявся любов’ю до цих прекрасних створінь природи, які своїм стрімким летом  нагадували йому улюблені   літаки. От і почав вивчати наукову та науково - популярну літературу з орнітології. Дуже полюбив походи та екскурсії, тримав птахів вдома і навіть пробував робити чучала.

Дитяча мрія - стати льотчиком - змінилась на мрію стати науковцем. Почав малювати птахів, і це в нього вийшло дуже вдало: вони були схожими на живих. Найчастіше малював на уроках, чим викликав заслужене невдоволення вчителів.

Швидко промайнули шкільні роки, і в 1992 році  майбутній художник вже крокував у чоботях по плацу в одній із Київських військових частин. А як же птахи? Ні, не завадила військова дисципліна вивчати і любити птахів. Ігор  приручив і тримав у казармі снігурів та чижа, а у вільні хвилини читав спеціальну літературу.

Закінчилась служба, і Землянських взявся за улюблену справу. Рівень знань про птахів був настільки високим, що у 1995-році художника - орнітолога, який не мав спеціальної освіти, прийняли на роботу в Академію Наук, лаборантом  Інституту зоології ім.Шмальгаузена. Ігор з успіхом виконував будь - які складні завдання:  кольцював перелітних птахів, робив складні підрахунки стосовно їх міграції. Помітили вчені талант Ігоря - художника. У всій Європі близько сорока восьми мільйонів художників, в Україні їх теж не одна сотня, але справжніх майстрів пензля, котрі малюють птахів, одиниці.

Почалися безперервні замовлення. Згодом їх стало стільки, що Ігор став перед вибором - чи робота орнітолога з цікавими людьми, поїздками в експедиції, чи життя - буття вільного художника. У 1998 році,  після довгих обміркувань, Землянських вибрав   друге.

Для нього птах - вірний друг, іджерело натхнення, натура для малювання, позитив у сумні хвилини. Художник, як і його улюбленці, обожнює волю.

На просторому подвір'ї Землянських справжній пташиний зооопарк. Підбитий лелека, орел, пара павичів, хворі граки.

Як художнику, Ігорю довелося ілюструвати багато орнітологічної та дитячої літератури - це такі книги, як "Заповідні куточки Кіровоградської області", "Заповідні куточки Харківської області", "Заповідні куточки Сумської області", "Гуси та полювання на них", "Птахи взимку" та багато   інших .

Ігор - автор популярних барвистих плакатів : "Легкокрилі володарі ночі" та "Птахи парків та скверів Києва". Це теж знайомство як дорослих, так і дітей з братами нашими меншими. А скільки   буклетів, листівок, марок, ілюстрованих заміток з’явилося у журналах та газетах завдяки Ігорю.

Цікаво, що Ігор не лише художник. Якщо для серйозних наукових видань він лише майстер пензля, то для популяризації птаства він надзвичайно цікавий оповідач, адже майстерні малюнки птахів супроводжуються ще більш цікавими розповідями.

З багаточисленних оповідей Ігоря вже народилося дві книги під назвою "Наші птахи". Книги вийшли у київському видавництві "Богдана" і розраховані на найдопитливіших читачів   - дітей.   

Та найбільша праця на сьогоднішній день - польовий визначник "Птахи фауни України". Ця книга містить більше ніж 2000 ілюстрацій 430 видів наших птахів.  Свої картини Ігор роздаровує друзям. Всі, хто бачив картини Землянських, приходили в захоплення, настільки майстерно зображено кожну пір'їнку, настільки природньо виглядають його птахи. Часом дехто навіть запитує, чи це не фотографії?

 

 

 

 

 

3)Відгадування загадок про птахів


Птах удень в дуплі проспить,
А вночі – як не насить.
Ой, вухаста голова!
Тихо, мишки! Це ж - …
(Сова)

Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала.
(Чапля)

Сіра шубка із пірїн,
На морозі жвавий він.
Не орел цей стрибунець.
Хто це, діти? - …
(Горобець)

На колір – сірувата,
На вдачу – хитрувата.
«Кар-р-р», - гукає,
Курчат лякає.
(Ворона)

Хто сердитий спозаранку
На подвір’ї біля ганку?
- Ой булди, булди, булдик, -
З півнем свариться …
(Індик)

Пір’я – вбраннячко розкішне:
Золоте, барвисте, пишне.
Ходить гордо, наче пан,
Дивний красень, птах - …
(Фазан)

Зранку пташечка співає,
Сад й гайочок звеселяє.
У дуплі живе цей птах.
Підкажу тобі… Це - …
(Шпак)

Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха -
Довгохвоста, білобока …
Ну й плетуха! Це - …
(Сорока)

На скелі він будує дім,
І не боїться жити в нім.
Два могутні є крила
У господаря …
(Орла)

Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …
(Синички)

Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує, мудруля,
Хто вона?
(Зозуля)

Вони бувають сизі, білі,
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові — ...
(Голуби)

Пташечка маленька,
Жвава, легкокрила,
У садочок взимку
Зрання прилетіла.
Тенькає завзято
Пташка невеличка.
Як цю гостю звати,
Знаєте?
(Синичка)

Величезний на зріст,
Пишним віялом хвіст.
До колін борода.
Що за горда хода!
По усьому двору
Розтання дітвору.
Порозгонив і зник.
Був це, діти …
(Індик)

Нахвалялась птиця чорна:
« Я весела, я моторна,
Довгий дзьоб та довгий хвіст,
Я й співати маю хист.
Я прекрасна, я вродлива,
Приязна, розумна, мила.
От якби ж то ще корона…»
Нахвалялася …
(Ворона)

За вікном летить сніжок,
Піднялася віхола.
Але бачу я пташок
Що сидять під стріхою! 
Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!
Хто співати їх навчив?
Сірі пташенята ці
Звуться, діти, …
(Горобці)

Стук-стук-стук:
Лине лісом перегук.
То ж у будень і у свято
В лісі трудиться дзьобатий.
(Дятел)


                                               Крізь зимові заметілі
                                                Пташенята прилетіли.
                                                           В них червоні гарні груди –
                                          Ніби яблука усюди
                                                   Хтось розвісив у дворі.
                                         Звуться пташки…
                       (Снігурі)


3.Виховна розповідь про Червону Книгу України .Список із 87 видів птахів, яких включено до останнього видання Червоної книги України (2009). У порівнянні з попереднім виданням (1994)[1], до нового було включено на 20 видів більше.

V. Практична робота

Как нарисовать снегиря, шаг 1                 Как нарисовать снегиря, шаг 2                     Как нарисовать снегиря, шаг 3                                         Как нарисовать снегиря, шаг 4            Как нарисовать снегиря, шаг 5                                        Как нарисовать снегиря, шаг 7

Розповідь-пояснення про послідовність виконання композиції
1) Зробити ескіз композиції, беручи до уваги форму окремих елементів
2) Позначити темніші і світліші місця, прорисувати деталі
3) Покрити елементи композиції локальним кольором
4) Добавити колорит до композиції

VІ. Підсумки уроку

1) Виставка кращих дитячих робіт
2) Виставлення та мотивація оцінок
VІІ. Домашнє завдання.
Дізнатися, які птахи занесені до Червоної книги України. Спостерігати за пташками, які живуть взимку.

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
1861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку