Розробка уроку "Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження. "

Про матеріал

Розробка уроку "Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження." містять інформацію про різноманітні види розмноження, відповідно до їх адаптації, які розвинулися в ході еволюції.

Перегляд файлу

Тема. Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження організмів.

Мета: показати розмноження як універсальну властивість живих організмів; дати поняття про нестатеве розмноження та його форми.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань та згадування раніше набутих.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки : історія, географія.

Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами форм нестатевого розмноження, вегетативного розмноження рослин і вегетативного розмноження тварин.

Терміни: типи розмноження, нестатеве розмноження, статеве розмноження, множинний поділ, спори, спороутворення, вегетативне розмноження, поліембріонія, партогенез, ізогамія, анізогамія, оогамія, клон.

Концепція уроку: спираючись на знання про основні властивості живого, показати, що розмноження є універсальною властивістю живого і здійснюється за допомогою різноманітних процесів. Докладніше зупинитися на нестатевому розмноженні, його особливостях, перевагах і еволюційних вадах, навести приклади з різних царств живих організмів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

  1. Організаційний етап.

Народження - це та частка безсмертя й вічності, що відпущена смертній істоті.   

ПЛАТОН

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Дивовижна таємниця – народження нової істоти – століттями збуджувала уяву .люди  робили припущення (наприклад, що сперматозоїди людини – це  маленький хлопчик або дівчинка, які, потрапляючи в організм матері, виростають, а потім народжуються).

Оголошення теми, мети уроку.

Розмноження – це відтворення собі подібних. Здатність розмножуватися притаманна усім живим організмам. Це забезпечує існування виду.

  1. Які властивості живого ви пам’ятаєте?
  2. У чому біологічний сенс процесу розмноження?
  3. Що ви пам’ятаєте про розмноження рослин і тварин?
  4. Як ви гадаєте, з чим пов’язана різноманітність процесів розмноження живих організмів?
  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.        Репродуктивна система, її роль.
    2.        Розмноження. Форми розмноження.
    3.        Статеве:

а) злиття клітин;

б) злиття гамет (ізогамія, анізогамія, оогамія);

в) партеногенез;

г) андрогенез.

  1.   Нестатеве розмноження.

а) поділ на двоє: для бактерій і найпростіших; (морські черви).

б) множинний поділ (шизогонія – багаторазовий поділ ядра): малярійний плазмодій.

в) вегетативне розмноження (щеплення, брунькування, пагоном, відводом, листком, цибулиною, бульбою, кореневищем, кореневим черешком);

г) спороутворення: для більшості нижчих рослин і всіх вищих спорових (основна умова – вода!)

д) брунькування: дріжджі, губки, кишковопорожнинні, деякі мохи і деякі інфузорії;

е) фрагментація – поділ тіла на декілька частин: для нитчастих водоростей, немертин

При  нестатевому розмноженні гамети не утворюються;

в ньому бере участь тільки один організм;

одна або кілька клітин батьківської особини діляться;

утворюються нові організми, генетично ідентичні батьківським.

              5. Біологічне значення нестатевого розмноження.

Нестатеве розмноження дозволяє швидко збільшити чисельність особин даного виду в несприятливих умова.

У деяких низькоорганізованих груп організмів це єдиний спосіб розмноження. Цим способом можуть розмножуватися організми, які за певних причин виявилися ізольованими. Види, у яких короткий життєвий цикл, можуть швидше і більше залишити нащадків. Нащадки є точною генетичною копією батьків (якщо виключити природні мутації).

  1. Узагальнення і систематизація й контроль знань і вмінь учнів.
    1. Як можна назвати розмноження, що відбувається за допомогою множинного поділу?
    2. У яких організмів може зустрічатися спороутворення?
    3. Чи можуть спори поширюватися не пасивно, а активно?
    4. Чим відрізняється  вегетативне розмноження від нестатевого.

 

  1. Самостійна робота учнів.
  1. Яка форма розмноження притаманна малярійному плазмодію?
  2. Спори утворюються за допомогою мітозу чи мейозу?
  3. Чи є брунькування розповсюдженим способом розмноження тварин?
  4. Чи може нестатеве розмноження бути єдиним способом розмноження для якої-небудь групи організмів?
  1. Підсумок уроку.

Отже, при нестатевому розмноженні практично не відбувається збільшення генетичного розмаїття, яке могло б виявитися дуже корисним за необхідності пристосуватися до змінених умов життя. З цієї причини більшість живих організмів періодично або постійно розмножуються статевим шляхом.

  1. Домашнє завдання.

Заповнити словники, опрацювати конспект, виконати завдання подані у зошиті.   

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дунець Артем
    Нічого зрозумілого
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
2201
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку