23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Розробка уроку "Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження. "

Про матеріал

Розробка уроку "Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження." містять інформацію про різноманітні види розмноження, відповідно до їх адаптації, які розвинулися в ході еволюції.

Перегляд файлу

Тема. Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження організмів.

Мета: показати розмноження як універсальну властивість живих організмів; дати поняття про нестатеве розмноження та його форми.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань та згадування раніше набутих.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки : історія, географія.

Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами форм нестатевого розмноження, вегетативного розмноження рослин і вегетативного розмноження тварин.

Терміни: типи розмноження, нестатеве розмноження, статеве розмноження, множинний поділ, спори, спороутворення, вегетативне розмноження, поліембріонія, партогенез, ізогамія, анізогамія, оогамія, клон.

Концепція уроку: спираючись на знання про основні властивості живого, показати, що розмноження є універсальною властивістю живого і здійснюється за допомогою різноманітних процесів. Докладніше зупинитися на нестатевому розмноженні, його особливостях, перевагах і еволюційних вадах, навести приклади з різних царств живих організмів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

  1. Організаційний етап.

Народження - це та частка безсмертя й вічності, що відпущена смертній істоті.   

ПЛАТОН

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Дивовижна таємниця – народження нової істоти – століттями збуджувала уяву .люди  робили припущення (наприклад, що сперматозоїди людини – це  маленький хлопчик або дівчинка, які, потрапляючи в організм матері, виростають, а потім народжуються).

Оголошення теми, мети уроку.

Розмноження – це відтворення собі подібних. Здатність розмножуватися притаманна усім живим організмам. Це забезпечує існування виду.

  1. Які властивості живого ви пам’ятаєте?
  2. У чому біологічний сенс процесу розмноження?
  3. Що ви пам’ятаєте про розмноження рослин і тварин?
  4. Як ви гадаєте, з чим пов’язана різноманітність процесів розмноження живих організмів?
  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.        Репродуктивна система, її роль.
    2.        Розмноження. Форми розмноження.
    3.        Статеве:

а) злиття клітин;

б) злиття гамет (ізогамія, анізогамія, оогамія);

в) партеногенез;

г) андрогенез.

  1.   Нестатеве розмноження.

а) поділ на двоє: для бактерій і найпростіших; (морські черви).

б) множинний поділ (шизогонія – багаторазовий поділ ядра): малярійний плазмодій.

в) вегетативне розмноження (щеплення, брунькування, пагоном, відводом, листком, цибулиною, бульбою, кореневищем, кореневим черешком);

г) спороутворення: для більшості нижчих рослин і всіх вищих спорових (основна умова – вода!)

д) брунькування: дріжджі, губки, кишковопорожнинні, деякі мохи і деякі інфузорії;

е) фрагментація – поділ тіла на декілька частин: для нитчастих водоростей, немертин

При  нестатевому розмноженні гамети не утворюються;

в ньому бере участь тільки один організм;

одна або кілька клітин батьківської особини діляться;

утворюються нові організми, генетично ідентичні батьківським.

              5. Біологічне значення нестатевого розмноження.

Нестатеве розмноження дозволяє швидко збільшити чисельність особин даного виду в несприятливих умова.

У деяких низькоорганізованих груп організмів це єдиний спосіб розмноження. Цим способом можуть розмножуватися організми, які за певних причин виявилися ізольованими. Види, у яких короткий життєвий цикл, можуть швидше і більше залишити нащадків. Нащадки є точною генетичною копією батьків (якщо виключити природні мутації).

  1. Узагальнення і систематизація й контроль знань і вмінь учнів.
    1. Як можна назвати розмноження, що відбувається за допомогою множинного поділу?
    2. У яких організмів може зустрічатися спороутворення?
    3. Чи можуть спори поширюватися не пасивно, а активно?
    4. Чим відрізняється  вегетативне розмноження від нестатевого.

 

  1. Самостійна робота учнів.
  1. Яка форма розмноження притаманна малярійному плазмодію?
  2. Спори утворюються за допомогою мітозу чи мейозу?
  3. Чи є брунькування розповсюдженим способом розмноження тварин?
  4. Чи може нестатеве розмноження бути єдиним способом розмноження для якої-небудь групи організмів?
  1. Підсумок уроку.

Отже, при нестатевому розмноженні практично не відбувається збільшення генетичного розмаїття, яке могло б виявитися дуже корисним за необхідності пристосуватися до змінених умов життя. З цієї причини більшість живих організмів періодично або постійно розмножуються статевим шляхом.

  1. Домашнє завдання.

Заповнити словники, опрацювати конспект, виконати завдання подані у зошиті.   

 

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку