Розробка уроку "Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження." містять інформацію про різноманітні види розмноження, відповідно до їх адаптації, які розвинулися в ході еволюції.
Тема. Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження організмів.
Мета: показати розмноження як універсальну властивість живих організмів; дати поняття про нестатеве розмноження та його форми.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань та згадування раніше набутих.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки : історія, географія.
Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами форм нестатевого розмноження, вегетативного розмноження рослин і вегетативного розмноження тварин.
Терміни: типи розмноження, нестатеве розмноження, статеве розмноження, множинний поділ, спори, спороутворення, вегетативне розмноження, поліембріонія, партогенез, ізогамія, анізогамія, оогамія, клон.
Концепція уроку: спираючись на знання про основні властивості живого, показати, що розмноження є універсальною властивістю живого і здійснюється за допомогою різноманітних процесів. Докладніше зупинитися на нестатевому розмноженні, його особливостях, перевагах і еволюційних вадах, навести приклади з різних царств живих організмів.
Хід уроку.
Народження - це та частка безсмертя й вічності, що відпущена смертній істоті.
ПЛАТОН
Дивовижна таємниця – народження нової істоти – століттями збуджувала уяву .люди робили припущення (наприклад, що сперматозоїди людини – це маленький хлопчик або дівчинка, які, потрапляючи в організм матері, виростають, а потім народжуються).
Оголошення теми, мети уроку.
Розмноження – це відтворення собі подібних. Здатність розмножуватися притаманна усім живим організмам. Це забезпечує існування виду.
а) злиття клітин;
б) злиття гамет (ізогамія, анізогамія, оогамія);
в) партеногенез;
г) андрогенез.
а) поділ на двоє: для бактерій і найпростіших; (морські черви).
б) множинний поділ (шизогонія – багаторазовий поділ ядра): малярійний плазмодій.
в) вегетативне розмноження (щеплення, брунькування, пагоном, відводом, листком, цибулиною, бульбою, кореневищем, кореневим черешком);
г) спороутворення: для більшості нижчих рослин і всіх вищих спорових (основна умова – вода!)
д) брунькування: дріжджі, губки, кишковопорожнинні, деякі мохи і деякі інфузорії;
е) фрагментація – поділ тіла на декілька частин: для нитчастих водоростей, немертин
При нестатевому розмноженні гамети не утворюються;
в ньому бере участь тільки один організм;
одна або кілька клітин батьківської особини діляться;
утворюються нові організми, генетично ідентичні батьківським.
5. Біологічне значення нестатевого розмноження.
Нестатеве розмноження дозволяє швидко збільшити чисельність особин даного виду в несприятливих умова.
У деяких низькоорганізованих груп організмів це єдиний спосіб розмноження. Цим способом можуть розмножуватися організми, які за певних причин виявилися ізольованими. Види, у яких короткий життєвий цикл, можуть швидше і більше залишити нащадків. Нащадки є точною генетичною копією батьків (якщо виключити природні мутації).
Отже, при нестатевому розмноженні практично не відбувається збільшення генетичного розмаїття, яке могло б виявитися дуже корисним за необхідності пристосуватися до змінених умов життя. З цієї причини більшість живих організмів періодично або постійно розмножуються статевим шляхом.
Заповнити словники, опрацювати конспект, виконати завдання подані у зошиті.