Тема: Станція призначення життя.
Мета: Сформувати поняття про небезпечні види бізнесу та найгірших видів праці; пояснити, яку загрозу для життя має викрадення дітей і торгівля ними;
розробити основні правила безпечної поведінки в даних ситуаціях.
Міжпредметні зв’язки: правознавство, психологія.
Тип уроку: тренінг
Вид уроку: комбінований урок
Обладнання: папір, олівці, фломастери, ножиці, скоч, ватман, малюнок сонця з променями та хмарами, липкий папірець.
ХІД УРОКУ.
1. Актуалізація теми, привітання, інформаційне повідомлення.
2.«Привітання»
Діти стають в коло і по черзі називають
Ім’я + країна, до якої ти хотів би потрапити.
Хто знає мову цієї країни?
Хто знає права цієї країни?
Хто знає закони цієї країни?
3.Мозковий штурм «Мої асоціації з торгівлею людьми».
Тренер пропонує дітям назвати їх асоціації, пов’язані з торгівлею людьми.
На ватмані написати всі пропозиції дітей . Зробити висновок
4. Інформаційне повідомлення.
Коли ми говоримо про рабство, то це не тільки стародавня Греція, Рим чи Єгипет. Люди в усьому світі в залежності від обставин потрапляють в умови схожі на рабство. І, на жаль, у такі ситуації потрапляють і українські громадяни. Тому сьогодні ми і обговоримо сучасну форму рабства «торгівлю людьми».
У кожного з вас в житті своя стежка, свій шлях до мети. І щоб із вами не трапилася біда, яка ставить людину в залежність від обставин, ви повинні добре знати – рабство в третьому тисячолітті існує і сучасний прояв цього – це торгівля людьми.
«Торгівля людьми» означає вербування, перевезення, передачу, приховування, заволодіння людьми із застосуванням насильства або під загрозою насильства, шляхом викрадення, шахрайства, примусу або зловживання владою чи уразливістю становища або шляхом підкупу у вигляді платежів, щоб отримати згоду особи, яка має контроль над іншою.
Основними елементами у акті торгівлі людьми є:
- наявність обману
- насилля
- боргова кабала
експлуатація у корисних цілях
Відомо, що через скрутне становище українці шукають кращої долі за кордоном. Сьогодні вони змушені продавати себе як дешеву робочу силу. В які ж країни виїжджають наші громадяни на заробітки?
Пріоритетні країни рабства:
Греція, Кіпр, Італія, Іспанія, Боснія, Герцеговина, Угорщина, Терція, Чехія, Хорватія, Німеччина, Об’єднанні Арабські Емірати, Сирія, Китай, Нідерланди, Канада, Японія.
Хто ж потрапляє в танет торгівців людьми?
- діти – підлітки, яких викрадають для трансплантації органів
- діти для жебракування
- жінки віком від 18 до 30 років
- чоловіки віком від 25 до 50 років
Внутрішні органи людей різних вікових груп використовують для складних операцій, жінок використовують для експлуатації в господарстві, легальному і нелегальному секс бізнесі.
5.Мозковий штурм «Мета торгівця».
Учитель пропонує учням назвати, з якою метою проводиться торгівля людьми. Відповіді учнів записуються на плакат.
Можливі варіанти відповідей:
- примусовий шлюб;
- примусова праця;
- сервітут (робота офіціантки)
- насильницьке використання в господарстві, дома, в промисловості;
- народження дитини примусово або на замовлення (сурогатне материнство);
- сексуальний бізнес;
- інше.
6. Вправа «Сонце мрій».
Тренер бере ватман, прикріплює його до дошки і малює сонце з хмарами. Потім підписує і проговарює:
В колі:
Навіщо українці їдуть за кордон?(тренер задає питання і за допомогою учнів відповідає на нього, а потім записує відповіді в середині кола сонця):
- на заробітки;
- до родичів;
- на екскурсії
На променях:
Шляхи, що ведуть українців за кордон?( тренер задає питання і за допомогою учнів відповідає на нього, а потім записує відповіді в середині променів сонця) :
- оголошення про працевлаштування;
- за запрошенням родичів;
- за запрошенням випадкових знайомих;
- туристичні поїздки;
- шлюбні оголошення і контракт;
- через Інтернет – всесвітня «мережа наречених»;
- проживання у см’ї, догляд за дитиною, домашня робота
система au-pair (робота нянею).
В середині хмар:
А що можуть отримати?( тренер задає питання і за допомогою учнів відповідає на нього, а потім записує відповіді в середині хмаринок) :
- рабство в секс-бізнесі;
- сурогатне материнство;
- народження дитини для використання її в медичних цілях (досліди);
- пересадка органів;
- рабство в домашньому господарстві;
- рабство в промисловості;
- прибиральники, будівники, які отримують нищу платню, ніж громадяни тієї країни.
7. Перегляд відео «Станція призначення життя»
8. Слово тренера: «Після смерті батьків у мене не було грошей на оплату боргу за квартиру, і я вирішив ризикнути – поїхати на роботу за кордон. В одній газеті я прочитав оголошення, що фірма за вигідних умов працевлаштує мене на роботу за кордоном. Вирішив зв’язатися по телефону, щоб знати, яку роботу мені пропонують і що для цього потрібно. Відповіли, що тільки паспорт і час на оформлення візи. В той час я думав, як мені пощастило: запропонували роботу в шпиталі з гарними умовами проживання, високою зарплатою, а для цього потрібно лише пройти медичне обстеження, тому що пацієнти – люди з серйозними порушеннями імунної системи.
Через три місяці я летів до Ізраїлю. В аеропорту мене зустріли і відвезли у шпиталь. Останнє, що я пам’ятаю – це обличчя, що схилилося наді мною із шприцом в руці. Опритомнів я у напівпідвальному приміщенні без вікон, захотів піднятися і не зміг, бо відчував сильний біль у правому боці.
Я відкинув ковдру і побачив, що живіт забинтовано… приходила якась жінка, робила ін’єкції. Мови моєї вона не знала… і коли я зміг ходити сам, жінка видала мені квиток на літак додому, паспорт і три тисячі доларів. Так я повернувся з грошима, але без нирки».
Акцентувати увагу дітей, що це ще не найгірший варіант з даної ситуації.
9. Розробка правил безпечної поведінки.
Робота в групах:
Розділити учнів на три групи (тренер по колу розраховує дітей на групи: паспорт, свідоцтво, посольство) і запропонувати скласти правила безпечної поведінки пов’язані з торгівлею людьми. Потім кожна група презентує свої правила і розробляються загальні правила під назвою «Пам’ятка безпечної поведінки».
Приблизна пам’ятка.
Нікому не довіряйте свої документи: паспорт, свідоцтво.
Не надавайте стороннім людям інформацію про себе, своїх батьків.
Не розмовляйте по телефону з незнайомими і не давайте їм ніякої інформації.
Не підписуйся під нез’ясованою інформацією.
Якщо ти зібрався за кордон:
Знання мови полегшить перебування за кордоном
Залиште вдома рідним інформацію про своє перебування
Переконайся, що фірма, яка пропонує роботу має офіційні документи
По приїзду в іншу країну зареєструйся в посольстві Не забудь з’ясувати номери телефонів українських посольств, організацій, які надають допомогу особам, які опинилися у скрутному становищі
10.Ігровий прийом: «Підпишись» на перевірку вивченого матеріалу .
Тренер бере чистий аркуш паперу і пропонує, передаючи аркуш один одному, поставити кожному учню свій підпис. Під час цієї вправи тренер слідкує за поведінкою учнів, за їх рішеннями і що на прийняття цих рішень впливає. Потім робиться висновок про те , що не можна було підписувати чистий аркуш, бо його можна підкласти потім під будь-яку інформацію. Перед тим, як поставити свій підпис людина повинна чітко вивчити інформацію, після якої вже підписується.
11. Інформаційне повідомлення.
Ви отримали певну інформацію з проблеми, над якою розмірковують не тільки журналісти, а й юристи, правозахисники. І вам вибирати: ризикувати чи ні, ставати жертвами работоргівлі чи ні.
І все ж пам’ятаймо народну приказку: «Береженого Бог береже». А на мою думку не варто шукати щастя там, де воно вас не чекає. Шукайте його у власному домі. Кому, як не вам піднімати українську економіку, будувати незалежну державу. І, знаючи закони держави, не втратити людської гідності, зберегти своє житті і здоров’я.
12.Підсумок.
Діти стають в коло, беруться за руки і кажуть по черзі: «Сьогодні я дізнався, що…»
13.Повідомлення домашнього завдання.
1. Читати §8
2. Дослідницький проект с.19: «Надзвичайні ситуації у моєму краї».