УРОКИ ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ
6 КЛАС. ХАРЧОВА ПІРАМІДА
Урок 2 (27). ЗЕРНОВІ ТА КРУП’ЯНІ ПРОДУКТИ
(Автор(и): Долгопят Н.М., вчитель географії Гружчанського НВК “ЗОШ І- ІІІ ст. - ДНЗ” Дубов’язівської селищної ради Конотопського району, Верещака Г.І., вчитель біології та основ здоров’я Гружчанського НВК “ЗОШ І- ІІІ ст. - ДНЗ” Дубов’язівської селищної ради Конотопського району Блохін О.П вчитель хімії, основ здоров’я та інформатики Заводської ЗОШ І-ІІІ ступенів Кириківської селищної ради Охтирського району.)
Мета. Ознайомити учнів з основними зерновими та круп’яними продуктами, та їх значенням у харчуванні; навчити відрізняти корисну їжу від тієї, що може зашкодити здоров’ю.
Очікувані результати навчання
Наприкінці заняття учні (учениці):
називатимуть різновиди крупів;
наводитимуть приклади цільнозернових продуктів;
вмітимуть готувати страви з різних круп;
пояснюватимуть значущість повноцінного харчування в підлітковому віці.
Поняття, які уводяться вперше (1) і ті, що розвиваються (2).
1 – цільнозернові продукти,
2 – повноцінне та здорове харчування, крупи та круп’яні продукти;
Обладнання і матеріали. Аркуші паперу формату А2 і А3, олівці, фломастери, маркери, стікери.
Що підготувати заздалегідь. Роздруковані зернятка, плакат із зображенням зернини, мішечки з прикладами різних крупів.
Домашнє завдання. Підготувати приклади рецептів страв з різних видів крупи.
Список використаних і рекомендованих джерел.
1. Їжа: «корисна» і «шкідлива». URL: https://euromed.ua/ua/article/terapiya/eda-poleznaya-i-vrednaya
2. Крупи та круп’яні культури. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B8
Орієнтовний план уроку
1 |
Вступне слово вчителя, стартові завдання |
7 хв |
2 3 |
Мозковий штурм . Міні-лекція |
5хв 10 хв |
4 |
Робота в групах |
15 хв |
5 |
Підсумкові завдання |
5 хв |
6 |
Завершення уроку |
3 хв |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
І. Вступна частина
1. Знайомство. Вправа "Привітання”
- Доброго дня! Я рада бачити кожного з вас і сподіваюся на творчу і плідну роботу. Для початку давайте привітаємося і всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином. Один із дітей простягає руку сусідові зліва, вітається й потискує руку. А ліву руку подає сусідові праворуч. Цей наступний учасник, потискуючи вільну руку cусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в якому гравці тримаються за руки. По команді голосно говорять один одному «Привіт».
2. Вступне слово вчителя, актуалізація правил роботи групи ( Повторити правила з попереднього заняття).
3. Очікування.
Роздати здобувачам освіти роздруковані зернятка, одна сторона яких жовта, а друга – біла. На жовтій стороні учні пишуть свої очікування від тренінгу. (Зернятка прикріплюють на плакат із зображенням зерна жовтою стороною . Наприкінці тренінгу учні проаналізують свої очікування . Якщо вони справдились, зернятка стають жовтими, а якщо – ні, то вони залишаються білими).
ІІ. Основна частина
4. Мозковий штурм
Використовуючи правило піднесеної руки, скажіть:
а) для чого потрібно їсти страви, приготовані з крупів?
б)назвіть одну страву з крупів або борошна, що вам подобається і одну, що не подобається;
в) що впливає на формування ваших харчових звичок?
5. Міні-лекція ( Хімічний склад та енергетична цінність цільнозернових продуктів)
Руханка «Шлях хліба від лану до столу».
Запропонувати здобувачам освіти стати по колу.
Слово учителя: «За допомогою своїх рук ми прослідкуємо шлях хліба від лану до столу. Спочатку треба посіяти зерно( виконують рухи, імітуючи сіяння зерна).
Зерно росте і наливається (тягнуться до сонечка), а потім його жнуть і молотять (імітують відповідні рухи), борошно просіюють (виконують рухи, імітуючи просіювання борошна) і додають дріжджі, сіль та цукор. Все це розчиняють у теплій воді і добре вимішують тісто (виконують рухи, імітуючи вимішування тіста). Вимішане тісто накривають рушником (присідають, накриваючи руками голову) і ставлять в тепле місце, щоб підійшло. Коли тісто добре піднялось у формі (поступово піднімаються), ставимо в духовку і печемо, поки хліб добре зарум’яниться (учні підстрибують). Хліб-готовий!
Інтерактивні форми засвоєння нових знань
Об’єднати учнів у групи ( за картками, на яких зображені крупи, макаронні вироби та хлібобулочні вироби)
Завдання для роботи в групах
Презентація роботи груп
Мозковий штурм
ІІІ Заключна частина
Зворотній зв’язок. Продовжити речення:
Домашнє завдання. Підготувати приклади рецептів страв з різних видів крупи.
Справджування очікувань. Переміщення зерняток на плакат.
Завершення тренінгу. Гра “Ти - молодець!”
Теоретична інформація
План
1. Крупи та круп’яні культури
2. Борошно
3. Макаронні вироби
4. Хліб і хлібобулочні вироби
5. Інструктивні картки
1. Крупи та круп’яні культури
Крупи́ — харчовий продукт, який являє собою ціле або подрібнене зерно, яке повністю або частково звільнене від оболонок.
Круп'яні культýри — зернові культури, зерно яких використовується, як правило, для виробництва крупи. Більшість круп'яних культур — рослини родини злаків.
З ячменю виробляють звичайні ячні крупи у вигляді подрібненого зерна ячменю без верхньої оболонки й перлові крупи (дорідні й дрібні) у вигляді добре відточених зерен.
З вівса виробляють крупи трьох сортів — дорідні (неподрібнені), дрібні (подрібнені) й пластівці (розплющені зерна вівса).
Гречані крупи виробляють двох видів — цілі (ядро) й дрібні (проділ).
Рисові крупи бувають полірованими, шліфованими й подрібненими.
Пшоняні крупи виробляють з проса. Вони бувають із стертою оболонкою й подрібненими.
Кукурудзяні крупи бувають трьох сортів: дрібні, середні й дорідні.
Із пшениці виробляють манні й пшеничні крупи. Манні крупи являють собою дрібну крупку з ядра зерна, обчищеного від оболонок.
2. Борошно
Борошно - порошкоподібний продукт, одержуваний помелом зерна з відбором або без відбору висівок. Борошно відноситься до найбільш поширеній увазі переробки зерна і в кілька разів перевищує кількість вироблюваних круп. Пов'язано це з тим, що вона є основною сировиною для виробництва багатьох видів харчових продуктів. Основне призначення борошна - це вироблення широкого асортименту печеного хліба та хлібобулочних виробів. Для цих цілей використовується в основному пшеничне і житнє хлібопекарська мука.
Для макаронних виробів використовується пшеничне борошно макаронне, а в якості збагачувача - соєве. Пшеничне, вівсяне, соєве і кукурудзяне борошно знаходять застосування в кондитерській промисловості. Горохова, гречана, рисова, вівсяна і соєве застосовуються при виробництві харчових обідніх концентратів, продуктів дитячого та дієтичного харчування, а також борошняних напівфабрикатів.
Широке застосування борошна обумовлює її видова різноманітність. В даний час виробляється дев'ять видів борошна, які об'єднують у три групи:
3. Макаронні вироби
Залежно від сорту борошна макаронні вироби підрозділяють на вищий та 1-й сорту. Якщо в макаронні вироби вводяться смакові добавки або збагачувача, то до сорту додається назва смакової добавки або збагачувача. Наприклад, вищий яєчний, вищий яєчний зі збільшеним вмістом яєць, вищий молочний, 1-й томатний і ін.
Макаронні вироби кожного сорту підрозділяють на чотири типи: трубчасті, стрічкоподібна, ниткоподібним і фігурні.
4. Хліб і хлібні вироби
Хліб - це продукт, випечений з тіста, приготованого з будь-якого виду житнього та пшеничного борошна. П хліб - один з основних продуктів харчування, містить практично всі поживні речовини, необхідні людині.
У хлібі містяться необхідні людині мінеральні речовини-фосфор, магній, калій, але хліб бідний кальцієм. Хліб з борошна нижчих сортів містить більше вітамінів. Для підвищення біологічної цінності хліба в його рецептуру вводять яйця, молоко, солод, лактат кальцію, соєве дезодороване борошно.
Асортимент хліба і хлібних виробів налічує декілька сотень сортів і різновидів, які підрозділяють на наступні групи: за видом борошна - на хліб житній, пшеничний і хліб із суміші житнього та пшеничного борошна; за способом випічки - на формовий та подовий; за формою - на батони, булки, плетінки і т.д.; за рецептурою - на простій виготовлений з борошна, води, солі і дріжджів (або закваски); покращений - з додаванням до основного сировини 3-6% цукру або патоки, а в деякі сорти - жири (до 7%) і прянощів; здобний - з великою кількістю здоби (цукру - 7-30%, жиру - 7-15% і ін.); за призначенням - на звичайний і дієтичний.
Інструктивна карта
Приготування в’язкої каші на молоці
Продукти: манки (1 склянка), молоко ( 3 склянки ), сіль, цукор
Інвентар і посуд: каструля, ложка, тарілка, сито
Послідовність приготування
Перед варінням каструлю сполоснути водою - так молоко не прикипить до стінок посуду.
1. У каструлі молоко довести до кипіння;
2. Додати у рідину цукор і сіль;
3. Манну крупу просіяти, всипати в кипляче молоко;
4. У процесі варіння кашу помішують, щоб не підгоріла і не було грудочок, вона має бути однорідної консистенції;
5. Готову кашу заправити вершковим маслом.
Інструктивна карта
Приготування гречаної розсипчастої каші
Продукти: гречка (1 склянка), вода (1,5 склянки), сіль
Інвентар і посуд: каструля, ложка або дерев'яна лопатка, тарілка, шумівка, сковорода
1. У каструлю наливають за нормою воду, доводять до кипіння, додають сіль і засипають підготовлену крупу, перемішують дерев'яною лопаткою.
2. Знімають шумівкою зерна, які спливли. Варять, періодично помішуючи, до загусання, додають масло, вирівнюють поверхню, закривають кришкою і розпарюють кашу до готовності при малому нагріванні.
3. Щоб каша краще розсипалася, її розпушують кухарською виделкою.
4. Подають гарячою з вершковим маслом або пасерованою цибулею. Холодну кашу можна подавати з молоком, вершками або цукром. Використовують як гарнір до будь-яких страв.
МАК ЕНД ЧІЗ
ТЕХНОЛОГІЯ ПРИГОТУВАННЯ СТРАВИ:
1. Відварити макарони до напівготовності у киплячій підсоленій воді протягом 10 хв.
2. Готові макарони промити великою кількістю холодної питної води.
Для приготування мак єнд чіз:
1. Натерти твердий сир на крупній терці.
2. Поєднати з соусом бешамель та половиною рецептурної кількості сиру.
3. Запекти у духовій шафі при температурі 200 С протягом 5 хв до розтоплення сиру.
4. Перед подачею посипати страву сиром, що залишився, та поставити у духову шафу при температурі 200 0С на 2 хв. Посипати мускатним горіхом.
ОРГАНОЛЕПТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЯКОСТІ ГОТОВОЇ СТРАВИ:
Зовнішній вигляд: запіканка нарізана рівними шматочками, поверхня золотава.
Колір: скоринка золотава, на зрізі світло-жовтий.
Смак і запах: приємні характерні для запечених макаронів і молочного соусу, запанірованого в білій паніровці, смак в міру солоний.
Консистенція: м’яка, пухка.