Розробка уроку-тренінгу з основ здоров’я 6 клас "Зернові та круп’яні продукти"

Про матеріал
Розробка уроку-тренінгу з основ здоров’я 6 клас за програмою "Уроки здорового харчування"
Перегляд файлу

 

УРОКИ ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ

 

6 КЛАС. ХАРЧОВА ПІРАМІДА

 

Урок 2 (27). ЗЕРНОВІ ТА КРУП’ЯНІ ПРОДУКТИ

(Автор(и): Долгопят Н.М., вчитель географії Гружчанського НВК “ЗОШ І- ІІІ ст. - ДНЗ” Дубов’язівської селищної ради Конотопського району,  Верещака Г.І., вчитель біології та основ здоров’я  Гружчанського НВК “ЗОШ І- ІІІ ст. - ДНЗ” Дубов’язівської селищної ради Конотопського району Блохін О.П вчитель хімії, основ здоров’я та інформатики Заводської ЗОШ І-ІІІ ступенів Кириківської селищної ради Охтирського району.)

 

Мета. Ознайомити учнів з основними зерновими та круп’яними продуктами, та їх значенням у харчуванні; навчити відрізняти корисну їжу від тієї, що може зашкодити здоров’ю.

 

Очікувані результати навчання

Наприкінці заняття учні (учениці):

називатимуть різновиди крупів;

наводитимуть приклади цільнозернових продуктів;

вмітимуть готувати страви з різних круп;

пояснюватимуть значущість повноцінного харчування в підлітковому віці.

 

Поняття, які уводяться вперше (1) і ті, що розвиваються (2).

1 –  цільнозернові продукти,

2 – повноцінне та здорове харчування, крупи та круп’яні продукти;

 

 

Обладнання і матеріали. Аркуші паперу формату А2 і А3, олівці, фломастери, маркери, стікери.

 

Що підготувати заздалегідь. Роздруковані зернятка, плакат із зображенням зернини, мішечки з прикладами різних крупів.

 

Домашнє завдання. Підготувати приклади рецептів страв з різних видів крупи.

Список використаних і рекомендованих джерел.

1. Їжа: «корисна» і «шкідлива». URL: https://euromed.ua/ua/article/terapiya/eda-poleznaya-i-vrednaya

2. Крупи та круп’яні культури. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B8

 

Орієнтовний план уроку

 

1

Вступне слово вчителя, стартові завдання

 7 хв

2

3

Мозковий штурм .

  Міні-лекція

5хв

10 хв

4

Робота в групах

  15 хв

5

Підсумкові завдання

5 хв

6

Завершення уроку

3 хв

 

 

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ

 

І. Вступна частина

1. Знайомство. Вправа "Привітання”

 

- Доброго дня! Я рада бачити кожного з вас і сподіваюся на творчу і плідну роботу. Для початку давайте привітаємося і всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином. Один із дітей простягає руку сусідові зліва, вітається й потискує руку. А ліву руку подає сусідові праворуч. Цей наступний учасник, потискуючи вільну руку cусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в якому гравці тримаються за руки. По команді голосно говорять один одному «Привіт».

 

2. Вступне слово вчителя, актуалізація правил роботи групи ( Повторити правила з попереднього заняття).

 

3. Очікування.

Роздати здобувачам освіти  роздруковані  зернятка, одна сторона яких жовта, а друга – біла. На жовтій стороні учні пишуть свої очікування від тренінгу. (Зернятка прикріплюють  на плакат із зображенням зерна жовтою стороною . Наприкінці тренінгу учні проаналізують свої очікування . Якщо вони  справдились, зернятка стають жовтими, а якщо – ні, то вони залишаються  білими).

ІІ. Основна частина

 

4. Мозковий штурм

Використовуючи правило піднесеної руки, скажіть:

а) для чого потрібно їсти страви, приготовані з крупів?

б)назвіть одну страву з крупів або борошна, що вам подобається і одну, що  не подобається;

в) що впливає на формування ваших харчових звичок?

 

5. Міні-лекція ( Хімічний склад та енергетична цінність цільнозернових продуктів)

 

Руханка  «Шлях хліба від лану до столу».

 Запропонувати здобувачам освіти стати  по колу.

 Слово  учителя: «За допомогою своїх рук ми прослідкуємо шлях  хліба від лану до столу. Спочатку треба посіяти зерно( виконують рухи, імітуючи сіяння зерна).

Зерно росте і наливається (тягнуться до сонечка), а потім його жнуть і молотять (імітують відповідні рухи), борошно просіюють (виконують рухи, імітуючи просіювання борошна) і додають дріжджі, сіль та цукор. Все це розчиняють у теплій воді і добре вимішують   тісто (виконують рухи, імітуючи вимішування тіста). Вимішане тісто накривають рушником (присідають, накриваючи руками голову) і ставлять в тепле місце, щоб підійшло.  Коли тісто добре піднялось у формі  (поступово піднімаються), ставимо в духовку і печемо, поки хліб добре зарум’яниться (учні підстрибують). Хліб-готовий!

 

Інтерактивні форми засвоєння нових знань

 

Об’єднати учнів у групи ( за картками, на яких зображені крупи, макаронні вироби та хлібобулочні вироби)

Завдання для роботи в групах

  • Вибрати кілька упаковок з харчовими продуктами (гречана крупа (зелена та пропарена)
  •  макаронні вироби ( з борошна вищого гатунку та борошна грубого помолу), борошно ( вищого гатунку та борошно грубого помолу);
  • Порівняйте інформацію, зазначену на кожній упаковці і зробіть висновок, який із продуктів корисніший;

 

Презентація роботи груп

 

Мозковий штурм

  • Які крупи для приготування каш ви знаєте?
  • Чим корисні каші?
  • Які каші потрібно включати в свій раціон?
  • Хліб з якого борошна найкорисніший?
  • Які макарони корисні для здоров’я?

 

                                  ІІІ Заключна частина

 

Зворотній зв’язок. Продовжити речення:

  • Я дізнався...
  • Для мене новим було...
  • Мені це знадобиться у...

Домашнє завдання. Підготувати приклади рецептів страв з різних видів крупи.

Справджування очікувань. Переміщення зерняток на плакат.

Завершення тренінгу. Гра “Ти - молодець!”

 

       

 

Теоретична інформація

 

План

1. Крупи  та круп’яні культури

2. Борошно

3. Макаронні вироби

4. Хліб і хлібобулочні вироби

5. Інструктивні картки

 

1. Крупи  та круп’яні культури

Крупи́ харчовий продукт, який являє собою ціле або подрібнене зерно, яке повністю або частково звільнене від оболонок.

Круп'яні культýризернові культури, зерно яких використовується, як правило, для виробництва крупи. Більшість круп'яних культур — рослини родини злаків.

З ячменю виробляють звичайні ячні крупи у вигляді подрібненого зерна ячменю без верхньої оболонки й перлові крупи (дорідні й дрібні) у вигляді добре відточених зерен.

З вівса виробляють крупи трьох сортів — дорідні (неподрібнені), дрібні (подрібнені) й пластівці (розплющені зерна вівса).

Гречані крупи виробляють двох видів — цілі (ядро) й дрібні (проділ).

Рисові крупи бувають полірованими, шліфованими й подрібненими.

Пшоняні крупи виробляють з проса. Вони бувають із стертою оболонкою й подрібненими.

Кукурудзяні крупи бувають трьох сортів: дрібні, середні й дорідні.

Із пшениці виробляють манні й пшеничні крупи. Манні крупи являють собою дрібну крупку з ядра зерна, обчищеного від оболонок.

2. Борошно

Борошно - порошкоподібний продукт, одержуваний помелом зерна з відбором або без відбору висівок. Борошно відноситься до найбільш поширеній увазі переробки зерна і в кілька разів перевищує кількість вироблюваних круп. Пов'язано це з тим, що вона є основною сировиною для виробництва багатьох видів харчових продуктів. Основне призначення борошна - це вироблення широкого асортименту печеного хліба та хлібобулочних виробів. Для цих цілей використовується в основному пшеничне і житнє хлібопекарська мука.

Для макаронних виробів використовується пшеничне борошно макаронне, а в якості збагачувача - соєве. Пшеничне, вівсяне, соєве і кукурудзяне борошно знаходять застосування в кондитерській промисловості. Горохова, гречана, рисова, вівсяна і соєве застосовуються при виробництві харчових обідніх концентратів, продуктів дитячого та дієтичного харчування, а також борошняних напівфабрикатів.
Широке застосування борошна обумовлює її видова різноманітність. В даний час виробляється дев'ять видів борошна, які об'єднують у три групи:

  • основні види борошна (пшеничне і житнє);
  • другорядні види (соєве, горохова, кукурудзяна та ячмінна);
  • борошно спеціального призначення (вівсяна, гречана і рисова).

3. Макаронні вироби

Залежно від сорту борошна макаронні вироби підрозділяють на вищий та 1-й сорту. Якщо в макаронні вироби вводяться смакові добавки або збагачувача, то до сорту додається назва смакової добавки або збагачувача. Наприклад, вищий яєчний, вищий яєчний зі збільшеним вмістом яєць, вищий молочний, 1-й томатний і ін.

Макаронні вироби кожного сорту підрозділяють на чотири типи: трубчасті, стрічкоподібна, ниткоподібним і фігурні.

4. Хліб і хлібні вироби

Хліб - це продукт, випечений з тіста, приготованого з будь-якого виду житнього та пшеничного борошна. П хліб - один з основних продуктів харчування, містить практично всі поживні речовини, необхідні людині.

У хлібі містяться необхідні людині мінеральні речовини-фосфор, магній, калій, але хліб бідний кальцієм. Хліб з борошна нижчих сортів містить більше вітамінів. Для підвищення біологічної цінності хліба в його рецептуру вводять яйця, молоко, солод, лактат кальцію, соєве дезодороване борошно.

Асортимент хліба і хлібних виробів налічує декілька сотень сортів і різновидів, які підрозділяють на наступні групи: за видом борошна - на хліб житній, пшеничний і хліб із суміші житнього та пшеничного борошна; за способом  випічки - на формовий та подовий; за формою - на батони, булки, плетінки і т.д.; за рецептурою - на простій виготовлений з борошна, води, солі і дріжджів (або закваски); покращений - з додаванням до основного сировини 3-6% цукру або патоки, а в деякі сорти - жири (до 7%) і прянощів; здобний - з великою кількістю здоби (цукру - 7-30%, жиру - 7-15% і ін.); за призначенням - на звичайний і дієтичний.

 

Інструктивна карта

 

Приготування в’язкої каші на молоці

 

Продукти: манки (1 склянка), молоко ( 3 склянки ), сіль, цукор

Інвентар і посуд: каструля, ложка, тарілка, сито

Послідовність приготування

Перед варінням каструлю сполоснути водою - так молоко не прикипить до стінок посуду.

1. У каструлі молоко довести до кипіння;

2. Додати у рідину цукор і сіль;

3. Манну крупу просіяти, всипати в кипляче молоко;

4. У процесі варіння кашу помішують, щоб не підгоріла і не було грудочок, вона має бути однорідної консистенції;

5. Готову кашу заправити вершковим маслом.

 

Інструктивна карта

 

 Приготування гречаної розсипчастої каші

 

Продукти: гречка (1 склянка), вода (1,5 склянки), сіль

Інвентар і посуд: каструля, ложка або дерев'яна лопатка, тарілка, шумівка, сковорода

1. У каструлю наливають за нормою воду, доводять до кипіння, додають сіль і засипають підготовлену крупу, перемішують дерев'яною лопаткою.

2. Знімають шумівкою зерна, які спливли. Варять, періодично помішуючи, до загусання, додають масло, вирівнюють поверхню, закривають кришкою і розпарюють кашу до готовності при малому нагріванні.

3. Щоб каша краще розсипалася, її розпушують кухарською виделкою.

4. Подають гарячою з вершковим маслом або пасерованою цибулею. Холодну кашу можна подавати з молоком, вершками або цукром. Використовують як гарнір до будь-яких страв.

 

МАК ЕНД ЧІЗ

ТЕХНОЛОГІЯ ПРИГОТУВАННЯ СТРАВИ:

1. Відварити макарони до напівготовності у киплячій підсоленій воді протягом 10 хв.

2. Готові макарони промити великою кількістю холодної питної води.

Для приготування мак єнд чіз:

1. Натерти твердий сир на крупній терці.

2. Поєднати з соусом бешамель та половиною рецептурної кількості сиру.

3. Запекти у духовій шафі при температурі 200 С протягом 5 хв до розтоплення сиру.

4. Перед подачею посипати страву сиром, що залишився, та поставити у духову шафу при температурі 200 0С на 2 хв. Посипати мускатним горіхом.

ОРГАНОЛЕПТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЯКОСТІ ГОТОВОЇ СТРАВИ:

Зовнішній вигляд: запіканка нарізана рівними шматочками, поверхня золотава.

Колір: скоринка золотава, на зрізі світло-жовтий.

Смак і запах: приємні характерні для запечених макаронів і молочного соусу, запанірованого в білій паніровці, смак в міру солоний.

Консистенція: м’яка, пухка.

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
883
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку