Автор: Ліхачова Ірина Євгеніївна учитель предмету «Основи здоров'я», Дем'янівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, відділ освіти Мангушської РДА Донецької області |
Сучасна модель уроку-тренінгу з предмету «Основи здоров'я"
Тренінг спрямований на розвиток соціальних життєвих навичок підлітків із залученням до здорового способу життя .
Розробка призначена для вчителів, які викладають предмет «Основи здоров'я», класних керівників, практичних психологів, соціальних педагогів, педагогів-тренерів, що впроваджують новітні освітні програми.
Проголосивши себе демократичною, правовою й соціальною державою, Україна тим самим взяла на себе зобов'язання дотримуватися вимог міжнародної співдружності щодо рівноправності громадян, у тому числі за статевою ознакою, чим визнала об'єктивну необхідність у проведенні гендерних змін, інтеграції гендерної перспективи в усі програми розвитку українського суспільства на принципах волі, рівності, справедливості й толерантності.
Демократизація і гуманізація сучасного українського суспільства передбачає створення рівних можливостей для самореалізації особистості незалежно від її соціального походження, національності, віку, статі.
Ґендер і стосунки між статями.
Сучасна модель уроку-тренінгу
з предмету «Основи здоров’я
Тренінг спрямований на розвиток соціальних життєвих навичок підлітків із залученням до здорового способу життя .
Розробка призначена для вчителів, які викладають предмет «Основи здоров’я», класних керівників, практичних психологів, соціальних педагогів, педагогів-тренерів, що впроваджують новітні освітні програми.
Проголосивши себе демократичною, правовою й соціальною державою, Україна тим самим взяла на себе зобов’язання дотримуватися вимог міжнародної співдружності щодо рівноправності громадян, у тому числі за статевою ознакою, чим визнала об’єктивну необхідність у проведенні гендерних змін, інтеграції гендерної перспективи в усі програми розвитку українського суспільства на принципах волі, рівності, справедливості й толерантності.
Демократизація і гуманізація сучасного українського суспільства передбачає створення рівних можливостей для самореалізації особистості незалежно від її соціального походження, національності, віку, статі.
Ґендер і стосунки між статями.
Розробка уроку-тренінгу з предмету «Основи здоров’я» у 8 класі
Мета: Сформувати в учнів з поняття «стать» «ґендер». Розкрити відмінність між поняттями «ґендер» і «стать». Ознайомити учнів з концепцією гендерної рівності. Розвивати критичне мислення, вміння висловлювати свою точку зору; сприяти розвитку соціальної компетентності.
Очікувані результати:
Наприкінці заняття учні:
Обладнання та матеріали:
Структурна модель уроку-тренінгу
Орієнтовний план уроку
№ |
Види роботи |
Час |
Обладнання |
1 |
Стартові завдання: |
||
1. Вправа «Ратифікуємо правила» |
7 |
Плакат «Правила робочої групи» |
|
2.Вправа «Хмара слів» |
Роздавальні матеріали для учнів Стікери, фломастери |
||
3. Оголошення теми та задач |
Слайд презентації |
||
4. Вправа на очікування «Пісочний годинник» |
Макет пісочного годинника, стікери-піщинки. |
||
5. Вправа на знайомство «Відкритий мікрофон» |
Мікрофон |
||
2 |
Основна частина |
||
|
1. Інформаційне повідомлення «Стать і ґендер» |
5
|
Мультимедійна презентація |
2. Вправа «Опитування» |
Стікери фломастери |
||
3. Вправа «Голосуй ногами» |
Картки з надписами: «Ґендер», «Стать»; вільний простір кімнати |
||
4. Об’єднання в групи за допомогою руханки «Молекули» |
Простір в класній кімнаті для руханки |
||
5. Групова робота Вправа «Ґендерні ролі» |
Роздавальні матеріали для учнів. |
||
6. Інформаційне повідомлення «Ґендерні стереотипи» |
Відеоролік |
||
7. Вправа «Де істина?» |
Сигнальні картки з надписами: «Факт», «Міф» |
||
8. Інформаційне повідомлення «Ґендерна рівність» |
Мультимедійна презентація. |
||
9. Об’єднання в пари за допомогою руханки «Струмочок» |
Вільний простір кімнати |
||
10. Робота в парі (дівчина+хлопець) Вправа «Діаграма Венна» |
Два обручі: рожевий та блакитний. Роздавальний матеріал |
||
11. Інформаційне повідомлення «Як розвиваються стосунки між статями?» |
Мультимедійна презентація |
||
12.Обговорення літературного аудіосюжету |
Аудіозпис «Діалог між Любов’ю та Закоханістю» |
||
3 |
Підсумкові завдання |
||
1.Підбиття підсумків |
|
Мультимедійна презентація |
|
2. Завершальна вправа «Продовж фразу» |
Мікрофон |
||
3.Рефлексия «Пісочний годинник» |
|
Макет пісочного годинника, стікери-піщинки. |
Зміст тренінгу:
І. Стартові завдання
І. Зворотний зв’язок.
Проводяться з метою повторити попередній матеріал і перейти до нового
Запитання до учнів: «Про що ми говорили на попередньому уроці?» Тренер нагадує, що попереднє заняття було присвячене визначенню правил роботи у групі. Звертає увагу учнів на плакат «Правила тренінгової групи» (Додаток1), який був створений учасниками тренінгу на попередньому уроці.
1.Вправа «Ратифікуємо правила»
Мета: акцентувати увагу учасників на дотримання правил роботи в групі
Тренер радить групі підтвердити правила роботи і спілкування під час тренінгу. Для цього учням пропонується один раз плеснути в долоні, чи топнути ногою, начебто поставити «печатку» під «ратифікованим документом».
Запитання до учасників групи: « Яких правил дотримуватися легше, а яких — важче?»
3. Вправа «Хмара слів»
Проводяться з метою перейти до нового матеріалу
Тренер пропонує учням об’єднатися в дві великі групи: хлопці та дівчата. Роздає картки-роздруківки «Хмара слів». Дає завдання: обрати з «Хмара слів» (Додаток 2) риси характеру, які хлопці найбільш цінують у дівчат, а дівчата у хлопців.
Лідери груп записують на дошці риси характеру. Тренер радить учасникам порівняти записи. Учні роблять висновки, що ті риси характеру, які вони обрали, притаманні як хлопцям так и дівчатам.
4.Оголошення теми та задач
Мета: мотивація навчальної діяльності, цілеспрямування та постановка задач уроку
Тренер оголошує тему уроку: «Отже, тема нашого уроку — «Гендер і стосунки між статями». Сьогодні ми поговоримо про стать і ґендер, також ви дізнаєтеся, що таке ґендерні стерео типи та ґендерна рівність.
На цьому уроці ви:
4. Вправа на очікування «Пісочний годинник»
Мета: вчити учнів ділитися своїми враженнями.
Тренер звертається до учасників із проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провести час, щось дізнатися, чогось навчитися, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо.
Очікування у формі піщинок прикріплюють у верхній частині пісочного годинника. Наприкінці тренінгу ті очікування, що справдилися, переміщують у нижню частину пісочного годинника.
5. Вправа на знайомство «Відкритий мікрофон»
Мета: дізнатися більше про кожного; усвідомити ставлення учасників групи до теми тренінгу, перейти до нового матеріалу
Тренер пропонуйте учасникам по черзі продовжити фразу.
Учні називають своє ім’я і говорять, чому їх так назвали («Я Марія, назвали мене на честь моєї бабусі … ») або розповідають випадок, коли вперше зрозуміли, що вони хлопчик або дівчинка (наприклад, хлопчик заплакав, а йому сказали, що хлопці не плачуть).
ІІ. Основна частина
1. Інформаційне повідомлення «Стать і ґендер»
Мета: засвоєння та усвідомлення нових знань
«Хлопчик чи дівчинка?» – перше запитання про тебе, щойно ти з’явився на світ, хоча твою стать було визначено набагато раніше –у момент зачаття.
Стать – це біологічне поняття, яке зумовлено структурою генів і визначає, є людини чоловіком чи жінкою
Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком, а також інші ознаки: пропорції тіла, розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі, особливості статевого дозрівання, м’язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу, навіть міміка й хода.
2. Вправа «Опитування»
Мета: мотивація до сприйняття поняття «ґендер»
Тренер дає завдання всім учасникам тренінгу: «На папірцях запишіть відповіді на запитання «Якби в мене був вибір, то ким би я хотів народитися – хлопчиком чи дівчинкою?»
Тренер збирає папірці, підраховує кількість, порівнює з кількість хлопців та дівчат в класі
Обговорення результатів:(наприклад, чому тих хто хотів народитися хлопцем більше?)
Інформаційне повідомлення «Стать і ґендер» (продовження)
Ґендер (статева роль) – поняття культурне і соціальне. Воно визначає особливості поведінки, які вважають притаманними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.
Наприклад, у більшості культур жінкам приписують такі риси характеру, як турботливість, поступливість, емоційність, а чоловікам — лідерство, стриманість, наполегливість.
Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві статевій ролі, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки — ніжними й енергійними. У цьому нема нічого поганого. Навпаки вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка вибирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.
3. Вправа «Голосуй ногами»
Мета: через практичне застосування набутої інформації, усвідомлення відмінностей між статтю і ґендером + фізичне розвантаження учнів.
Тренер розкладає картки «Стать» і «Ґендер» у різних кутках кімнати, щоб між ними був вільний простір Пропонуйте учням прослухати деякі твердження та проаналізувати, яке поняття («стать» чи «ґендер») описує кожен з них та зайняти позицію біля відповідної картки. Якщо вони не визначилися, то стають посередині. Учні коротко висловлюють власну думку з приводу занятої позиції. Хто не визначився, чи зайняв не вірну позицію, змінює місце положення.
Тренер підбиває підсумки: «Ґендерні ролі — це культурна традиція і вони можуть бути суттєво во відмінними у різних країнах та змінюватися із плином часу».
4. Об’єднання в групи за допомогою руханки «Молекули
Мета: об’єднання учасників тренінгу в групи, фізичне та емоційне розвантаження учнів.
Вправа «Молекули» Це руханка для об’єднання в групи із двох, трьох, чотирьох чи п’яти осіб.
Тренер пропонує учасникам уявити себе атомами, що хаотично рухаються у просторі. Потім дає команду: «Об’єднайтесь у молекули по двоє!» Учасники якомога швидше стають у пари. Далі команда: «Молекули розпалися на атоми!» Знову вільний рух і команда: «Молекули по троє!» Тренер зупиняє гру, коли об’єднане учнів в групи в кількості учасників, потрібної для виконання завдання.
5. Групова робота Вправа «Ґендерні ролі»
Мета: усвідомлення поняття «ґендерні ролі», в процесі групової практичної роботи
Тренер пропонує учням виконати завдання у роздавальних матеріалах для учнів. «У кожному суспільстві існують певні уявлення, який вигляд повинні мати і чим мають займатися чоловіки та жінки. У лівій колонці запишіть одяг, домашні обов’язки і розваги, характерні для хлопців, у середній — для дівчат, а у правій — для будь-якої статі».(Додаток 3)
Питання для обговорення:
Тренер підбиває підсумки: «Родина, школа, культура, релігія, ЗМІ формують певні правила поведінки і створюють уявлення про те, хто є «справжній чоловік» і якою має бути «справжня жінка». Згодом на основі цих уявлень формуються ґендерні стереотипи в суспільстві».
6. Інформаційне повідомлення «Ґендерні стереотипи»
Мета: засвоєння та усвідомлення поняття «ґендерні стереотипи»
Тренер пропонує переглянути відеоролік «Ґендерні стереотипи в професіях» https://www.youtube.com/watch?v=gWXwwOOdn3k
Запитання для обговорення:
Тренер підбиває підсумки: «Зверніть увагу, що ґендерні стереотипи можуть бути хибними, надто узагальненими. У цьому випадку вони виконують консервативну і навіть шкідливу функцію, формуючи хибне знання про ґендерні ролі, неконструктивне впливають на міжособистісну взаємодію і сприяють викривленому сприйманню ролі чоловіків і жінок у суспільстві.
7. Вправа «Де істина?»
Мета: усвідомлення поняття «гендерні стереотипи», в процесі практичної роботи
Тренер роздає учасникам тренінгу сигнальні картки: «Факт», «Міф». Пропонує учням, за допомогою карток, висловити свою думку с приводу гендерних стереотипів
Запитання для обговорення:
Тренер підбиває підсумки: «Деякі ґендерні стереотипи сформувалися в цілком інших історичних і соціальних умовах. Вони застаріли й можуть обмежувати права людей у сучасному суспільстві».
Тренер підбиває підсумки: «Більшість ґендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі».
8. Інформаційне повідомлення «Ґендерна рівність»
Мета: засвоєння та усвідомлення поняття «ґендерна рівність»
Тренер пропонує учням переглянути відеоролік «Гендерна рівність»
Тренер обговорює з групою ідеї щодо гендерної рівності(наприклад, чому спорт однаково важливий для хлопців і для дівчат)
9. Об’єднання в пари за допомогою руханки «Стумочок»
Мета: об’єднання учасників тренінгу в пари(хлопець і дівчина), фізичне та емоційне розвантаження учнів.
Учасники стають у пари (хлопець проти дівчини пара за парою), беруться за руки і підносять їх угору. Той, хто залишився сам, проходить під руками, обираючи собі когось до пари. Той, хто залишився, робить те саме. Через 2–3 хвилини зупиніть гру і за пропонуй те виконувати наступне завдання у тих парах, що утворилися на даний момент.
10. Робота в парі (дівчина + хлопець) Вправа «Діаграма Венна»
Мета: усвідомлення поняття «гендерна рівність», в процесі практичної роботи
В центрі кола тренер розташовує два обручі (рожевий та блакитний), таким чином щоб один перехрещував другий, створюючи загальний простір.
Тренер роздає учасникам картки з назвами соціальних обов’язків чи сфер діяльності.(Додаток 4) Пари отримують завдання: визначити які обов’язки чи сфери діяльності є суто чоловічими, або суто жіночими, чи притаманні всім. Суто чоловічі – треба покласти в центр блакитного обруча; суто жіночі – в центр рожевого обруча, а ті, які притаманні всім – в простір перехресту обручів.
Запитання для обговорення:
10. Інформаційне повідомлення «Як розвиваються стосунки між статями?»
Мета: засвоєння та усвідомлення відносин між статями
Тренер, за допомогою мультимедійної презентації розповідає, як розвиваються стосунки між статями
Дитинство. В ранньому дитинстві хлопчики і дівчатка грають разом. Потім – надають перевагу своїй статі.
Підлітковий вік. На початку статевого дозрівання притаманна агресивна поведінка до протилежної статі. Потім хлопці і дівчата виявляють інтерес одне до одного. Починають дружити. Спілкуються групами.
Юність. Хлопець і дівчина відчувають симпатію до когось одного протилежної статі. Вони закохуються.
Зрілість. Якщо кохання взаємне, молоді люди мають схожі мрії, погляди, інтереси та досягли соціальної зрілості, вони можуть створити родину.
Тренер обговорює з групою питання:
На дошці тренер пише 7Я, креслить схему рольових стосунків в родини. Пропонує учням прокоментувати схему.
Інформаційне повідомлення «Як розвиваються стосунки між статями?» (продовження)
Мета: усвідомлення триєдиного характеру статевих стосунків людині
Біологічний характер статевих стосунків
Однією з основних ознак живого є прагнення до продовження роду, до відтворення собі подібних. В основі його лежить статевий інстинкт. Статевий інстинкт породжує статевий потяг – особливе ставлення особині однієї статі до особини протилежної статі. Статевий інстинкт закладений у генах людини. Викликають його гормоні ендокринних залоз.
Соціальний характер статевих стосунків
Але, людина істота соціальна. Їй потрібна любов і кохання. В коханні чоловіка і жінки велику роль відіграє культура відносин статей. Кохання чоловіка и жінки не тільки сексуальний, а, на сам перед, духовний союз.
Часто за кохання вважають закоханість, пристрасть, захоплення. Такі почуття не тривають довго. Таке надумане кохання може перейти в ненависть відповідно до приказки «Від любові до ненависті – один крок». Справжнє кохання виключає ненависть!
Духовний характер статевих стосунків
Цитата з Біблії:
Любов довготерпить, любов милосердствує, не заздрить, любов не величається, не надимається, не поводиться нечемно, не шукає тільки свого, не рветься до гніву, не думає лихого, не радіє з неправди, але тішиться правдою, усе зносить, вірить у все, сподівається всього, усе терпить. Ніколи любов не перестає! А тепер залишаються віра, надія, любов — оці три, а найбільша між ними — любов. (1Коринтянам 13:1—8а, 13)
11.Обговорення літературного аудіосюжету. «Діалог між Любов’ю та Закоханістю»
Тренер пропонує прослухати аудіосюжет «Діалог між Любов’ю та Закоханістю».
Питання для обговорювання:
Тренер підбиває підсумки: «Якщо прагнете рівноправного спілкування з представниками протилежної статі, особливо з коханою людиною, керуйтеся золотим правилом: «Ставтеся до інших так, як хочете, щоб вони ставилися до вас».
ІІІ. Підсумкові завдання
1.Підбиття підсумків
Мета: узагальнення знань, вмінь, навичок.
За допомогою презентації (Ґендер у малюнках) тренер закріплює з учнями поняття «ґендер», «ґендерні стереотипи», «ґендерна рівність».
2. Завершальна вправа «Продовж фразу»
Мета: узагальнення знань, вмінь, навичок, зворотний зв’язок за тематикою тренінгу
Тренер пропонує учням по черзі продовжити фразу: «Мені подобається, що я хлопець (дівчина), тому що ...»
3.Рефлексия «Пісочний годинник»
Мета: оцінка учнями тренінгу та власної діяльності на уроці
Тренер звертається до учасників із проханням «Ті очікування, що справдилися, перемістити у нижню частину пісочного годинника.
Тренер дякує учасникам за співпрацю. Пропонує тим, хто хоче дізнатися про гендер і стосунки між статями, вдома:
Додаток 1
Плакат «Правила тренінгової групи
Додаток 2
Роздатковий матеріал «Хмара слів»
Додаток 3
Роздатковий матеріал Вправа «Ґендерні ролі»
Додаток 4
Картки з назвами соціальних обов’язків чи сфер діяльності.
Джерела інформації