Готуючись до уроку з даної теми, вирішила дещо відійти від природних матеріалів, які зазвичай використовуються для виготовлення об'ємних виробів у початковій школі. Запропонувала дітям виготовити ляльку з рогозу та кукурудзяного листя. Робота виявилась не складною і захоплюючою. На уроці ми виготовляли ляльку-дівчинку, а наступного дня учні приносили виготовлені вдома ляльки – хлопчики. І рогіз і кукурудзяне листя злегка зволожені піддаються навіть дитячим рукам. Проявивши трохи фантазії з даних матеріалів можна виготовити і інші іграшки.Думаю, що ми спробуємо в наступних класах. А зараз пропоную вам до портфеля розробку уроку з теми “Виготовлення об'ємних виробів з природних матеріалів" з усіма супровідними матеріалами.
трудового навчання на тему:
Виготовлення об'ємних виробів
з природних матеріалів
Тема : Виготовлення об'ємних виробів з природного матеріалу
Мета: вчити виготовляти об'ємні вироби з природного матеріалу, навчити основних прийомів виготовлення народної іграшки – ляльки, розширити знання дітей про народні ремесла, про українську народну іграшку, розвивати дрібну моторику рук , асоціативне мислення, фантазію, збагачувати художнє уявлення, виховувати естетичний смак, любов та бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований
Об'єкт роботи: виготовлення української народної іграшки - ляльки
Обладнання: технологічна карта «Виготовлення ляльки з природного матеріалу», зразки ляльок, картки з зображенням етапів уроку, дитячі малюнки,плакат «Правила роботи з ножицями», зразок готового виробу.
Прилади і матеріали: природний матеріал: рогіз, ножиці, нитки, ,ватні кульки,одяг для ляльки, виготовлений на попередньому уроці.
Хід уроку:
I Підготовка робочих місць (перед початком уроку)
II Організаційний момент
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєм усім ми здоров’я й добра!
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи?
Всі бадьорі. Молодці!
Бачу, всі готові до уроку. На ваших партах є все необхідне для уроку. Давайте пригадаємо правила організації робочого місця.
Правило підбору:
Правило розміщення:
Правило порядку:
Отже, робочі місця організовано,
III Мотивація навчальної діяльності
- Скажіть, будь ласка, чим найбільше діти люблять займатися? ( Гратися)
Легенда про те, як виникла лялька
Одного разу спекотної літньої днини пішла молода жінка в поле жати пшеницю. Взяла вона з собою маленьку донечку, яку не мала на кого залишити вдома. Жінка працює, спини не розгинає, а дівчинка вередує. Сонечко припікає, донечці душно, скучно, вона не знає де себе діти, як діждати вечора. Думала матуся, чим розважити дівчинку. Аж тут їй кинувся в очі жмут соломи, що якось чудернацько переплелась і нагадувала фігурку людини. Жінка зраділа. Вона присіла і вправно скрутила з соломи ляль очку, перев’язала її травинками і дала дівчинці. Спочатку лялька була дівчинці за подружку. Потім за молодшу сестричку. А потім дівчинка уявила себе дорослою, мамою. І лялька тепер була їй за дитинку. Незчулась мала, як прийшов вечір, і мама покликала її додому. З того часу всі матусі на Україні робили для своїх діток ляльок із підручних матеріалів: кукурудзиння, соломи, трави, рогозу, ниток, клаптиків тканини.
Оскільки виникла ця лялька в народі, називається вона народною. Народних ляльок є три види: ляльки-обереги, обрядові ляльки та ігрові ляльки.
Робота з слайдами:
Ляльку Спасівку виготовляли в переддень свята Спаса і прикрашали нею подвір’я. Весняна лялька Василинка закликала весну не тільки в дім, а й у душі і серця людей.
Дзвіночок - лялька добрих звісток. Ця лялька – весела, запальна, приносить в дім радість та веселощі. Це оберіг гарного настрою.
Лялька – Безсонниця. Це магічна колискова лялька. Безсонницю набивали заспокійливою травою і примовляли: “Сонниця-безсонниця, не грайся з моїм дитятком, а грайся цією лялькою”.
Лялька – метелик. Ляльку підвішували над колискою, нею гралися і дівчатка, і хлопчики. Лялька – ігрова, її могли виготовити навіть маленькі діти.
Як правило, робили “Метелика” з однотонної тканини.
Лялька зайчик-на-пальчик. Робили цю іграшку дітям, аби вони мали друга, співбесідника. Зайчик одягається на пальчик і завжди поряд з тобою.
IV Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми з вами продовжимо працювати з природними матеріалами і виготовлятимемо об'ємний виріб – ляльку.
Діти розповідають про те, для кого виготовлятимуть ляльку.
А тепер приступимо до роботи. Як кожна велика і маленька справа, наша сьогоднішня робота – це сходження до маленької вершини, наш крок до зірок. Йтимемо ми до неї по сходинках діяльності.
А допоможе нам у роботі ось ця обрядова лялька-десятиручка. Її виготовляли, як оберіг, що допомагає в роботі. У кожного з вас на парті є частинка неба, на яку за активну старанну творчу роботу я прикріплюватиму зірочки.
Перша наша сходинка називається «аналізуємо» .
V Пояснення послідовності виготовлення виробу:
1. Аналіз зразка виробу, його графічного зображення.
- Насамперед, давайте розглянемо нашу ляльку. Що вона вам нагадує? Так, лялька нагадує нам фігурку людини .
2. Конструювання виробу.
З яких частин вона складається? Голова, тулуб, руки, одяг.
3.Планування трудового процесу.
А тепер ми переходимо на другу сходинку, яка називається «плануємо».
Все зробити ми зуміли
На нову сходинку ступили.
а) Ознайомлення з матеріалами, які використовуються при виготовленні виробу:
Давайте поглянемо, з яких матеріалів виготовлена лялька. Так, тут використано кукурудзяне листя. З нього виготовлено ляль чин одяг. А ось саму ляльку ми виготовимо з іншого матеріалу. Ці вузенькі і довгі листочки, гадаю , бачили всі, хто бував біля ставка, а називається ця рослина - рогіз. Ця рослина здавна слугувала нашому народу. В давні часи рогіз був дуже популярним матеріалом для покриття дахів, а ще з нього робили ось такі перевесла для зв'язування снопів. А на зелені свята ним встеляли підлогу в хатах:
Перед зеленим святом рогіз з річки рвала
Як неділю зелену діждала
На підлогу та вікна послала,
Щоб здоров'я у дім прибувало.
Окрім рогозу нам знадобиться нитка, стрічки.
б) Підбір інструментів:
Для роботи нам потрібні будуть ножиці та нитки.
в) Інструктаж :
Свою роботу ми будемо виконувати в декілька етапів. Спочатку, взявши пучок рогозу, складаємо його вдвоє. Потім сформуємо голівку, просунувши клубочок вати під рогіз і перев'яжемо ниткою, це буде шия ляльки. Далі виготовимо руки: візьмемо пучок рогозу по товщині однаковий з попереднім пучком, але по довжині коротший вдвічі. Скріпимо ниткою посередині і по краях. Вставимо руки крізь тулуб прямо під головою. Довгу нитку (ту, якою обмотували шию) обмотаємо навхрест довкола грудей ляльки, а потім довкола талії. Закріпимо нитку декількома стібками і обріжемо її. Завершуємо роботу одяганням ляльки та оздобленням.
4. Первинне закріплення сприйнятого матеріалу:
А тепер ми переходимо на наступну сходинку діяльності «працюємо»:
Все зробити ми зуміли,
На нову сходинку ступили.
VI Практична самостійна робота учнів
1.Інструктаж з техніки безпеки.
Перш ніж розпочати роботу, пригадаємо правила роботи з ножицями.
ЗАПАМ'ЯТАЙМО НА ВСІ РОКИ
БЕЗПЕКИ НАШОЇ УРОКИ:
Слід різати завжди від себе,
Щоб було цілим все у тебе.
Як будеш ножиці передавати,
За гострі кінці треба брати.
Без потреби ножиці у руки не бери,
Щоб не трапилось з тобою ніякої біди.
Якщо на стіл їх покладеш,
Одразу леза їм зімкнеш.
І ще за правило візьми:
Роботу скінчивши,
на місце ножиці клади.
Наступна сходинка називається «граємось»
Все зробити ми зуміли,
На нову сходинку ступили.
VII Ігри з лялькою
Ну що ж у кожного з вас у руках справжня лялька. Давайте пограємось з нею.
Уявіть собі, що ваша лялька розплакалась. Як ви її будете втішати?
Діти розповідають забавлянку
Ладки, ладоньки, ладусі,
Ой ладусі, ладки.
— Де були? — В бабусі.
— Що їли? — Оладки.
— 3 чим оладки?
— Із медком
Та солодким молочком.
А як вкладатимемо лялю спати, що співатимемо? Так, колискову. Давайте ж заспіваємо, заколишемо наших лялечок.
Діти виконують колискову.
А зараз дівчатка нам розкажуть, як вони граються з ляльками:
Навчаю лялю
Розкидаєш, лялю, речі
По кутках і серед хати
А мені, як прийде вечір,
Треба всіх їх позбирати.
Підійми сама хустину,
Олівці склади в шухлядку.
І коли свою дитину
Вже привчу я до порядку.
Лялина матуся
Я щоранку на сніданку
Ні хвилини не прогаю,
Я щоранку на сніданку
Ляльку одягаю.
Хай не ходить у піжамі
До обідньої пори.
Не візьму ж її в піжамі
Гратися до дітвори!
Я її вже зранку мушу
Одягати, узувати.
І вже зранку я їй мушу
Довгі коси заплітати.
Дбаю я про лялю Люсю,
Бо я ляльчина матуся.
І остання сходинка – «підсумовуємо»
Все зробити ми зуміли,
На нову сходинку ступили.
VIII Підсумок уроку
Я бачу всі вже справились з завданням. Тож, пропоную, щоб кожен показав свій виріб, дав ім'я ляльці .
Діти демонструють вироби, коментують, вчитель їх вербально оцінює.
Отже, ляльку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазії.
І пам'ятайте: лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже в неї вкладена частинка вашої душі!
А тепер прикріпіть свою зоряну частинку неба на наш спільний небосхил. Ось як багато яскравих зірочок «запалив» кожен з вас. Я бажаю, щоб над вашими голівками завжди було чисте зоряне небо і щоб ви протягом життя запалювали нові і нові зорі своїх звершень.
IX Прибирання робочих місць
Додаток 1
Інструкційна карта «Виготовлення ляльки»
Додаток 2
Рефлексія «Крок до зірок»
Додаток 3
Лялька