Розробка уроку трудового навчання “Виготовлення об’ємних виробів з природних матеріалів”

Про матеріал

Готуючись до уроку з даної теми, вирішила дещо відійти від природних матеріалів, які зазвичай використовуються для виготовлення об'ємних виробів у початковій школі. Запропонувала дітям виготовити ляльку з рогозу та кукурудзяного листя. Робота виявилась не складною і захоплюючою. На уроці ми виготовляли ляльку-дівчинку, а наступного дня учні приносили виготовлені вдома ляльки – хлопчики. І рогіз і кукурудзяне листя злегка зволожені піддаються навіть дитячим рукам. Проявивши трохи фантазії з даних матеріалів можна виготовити і інші іграшки.Думаю, що ми спробуємо в наступних класах. А зараз пропоную вам до портфеля розробку уроку з теми “Виготовлення об'ємних виробів з природних матеріалів" з усіма супровідними матеріалами.

Перегляд файлу

D:\Люда\Зоображення\94.jpg

                                                     трудового навчання на тему:

 

 

 

Виготовлення об'ємних виробів

       з природних матеріалів

 

                      

 

 

 

C:\Users\Phenom\Desktop\сЕМІНАР 2\dsc_6587.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Виготовлення об'ємних виробів з природного матеріалу

 

Мета: вчити виготовляти об'ємні вироби з природного матеріалу, навчити основних прийомів виготовлення народної іграшки – ляльки, розширити знання дітей про народні ремесла, про українську народну іграшку, розвивати дрібну моторику рук , асоціативне мислення, фантазію, збагачувати художнє уявлення, виховувати естетичний смак,  любов та бережливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: комбінований

 

Об'єкт роботи: виготовлення української народної іграшки - ляльки

 

Обладнання: технологічна карта «Виготовлення ляльки з природного матеріалу», зразки ляльок, картки з зображенням етапів уроку, дитячі малюнки,плакат «Правила роботи з ножицями», зразок готового виробу.

 

Прилади і матеріали: природний матеріал: рогіз,   ножиці, нитки, ,ватні кульки,одяг для ляльки, виготовлений на попередньому уроці.

 

Хід уроку:

 

                                 I   Підготовка робочих місць (перед початком уроку)

                                 II  Організаційний момент

  1. Привітання.

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай плещуть долоньки!

      Хай тупають ніжки!

      Працюють голівки!

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєм усім ми здоров’я й добра!

 

 

 

  1. Створення емоційного настрою.

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Всі готові до роботи?

      Всі бадьорі. Молодці!

 

Бачу, всі готові до уроку. На ваших партах є все необхідне для уроку. Давайте пригадаємо правила організації робочого місця.

      Правило підбору:

  • На робочому місці має бути тільки те, що необхідне для роботи;

Правило розміщення:

  • Речі, які потрібні частіше, кладемо ближче; Інструменти, які беремо лівою рукою, кладемо зліва, а ті, що правою – справа;

Правило порядку:

  • На робочому місці має бути чистота і порядок.

Отже, робочі місця організовано,

 

                         III  Мотивація навчальної діяльності

   -   Скажіть, будь ласка, чим найбільше діти люблять займатися? ( Гратися)

  • А що потрібно діткам для гри?
  • Так, іграшка - це річ, призначена дітям для гри. В народі її ще називають цяцька, забавка, виграшка, цяцянка
  • А яка іграшка ваша улюблена? Про це ми дізнаємось з ваших малюнків.
  • А як ви думаєте, у ваших мам, татусів були такі ж іграшки?
  • А  у бабусь і дідусів?
  • Так,  в усі часи діти грались іграшками. Але  в давнину іграшкою міг слугувати будь-який випадковий предмет: гілочка, шишка, кістка тварини. Однією з найдавніших іграшок є лялька. А як вона виникла? Ось послухайте легенду.

 

                               Легенда про те, як виникла лялька

Одного разу спекотної літньої днини пішла молода жінка в поле жати пшеницю. Взяла вона з собою маленьку донечку, яку не мала на кого залишити вдома. Жінка працює, спини не розгинає, а дівчинка вередує. Сонечко припікає, донечці душно, скучно, вона не знає де себе діти, як діждати вечора. Думала матуся, чим розважити дівчинку. Аж тут їй кинувся в очі жмут соломи, що якось чудернацько переплелась і нагадувала фігурку людини. Жінка зраділа. Вона присіла і вправно скрутила з соломи ляль очку, перев’язала її травинками і дала дівчинці. Спочатку лялька була дівчинці за подружку. Потім за молодшу сестричку. А потім дівчинка уявила себе дорослою, мамою. І лялька тепер була їй за дитинку. Незчулась мала, як прийшов вечір, і мама покликала її додому. З того часу всі матусі на Україні робили для своїх діток ляльок із підручних матеріалів: кукурудзиння, соломи,  трави, рогозу, ниток, клаптиків тканини.

 Оскільки  виникла ця лялька в народі, називається вона народною. Народних ляльок є три види: ляльки-обереги, обрядові ляльки та ігрові ляльки.

    Робота з слайдами:

Ляльку Спасівку виготовляли в переддень  свята Спаса і прикрашали нею подвір’я.  Весняна лялька Василинка закликала весну не тільки в дім, а й у душі і серця людей.

 

Дзвіночок - лялька добрих звісток. Ця лялька – весела, запальна, приносить в дім радість та веселощі. Це оберіг гарного настрою.

Лялька – Безсонниця. Це магічна колискова лялька. Безсонницю набивали заспокійливою травою і примовляли: “Сонниця-безсонниця, не грайся з моїм дитятком, а грайся цією лялькою”.

Лялька – метелик. Ляльку підвішували над колискою, нею гралися і дівчатка, і хлопчики.  Лялька – ігрова, її могли виготовити навіть маленькі діти.

Як правило, робили “Метелика” з однотонної тканини.

Лялька зайчик-на-пальчик. Робили цю іграшку дітям, аби вони мали друга, співбесідника. Зайчик одягається на пальчик і завжди поряд з тобою.

  • Отже, ляльки теж  з плином часу змінювалися.
  •  Ось погляньте, це - лялька моєї донечки. А ось цією лялькою гралась в дитинстві я. Ось такою лялечкою збавлялась моя мама, а оце – лялька моєї бабусі. Так, так саме такими ляльками, зробленими з кукурудзяного качана, грались дітки нашої місцевості у давнину. Ляльки робили і з інших природних матеріалів: соломи, рогозу, кукурудзиння, сухої трави. Ці ляльки, звичайно, не такі яскраві, як ті, які ми бачимо у вітринах магазинів, але вони пахнуть духмяними травами, увібрали в себе енергію рідної землі та любов рідної людини, яка її виготовляла для дитини. Лялька  з давніх давен була оберегом в українській родині.

 

                                 IV  Повідомлення теми і мети уроку

         Сьогодні ми з вами продовжимо працювати з природними матеріалами і виготовлятимемо об'ємний виріб – ляльку.

  • Діти, у кожного з вас є маленькі братики або сестрички, тож сьогодні ми з вами виготовимо їм справжню ляльку з природного матеріалу. А розкажіть мені, кому кожен з вас виготовлятиме ляльку.

 

Діти розповідають про те, для кого виготовлятимуть ляльку.

 

 А тепер приступимо до роботи. Як кожна велика і маленька справа, наша сьогоднішня робота – це сходження до маленької вершини, наш крок до зірок. Йтимемо ми до неї по сходинках діяльності.

 А допоможе нам у роботі ось ця обрядова  лялька-десятиручка. Її  виготовляли, як оберіг, що допомагає  в роботі. У кожного з вас на парті є частинка неба, на яку за активну старанну творчу роботу  я прикріплюватиму зірочки.

Перша наша сходинка називається  «аналізуємо» .

 

                                 V Пояснення послідовності виготовлення виробу:

1.  Аналіз зразка виробу, його графічного зображення.

- Насамперед, давайте розглянемо нашу ляльку. Що вона вам нагадує? Так, лялька нагадує нам фігурку людини . 

 

2. Конструювання виробу.

 З яких частин вона складається? Голова, тулуб, руки,  одяг.

 

 3.Планування трудового процесу.

А тепер ми переходимо на другу сходинку, яка називається «плануємо».

 

Все зробити ми зуміли

На нову сходинку ступили.

 

  а)  Ознайомлення з матеріалами, які використовуються при виготовленні виробу:

Давайте  поглянемо, з яких матеріалів виготовлена лялька. Так, тут використано кукурудзяне листя. З нього виготовлено ляль чин одяг. А ось саму ляльку ми виготовимо з іншого матеріалу. Ці вузенькі і довгі листочки, гадаю , бачили всі, хто бував біля ставка, а називається ця рослина - рогіз. Ця рослина здавна слугувала нашому народу.  В давні часи рогіз був дуже популярним матеріалом для покриття дахів, а ще з нього робили ось такі перевесла для зв'язування снопів. А на зелені свята ним встеляли підлогу в хатах:

 

       Перед зеленим святом рогіз з річки рвала

       Як неділю зелену діждала

       На підлогу та вікна послала,

       Щоб здоров'я у дім прибувало.

 

 Окрім рогозу нам знадобиться   нитка, стрічки.

 

б) Підбір інструментів:

Для роботи нам потрібні будуть ножиці та нитки.

 

в) Інструктаж :

Свою роботу ми будемо виконувати в декілька етапів. Спочатку, взявши пучок рогозу, складаємо його вдвоє. Потім сформуємо голівку, просунувши клубочок вати під рогіз і  перев'яжемо ниткою, це буде шия ляльки. Далі виготовимо руки:  візьмемо пучок рогозу по товщині однаковий з попереднім пучком, але по довжині коротший вдвічі. Скріпимо ниткою посередині і по краях. Вставимо руки крізь тулуб прямо під головою. Довгу нитку (ту, якою обмотували шию) обмотаємо навхрест довкола грудей ляльки, а потім довкола талії. Закріпимо  нитку декількома стібками і обріжемо її. Завершуємо роботу одяганням ляльки та оздобленням.

4. Первинне закріплення сприйнятого матеріалу:

 

  • Розкладіть картки з назвами операцій у логічній послідовності;
  • Доберіть до карток з назвами картки із зразками операцій.

 

А тепер ми переходимо на наступну сходинку діяльності «працюємо»:

 

Все зробити ми зуміли,

На нову сходинку ступили.

 

                         VI Практична самостійна робота учнів

1.Інструктаж з техніки безпеки.

 

F:\index.jpgПерш ніж розпочати роботу, пригадаємо правила роботи з ножицями.

                                  ЗАПАМ'ЯТАЙМО НА ВСІ РОКИ          

                                      БЕЗПЕКИ НАШОЇ УРОКИ:

 

C:\Users\Phenom\Desktop\nojnits5i.png                   Слід різати завжди від себе,

               Щоб було цілим все у тебе.
 

C:\Users\Phenom\Desktop\nojnits7i.png

             Як будеш ножиці передавати,

           За гострі кінці треба брати.

 

 

 

   C:\Users\Phenom\Desktop\nojnit7si.png  Без потреби ножиці  у руки не бери,

    Щоб не трапилось з тобою ніякої біди.

 

 

C:\Users\Phenom\Desktop\nojnitsi.png

   

 

  Якщо на стіл їх покладеш,

  Одразу леза їм зімкнеш.
 

C:\Users\Phenom\Desktop\nojnits44i.png

               І ще за правило візьми:

               Роботу скінчивши,

               на місце ножиці клади.
 


 

  1. Самостійна робота (Здійснення вчителем поточного інструктажу)
  2. Фізкультхвилинка, пальчикова гімнастика.

 

Наступна сходинка називається «граємось»

 

Все зробити ми зуміли,

На нову сходинку ступили.

                             VII Ігри з лялькою

Ну що ж у кожного з вас у руках справжня лялька. Давайте пограємось з нею.

Уявіть собі, що ваша лялька розплакалась. Як ви її будете втішати?

Діти розповідають забавлянку

 

Ладки, ладоньки, ладусі, 
Ой ладусі, ладки.
— Де були? — В бабусі.
— Що їли? — Оладки.
— 3 чим оладки? 
— Із медком
Та солодким молочком.

 

А як вкладатимемо лялю спати, що співатимемо? Так, колискову. Давайте ж заспіваємо, заколишемо наших лялечок.

Діти виконують колискову.

 

А зараз дівчатка нам розкажуть, як вони граються з ляльками:

 

   Навчаю лялю

Розкидаєш, лялю, речі

По кутках і серед хати

А мені, як прийде вечір,

Треба всіх їх позбирати.

 

Підійми сама хустину,

Олівці склади в шухлядку.

І коли свою дитину

Вже привчу я до порядку.

 

    Лялина матуся

Я щоранку на сніданку

Ні хвилини не прогаю,

Я щоранку на сніданку

Ляльку одягаю.

 

Хай не ходить у піжамі

До обідньої пори.

Не візьму ж її в піжамі

Гратися до дітвори!

 

Я її вже зранку мушу

Одягати, узувати.

 І вже зранку я їй мушу

Довгі коси заплітати.

 

Дбаю я про лялю Люсю,

Бо я ляльчина матуся.

 

І остання сходинка – «підсумовуємо»

 

Все зробити ми зуміли,

На нову сходинку ступили.

 

                             VIII Підсумок уроку

 

  1. Підсумкова бесіда

Я бачу всі вже справились з завданням. Тож, пропоную, щоб кожен показав свій виріб, дав ім'я ляльці .

 

Діти демонструють вироби, коментують, вчитель їх вербально оцінює.

 

 Отже, ляльку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазії.

І пам'ятайте: лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже в неї вкладена частинка вашої душі!

  1. Рефлексія

А тепер прикріпіть свою зоряну частинку неба на наш спільний небосхил. Ось як багато яскравих зірочок «запалив» кожен з вас. Я бажаю, щоб над вашими голівками завжди було чисте зоряне небо і щоб ви протягом життя запалювали нові і нові зорі своїх звершень.

                                   IX Прибирання робочих місць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Інструкційна карта «Виготовлення  ляльки»

           C:\Users\Phenom\Desktop\PA260243.JPG            C:\Users\Phenom\Desktop\PA260244.JPG

            C:\Users\Phenom\Desktop\PA260245.JPG          C:\Users\Phenom\Desktop\PA260247.JPG

                                           C:\Users\Phenom\Desktop\PA260246.JPG

  Додаток 2

 Рефлексія «Крок до зірок»

C:\Users\Phenom\Desktop\PA260242.JPG

 

Додаток 3

Лялька

C:\Users\Phenom\Desktop\PB130063.JPG

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
4154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку