Розробка уроку у 8 класі на тему "Зміна кількості населення". Урок містить прийоми роботи, які запобігають зменшення втомлюваності учнів і сприяють формуванню пізнавального інтересу. Урок супроводжується презентацією, містить статистичну, довідкову, графічну інформацію.
Тема: Зміна кількості населення.
Мета: поглибити знання про кількість населення в світі та Україні. Сформувати знання про причини зміни кількості населення; поняття «природний та механічний рух», «демографічний вибух». Ознайомити з дослідженнями П. Чубинського. Розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння аналізувати та порівнювати статистичні дані таблиць, працювати з підручником, тематичними картами та іншими джерелами знань. Виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: атласи, підручник, презентація.
Хід уроку
Епіграф до уроку
Людство не може зупинитися. Воно взяло надто великий розгін, рух для нього — це найвищий закон життя.
П. Загребельний
II. Мотивація навчальної діяльності.
1.Прийом «Дивуй»
Україна знаходиться на 32 місці за чисельністю населення у світі та 7 в Європі. У Китаї та Індії живе понад 1/3 всього населення Землі.
Населення Землі в 5000 році до н.е. становило 5 млн. чоловік Люди жили мало, раніше народжували і раніше вмирали. А середня тривалість життя була 45-50 років. Сьогодні населення світу становить більш як 7 мільярдів чоловік, а середня тривалість життя сучасної людини становить 70-75 років. Щохвилини народжується близько 150 чоловік. Маючи в запасі час, прогресивну медицину і розвинені технології, молоді люди не прагнуть ставати батьками в 20-25 років. Пік народжуваності в розвинених країнах зараз зсувається на позначку 30-35 років. І кількість дітей у сім’ї в переважній більшості рідко перевищує 2-3 малюка. Це призводить до старіння націй. Цікавим фактом є, приміром, і той момент, що перший свій мільярдний рубіж людство переступило в 1800 році. А за 127 років ця цифра була збільшена вдвічі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми.
Вступне слово вчителя
Нині в цивілізованих країнах переконані, що найбільша цінність – людина. Країна може бути багатою і розвиненою коли вона має інтелектуально розвинених і творчих людей, які є головний ресурсом країни. Тому знання про населення на території кожної країни, є дуже важливими. Ці та інші питання ми розглянемо сьогодні на уроці, тема якого «Зміна кількості населення».
2.Вправа «Що я знаю? Про що хочу дізнатися?»
3. Прийом «Словничок»
Населення – сукупність людей, які мешкають на певній території.
Кількість населення – це кількість мешканців у певній країні в певний момент часу.
Демографія – наука, що вивчає склад і рух населення та закономірності його розвитку.
1.Кількість населення світу та України, його зміни.
1.1. Дослідницька лабораторія. Робота в групах.
1 група. Проаналізуйте графік і зробіть висновок про те, як змінювалась кількість населення в Україні.
2 група. Проаналізуйте графік і зробіть висновок про те, як змінювалась кількість населення в світі.
3 група. Користуючись таблицею 8 на ст. 237 підручника та мал. 188 на ст. 238 назвіть регіони та країни, які є лідерами по кількості населення. Покажіть їх на карті.
1.2.Висновок:
Кількість населення світу невпинно зростає;
Кількість населення в Україні стрімко зменшується;
Щорічно населення Землі збільшується на 80 мільйонів людей. Якщо темпи приросту населення залишаться на такому ж рівні, то до 2050 року на Землі житимуть близько 9-10мільярдів. Які проблеми породжує збільшення чисельності населення?
Правила ведення
Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).
...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).
... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).
Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).
2. Чинники, що впливають на кількість населення.
2.1. Прийом «Словничок»
Природній рух населення – зміна кількості населення внаслідок процесів народжуваності та смертності
Відтворення –безперервний, постійно повторюваний процес зміни поколінь через народження і смерть
Механічний рух – переселення населення між територіями.
Демографічний вибух – різке збільшення кількості населення.
2.2. Прийом «Дослідницька лабораторія» Робота в парах.
І ряд. Порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту в різних областях України. Чи є розходження між західними і східними областями? Які причини зумовлюють такі розходження?
Область |
Народжені |
Померлі |
Природний приріст |
Україна |
9,1 |
15,9 |
-6,8 |
Автономна Республіка Крим |
9,0 |
14,9 |
-5,9 |
Вінницька |
9,1 |
16,7 |
-7,6 |
Волинська |
12,0 |
14,3 |
-2,3 |
Дніпропетровська |
9,0 |
16,8 |
-7,8 |
Донецька |
8,6 |
17,3 |
-9,7 |
Житомирська |
9,9 |
18,0 |
-8,1 |
Закарпатська |
12,4 |
12,3 |
0,1 |
Запорізька |
8,6 |
16,1 |
-7,5 |
Івано-Франківська |
10,8 |
12,8 |
-2,0 |
Київська |
9,0 |
17,4 |
-8,47 |
Кіровоградська |
8,7 |
18,0 |
-9,3 |
Луганська |
7,3 |
17,7 |
-10,4 |
Львівська |
10,2 |
13,0 |
-2,8 |
Миколаївська |
9,0 |
16,1 |
-7,1 |
Одеська |
9,7 |
15,9 |
-6,2 |
Полтавська |
7,5 |
18,2 |
-10,7 |
Рівненська |
12,6 |
13,4 |
-0,8 |
Сумська |
7,2 |
18,5 |
-11,3 |
Тернопільська |
10,0 |
14,2 |
-4,2 |
Харківська |
8,0 |
16,2 |
-8,2 |
Херсонська |
9,1 |
15,3 |
-6,2 |
Хмельницька |
9,1 |
16,3 |
-7,2 |
Черкаська |
7,8 |
17,8 |
-10,0 |
Чернівецька |
10,8 |
13,0 |
-2,2 |
Чернігівська |
7,5 |
20,4 |
-12,9 |
Київ |
9,7 |
10,6 |
-0,9 |
Севастополь (міськрада) |
9,8 |
14,4 |
-4,6 |
ІІ ряд. Користуючись атласом порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту в різних країнах.
Учитель:
Точну інформацію про кількість населення дозволяє нам отримати перепис населення. У 1874 році під керівництвом П. Чубинського було здійснено перший перепис населення у Києві. Останній Всеукраїнський перепис населення проведено в 2001 році. Його результати - 48 млн. 923 тис. осіб. Але це застарілі дані. На початок 2016 року ця цифра становить442.8 млн.чол.
3. Показники природного руху.
3.1. Робота з підручником. Аналіз схеми демографічного переходу. Мал 189. ст. 238
ІV. Закріплення навчального матеріалу.
Прийом Проблемне запитання.
Прийом Цікава інформація з сайту http://mors.in.ua/
1. Для простого заміщення покоління потрібно щоб коефіцієнт сумарної народжуваності був рівним 2,1 народження на одну жінку. Сьогодні коефіцієнт сумарної народжуваності в середньому по світу дорівнює 2,42
2. Найвищий коефіцієнт сумарної народжуваності у африканської країни Нігер (6,62), а найнижчий у азіатської держави Сінгапур (0,82)
3. Епіцентр світового демографічного "вибуху" сьогодні - це Африка
4. У списку 20 найбільш населених країн представлені тільки дві європейські країни, хоча 10 років тому їх було більше
5. У 28 країнах світу спостерігається природне зменшення населення
6. Найвищий спад населення зафіксовано у європейській країни Болгарії (-5,7 на 1000 осіб)
7. Найвищий приріст населення на сьогодні у африканської країни Ефіопії (36,2 на 1000 чоловік)
8. Але найвищий чисельний приріст населення залишається за Індією (15 млн на рік)
9. Щохвилини населення Землі збільшується на 154 людини
10. З початку цього року і до сьогоднішнього дня народилося 106 млн чоловік, померло ж за цей час 46 млн осіб
V. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання роботи учнів та роботи на уроці.
Етап рефлексії.
1. Сьогодні на уроці мене особливо здивувало те, що ...
2. На уроці я дізналася(дізнався) нового про…
3. Було б добре, якби ...
VI. Домашнє завдання
1.Вивчити матеріал підручника§49
На вибір:
2.Міні твір. Якою має бути демографічна політика в Україні, щоб демографічна ситуація покращилася?
3.Підготувати інформацію «Рекорди України в демографії»
Література:
1.В.М. Бойко, І.Л. Дітчук. Географія 8 клас. Кам’янець-Подільський. Абетка. 2016р.
2. Заставецька О. В. Економічна та соціальна географія України. Задачі та вправи. 8-9 класи. - 2-ге вид., допов. і перероб. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. – 64 с.
3. Жученко М. С. Географія: Схеми і таблиці. – Х.: ФОП Співак В. Л., 2010.
5. http://news.liga.net/ ua