«Розробка уроку української мови для розвитку критичного мислення з використанням стратегії «Шість капелюхів мислення»

Про матеріал
Учень сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось, інструкції до виконання). Розповідає про власні почуття від прослуханого висловлення. З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі. Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших. Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри. Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо). Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини). Створює та записує невеличкі висловлювання з вивченими буквами.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

«Розробка уроку української мови для розвитку критичного мислення з використанням стратегії «Шість капелюхів мислення»

 

 


 


 

 


Шевчук Т.Г.

 

Тема тижня. « Час. Як керувати часом?».

Тема заняття. Монологічне висловлювання. Читання текстів. Дослідження значення слів. Складання і запис коротких речень.

Мета: Розвиток критичного мислення першокласників.

Очікувані результати. Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось, інструкції до виконання).

         Розповідає про власні почуття від прослуханого висловлення.

 З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі.             

        Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших.

       Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри.

      Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо).

     Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини).

     Створює та записує невеличкі висловлювання з вивченими буквами.

Обладнання:  «Українська мова» Г. Іваниці 1 клас, картки із завданнями, цеглинки LEGO,  хмара слів, капелюхи (білий, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій), казочка « Про літачка Брунька», ноутбук, щоденник вражень, папір.

 

Хід заняття

 

І. Етап виклику

1. Організація класу. http://virchi.pp.net.ua/konkyrs/ditinstvo-tvori.htm

Сьогодні тема, наче гра,

В мандрівку їхати пора.

Слід нам засіб вибирати,

На чому будем мандрувати.

А щоб летіти вище хмарок

В літак ми сядем незабаром.

- Щоб мандрувати, потрібно себе чудово почувати. У мене зараз гарний настрій, ось такий…

-А у вас? Зобразіть свій настрій за допомогою смайликів, що у вас на партах. Покажіть той смайлик, який у цей момент найкраще відображає ваш настрій.

2. Мотивація навчальної діяльності

- Чудово! Заплющте оченята.  Один, два, три, у містечко чарівне нас, літачку, перенеси.

3. Оголошення теми і мети заняття.

   Сьогодні у нас  цікавий і незвичайний урок. Ви ознайомитесь, що таке монологічне мовлення, будемо читати різні тексти  та досліджувати значення слів, міркувати про добрі і погані вчинки. Вчитимемося аналізувати, фантазувати. А щоб дізнатися про те, у яке містечко ми потрапили і з чим буде пов’язана наша робота , послухайте і відгадайте загадки!

Відгадування загадок

Ніг не маю, а ходжу,

Рота не маю, а скажу,

Коли обідати, коли спати,

Коли роботу починати.

(Годинник)

Є в квартирі молодець

Математик і мудрець.

Він тебе не підведе

Бо рахунок дням веде.

(Календар)

Він найпершим прокидається,

Чепуриться, умивається,

Вийде з терема хутенько,

Привітає землю-неньку.

Є така в нього турбота –

Всіх підняти до роботи.

(Ранок)

-  Чи здогадалися ви,  яку назву  має це місто і з чим буде пов’язана наша тема? (Час )

4. Актуалізація опорних знань.

- А зараз наш літачок зустрів свого друга. Давайте допоможемо прочитати слова, які прикрасили літачка.  Яка група назве більше слів, що пов’язані з часом?

Робота з хмарою слів.

 

 

 

 

 

 

 

(годинник, година, хвилина, секунда, доба, день, тижлень, місяць, рік,  ніч і т.д.)

  •    Чому ви вибрали саме ці слова ?

ІІ. Етап осмислення

Робота з конструктором LEGO

- Щоб відправитись далі, літачок пропонує виконати наступні завдання.

-  Викладіть стільки  цеглинок LEGO, скільки відгадали загадок.

      -  Викладіть стільки  цеглинок, скільки  складів у першому слові-відгадці (годинник),  у другому слові (календар),  у третьому (ранок).

-  Покажіть з допомогою цеглинок, скільки приголосних звуків у  другому слові, у першому, у третьому.

-  На яку букву починається слово «час»?

-  Візьміть контейнери з піском та надрукуйте букву Чч

Робота в зошиті

Каліграфічна хвилинка

-  Аналіз та написання каліграфічно букви Ч ч.

- Запишіть в зошити слова-відгадки.

- Отже, яким одним словом, об’єднаємо записані слова? (Час)

Робота з підручником с.48,  Г. Іваниці «Українська мова»

  •    Прочитайте назву

«Час. Як керувати часом?»

Стратегія «Входження в малюнок».

- Погляньте на малюнок. А тепер  спустіться з літачка і «увійдіть» в малюнок. Де ви опинилися?

- Кого ви бачите? Що робить  дівчинка? А хлопчик?

- Чи відбувається це все в реальному житті?

- Коли? (Протягом дня)

 

  Обмін інформацією

- А хто бажає розказати, як ви плануєте свій час.  Чи все заплановане вам вдається реалізувати? .

Дидактична гра «Поглиначі часу»

https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Tyzhden_-24_CHas.pdf

     Обговорення результатів учнівських досліджень

 Чи траплялися у вас ситуації, коли було заплановано багато справ, але не вистачило часу на їх реалізацію?

 Чи можете ви назвати «поглиначів часу» або «крадіїв часу» ?

 Інколи телевізор та гаджети, якими ми користуємося щодня, можуть «красти» наш час, якщо ми поєднуємо їх перегляд з іншою діяльністю.

 Любі діти, допоможіть своїм друзям зробити відповідні  висновки.

Фізкультхвилинка  https://www.youtube.com/watch?v=tG6Tv_lzB6Q

 

  Знайомство з назвою казки «Про літака Брунька».

Словникова робота.

 - Спочатку познайомимося зі словами, які будуть зустрічатися в казці.

Переглянем відео «Будова  літачка  для малюків»

 https://www.youtube.com/watch?v=RBdCRl7UXTk

В Дніпрі збудують новий аеродром, вже укладено договору з генпідрядником |  Строительный портал BuildPortal 

 

 

Аеродром

флюзеляж

честь

 

Читання казки  вчителем

 

 

 Слухання учнями казки «Про літака Брунька» з метою визначення проблеми

(режим доступу:  https://goo.gl/hmFq

                 Матеріал для вчителя

 

             Казка про літака Брунька

        На невеличкому аеродромі, де мешкали маленькі літаки, жив літачок Брунько. Друзі звали його просто Бруня. Білий флюзеляж, блакитні, як небесні хмари, крила і жовтий хвостик — так був розфарбований Бруня. Саме тому його не можна було сплутати з іншими літаками. Усі, хто жив на цьому аеродромі, навчалися у льотному садочку — літачки молодші, і в льотній школі — старші літаки. Там учили літати, перевозити людських діток і невеличкі вантажі. Усі літаки були дуже задоволені навчанням і старанно вчилися, бо потрапити до такого закладу для літака було за честь. Треба було робити 5 обертів на хвилину, вміти обганяти птахів та рівно триматися на повітряній подушці, коли дме сильний вітер. І головне — завжди вчасно виконувати завдання. Саме це, на жаль, Бруні давалося важко. Точніше, він старанно, відповідально і правильно виконував завдання, та мав погану звичку — запізнюватися. Батьки, дорослі літаки та вихователі робили Бруні зауваження. Розповідали про важливість дотримання режиму і потребу все робити вчасно, адже неприпустимо, щоб літаки запізнювалися. На жаль, усі пояснення, як виявлялося з часом, були марними, бо Брунько запізнювався знов і знов. Запізнювався Бруня з різних причин. То пізно прокидався, то довго чистив шасі.

Одним словом, робив щось, що його затримувало і не давало вчасно з’явитися в садочку.

    Одного разу влітку всім літачкам сказали виконати маленькі завдання — перевезти парасольки, що захищають від сонця. Бруні дісталося найсолодше і найвідповідальніше завдання — відвезти морозиво для діток, котрих раніше привезли дорослі літаки до моря на відпочинок.

Складність завдання полягала в тому, що треба було перевезти вчасно і швидко, бо морозиво могло розтанути, холодильник був надто великий для маленького салону літачка. Знаючи погану звичку Бруні, вихователі його попередили ще звечора, щоб він рано встав і не запізнився. Бруня й сам розумів усю відповідальність завдання. Навіть поставив будильник. Та все-таки вчасно не встав і, не поспішаючи, прилетів на аеродром. Він запізнився. Ніхто його не сварив, ніхто нічого не сказав, бо нікого не було — всі виконували свої завдання. На аеродромі Бруню чекали коробки з морозивом. Узявши їх, він полетів до діток. Прилетівши на місце, розвантажив коробки і побачив, як підбігають до нього діти. Бруня дуже зрадів, і діти теж зраділи! Та коли коробки відкрили, усі діти почали плакати. Вони так чекали у цей спекотний день морозива, що дуже засмутилися, побачивши в коробках не морозиво, а молоко.

Бруні стало дуже соромно за своє запізнення. Нарешті він все зрозумів. Цей випадок назавжди змінив Брунине ставлення до запізнень. Відтоді Бруня вирішив прокидатися на півгодини раніше, звечора готувати шасі й швидко летіти на аеродром. Більше він не запізнювався.

 

Робота в групах. Об’єдную учнів у 6 груп.

– Над казкою ми будем працювати за допомогою шести капелюхів. Зараз об’єднаємося   за допомогою кольорів у групи. Кожна дитина обирає  для себе колір.  Давайте пригадаємо, як ми повинні будемо мислити, одягаючи капелюшок певного кольору.

Білий капелюх.

  •    Білий дає нам інформацію. А наша казочка це і є інформація. -Отже, давайте пригадаємо, як починається казка.
  •    А що було потім?
  •    Хто є головним героєм?
  •    Що відбулося після того, як літачок отримав зауваження?
  •    А  що було далі?
  •    В чому полягала складність завдання для Брунька?

– Яку пораду дали  в кінці казки?

– Молодці, білий капелюшок справився зі своїм завданням!

Тож слово надається чорному капелюхові.

– Розкажіть, будь-ласка, що найнеприємніше ви помітили в цій казці.

– Які  вчинки Бруня вам не сподобались? ( Постійно літачок запізнювався).

– А якої помилки допустився літачок Брунька? (Не звернув уваги на будильник, вчасно не встав і, не поспішаючи,  прилетів на аеродром.)

– Давайте спробуємо заглянути в майбутнє. Які негативні наслідки могли б бути?

– Що найстрашніше могло статися із Брунею? (Ця погана  звичка могла вплинути на його життя в майбутньому)

- Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що найнеприємніше в цій казці – це те, що Бруня не впорався із завданням.  Він засмутився. Морозиво  перетворилося на молоко. Діти плакали. Але могло і статися гірше. 

-- Тепер скинемо чорного капелюха і одягнемо червоного.

Червоний капелюх

  •    В червоному капелюхові говорять тільки про почуття й емоції, які виникли під час прослуховування казки.

– Які почуття й емоції вас переповнювали, коли Бруні давали зауваження?

--Що ви відчували, коли літачок  запізнювався?

– Покажіть свої емоції, якби вам запропонували розтануте морозиво?

– А які почуття були у вас при зустрічі Бруні з дітками?

Картинки по запросу білий капелюх едварда де боно Що ви відчули, коли дочитали казочку?

Жовтий капелюх

 – Ви розповіли про те, що відбулося за допомогою білого капелюха. Згадали вже про неприємні речі. За допомогою чорного капелюха передбачили негативні наслідки. Червоний капелюх допоміг відтворити почуття і емоції. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. І тут нам стануть у пригоді можливості жовтого капелюха.

– Отже, що хорошого в цій казці відбулося? (Добре те,  що цей випадок назавжди змінив Брунине ставлення до запізнень.)

– Що  ще приємне ми побачили в літачкові? (Що йому було соромно за свій вчинок)

         - Отож, в житті бувають різні ситуації. І кожна із них дає нам новий життєвий урок. А жовтий капелюшок  вчить наш розум та душу бачити щось хороше та корисне.

Зелений капелюх

       - Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій. Вигадаємо продовження до цієї казки.                   (Діти по черзі одягають зелений капелюшок і фантазують.)

– Як бачите, діти, тільки-но ви одягли зелений капелюх, як поринули у світ фантазій. А, можливо, хтось бажає стати художником і намалювати малюнок до даної казки ? (Діти малюють малюнок)

 Синій капелюх

– Ми з вами приміряли майже всі капелюшки. Ми розглянули хороші і погані сторони. То ж який життєвий урок ми отримали?

– Які прислів’я були б гарною порадою для  Бруні?

– Яке прислів’я найбільше відображає зміст казки.

  Сьогодні пан, а завтра пропав.

  Згаяного часу й конем не доженеш.

– Чи сподобався вам герой казки?

- За що найбільше сподобався ?

 

ІІІ. Рефлексія . Інтерактивна вправа «Щоденник вражень»

-   Як ви вважаєте, чому трапилася така пригода з героєм тексту?

 -  Діти, давайте зробимо власні  паперові літачки, а на них напишемо поради  Бруні, як потрібно керувати власним часом.

-   А тепер, відправимо наші літачки з побажаннями на аеродром до нашого героя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самооцінювання.

Вправа «Світлофор»  з допомогою LEGO

 – Ви просто молодці! Дуже гарно сьогодні попрацювали.

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

 

1.Основи критичного мислення. Методичний посібник для вчителів. І. Сущенко, О. Пометун, К. Ліра, 2016 – 156 с;

2.Типові програми для закладів загальної середньої освіти 1-2 клас – К: ТД «Освіта – Центр», 2018 – 240 с;

3.Технологія розвитку критичного мислення.

www.critikalthinking.expert/.../knyga-amerykanskyh-pedago

4. Модельна програма.

https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Tyzhden_-24_CHas.pdf

5 «Шість капелюхів»: прийом-гра для розвитку критичного мислення

https://osvitanova.com.ua/posts/1426-shist-kapeliukhiv-pryiom-hra-dlia-rozvytku-krytychnoho-myslennia


 


.

Інноваційний метод «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно вчить працювати по-новому з текстом, творчо мислити, послідовно порівнювати. А також узагальнювати і класифікувати. Навчає володіти різними способами обробки інформації. Дозволяє навчитися сприймати інших  та співпрацювати в команді. Цей метод дає змогу вчителеві зробити урок ефективним.

В основі теорії методу «Шість капелюхів мислення» лежить ідея паралельного мислення. Це конструктивізм мислення, при якому різні погляди не конфліктують, а співіснують. Це досить проста та ефективна система, яка збільшує продуктивність праці на уроці                          ВИСНОВОК.

Використовуючи метод «Шість капелюхів мислення» можна не лише надати дитині змогу послухати, узагальнити нову інформацію, а й навчити її приймати рішення в житті не за допомогою емоцій, а завдяки прийомам логічного мислення. Також цей метод дозволяє креативно мислити, відмежовувати негатив і позитив в результаті «повнокольорового мислення».  Якщо ми віримо в те, що навчання – це не лише передача знань, а й творчий процес людських взаємин, то створюючи в групі атмосферу визнання і підтримки, таким чином формуємо у дітей позитивнее ставлення до навчання

1

 

docx
Додав(-ла)
Шевчук Тамара
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку