«Розробка уроку української мови для розвитку критичного мислення з використанням стратегії «Шість капелюхів мислення»
Шевчук Т.Г.
Тема тижня. « Час. Як керувати часом?».
Тема заняття. Монологічне висловлювання. Читання текстів. Дослідження значення слів. Складання і запис коротких речень.
Мета: Розвиток критичного мислення першокласників.
Розповідає про власні почуття від прослуханого висловлення.
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі.
Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших.
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри.
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо).
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини).
Створює та записує невеличкі висловлювання з вивченими буквами.
Обладнання: «Українська мова» Г. Іваниці 1 клас, картки із завданнями, цеглинки LEGO, хмара слів, капелюхи (білий, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій), казочка « Про літачка Брунька», ноутбук, щоденник вражень, папір.
Хід заняття
І. Етап виклику
1. Організація класу. http://virchi.pp.net.ua/konkyrs/ditinstvo-tvori.htm
Сьогодні тема, наче гра,
В мандрівку їхати пора.
Слід нам засіб вибирати,
На чому будем мандрувати.
А щоб летіти вище хмарок
В літак ми сядем незабаром.
- Щоб мандрувати, потрібно себе чудово почувати. У мене зараз гарний настрій, ось такий…
-А у вас? Зобразіть свій настрій за допомогою смайликів, що у вас на партах. Покажіть той смайлик, який у цей момент найкраще відображає ваш настрій.
2. Мотивація навчальної діяльності
- Чудово! Заплющте оченята. Один, два, три, у містечко чарівне нас, літачку, перенеси.
3. Оголошення теми і мети заняття.
– Сьогодні у нас цікавий і незвичайний урок. Ви ознайомитесь, що таке монологічне мовлення, будемо читати різні тексти та досліджувати значення слів, міркувати про добрі і погані вчинки. Вчитимемося аналізувати, фантазувати. А щоб дізнатися про те, у яке містечко ми потрапили і з чим буде пов’язана наша робота , послухайте і відгадайте загадки!
Відгадування загадок
Ніг не маю, а ходжу,
Рота не маю, а скажу,
Коли обідати, коли спати,
Коли роботу починати.
(Годинник)
Є в квартирі молодець
Математик і мудрець.
Він тебе не підведе
Бо рахунок дням веде.
(Календар)
Він найпершим прокидається,
Чепуриться, умивається,
Вийде з терема хутенько,
Привітає землю-неньку.
Є така в нього турбота –
Всіх підняти до роботи.
(Ранок)
- Чи здогадалися ви, яку назву має це місто і з чим буде пов’язана наша тема? (Час )
4. Актуалізація опорних знань.
Робота з хмарою слів.
(годинник, година, хвилина, секунда, доба, день, тижлень, місяць, рік, ніч і т.д.)
ІІ. Етап осмислення
Робота з конструктором LEGO
- Щоб відправитись далі, літачок пропонує виконати наступні завдання.
- Викладіть стільки цеглинок LEGO, скільки відгадали загадок.
- Викладіть стільки цеглинок, скільки складів у першому слові-відгадці (годинник), у другому слові (календар), у третьому (ранок).
- Покажіть з допомогою цеглинок, скільки приголосних звуків у другому слові, у першому, у третьому.
- На яку букву починається слово «час»?
- Візьміть контейнери з піском та надрукуйте букву Чч
Робота в зошиті
Каліграфічна хвилинка
- Аналіз та написання каліграфічно букви Ч ч.
- Запишіть в зошити слова-відгадки.
- Отже, яким одним словом, об’єднаємо записані слова? (Час)
Робота з підручником с.48, Г. Іваниці «Українська мова»
Стратегія «Входження в малюнок».
- Погляньте на малюнок. А тепер спустіться з літачка і «увійдіть» в малюнок. Де ви опинилися?
- Кого ви бачите? Що робить дівчинка? А хлопчик?
- Чи відбувається це все в реальному житті?
- Коли? (Протягом дня)
Обмін інформацією
- А хто бажає розказати, як ви плануєте свій час. Чи все заплановане вам вдається реалізувати? .
Дидактична гра «Поглиначі часу»
https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Tyzhden_-24_CHas.pdf
Обговорення результатів учнівських досліджень
• Чи траплялися у вас ситуації, коли було заплановано багато справ, але не вистачило часу на їх реалізацію?
• Чи можете ви назвати «поглиначів часу» або «крадіїв часу» ?
• Інколи телевізор та гаджети, якими ми користуємося щодня, можуть «красти» наш час, якщо ми поєднуємо їх перегляд з іншою діяльністю.
• Любі діти, допоможіть своїм друзям зробити відповідні висновки.
Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=tG6Tv_lzB6Q
Знайомство з назвою казки «Про літака Брунька».
Словникова робота.
- Спочатку познайомимося зі словами, які будуть зустрічатися в казці.
Переглянем відео «Будова літачка для малюків»
https://www.youtube.com/watch?v=RBdCRl7UXTk
Аеродром
флюзеляж
честь
Читання казки вчителем
Слухання учнями казки «Про літака Брунька» з метою визначення проблеми
(режим доступу: https://goo.gl/hmFq
Матеріал для вчителя
На невеличкому аеродромі, де мешкали маленькі літаки, жив літачок Брунько. Друзі звали його просто Бруня. Білий флюзеляж, блакитні, як небесні хмари, крила і жовтий хвостик — так був розфарбований Бруня. Саме тому його не можна було сплутати з іншими літаками. Усі, хто жив на цьому аеродромі, навчалися у льотному садочку — літачки молодші, і в льотній школі — старші літаки. Там учили літати, перевозити людських діток і невеличкі вантажі. Усі літаки були дуже задоволені навчанням і старанно вчилися, бо потрапити до такого закладу для літака було за честь. Треба було робити 5 обертів на хвилину, вміти обганяти птахів та рівно триматися на повітряній подушці, коли дме сильний вітер. І головне — завжди вчасно виконувати завдання. Саме це, на жаль, Бруні давалося важко. Точніше, він старанно, відповідально і правильно виконував завдання, та мав погану звичку — запізнюватися. Батьки, дорослі літаки та вихователі робили Бруні зауваження. Розповідали про важливість дотримання режиму і потребу все робити вчасно, адже неприпустимо, щоб літаки запізнювалися. На жаль, усі пояснення, як виявлялося з часом, були марними, бо Брунько запізнювався знов і знов. Запізнювався Бруня з різних причин. То пізно прокидався, то довго чистив шасі.
Одним словом, робив щось, що його затримувало і не давало вчасно з’явитися в садочку.
Одного разу влітку всім літачкам сказали виконати маленькі завдання — перевезти парасольки, що захищають від сонця. Бруні дісталося найсолодше і найвідповідальніше завдання — відвезти морозиво для діток, котрих раніше привезли дорослі літаки до моря на відпочинок.
Складність завдання полягала в тому, що треба було перевезти вчасно і швидко, бо морозиво могло розтанути, холодильник був надто великий для маленького салону літачка. Знаючи погану звичку Бруні, вихователі його попередили ще звечора, щоб він рано встав і не запізнився. Бруня й сам розумів усю відповідальність завдання. Навіть поставив будильник. Та все-таки вчасно не встав і, не поспішаючи, прилетів на аеродром. Він запізнився. Ніхто його не сварив, ніхто нічого не сказав, бо нікого не було — всі виконували свої завдання. На аеродромі Бруню чекали коробки з морозивом. Узявши їх, він полетів до діток. Прилетівши на місце, розвантажив коробки і побачив, як підбігають до нього діти. Бруня дуже зрадів, і діти теж зраділи! Та коли коробки відкрили, усі діти почали плакати. Вони так чекали у цей спекотний день морозива, що дуже засмутилися, побачивши в коробках не морозиво, а молоко.
Бруні стало дуже соромно за своє запізнення. Нарешті він все зрозумів. Цей випадок назавжди змінив Брунине ставлення до запізнень. Відтоді Бруня вирішив прокидатися на півгодини раніше, звечора готувати шасі й швидко летіти на аеродром. Більше він не запізнювався.
Робота в групах. Об’єдную учнів у 6 груп.
– Над казкою ми будем працювати за допомогою шести капелюхів. Зараз об’єднаємося за допомогою кольорів у групи. Кожна дитина обирає для себе колір. Давайте пригадаємо, як ми повинні будемо мислити, одягаючи капелюшок певного кольору.
Білий капелюх.
– Яку пораду дали в кінці казки?
– Молодці, білий капелюшок справився зі своїм завданням!
Тож слово надається чорному капелюхові.
– Розкажіть, будь-ласка, що найнеприємніше ви помітили в цій казці.
– Які вчинки Бруня вам не сподобались? ( Постійно літачок запізнювався).
– А якої помилки допустився літачок Брунька? (Не звернув уваги на будильник, вчасно не встав і, не поспішаючи, прилетів на аеродром.)
– Давайте спробуємо заглянути в майбутнє. Які негативні наслідки могли б бути?
– Що найстрашніше могло статися із Брунею? (Ця погана звичка могла вплинути на його життя в майбутньому)
- Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що найнеприємніше в цій казці – це те, що Бруня не впорався із завданням. Він засмутився. Морозиво перетворилося на молоко. Діти плакали. Але могло і статися гірше.
-- Тепер скинемо чорного капелюха і одягнемо червоного.
Червоний капелюх
– Які почуття й емоції вас переповнювали, коли Бруні давали зауваження?
--Що ви відчували, коли літачок запізнювався?
– Покажіть свої емоції, якби вам запропонували розтануте морозиво?
– А які почуття були у вас при зустрічі Бруні з дітками?
– Що ви відчули, коли дочитали казочку?
Жовтий капелюх
– Ви розповіли про те, що відбулося за допомогою білого капелюха. Згадали вже про неприємні речі. За допомогою чорного капелюха передбачили негативні наслідки. Червоний капелюх допоміг відтворити почуття і емоції. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. І тут нам стануть у пригоді можливості жовтого капелюха.
– Отже, що хорошого в цій казці відбулося? (Добре те, що цей випадок назавжди змінив Брунине ставлення до запізнень.)
– Що ще приємне ми побачили в літачкові? (Що йому було соромно за свій вчинок)
- Отож, в житті бувають різні ситуації. І кожна із них дає нам новий життєвий урок. А жовтий капелюшок вчить наш розум та душу бачити щось хороше та корисне.
Зелений капелюх
- Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій. Вигадаємо продовження до цієї казки. (Діти по черзі одягають зелений капелюшок і фантазують.)
– Як бачите, діти, тільки-но ви одягли зелений капелюх, як поринули у світ фантазій. А, можливо, хтось бажає стати художником і намалювати малюнок до даної казки ? (Діти малюють малюнок)
Синій капелюх
– Ми з вами приміряли майже всі капелюшки. Ми розглянули хороші і погані сторони. То ж який життєвий урок ми отримали?
– Які прислів’я були б гарною порадою для Бруні?
– Яке прислів’я найбільше відображає зміст казки.
Сьогодні пан, а завтра пропав.
Згаяного часу й конем не доженеш.
– Чи сподобався вам герой казки?
- За що найбільше сподобався ?
ІІІ. Рефлексія . Інтерактивна вправа «Щоденник вражень»
- Як ви вважаєте, чому трапилася така пригода з героєм тексту?
- Діти, давайте зробимо власні паперові літачки, а на них напишемо поради Бруні, як потрібно керувати власним часом.
- А тепер, відправимо наші літачки з побажаннями на аеродром до нашого героя.
Самооцінювання.
Вправа «Світлофор» з допомогою LEGO
– Ви просто молодці! Дуже гарно сьогодні попрацювали.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
1.Основи критичного мислення. Методичний посібник для вчителів. І. Сущенко, О. Пометун, К. Ліра, 2016 – 156 с;
2.Типові програми для закладів загальної середньої освіти 1-2 клас – К: ТД «Освіта – Центр», 2018 – 240 с;
3.Технологія розвитку критичного мислення.
www.critikalthinking.expert/.../knyga-amerykanskyh-pedago
4. Модельна програма.
https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Tyzhden_-24_CHas.pdf
5 «Шість капелюхів»: прийом-гра для розвитку критичного мислення
https://osvitanova.com.ua/posts/1426-shist-kapeliukhiv-pryiom-hra-dlia-rozvytku-krytychnoho-myslennia
.
Інноваційний метод «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно вчить працювати по-новому з текстом, творчо мислити, послідовно порівнювати. А також узагальнювати і класифікувати. Навчає володіти різними способами обробки інформації. Дозволяє навчитися сприймати інших та співпрацювати в команді. Цей метод дає змогу вчителеві зробити урок ефективним.
В основі теорії методу «Шість капелюхів мислення» лежить ідея паралельного мислення. Це конструктивізм мислення, при якому різні погляди не конфліктують, а співіснують. Це досить проста та ефективна система, яка збільшує продуктивність праці на уроці ВИСНОВОК.
Використовуючи метод «Шість капелюхів мислення» можна не лише надати дитині змогу послухати, узагальнити нову інформацію, а й навчити її приймати рішення в житті не за допомогою емоцій, а завдяки прийомам логічного мислення. Також цей метод дозволяє креативно мислити, відмежовувати негатив і позитив в результаті «повнокольорового мислення». Якщо ми віримо в те, що навчання – це не лише передача знань, а й творчий процес людських взаємин, то створюючи в групі атмосферу визнання і підтримки, таким чином формуємо у дітей позитивнее ставлення до навчання
1