Українська мова 4 клас
Тема. Встановлення зв’язку слів у реченнях. Поширення речень словами та словосполученнями. Вимова і написання слова трамвай. (
Мета: вчити учнів систематизувати та узагальнювати вивчений матеріал, встановлювати логіко-граматичні зв`язки між членами речення, поширювати речення словами і словосполученнями, вивчити вимову і написання слова трамвай; правильно вживати розділові знаки у кінці речень; розвивати критичне мислення, літературні здібності, виховувати любов до рідної мови.
Обладанання: презентація, додатковий мовний матеріал до уроку, сигнальні картки
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку ( слайд 1)
Отже, сьогодні на уроці ми будемо встановлювати зв’язок слів у реченнях, поширювати речення словами та словосполученнями, а також вивчимо нове словникове слово.
- Отож, наше перше завдання пропонує нам перша нота, яка називається … ( вчитель бере ноту і читає завдання)
А) Вправа « Кластер»
Речення
за метою висловлювання за інтонацією
( розповідні, питальні, спонукальні) ( окличні, неокличні)
за наявністю другорядних членів
(поширені, непоширені)
Б) Гра «Який знак»?
- Для того, щоб наповнити наш кластер ще деякою інформацією я пропоную вам пограти в гру «Який знак?» Я буду читати речення, а ви за допомогою сигнальних карток, маєте показати який знак потрібно поставити в кінці кожного речення.
Чи любите ви слухати музику?
Музика супроводжує людину з дня її народження.
Музика може впливати на наш настрій.
Яку музику ви слухаєте?
Слухай українське!
ІІІ. Основна частина ( 5 хв)
Що таке трамвай? Трамвай – це наземний рейковий вид міського транспорту. Давайте складемо речення про трамвай, пов`язане з музикою. Для цього я пропоную послухати цей запис. ( музика трамвая) і цікавинки про трамвай.
Львів став першим містом на території сучасної України, в якому з’явився трамвай. Сталося це у 1880 році. І по сьогодні Львів залишається єдиним містом Західної України, де функціонує цей вид транспорту. Спочатку він був кінним, з 1894 року його замінили електричною тягою. І в 21 столітті він залишається одним з основних видів транспорту в місті Лева.
Завдання від третьої ноти … ( мі ). Прочитайте речення і зробіть висновок, за допомогою чого пов`язуються слова в реченні?
Мій український край лине пісня солов`їна.
Над моїм вкраїнським краєм лине пісня солов`їна.
Народні пісні входять репертуар багатьох співаки.
Народні пісні входять до репертуару багатьох співаків.
Тож за допомогою чого пов`язуються слова в реченні?
Висновок : слова в реченні пов`язані за допомогою прийменників та закінчень. ( слайд)
Фізкультхвилинка
Ми із двору виглядали( нахиляють тулуб вперед, витягують шию)
Все цікаве помічали ( прикладають долоню ребром до лобу, придивляються)
Ось веде авто водій ( легкий біг)
По частині проїзній.( імітують рухи керма)
Слід за ним трамвай пролинув-
А в трамваї пасажири.( стають щільно один до одного, імітують рух пасажирів)
Он хлоп`я прокрокувало
Вздовж будинків тротуаром.( крокують на місці)
Бачиш – перехрестя тут ( розводять руки в сторону)
Пішоходи дружно йдуть.( крокують на місці)
І несе завжди дозор
Добрий друг наш – світлофор. (Стають прямо, руки опущені вниз)
Наступне завдання від п`ятої ноти … ( соль). Поширте речення:
Дівчинка співала. Переможе той, хто складе найдовше речення.
Весела дівчина співала українську пісню вчора на уроці музики. Запис речення у зошит. Визначення головних членів речення.
Наступне завдання від ноти ля. Складіть сенкан про речення.
ІV.Узагальнення і систематизація знань
Обери рядок, в якому визначені головні члени речення:
а) пісня жайворонка; б) пісня тягнеться; в) тягнеться струною.
2. Визнач поширене речення:
а) Звучить музика. б) Дівчинка співає веселу пісню. в) Пісня пливе.
3. Які члени речення є його основою?
а) другорядні члени б) підмет та присудок в) іменник
4. За допомогою чого пов`язуються слова в реченні?
а) закінчень; б) головних членів речення; в) прийменників.
5. Речення, в якому про когось або про щось повідомляється, називається :
а) питальне б) спонукальне в) окличне
6. Познач спонукальне речення:
а) Настала золота осінь. б) Діти, бережіть книги! в) Чи ходив ти вчора у кіно?
V.Підсумок уроку
- Чи потрібно вивчати українську мову? Для чого потрібно вивчати українську мову?
Метод «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…. Сьогодні на уроці я навчився…. Найбільше всього мені сподобалось…
( слайд 6)
Розробила : Кирилюк Тетяна Федорівна, НВК №2, м.Хмельницький