Мета: повторити та узагальнити матеріал, вивчений учнями на протязі навчального року; формувати навички групової роботи, пошуку та представлення додаткової інформації, роботи з пам'ятками, роботи з візуальними джерелами; розвивати вміння аналізувати діяльність історичних осіб, робити висновки та узагальнення, висловлювати власну думку; розвивати творчі здібності учнів.
Автор: Дашко Марина Володимирівна, вчитель історії Запорізької гімназії № 25
Урок узагальнення до інтегрованого курсу «Історія України.
Всесвітня історія» 6 клас
Мета:
¨ Повторити та узагальнити матеріал, вивчений учнями на протязі навчального року.
¨ Формувати навички групової роботи, пошуку та представлення додаткової інформації, роботи з пам’ятками, роботи з візуальними джерелами; розвивати вміння аналізувати діяльність історичних осіб, робити висновки та узагальнення, висловлювати власну думку.
¨ Допомогти учням осягнути, наскільки глибинною і цікавою є історія.
¨ Розвивати творчі здібності учнів.
¨ Формувати естетичні смаки учнів, виховувати повагу до культурних надбань людства та потребу в збереженні культурних пам’яток минулого.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Форма проведення: урок – гра .
Обладнання: роздатковий матеріал (відомості оцінювання, презентація «Що? Де? Коли?», репродукції картин, картки із зображенням тварин, комп’ютер, телевізор).
Під час цього уроку учні зможуть:
• повторити матеріал інтегрованого курсу «Історія України.
Всесвітня історія»;
• складати й ставити запитання;
• вдосконалити навички роботи з джерелами інформації, роботи в групах.
• відпрацьовуватимуть навички робити висновки та узагальнення; Формування історичних компетентностей учнів:
Компетентність |
|
Через яку діяльність формується |
|
• Передбачає володіння способами спільної діяльності, співпраці, спілкування: • повага й уважність до співрозмовника; • здатність установлювати контакт; • здатність слухати і чути; • мистецтво допомоги співрозмовнику у висловленні своєї думки;
|
|
Всі категорії гри. Робота в групах. |
|
передбачає вміння орієнтуватися в історичному часі
|
|
Гра «Калейдоскоп мистецтва»
|
|
передбачає вміння орієнтуватися в історичному просторі
|
|
• Гра «Дуель» • Гра «Історична хвилинка» • Гра «Історичний зоосад»
|
|
Передбачає вміння учнів працювати з джерелами історичної інформації |
|
• Гра «Давайте поспілкуємося» • Гра «Екскурсія» • Гра «Жива картина» • Гра «Зрозумій мене» • Гра «Калейдоскоп мистецтва»
|
|
Передбачає вміння учнів будувати: • розповідь, використовуючи дати, терміни, ілюстрації…; • усні висловлювання щодо історичних фактів.
|
|
• Обговорення питань в групі. • Гра «Екскурсія» • Гра «Жива картина» • Гра «Імена в історії» • Гра «Калейдоскоп мистецтва» • Гра «Крилаті вислови» |
|
Передбачає вміння учнів застосовувати теоретичні знання для аналізу й пояснення історичних фактів, явищ, процесів
|
• Гра «Давайте поспілкуємося» • Гра «Жива картина» • Гра «Зрозумій мене» • Гра «Історичний зоосад»
|
||
Передбачає вміння учнів формувати оцінки й версії історичного руху і розвитку
|
Гра «Жива картина» Гра «Імена в історії» |
Методи та прийоми навчання: словесні: бесіда (як підготовка до роботи та засіб зосередження уваги); пояснення (як постановка пізнавального завдання, підбір фактів; форма міркування, ілюстративний матеріал); розповідь (використовується з метою підготовки учнів до виконання завдання, підведення підсумку); наочні (ілюстрації); практичні (висновки).
Елементи технологій навчання: технологія кооперативного навчання (робота в групах); технологія ігрового навчання.
1. Ідеї до уроку взято із статті Ольги Коваль «Від А до Я. Ігри на уроках історії». Історія України / всесвітня історія / № 47 (783), грудень, 2012
2. Ілюстративний матеріал взято з Інтернет ресурсів
3. Питання про Античну культуру:
§ Активізація розумової діяльності та розвиток інтелектуальних навичок учнів на уроках історії
§ http://kuncevo.ucoz.ru/uroki/istor/karnatcevich/inshi.htm
4. Крилаті вислови:
§ Крилаті вислови, що прийшли до нас з часів Стародавнього світу
// Острів знань: {сайт}. – Режим доступу:
http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-F8079A6C9B7A/list-B407A47B26
§ Крилаті вислови античності // Lifetips.org.ua: {сайт}. – Режим
доступу: http://lifetips.org.ua/sikave/factu/340-krilat-vislovi-antichnost.html
Структура уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Узагальнення знань.
Урок узагальнення проходить у вигляді гри.
До початку уроку учні мають об’єднатися у три команди, придумати назву, обрати лідера та екскурсовода (Розподіл учнів може здійснити також і вчитель).
Кожна команда визначає представника – «спостерігача», який буде спостерігати за іншою командою (чи не дописують відповіді, чи правильно рахують бали…).
Можна запропонувати учням запросити у журі 2-3 вчителів школи. Члени журі будуть підраховувати бали у відомостях і оголошувати результати.
Щоб зекономити час для гри, - з правилами учні знайомляться до уроку.
Методичні рекомендації та правила гри можна за тиждень до проведення вивісити на дошці та роздати лідерам команд.
З урахуванням можливостей класу, вчитель може скоротити кількість завдань.
• - Командам будуть запропоновані завдання. За кожну правильну відповідь нараховуються бали (скільки балів і за яку категорію, оголошується в процесі гри). Відповіді заносяться до окремих відомостей, які роздруковуються на кожну команду (дивись додатки).
• - У команді мають працювати виключно всі учні. За кожного учня, що не працює, знімається 1 бал).
• - Учні з команди, яка переможе, отримають додатковий бал до оцінки за урок.
• - За порушення правил поведінки під час гри (сварки, неповага до однокласників, інше) з команди знімаються бали (за кожне порушення 1 бал).
• - Команди можуть заробити додаткові бали за доповнення відповідей суперників (за кожне доповнення 1 бал).
• - Перемагає та команда, яка отримає найбільшу кількість балів.
• - Бали заносяться до зведеної відомості.
• - Оцінки за роботу на уроці виставляють лідери учням своїх команд і погоджують їх з учителем.
Хід гри
Гра має 11 складових:
Правила гри: учитель пропонує учням груп уявити себе на місці жителя певної країни (Єгипту, Китаю, Межиріччя), який потрапив туди, де люди спілкуються за допомогою малюнків. Завдання полягає в тому, щоб розповісти місцевим жителям історію своєї країни за допомогою малюнків.
Команди готують малюнки вдома. Бали заносяться до відомості.
Учні кожної команди по черзі називають 5 географічних об'єкти:
• перша — назви країн,
• друга — назви річок,
• третя – гори.
Команда-суперник повинна показати названий об'єкт на карті. Програє та команда, член якої протягом певного часу не може зорієнтуватися на карті.
Максимальна кількість балів – 5. Бали заносяться до загальної відомості.
Правила гри: перед кожною групою ставиться завдання провести екскурсію до визначної культурної пам'ятки (Великий китайський мур, Колізей у Римі, пiрамiди Єгипту). Замість екскурсії можна запропонувати рекламу пам’ятки.
Кожна з груп готується до проведення екскурсії заздалегідь, виділивши зі свого складу екскурсовода (завдання групам можна дати за тиждень до гри; якій команді дістанеться яка пам’ятка визначається шляхом жеребкування). Важливо обмежити дітей у часі.
Члени інших груп виконують роль допитливих екскурсантів, які ставлять запитання під час екскурсії.
Отримані бали заносяться до відомості.
Правила гри: учням слід придумати монологи чи діалоги персонажів запропонованих історичних картин. Гра стимулює розвиток не тільки сценічної творчості учнів, але й допомагає їм створити власний історичний образ минулого.
«Суд Осіріса»
«Навчання у Спарті»
«Школа в Афінах»
Отримані бали заносяться до відомості
Правила гри: три учні, по 1 з кожної групи, мають без слів, лише за допомогою міміки та жестів показати:
• знаряддя праці первісних людей;
• винаходи китайців;
• види спортивних змагань, що передбачені програмою
Олімпійських ігор.
Решта учні — вгадують.
Максимальна кількість балів – 3 (3 знаряддя праці, 3 винаходи, 3 види спортивних змагань).
Бали одразу ж заносяться до загальної відомості.
Правила гри: учням пропонується інформація про історичних осіб, імена яких вони мають відгадати. А також дати оцінку їх діяльності.
і т.д.
Відповіді на питання заносяться до відомості
Яка команда відповіла першою, має право відповідати на наступне питання.
Правила гри: за допомогою карти, необхідно протягом 1 хв.
представити одну з країн (охарактеризувати її географічне положення, природні умови, ресурси).
Лідери груп витягують «квитки» до країн.
• Фінікія
• Індія
• Греція
Отримані бали заносяться до відомості
Правила гри: на аркуші зображено тварин.
Потрібно до кожної країни (Індія, Єгипет, Греція) підібрати відповідних тварин (із 12 тварин обрати 9) і пояснити свій вибір.
Максимальна кількість балів 9, які заносяться до загальної відомості.
Правила гри: учитель демонструє історичну пам’ятку (твори мистецтва) певної країни, а учні називають, дають стислу історичну довідку про кожну пам’ятку, вказуючи, коли та в якій країні її було створено.
1 група
• закони Хаммурапi,
• Капiтолiйська вовчиця.
2 група
• Мирон Дискобол,
• Розетський камінь.
3 група
• скіфська пектораль,
• саркофаг Тутанхамона.
Якщо учні групи, не можуть відповісти – у команд суперників з’являється можливість отримати додаткові бали.
Бали заносяться до відомості
Правила гри: учитель наводить висловлювання і пропонує учням, визначити, кому воно належить. Можна попросити учнів пояснити свою думку щодо значення.
• «Жеребок кинуто» - слова, що приписуються Юлію Цезарю при переході ріки Рубикон. Перехід цієї річки, що слугувала природнім кордоном провінції Цізальпійска Галлія, з військом – означав оголошення війни Сенату Рима. Вислів означає рішення, яке немає відходу.
• «Швидше, вище, сильніше!» - девіз Олімпійських ігор.
• «Хліба та видовищ!» - гасло римського плебсу часів занепаду імперії.
Позначає людей, які живуть виключно на подачки інших.
• «Гроші не пахнуть» - гроші можна добувати будь-яким способом, вони від цього не змінюються. Римський імператор Тит Флавій Веспесіан, що правив у I столітті, за переказами, через нестачу грошей у казні запровадив податок на громадські туалети. Коли ж його син Тит дорікнув принцепсу в цьому, Веспасіан показав йому гроші, зібрані таким способом і прорік щось типу: "Чи пахнуть, сину, ці гроші?".
Звичайно, що вони не пахли.
• «І ти, Бруте?» - вживається до людина, яка зрадила
15 березня 44 року до н.е. Цезаря (його вбили заколотники). Одним з керівників заколоту був Марк Юній Брут, вихованець та друг Цезаря. За легендою, останні слова диктатора були такими: "І ти, Бруте?!" Хоча, це питання спірне. Дехто вважає, що останні слова Цезаря – вигадка.
«Який великий артист гине» - вживається для позначення чогось цінного, що пропало. Інколи навпаки - для висловлення іронії над чимось зовсім нецінним Імператор Нерон вважав себе великим артистом, співаком, поетом, і взагалі - дуже творчою людиною. Він часто влаштовував мистецькі конкурси, в яких брав участь (неважко здогадатися, хто в них завжди перемагав:)) та вимагав, щоб всі його визнавали не як політика, а як митця. І от прийшов час, коли проти Нерона підняли повстання. Імператор зрозумів, що найкращий вихід - покінчити життя самогубством. І під час всіх приготувань, перед смертю він увесь час схлипував і примовляв: "Який великий артист гине!"
Отримані бали заносяться до відомості
На обговорення питання дається 3 хвилини. На всякий випадок, команди записують відповідь.
Відповідає команда, яка перша підійме руку. Якщо відповідь неправильна – відповідають інші команди.
За кожну правильну відповідь нараховується 5 балів. Максимум можна отримати 10 балів, які заносяться до загальної відомості.
ІІІ. ПІДСУМКИ ГРИ
• Наприкінці уроку журі та команди підбивають результати гри.
• Лідери груп погоджують оцінки з учителем, а вчитель оголошує їх.
• Учні команди-переможниці отримують оцінки, на один бал вищі.