Розробка уроку узагальнення навчального курсу «Історичний калейдоскоп»

Про матеріал

Мета: повторити та узагальнити матеріал, вивчений учнями на протязі навчального року; формувати навички групової роботи, пошуку та представлення додаткової інформації, роботи з пам'ятками, роботи з візуальними джерелами; розвивати вміння аналізувати діяльність історичних осіб, робити висновки та узагальнення, висловлювати власну думку; розвивати творчі здібності учнів.

Перегляд файлу

Автор: Дашко Марина Володимирівна, вчитель історії Запорізької гімназії № 25

Урок узагальнення до інтегрованого курсу «Історія України.

Всесвітня історія» 6 клас

«Історичний калейдоскоп»

 Мета:

¨ Повторити та узагальнити матеріал, вивчений учнями на протязі навчального року.

¨ Формувати навички групової роботи, пошуку та представлення додаткової інформації, роботи з пам’ятками, роботи з візуальними джерелами; розвивати вміння аналізувати діяльність історичних осіб, робити висновки та узагальнення, висловлювати власну думку.

¨ Допомогти учням осягнути, наскільки глибинною і цікавою є історія.

¨ Розвивати творчі здібності учнів.

¨ Формувати естетичні смаки учнів, виховувати повагу до культурних надбань людства та  потребу в збереженні культурних пам’яток минулого.

Тип уроку: урок узагальнення знань.

Форма проведення:  урок – гра .

Обладнання: роздатковий матеріал (відомості оцінювання, презентація «Що? Де? Коли?», репродукції картин, картки із зображенням тварин, комп’ютер, телевізор).

Очікувальні результати

Під час цього уроку учні зможуть:

      повторити матеріал інтегрованого курсу «Історія України.

Всесвітня історія»;

      складати й ставити запитання;

      вдосконалити навички роботи з джерелами інформації, роботи в групах.

      відпрацьовуватимуть навички робити висновки та узагальнення; Формування історичних компетентностей учнів:

Компетентність

 

Через  яку діяльність формується

         Передбачає    володіння способами спільної           діяльності, співпраці, спілкування:

         повага             й          уважність         до

співрозмовника;

         здатність      установлювати

контакт;

         здатність слухати і чути;

         мистецтво     допомоги співрозмовнику у висловленні своєї думки;

 

 

Всі категорії гри. Робота в групах.

 

передбачає вміння орієнтуватися в історичному часі

 

 

 

Гра «Калейдоскоп мистецтва»

 

передбачає вміння орієнтуватися в історичному просторі

 

 

      Гра «Дуель» 

      Гра «Історична хвилинка»

      Гра «Історичний зоосад»

 

Передбачає вміння учнів працювати з джерелами історичної інформації

 

      Гра «Давайте поспілкуємося»

      Гра «Екскурсія»

      Гра «Жива картина»

      Гра «Зрозумій мене»

      Гра «Калейдоскоп мистецтва»

 

 

Передбачає вміння учнів будувати:

      розповідь, використовуючи дати, терміни, ілюстрації…;

      усні висловлювання щодо історичних фактів.

 

 

      Обговорення питань в групі.

      Гра «Екскурсія»

      Гра «Жива картина»

      Гра «Імена в історії»

      Гра «Калейдоскоп мистецтва»

      Гра «Крилаті вислови»

 

Передбачає вміння учнів застосовувати  теоретичні знання для аналізу й пояснення  історичних фактів, явищ, процесів

 

 

      Гра «Давайте поспілкуємося»

      Гра «Жива картина»

      Гра «Зрозумій мене»

      Гра «Історичний зоосад»

 

 

Передбачає вміння учнів формувати оцінки й версії історичного руху і розвитку

 

 

Гра «Жива картина» Гра «Імена в історії»

 

Методи та прийоми навчання: словесні: бесіда (як підготовка до роботи та засіб зосередження уваги); пояснення (як постановка пізнавального завдання, підбір фактів; форма міркування, ілюстративний матеріал); розповідь (використовується з метою підготовки учнів до виконання завдання, підведення підсумку); наочні (ілюстрації); практичні (висновки).

Елементи технологій навчання: технологія кооперативного навчання (робота в групах); технологія ігрового навчання.

Література

1.     Ідеї до уроку взято із статті Ольги Коваль «Від А до Я. Ігри на уроках історії». Історія України / всесвітня історія / № 47 (783), грудень, 2012

2.     Ілюстративний матеріал взято з Інтернет ресурсів

3.     Питання про Античну культуру:

§   Активізація розумової діяльності та розвиток інтелектуальних навичок учнів на уроках історії

      § http://kuncevo.ucoz.ru/uroki/istor/karnatcevich/inshi.htm

4.     Крилаті вислови:

§   Крилаті вислови, що прийшли до нас з часів Стародавнього світу

// Острів знань: {сайт}.  – Режим доступу:

http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-F8079A6C9B7A/list-B407A47B26     

§   Крилаті вислови античності // Lifetips.org.ua: {сайт}.  – Режим

доступу:  http://lifetips.org.ua/sikave/factu/340-krilat-vislovi-antichnost.html  

Структура уроку

I. Організаційний момент.

ІІ. Узагальнення знань. 

Методичні рекомендації

Урок узагальнення проходить у вигляді гри. 

До початку уроку учні мають об’єднатися у три команди, придумати назву, обрати лідера та екскурсовода (Розподіл учнів може здійснити також і вчитель).

Кожна команда визначає представника – «спостерігача», який буде спостерігати за іншою командою (чи не дописують відповіді, чи правильно рахують бали…).

Можна запропонувати учням запросити у журі 2-3 вчителів школи. Члени журі будуть підраховувати бали у відомостях і оголошувати результати.

Щоб зекономити час для гри, -  з правилами учні знайомляться до уроку.

Методичні рекомендації та правила гри можна за тиждень до проведення  вивісити на дошці та роздати лідерам команд.

З урахуванням можливостей класу, вчитель може скоротити кількість завдань.

Правила гри

  - Командам будуть запропоновані завдання. За кожну правильну відповідь нараховуються бали (скільки балів і за яку категорію, оголошується в процесі гри). Відповіді заносяться до окремих відомостей, які роздруковуються на кожну команду (дивись додатки).

  - У команді мають працювати виключно всі учні. За кожного учня, що не працює, знімається 1 бал).

  - Учні з команди, яка переможе, отримають додатковий бал до оцінки за урок.

  - За порушення правил поведінки під час гри (сварки, неповага до однокласників, інше) з команди знімаються бали (за кожне порушення 1 бал).

  - Команди можуть заробити додаткові бали за доповнення відповідей суперників (за кожне доповнення 1 бал).

  - Перемагає та команда, яка отримає найбільшу кількість балів.

  - Бали заносяться до зведеної відомості.

  - Оцінки за роботу на уроці виставляють лідери учням своїх команд і погоджують їх з учителем.

 

Хід гри

Гра має 11 складових:

1. Гра «Давайте поспілкуємося»

Правила гри: учитель пропонує учням груп уявити себе на місці жителя певної країни (Єгипту, Китаю, Межиріччя), який потрапив туди, де люди спілкуються за допомогою малюнків. Завдання полягає в тому, щоб розповісти місцевим жителям історію своєї країни за допомогою малюнків.

Команди готують малюнки вдома. Бали заносяться до відомості.

 

2. Гра «Дуель» 

Учні кожної команди по черзі називають 5 географічних об'єкти:

              перша — назви країн,

              друга — назви річок, 

              третя – гори.

Команда-суперник повинна показати названий об'єкт на карті. Програє та команда, член якої протягом певного часу не може зорієнтуватися на карті. 

Максимальна кількість балів – 5. Бали заносяться до загальної відомості.

 

3. Гра «Екскурсія»

Правила гри: перед кожною групою ставиться завдання провести екскурсію до визначної культурної пам'ятки (Великий китайський мур, Колізей у Римі, пiрамiди Єгипту). Замість екскурсії можна запропонувати рекламу пам’ятки.

Кожна з груп готується до проведення екскурсії заздалегідь, виділивши зі свого складу екскурсовода (завдання групам можна дати за тиждень до гри; якій команді дістанеться яка пам’ятка визначається шляхом жеребкування). Важливо обмежити дітей у часі. 

Члени інших груп виконують роль допитливих екскурсантів, які ставлять запитання під час екскурсії.

Отримані бали заносяться до відомості.

 

 

4. Гра «Жива картина»

Правила гри: учням слід придумати монологи чи діалоги персонажів запропонованих історичних картин. Гра стимулює розвиток не тільки сценічної творчості учнів, але й допомагає їм створити власний історичний образ минулого.

  «Суд Осіріса»

 

 

«Навчання у Спарті»

 

 

«Школа в Афінах»

Отримані бали заносяться до відомості

 

5. Гра «Зрозумій мене»

Правила гри: три учні, по 1 з кожної групи, мають без слів, лише за допомогою міміки та жестів показати:

    знаряддя праці первісних людей;

    винаходи китайців;

    види спортивних          змагань,      що     передбачені         програмою

Олімпійських ігор.

Решта учні  — вгадують. 

Максимальна кількість балів – 3 (3 знаряддя праці, 3 винаходи, 3 види спортивних змагань). 

Бали одразу ж заносяться до загальної відомості.

 

6. Гра «Імена в історії»

Правила гри: учням пропонується інформація про історичних осіб, імена яких вони мають відгадати. А також дати оцінку їх діяльності. 

 

 і т.д.

Відповіді на питання заносяться до відомості 

 

Яка команда відповіла першою, має право відповідати на наступне питання.

 

7. Гра «Історична хвилинка»

Правила гри: за допомогою карти, необхідно протягом 1 хв.

представити одну з країн (охарактеризувати її географічне положення, природні умови, ресурси). 

Лідери груп витягують «квитки» до країн.

      Фінікія

      Індія

      Греція

Отримані бали заносяться до відомості

 

 

8. Гра «Історичний зоосад»

Правила гри: на аркуші зображено тварин.

Потрібно до кожної країни (Індія, Єгипет, Греція) підібрати відповідних тварин (із 12 тварин обрати 9) і пояснити свій вибір.

Максимальна кількість балів 9, які заносяться до загальної відомості.

 

9. Гра «Калейдоскоп мистецтва»

Правила гри: учитель демонструє історичну пам’ятку (твори мистецтва) певної країни, а учні називають, дають стислу історичну довідку про кожну пам’ятку, вказуючи, коли та в якій країні її було створено. 

1   група

      закони Хаммурапi,

      Капiтолiйська вовчиця.

2   група

      Мирон Дискобол,

      Розетський камінь.

3   група

      скіфська пектораль,

      саркофаг Тутанхамона.

Якщо учні групи, не можуть відповісти – у команд суперників з’являється можливість отримати додаткові бали.

Бали заносяться до відомості

 

 

10. Гра «Крилаті вислови»

Правила гри: учитель наводить висловлювання  і пропонує учням, визначити, кому воно належить. Можна попросити учнів пояснити свою думку щодо значення.

      «Жеребок кинуто» - слова, що приписуються Юлію Цезарю при переході ріки Рубикон. Перехід цієї річки, що слугувала природнім кордоном провінції Цізальпійска Галлія, з військом – означав оголошення війни Сенату Рима. Вислів означає рішення, яке немає відходу.

      «Швидше, вище, сильніше!» - девіз Олімпійських ігор.

      «Хліба та видовищ!» - гасло римського плебсу часів занепаду імперії.

Позначає людей, які живуть виключно на подачки інших.

      «Гроші не пахнуть» - гроші можна добувати будь-яким способом, вони від цього не змінюються. Римський імператор Тит Флавій Веспесіан, що правив у I столітті, за переказами, через нестачу грошей у казні запровадив податок на громадські туалети. Коли ж його син Тит дорікнув принцепсу в цьому, Веспасіан показав йому гроші, зібрані таким способом і прорік щось типу: "Чи пахнуть, сину, ці гроші?".

Звичайно, що вони не пахли.

      «І       ти,     Бруте?» -    вживається         до      людина,       яка    зрадила 

15 березня 44 року до н.е. Цезаря (його вбили заколотники). Одним з керівників заколоту був Марк Юній Брут, вихованець та друг Цезаря. За легендою, останні слова диктатора були такими: "І ти, Бруте?!" Хоча, це питання спірне. Дехто вважає, що останні слова Цезаря – вигадка.

 «Який великий артист гине» - вживається для позначення чогось цінного, що пропало. Інколи навпаки - для висловлення іронії над чимось зовсім нецінним Імператор Нерон вважав себе великим артистом, співаком, поетом, і взагалі - дуже творчою людиною. Він часто влаштовував мистецькі конкурси, в яких брав участь (неважко здогадатися, хто в них завжди перемагав:)) та вимагав, щоб всі його визнавали не як політика, а як митця. І от прийшов час, коли проти Нерона підняли повстання. Імператор зрозумів, що найкращий вихід - покінчити життя самогубством. І під час всіх приготувань, перед смертю він увесь час схлипував і примовляв: "Який великий артист гине!"  

Отримані бали заносяться до відомості

11. Гра «Що? Де? Коли?»

На обговорення питання дається 3 хвилини. На всякий випадок, команди записують відповідь. 

Відповідає команда, яка перша підійме руку. Якщо  відповідь неправильна – відповідають інші команди. 

За кожну правильну відповідь нараховується 5 балів. Максимум  можна отримати  10 балів, які заносяться до загальної відомості.

 

ІІІ. ПІДСУМКИ ГРИ

      Наприкінці уроку журі та команди підбивають результати гри.  

      Лідери груп погоджують оцінки з учителем, а вчитель оголошує їх.

      Учні команди-переможниці отримують оцінки, на один бал вищі.

pdf
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
19 липня 2018
Переглядів
1269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку