Мета розробки - простежити неоднозначність образу Нори за п'єсою Г. Ібсена "Ляльковий дім", а також розвиток в учнів навичок роботи з художням твором, аналізу образу, формування критичного мислення. Використано прийоми: "6 капелюхів", "Т-схема", "Обери позицію".
Тема: Нора: лялька в чужих руках чи вільна особистість? (Нора: лялька в чужих руках чи вільна особистість? Новаторство і роль Ібсена-драматурга у світовому літературному процесі)
Мета: охарактеризувати образ головної героїні драми Г. Ібсена “Ляльковий дім” Нори Хельмер, простеживши шлях становлення її як особистості, допомогти учням зрозуміти вчинки Нори та об’єктивно їх оцінити; розвивати навички аналізу драматичного твору та характеристики літературного героя, уміння об’єктивно оцінювати вчинки персонажів п’єси, розвивати творче і креативне мислення; виховувати кращі людські якості, уміння дослухатися до думки оточуючих людей, прагнення до самовираження та самовдосконалення
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник; портрет письменника, видання його творів; медіазасоби.
Епіграф уроку: Мудра жінка будує свій дім,
А безумна своєю рукою руйнує його.
Соломон
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка індивідуального домашнього завдання.
2. Слово вчителя
Генрік Ібсен зазначав, що п’єсу написано заради заключної сцени, яка сприймалася як скандал. У суспільстві виникли такі бурхливі суперечки, що подекуди у вітальнях вивішували оголошення: “Просимо не говорити про “Ляльковий дім”. Ми ж сьогодні спробуємо дати оцінку вчинкам Нори Хельмер і відповісти на питання: хто ж вона, Нора, лялька чи вільна особистість? А відповісти на наше запитання нам допоможе прийом «6 капелюхів».
ІІІ. Основний матеріал уроку.
Білий капелюх – збираємо інформацію, факти.
Чорний капелюх
Жовтий капелюх
Червоний капелюх
Зелений капелюх
Синій капелюх – контроль, підбиття підсумків
Нора, на перший погляд, здавалася легковажною і несерйозною жінкою. Але стільки років тримати таємницю і самотужки виплачувати борг, заради близьких – на таке могла бути здатна лише сильна та вольова жінка, яка по-справжньому кохала та захищала свою любов. Нора щира у взаєминах з іншими. Усі герої, із якими ми познайомилися у творі, допомагають розкрити грані характеру головної героїні, а також становище жінки в тодішньому суспільстві. Так, жінка не мала права сама підписувати документи, розпоряджатися навіть своєю власністю; її призначення, особливо в забезпечених сім’ях, – займатися своїми дітьми, домашнім господарством, собою, щоб бути гарненькою лялькою при чоловікові. Але, тільки справжня вільна особистість, а не іграшка в чиїхось руках мала право на сімейне щастя, на виховання дітей на те, щоб бути собою.
Отже, Нора пройшла довгий і тернистий шлях, щоб стати вільною:
IV. Підсумок уроку
Орієнтовна відповідь*
У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, акцент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звичному для театру сенсі майже «нічого не відбувається»; герої майже нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача (особливо зростає це напруження під час гарячкової тарантели Нори); конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку 1‑ї дії п’єси); відкритий фінал – ми не знаємо чи повернеться Нора у родину.
2. Рефлексія
Закінчіть речення:
V. Домашнє завдання
Підготувати короткі повідомлення про вплив ідей різних філософів на розвиток мистецтва в першій половині XX ст. (Карл Маркс, Освальд Шпенґлер, Хосе Ортеґа-і-Ґассет, Серен К’єркегор, Карл Ґюстав Юнг)