Урок зарубіжної літератури в 11 класі "«…Що знаєш про мій біль і що я знаю про твій…» (Ф. Кафка) Характеристика образу Грегора Замзи. Зображення трагедії відчуження особистості

Про матеріал
Урок у 11 класі «…Що знаєш про мій біль і що я знаю про твій…» (Ф. Кафка) Характеристика образу Грегора Замзи. Зображення трагедії відчуження особистості в новелі Ф. Кафки «Перевтілення». Внутрішні суперечності героя.
Перегляд файлу

Тема уроку: «…Що знаєш про мій біль і що я знаю про твій…»   (Ф. Кафка)

Характеристика образу Грегора  Замзи. Зображення трагедії відчуження особистості в новелі Ф. Кафки  «Перевтілення». Внутрішні суперечності героя.

Цілі: осмислити трагедію головного героя, поглибити вміння характеризувати персонаж твору; дослідити внутрішню психологію героя; зробити спробу знайти «рятувальне коло» для людства, шукаючи допомогу в інших літературних творах (народні казки, С. Аксаков «Червона квіточка» …); розвивати навички аналізу художнього тексту; виховувати активну життєву позицію, прагнення відгукнутися на чуже горе; виховувати порядність, доброту, вміння побачити чужі проблеми і розрадити  їх.

Обладнання: ілюстрації до новели Катерини Гаврилової; репродукції картин  Едуарда Мунка  «Крик»,  Казимира  Малевича  «Чорний квадрат»;  портрет Ф. Кафки.

Тип  уроку: щоб довести чи спростувати наші твердження – проводимо психологічне дослідження;  на урок запрошений практичний психолог школи.

Проблема:  буття,  людина  і  світ.

«… Щасливим я був би тільки тоді, коли зміг би привести світ до чистоти, правди, сталості …»

Франц  Кафка

«Комплекс філософських ідей, порушених Кафкою, увійшов у серцевину духовного життя сучасного людства … слугував свого роду зразковою моделлю для багатьох митців ХХ сторіччя»

Є. Волощук

Хід  уроку:

І. Організаційний момент .

ІІ. Вступне слово вчителя з акцентацією завдань уроку. 

?  -  …Про що ви замислювались, коли сьогодні вранці йшли до школи ?... Чи звернули увагу на те, що садами, вулицями крокує осінь ? Парки і сади вкриті килимом з жовтого, червоного та зеленого листя. Можливо, когось бентежать ці невідворотні зміни у природі. А можливо, хтось із вас думав про сьогоднішній наш урок і розмірковував над філософською проблемою про людську долю, щастя, життя і смерть, про страждання, про сенс людського життя. Всі ці думки є наскрізними проблемами для всього людства, проходять через усю його історію, тому й отримали назву «вічні проблеми». І однозначної відповіді на ці питання людство так і не отримало.  Кожна людина рано чи пізно починає замислюватися над такими питаннями. Сьогодні і ми спробуємо відшукати відповідь на питання, яке звучить крізь віки та роки: «Хто ми у цьому світі ?»  і намагатимемося порушити проблему  «Буття, людина і світ».

Твір, з яким ми працюємо, називається «Перевтілення» (або метаморфози, перетворення).

- Що вам відомо про метаморфози в мистецтві ?

(… тема перевтілення з давніх-давен існує у творчості усіх народів. Це і антична міфологія, і у римського поета Овідія – «Метаморфози» - показав 250 сюжетів перетворень – перевтілень богів, героїв, звичайних людей. У М. Гоголя «Вій», у М. Булгакова - «Майстер і Маргарита» …)

Учитель:  Ми знаємо безліч казкових перетворень героїв: Царівна-жаба, «козленочек», Попелюшка, «Аленький цветочек»  С. Аксакова.  Але ці метаморфози в результаті виявилися щасливими.

- Що врятувало цих героїв від злих чар ? (добро, любов, співчуття, милосердя …)

Учитель: Так, в літературі  прикладів  метаморфоз  багато.  Літературний критик Є. Волощук писала:  «Однак нікому до Кафки не спадало на думку надати цьому прийому абсурдності,  не вмотивувавши перетворення. За Кафкою, в його світі перетворення можливі лише в гірший бік, нікому пожаліти нещасну людину. Це світ людини-комахи Грегора Замзи, жорстокий, незатишний …».  Спробуємо розібратися в його психології, вивести ті причини, які спонукали до жахливого перевтілення.

Учитель:  Хочу націлити вас, що урок складатиметься з двох частин:

І – «У світі Г. Замзи»

ІІ – Написання творчої роботи  «Чи є вихід із лабіринту перевтілення ?»

Тому будьте уважні,  занотовуйте головне,  робіть висновки – все пригодиться.

Супроводжуватимуть  наш  діалог ілюстрації до твору Катерини Гаврилової.

ІІІ.  Бесіда з метою актуалізації знань учнів.

Учитель: Змоделюйте навчальну ситуацію «Таємниця життя Грегора Замзи до перевтілення».   Світ захоплень,  сім'я,  служба   (цитати).

 Словникова робота: 

альтруїст -

Це безкорислива турбота про інших, готовність жертвувати заради інших своїми особистими інтересами

альтруїзм -

 - Яке відношення сім'ї до Грегора до перевтілення ?  (Грегор для них – машина для заробляння грошей).

Учитель:  Давайте все сказане і почуте об’єднаємо і визначимося:

«Хто він - Грегор Замза ?»

  • виріс у міщанській родині у Празі;
  • бажає поліпшити матеріальні статки в сім'ї, працює комівояжером, утримує родину, багато їздить, пропонуючи зразки тканин клієнтам;
  • занадто піклується про членів сім'ї;
  • щиро любить матір, сестру;
  • об’єктивно оцінює занадто суворого батька;
  • він – молодий чоловік, але разом з тим – доросла дитина: мріє про свята, про подарунки; не вміє ображатися; здатен прийти на допомогу сестрі;
  • знайомства з  жінками носять випадковий характер, він – одинокий;
  • світ захоплень мізерний: випилювання лобзиком, мовчазне читання газети або знайомство з розкладом поїздів (професійна потреба);
  • служба для Грегора – тягар, тримається заради батьків; професійне спілкування обмежене;
  • злиденність духовного інтелекту: ілюстровані журнали та портрет, який висить на стіні: «дама в хутрі …».

Учитель: працюємо в парах  (2 учня – до дошки)

Завдання: заповнити схеми потрібними фразами, фактами під загальною назвою  «Таємниця життя Грегора до перевтілення».

І.  Спілкування Грегора з навколишнім світом

 

 

 

                                                                                           

 

                            ?  ?

 

ІІ.  Взаємини  в  сім'ї  Замзів

                                         

?

   

?

 

                   ?

 

 

 

 

                               

 

 

 

 

 

ІІІ.  Стосунки на службі.                                          ?

 

 

 

 

 

                          Чому тримається на службі ?

 

(Учні працюють 5-10 хв., підписують «парну роботу», здають, а учні  біля дошки – озвучують).   Дивитися додаток № 1.

Учитель: Отже, ми дійшли до моменту, коли можна встановити причини незвичайного перевтілення:

  • нерозуміння родини, самотність;
  • абсурдні закони життя;
  • жорстокий світ підштовхує на загибель людей.

4. Евристична бесіда.

?  - Як відреагував Грегор на метаморфозу, що сталася з ним ? (Не жахається свого перевтілення. Тон новели дуже спокійний. Грегор думає, що це сон.) (підтвердити  цитатами).

- Які його дії ?

І етап:   Грегор зберігає мислення людини, власне «Я»,  міркує, намагається поводитись,  наче нічого не трапилось (цитата, хрестоматія – ст..46).

ІІ етап:   Його думки, свідомість залишились без змін.  Кафка пише:  (цитата,  хрестоматія – ст.. 47).

ІІІ етап:   Глянув на будильник  (цитата,  хрестоматія – ст.. 47).

Відчуття неправильного ходу годинника,  який мав подзвонити – це символічний знак розвитку життя, котре почало рухатись у зворотному напрямку.

ІV етап:   природне бажання – їсти.

Учитель:   Але Грегор не вийшов зі спальні. 

?  - Як ви думаєте, чому наш герой не одразу повірив у своє перевтілення ?  (мабуть думав,  що це все – продовження сну, що все минеться).

?  - Якою була реакція сім'ї на те, що відбулося з їхнім сином і братом ?

Коли стало зрозуміло, що з ним не все гаразд, батьки ладні були допомогти йому: сестру й служницю відправили за лікарем і слюсарем – Грегор відчуває себе в оточенні близьких, а ми, читачі, разом з ним, сподіваємося на добрі наслідки  (цитата,  хрестоматія – ст.. 52).

Але починається період відчуження.  Родина пристосувалась до нового становища.  Вражає абсолютно ненормальна реакція родини: близькі люди від розпачу мусили б волати на Усесвіт, але сім'я  починає жити скромніше, тихіше, їм було дуже соромно комусь розповісти про таке лихо.

А  Грегор  думає:  «Яке тихе життя веде моя родина».

 ?  - Як ставиться до перевтілення свого сина батько ?

- безжалісно заганяє сина-комаху в кімнату;

- поцілив яблуком;

- отаке в мене життя,  отакий відпочинок на старість.

?  - Як ставиться до перевтілення свого сина мати ?

- не бачимо, щоб вона жаліла сина.

?  - Як ставиться до перевтілення свого брата сестра ?

- Грегору здається, що сестра про нього піклується – принаймні приносила їсти, потім – байдужа, не прибирає у нього, їй належать слова: «Треба його спекатись».

?  - Скільки днів не заходили до кімнати Грегора рідні ?

(цитата,  хрестоматія – ст.. 58, 63).

?  - Хто ж із них найжорстокіший ? 

- Спочатку здається, що батько.  Яблуко, кинуте ним у Грегора, вгрузло йому у спину і стало, можливо, однією із причин смерті Грегора. 

- Але ще жорстокішою виявилася сестра,  яку  Грегор любив найбільше: «Я не хочу цю потвору називати братом», «Його треба позбутись».

- Мати теж готова його зректися  (сцена з меблями).

Ніхто у родині Замзів не розуміє і не хоче розуміти, що Грегор зберіг людське серце.

?  - Як називає автор батьків Грегора ?

(вони не мають імен – пан, пані, те, що сталося з родичами – звичайне явище, іноді найближчі родичі – жорстокі та черстві).

Робота в парах:

Завдання: змоделюйте ситуацію, яка виникла у сім'ї Грегора Замзи, використовуючи геометричні символи, фігури.  Прокоментуйте.

Спочатку

Ситуація  в  сім'ї загострюється

Далі

Біль  родини  притупляється,  Грегора викидають,  викреслюють

Потім

А так і хочеться повернути Грегора (домалювати пунктир), щоб зігріли його. Але він залишається безпорадним і самотнім.

Б              С

М

Б

М                  С

 

Б

М                  С

 

Умовні  позначення:

Б – батько, М – мати, С – сестра, Г – Грегор.

Учитель:   Уважно подивіться та розгляньте картину Казимира Малевича «Чорний  квадрат».  Минулого разу, коментуючи картину, ви були розгубленими: «Як можна розуміти її ?».

А  зараз які у вас асоціації  ?  (Відповіді учнів).

А от я для себе визначила:

- замкнутий простір,  з якого немає виходу;

- кімната Грегора, яка стала для нього пасткою;

- стіна, яка стоїть між особистістю та іншими людьми;

- атрибутика чорної магії, простір, в якому відбуваються жахливі перетворення.

Учитель:   Висновок:  порівняння життєвої ситуації Грегора з чорним квадратом, я думаю, має право на існування. Кожен з нас повною мірою відчув, що Грегор Замза не тільки потерпає від самотності, але й може сподіватися на  те, що може бути почутим.

Доречі, Малевич, коли працював над сценографією опери «Перемога над сонцем», придумав: чорним квадратом треба «затмить сонце». Символічне сонце перестало світити Грегорові  з моменту його перевтілення.

?  -  А чого ж найбільше хотілося Грегорові ? (елементарного – уваги, турботи).

?  -   Які відчуття перемагали у Грегорові: людини чи комахи ?

Висновок: Якщо Грегор – людська істота в комашиній подобі, то його родина  - комахи у людській подобі: «З його смертю вони відчули, що зможуть далі насолоджуватись життям. Полегшено зітхнули».

?  -   Чим закінчується новела ?   Яке рішення приймає Грегор Замза ?

«Треба  зникнути…»  Герой  помирає.

?  -   Що примушує його вирішити піти з життя ?

?  -   Чи мав Грегор Замза шанс на спасіння ?  (Мабуть ні. Адже в казках любов перетворювала  жахливих страхіть на прекрасних душею  і  тілом людей.   В основі лежить людська честь, співчуття,  любов.

У світі, який змальовує Кафка, перевтілення можливе тільки в гірший бік.  Нікому  підтримати,  поспівчувати.  Грегор  самотній).

Учитель:  Франц  Кафка – яскравий представник експресіонізму. Ми знайомі з цією літературною течією.  Ви мали випереджальне завдання: дослідити  риси експресіонізму в новелі.  (Відповіді учнів).

Мистецтвознавча сторінка.

Презентація  репродукція картини Едуарда Мунка «Крик». Мунк – експресіоніст.

?  -   Які емоції викликає дана картина ? Чому вона має таку назву ?

(Душа  кричить).

- Що об’єднує картину і новелу «Перевтілення» ?

(герой – самотній → кричить → ніхто не чує, а може не хоче чути ??)

?  -   То який же біль вразливіший ? (фізичний – зносив, а моральний – вирішив піти з життя).

Сам художник писав:  «… Создавая «Крик», я впервые  вторгся в мир страха и одиночества … Отчаяно кричит человек.  Его тело словно сводит судорогой,  а  лицо  своей желтизной и запавши глазами, распахнутыми в безотчетном страхе перед неведомой угрозой, более  всего  напоминает  лицо покойника …»

Учитель:  А ще перегукується з Кафкою та Мунком іспанський поет Фредеріко Гарсіа Лорка, зокрема  його поезія  «Убитий небом».

Убитий небом,

Серед форм,  які прямують до землі,

У форм, які відшукують кристал,

Я запущу своє волосся.

З обтятим деревом, що не співає,

Із хлоп’ям, чиє обличчя біле, як яйце.

Із звірятками, яким розбито голови,

Із водою в лахах сухих стебел .

З усіма, що повила глухоніма утома,

І з метеликом,  утопленим в чорнильниці.

Стикаючись із власним обличчям, обмінним щодня.

Убитий небом !

?  -   Що відчуваємо, коли слухаємо ?

(відчуваємо шок, як і герой новели).

Учитель:  Експресіоністи широко використовували символіку. Новела «Перевтілення» - символічний твір.

Дослідимо  символіку твору.


  • Двері (перепона)
  • Яблуко (зло)
  • Символічне число  3 :
  • 3 появи Г. З.;
  • З види болю;
  • 3 інтер’єра;
  • 3 реакції сім'ї.

 

Кімната Грегора – одні двері, але у новелі двері – ПЕРЕПОНА. Та є вікно. Чому Грегор Замза не використав його, щоб вибратися із замкнутого простору, він же перекинувся на жука, а жук має крила ? (думав, що завдасть сім'ї болю).


Учитель:  Коли Кафці було 20 років, він написав: «Я думаю, нам слід читати тільки ті твори, книжки, які ранять і терзають нас.  Якщо книжка, яку ми читаємо, не б'є нас по голові, то навіщо її читати ?»

?  -   Як ви думаєте, твір Кафки належить до тих, що ранять душу ?

(…з'ясовується, що те, про що писав Кафка, нажаль, - наш світ, і проблеми ті ж, а хочеться, щоб не було негативу в житті, лише позитив.).

Учитель:  Найвірогідніше, дуже багато залежить і від самої людини, її поведінки, оточення. А несприятливих умов та ситуацій у житті ніколи не бракує. А відтак  потрібно намагатися робити все, аби не бути і не стати комахою – завжди залишатися людиною. Тут вже є над чим поміркувати. Я думаю, ви це й зробили, пишучи твір-мініатюру «Одного ранку, прокинувшись, я побачила, що обернулась на …»

Ось і спробуємо зрозуміти, що таке перевтілення, влаштувавши

ток -маскарад.

Запропоновані  образи:


Зірка

Птах

Хмара

Цукерка

Троянда

Квітка

Метелик

Дзеркало

………..


Наприклад,   птах:

?  -   Як ви себе почуваєте ? Краще, ніж в образі людини ? А куди б ви хотіли полетіти ?  Уявіть собі, що ви летите, хочете приземлитися, а тут мисливець стріляє з рушниці ! …

- То ким краще бути – птахом чи людиною ?

До цукерки: - ? – Подобається бути цукеркою з товстим прошарком шоколаду?А не боїтесь,що вас врешті-решт хтось з’їсть? (Див. додаток № 7)

Слово  психолога.

Психологічний коментар асоціативних образів, обраних дітьми.

Висновок:

Учитель:  Дорогі діти,  щоб не лунали в житті людей постріли, щоб не кидали в нас камінням, щоб не викинули, як непотріб, щоб не обпалив ніхто нам крилець, треба змінювати світ на краще, і починати потрібно з себе !

Ось перед вами на столі лежать яблука.  В новелі вони стали символом людської жорстокості, ненависті, байдужості. Але вони можуть змінити свою символічність. І це також залежить від нас. Що ви з ними зробите, вирішувати вам: можете викинути чи жбурнути в когось, можете  ритуально обмінятись між собою, а можете вийти з класу і просто так, без жодної підстави, пригостити цим яблуком першого зустрічного, щоб зробити йому приємно ! …І зрозуміти просту і величну істину:   «Яке щастя бути разом з людьми».

А зараз ІІ частина нашого  уроку:

Учитель:  Кафка писав: «Превращение» - страшный сон, страшное видение. Сон снимает покров с действительности, с которой не может сравниться  никакое  видение.  В этом ужас жизни ! 

?  -   З якою дійсністю не може порівнятися жодне видіння ?

(сучасна  жорстокість  світу)

(розгорнута  метафора ?)

- І це правда.

Абсолютно чорно – білу оповідь Кафки не прикрашає жодна метафора. Тож дозволимо собі прикрасити її надією.

- Прошу вас у творчій роботі подати свої рецепти, як вийти із лабіринту перевтілень.

Написати відповідь на проблемне питання: «Чи є вихід із лабіринту перевтілень?»

- Точкою  відліку  вашого  міркування  стануть  слова  письменника: (звертаємося  до  епіграфа):

«Щасливий  я  був  би  тільки  тоді,

коли  зміг  би  привести  світ

до чистоти, правди, сталості…».

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Комарницька Оксана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
5039
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку