Розробка уроку в 7 класі з теми "Фізичні та хімічні явища.Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. "

Про матеріал
Розробка уроку хімії в 7 класі. В матеріалах уроку використані загадки про явища,інтерактивні вправи "Поясни іншому" (робота з малюнками явищ).Урок в модульній технології.
Перегляд файлу

1

 

Часовоярський заклад загальної середньої освіти  

І-ІІІ ступенів № 15

Часовоярської  міської ради Донецької області

 

 

 

 

Явища фізичні та хімічні. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Розробила учитель хімії

Трубеко Тетяна Василівна

 Описание: проведение опыта

 

                                                      

Урок №17-18

 

Тема уроку: Явища фізичні і хімічні. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Мета уроку: повторити та  поглибити знання про фізичні і хімічні явища, визначити їх істотні відмінності, сформувати поняття про хімічні реакції, з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх перебігу за експериментальними даними;

розвивати уміння порівнювати, аналізувати, працювати з хімічними речовинами і лабораторним устаткуванням, наводити приклади хімічних явищ в побуті і природі, спостерігати явища і описувати спостереження, застосовувати знання з практики;

 формувати предметну, комунікативну  та  соціальну компетентності;

 виховувати наполегливість в досягненні мети.

Оснащення уроку: підручник, міні-підручник, штатив для пробірок, реактиви: крейда, хлоридна кислота, розчини  Натрію гідроксиду, Купрум(II)сульфату,  фенолфталеїн, нашатир, мідний дріт, сірники, спиртівка, лід,парафінова свічка, стакан хімічний.

Хід уроку:

 Мінімодуль №1 – Змістовно-пошуковий

1. Організаційна частина|частка|, створення|створіння| атмосфери  психологічного комфорту  1 хв.                                                                                                        |                                

 2. Актуалізація опорних знань                                                                               3хв. |

Слово вчителя.

     У  казці  Шарля  Перро  «Спляча  красуня»  принцеса  вкололася веретеном  і,   за  задумом  злої  чарівниці,  вона  мала  померти.  Проте  добра  фея  замість  смерті  наслала  довгий сон  на неї та  все  королівство.   Перестав  дмухати  вітер,  не  стало  чутно  запаху  троянд,  течія в  річці  зупинилася,  припинив  палахкотіти  вогонь,  замовкли  птахи, а  всі  люди  завмерли  в  тих  позах,  в  яких  їх  застав  сон.    В  королівстві  нічого  не  відбувалося!  Тут  зупинилося  життя.

     Проте  ми  з  вами  живемо  в  світі,  в  якому  постійно  відбуваються  зміни:  міняється  політичний  устрій  в  країні;  відбувається  міграція  населення;  в  небі  з’являється  комета,  веселка,  полярне  сяйво;  на  Землю  падають  метеоритні  дощі;  спостерігається  сонячне  або  місячне  затемнення;  з  зернини  виростає  паросток  рослини,  цвіте  квітка,  дозріває  насіння;  після  весни  наступає  літо,  потім  — осінь,  зима  і  знову  весна;  почергово  міняються  день  і  ніч;  міняється  берегова  лінія  озер  та  річок.

Бесіда:

З|із| курсу « Природознавство» давайте пригадаємо:

1. Як називаються процеси, що відбуваються|походять| навколо|навкруг| нас? (Явища)

2. Які явища бувають?  (Біологічні, фізичні, хімічні, соціальні і ін.)

3. Наведіть приклади|зразки| явищ навколо|навкруг| нас;  спробуємо розібратися, до якої групи вони належать. ( Приклади|зразки| - листопад, дме вітер, йде сніг, мітинг, сода гаситься оцтом при випічці пирога). Розбір відповідей.

3. Мотивація,  планування|планерування| навчальної    діяльності                                         1 хв.

Для чого ж нам необхідно вивчати даний матеріал?  Учні відповідають (щоб|аби| розуміти явища, що відбуваються|походять| навколо|навкруги|, бути розумніше, використовувати хімічні реакції в своїх цілях і т.ін.).

4. Вивчення нового матеріалу.                                                                             15хв.|

     Щоб|аби| знатися на даній темі, давайте звернемося|обертатимемося| до опорної схеми міні підручника  і, провівши досліди, заповнимо її.

     Перед роботою повторимо правила техніки безпеки.

Демонстрація №1. (виконує учень). Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо з неї спіраль. Що змінилося? Чи відбулися зміни речовини? ( Змінилася форма, але не змінилася речовина).

Демонстрація №2.Заповнимо пробірку водою і закип’ятимо її. На що перетворюється вода? Чи відбулися зміни речовини?(На пар, зміна речовини не відбувається).

Демонстрація № 3. Возьмемо крейду , додамо хлоридну кислоту. Що спостерігаємо? ( Виділення газу). Чи відбулися зміни речовини?(Так).

Демонстрація 4. До розчину  Купрум(II)сульфату додаємо розчин Натрію гідроксиду. Що спостерігаємо? ( Поява  блакитного осаду). Чи відбулися зміни речовини?(Так).

Демонстрація №5.  До розчину NаOH додаємо 1 краплю фенолфталеїну- колір малиновий. Додаємо хлоридную кислоту- колір зникає. Чи відбулися зміни речовини?(Так).

 Демонстрація №6. До нашатиря ( NH4Cl) додаємо NаOH, з'являється запах аміаку. Чи відбулися зміни речовини?(Так).

Демонстрація № 7. Розплавимо парафінову свічку. Чи відбулися зміни речовини?(Ні).

Зробимо висновки:           2 хв

 при фізичному явищі змінюється форма тіла, агрегатний стан речовини, але сама речовина не змінюється. А при хімічному явищі змінюється склад речовини і його властивості, тобто змінюється речовина.

Якими ж зовнішніми ефектами супроводжуються  хімічні явища?

Це зміна кольору, випадання осаду, виділення газу, поява запаху, виділення або поглинання тепла, виділення світла.

Запис в зошит:                                                                                                             5хв |             

Зміни, що відбуваються з речовиною в результаті хімічних явищ, описуються хімічними реакціями. Речовини, вступаючі в реакцію, називаються початковими речовинами або реагентами. Речовини, що утворюються внаслідок   реакції, називаються продуктами реакції.

Ознаки хімічної реакції ми з'ясували.

 А які ж умови необхідно створити, щоб відбулася хімічна реакція? Насамперед  треба,  щоб  реагуючі  речовини  стикалися  між собою.  Чим  краще  подрібнені  речовини,  тим  більша  у  них  поверхня  стикання  однієї  з  одною,  тим  швидше  відбувається  реакція між  ними. Дерев’яне поліно  важко запалити,а деревну скіпку-легко.

     Подрібнення  речовин  на  найдрібніші  частинки  досягають  розчиненням.  Тому  попереднє  розчинення  вихідних  речовин  полегшує  проведення  хімічних  реакцій  між  ними.

     Інколи  для  того,  щоб  розпочалася  реакція,  речовини  потрібно перемішати.  У  деяких  випадках  стикання  речовин,  наприклад,  заліза  з   вологим  повітрям,  досить,  щоб  відбулася  реакція.  Але  часто  самого  стикання  речовин  для  цього  мало.  Так,  магній  не  вступає  в  реакціє з  киснем  при  невисокій  температурі.  Щоб  виникла  реакція  сполучення  магнію  з  киснем,  треба  вдатися  до  нагрівання.

      На  початок   і  перебіг  хімічних  реакцій  нагрівання  впливає  по-різному.  Для  одних  реакцій  потрібне  безперервне  нагрівання. Припиняється  нагрівання  —  припиняється  і  хімічна  реакція. В  інших  випадках  нагрівання  потрібне  тільки  для  виникнення  реакції,  воно  дає  їй  ніби  поштовх,  а  далі  реакція  йде  сама  собою.  Так    горять  деревина  та  інші  горючі  матеріали.

     Якщо  реагують  гази,  то  на  перебіг  реакції  суттєво  впливатиме  тиск.

Отже, запишіть у зошити умови виникнення реакцій:

  1. Наявність речовини
  2.  Зіткнення  речовин,  їх подрібнення та  перемішування.
  3. Зміна  температури.
  4. Зміна  тиску( для газів).                                                                       3 хв

 

Мінімодуль №2-Адаптивно-перетворюючий

 

  1. Робота в групах: « Довідкове бюро», « Загадки».                                    15хв|

А зараз спробуємо на практиці розрізнити явища фізичні і хімічні. Для цього ви об'єднаєтеся в групи по 4 особи. Коли ви виростете, то уміння працювати в групі допоможе об'єднатися в робочі|робітники| колективи, і це приведе до об'єднання країни, всього українського народу. Отже, ваша картка|карточка| містить|утримує| явище і загадку. Ви пояснюєте|тлумачите| тип|типа| явища, відгадуєте загадку та пояснюєте|тлумачити|, що за явище зашифровано в загадці і чому ви так думаєте|гадки|.

Група №1 .Явища: 1. Твердіння розплавленого парафіну.

                                2. Пригорання їжі|їди| на сковорідці.

Загадка:                      Восени кружляють,|крутять|

 На землю|грунт| лягають

 З землі|грунту| не встають

 Й одразу  гниють. (Лістопад - явище фізичне, а

 перегнивання листя - хімічне).

Група №2. Явища:  1. З|із| води отримують|одержують| водень і кисень.

                                  2. Утворення хмар.

Загадка: Біла морквина взимку росте|зростає| (Бурулька, фізичне).

Група № 3. Явища:  1.Утворення  солі|соль| в Сиваші при випаровуванні води.

                                    2. Виділення газу при додаванні|добавляти| оцту до соди.

 Загадка:  Коли холодно зимою –

                  Річка замерзає 

                 Її скельце під собою

                 До весни ховає. (Крига, лід)

Група №4.  Явище:  1.Перебіг  електричного струму|току| в металі.

               2. Утворення інею.

Загадка : Взимку спить, а навесні шумить. (Варіанти відповіді - сніг лежить і тане. Річка|ріка| під льодом|кригою| і льодохід. )

Група №5. Явище: 1.Розширення ртуті в термометрі при підвищенні

 температури.

                                 2. Скисання молока.

Загадка:    Стоїть  стовп, горить світло, а вугілля немає. ( Горить свічка).

Група № 6. Явища:      1. Розшарування суміші води і соняшникової олії.

 2. Горіння вогнища.

Загадка:         Не вогонь, а печеться,

                       Не бджола, а жалить.  ( Кропива містить|утримує| мурашину кис|лоту, яка подразнює|роздратовує|  шкіру, тобто явище хімічне).

Група №7. Явища :1.  З|із| глини  виготовляють цеглу.

 2. Протухання яєць .

Загадка:                   Біла димка все ховає -

                                  Зупинився авто рух.

                                  Дім, дерева – все зникає,

                                  І не видно навіть вух.... (Туман)

Група №8. Явища: 1. Утворення сиру з молока.

                                2.Виготовлення соку з яблук.

             Загадка:

                                 Крапельки водички зранку

                                 На травичці, по землі...

                                 Грають в барвах на світанку

                                 Непосидливі малі. (Роса)

2.Інтерактивна вправа « Поясни іншому» -   робота в парах з малюнками явищ. Треба пояснити, яке явище зображено та чому ви так вважаєте.            10 хв.  

  3.  Фізкультхвилинка.    Проводиться за допомогою комп’ютера(див. додаток)                                                                     

 Підсумки мінімодуля.  

 

Мінімодуль №3- Адаптивно- перетворюючий

1. Логічні завдання з теми "Фізичні і хімічні явища".        3 хв

  1. Взимку  стало  холодати

І  ставок  вже  не  пізнати:

Там,  де  була  рідина,

Лиш  дзеркальна  площина.

Що  за  диво  кристалічне?

Це  фізичне  чи  хімічне?   (фізичне)

 

2. В  нас  в  дворі  живе  корова.

Молоко  п'єм  для  здоров'я.

А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати.

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

 

3. На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

 

4. Осінь  стала  вмить  до діла -

Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)

 

5.  Бабуся  чаю попити схотіла

В чайник води  вона наточила .

І серіал дивитись пішла.

Чим же скінчилася зустріч з  Умберто?

Википів  чайник  уно  моменто.(Яке явище відбулось?)

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон».

Я кореспондент Артемівського телебачення. Ми ведемо  репортаж із ЗОШ № 15 міста Часів Яр. Ми продовжуємо програму «Явища хімічні й фізичні в нашому житті». Я пропоную запитання учням 7 класу:

  • Ви снідали сьогодні?
  • У чашку з чаєм занурили шматок лимону? Що відбувалося? Про що свідчить?
  • В чашці чаю розчинили цукор. Яке явище відбулося? Чому?
  • На сковороді смажиться омлет. Як ви вважаєте, яке це явище?
  • На одязі плями від чаю. Ви видаляєте їх з допомогою мийного засобу. Яке це явище? Чому?

 

3.Робота з міні-підручником.                                                                                  5 хв

1.Потренуйтеся визначити фізичні і хімічні явища. Позначте явища  і з|із| літер|літер|, що відповідають правильним відповідям, отримаєте|одержуватимете| прізвище  ученого -| хіміка.

          Явище                 Фізичне                   Хімічне

1. Йде дощ                                                   М|м-код|                                               Л

2. Цвях покрився іржею                              О                                               Е

3. Кипить вода                                             Н                                               М|м-код|

4. Сіль|соль| розчиняється у воді                         Д                                               П

5. Падає листя з гілок                                   Е К

6. Протухання риби, м'яса                           Т                                               Л

7. Плавлення воску                                       Е                                               О

8. Підгорання їжі при смажінні                   Б                                               Є

9. Утворення карамелі з|із| цукру                     Г                                              В

 при нагріванні

 Відповідь – Менделеєв.

2. Якими зовнішніми ефектами супроводжуються|супроводжуються| такі перетворення?              3 хв.                      

    а) горить вугілля (виділення тепла, світла, зміна кольору|цвіту|);

     б) квашення капусти (виділення газу);

     в) кип'ятіння води в чайнику (випадання осаду солей|соль|);

     г) протухання яйця (поява запаху як наслідок виділення газу).

3. Які явища відбуваються при утворенні карамелі з цукру : фізичне -    плавлення цукру, хімічне - розклад цукру.                                                                                 3 хв

4. Робота з|із| підручником|посібником| – стор. 82 вправа 100,101 .                                             3 хв|                                                                                                  

5. Виконання самостійної роботи за завданнями міні- підручника.          13 хв

6.Підведення підсумків, рефлексія.                                                                        1 хв

Що нового дізналися на уроці?

Що сподобалося на уроці?

Що викликало певні труднощі?

Оцінювання буде здійснено за результатами перевірки самостійної роботи.                                                                                                                |

 

7. Домашнє|хатнє| завдання|задавання|.                                                                                                1хв |

     Прочитати §14, вправа 102.

    Творче завдання “ Сюрприз для мами, або як позбутися накипу”. У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть пів години. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку