Розробка уроку "Вічні цінності Омара Хайяма"

Про матеріал
Розробка уроку " Вічні цінності Омара Хайяма! містить цікавий матеріал про життя і творчість Омара Хайяма , а також різні методи і форми роботи на уроці
Перегляд файлу

ема: Вічні істини Омара Хайяма (1048 – 1131)                                                                                                        Мета: Ознайимити учнів  з основними віхами життя поета,  з основними  темами віршів,  розвивати навички  аналізу творів , вчити коментувати особливості жанру рубаї;  знаходити особистісно важливі істини у творах О.Хайям; виховувати  інтерес до творів  Омара Хайяма.

Обладнання: портрет Омара Хайяма, записи теми, епіграфа , презентація до уроку.                                                                                                            .                                                                                                 :  Тип уроку : Урок - презентація                                                                                                                   .                                                                               …тільки істину я визнаю    єдину.                                                   .             .                                                                                                                         .                                                                                                                                      .                                                                                                               Омар Хайям

.                                                                        Хід уроку                                                                                                                   І. Вступне слово вчителя                                        Слайд  « Портрет Омара Хайяма»                                                                                             Це трапилося у 1859 році у Англії. В книгарнях з’явилася книга віршів нікому не відомого до того часу перського середньовічного поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника та перекладача Едварда Фіцджеральда. Поетичні збірки були розкуплені миттєво. Східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише у Англії, але й у всіх європейських країнах. Європейці були вражені енергією, глибоким змістом, образною мовою чотиривіршів східного поета. Вони з захопленням повторювали мудрі думки Сходу, організовували різноманітні асоціації, клуби, товариства та інші зібрання шанувальників творчості Омара Хайяма. Але їх непокоїло питання: чому геніальний поет, який жив у ХІ столітті, став відомим європейському читачеві лише у ХІХ столітті?  За роз’ясненнями звернулися до літераторів Сходу. Спадкоємці класичної перської літератури – іранці, таджики і афганці – були немало здивовані, коли почули про великого поета Омара Хайяма. Вони добре знали і шанували своїх великих поетів, таких як Рудакі, Фірдоусі, Сааді, Нізамі. Але великий поет Хайям? Вони знали лише видатного вченого Омара Хайяма. Звичайно, на Сході було відомо, що Хайям писав рубаї, але співвітчизники поета не вважали ці чотиривірші серйозною поезією. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході.  У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. До них звертаються і в тяжкі і в радісні хвилини життя, в хвилини щирості наодинці з самим собою і в хвилини веселого спілкування з друзями. І в ХХІ столітті Омар Хайям, цей мудрий і щирий співрозмовник, залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким він був у період свого тріумфального визнання у ХІХ столітті.                                                                                                    ІІ. Мотивація навчальної діяльності                                                                                                                                       -Чому не зникає інтерес до творчості цього поета? Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма? Що особистісно важливе знайде для себе кожен, хто відкриє Рубайят (збірку віршів) Омара Хайяма? На ці запитання ми шукатимемо відповіді на сьогоднішньому і наступному уроках.                                                                                 ІІІ. Оголошення мети та теми уроку     СЛАЙД « Тема  і мета уроку»                                                                                                                                  Учитель. Ким же був він насамперед? Поетом? Астрономом? Математиком? Філософом? А можливо, і першим, і другим, і третім? Так, він був генієм, наділеним здібностями у всіх сферах людської діяльності. І все ж людству Омар Хайям відомий насамперед як геніальний поет, а вірніше поет-філософ.          Слайд» Хоч я не шліфував…»                                                                                                                 .          Хоч я не шліфував покірності перлину                                                                 .                                                                                      .          І тягаря гріхів з плечей своїх не скину,                                                                       .                                                                                 .          Все ж не пускаюся я берега надії,                                                                               .                                                                                 .          Бо тільки істину я визнаю єдину.                                                                             Запрошую всіх до літературної вітальні, де на нас чекає зустріч з Вічноюістиною Омара Хайяма. І нехай сьогодні кожен з вас і в біографії поета і в його поетичних перлина відкриє важливу для себе істину.                                                                                                                                                                                   ІV. Вивчення нового матеріалу            Слайд « Портрет Омара Хайяма»                                                                                                                                     Учитель. Омар Хайям... Його життя, овіяне легендами, дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим. Загадковим та незвичайним нам здається і повне ім'я поета - Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі. У цьому імені приховано багато цінних відомостей про Омара Хайяма: місце народження, ім’я батька та його професія, інформація про особистісні якості поета. Слово нашим “дослідникам”, які спробували “розшифрувати” повне ім’я Омара Хайяма.                            Слайд « Повне ім’я  поета»                                                                                                                                                                                             Група “дослідників”. Останнє слово повного імені поета вказує на місце його народження – місто Нішапурі. Ім’я батька Ібрагім. Він, очевидно, шив намети, тому що слово “Хайям” означає «майстер, який шиє намети». Саме батько підібрав сину ім’я Омар, що означає “життя”. З вибором імені він не помилився, тому що його син дійсно понад усе любив і цінував життя, уславлював його радощі в своїх чотиривіршах – рубаї. Почесне звання "Гіяс ад-Дін" - "Допомога віри", отримане поетом пізніше, свідчить про те, що Хайям віддавав чимало часу Корану і на ниві богослов'я досяг чималих успіхів.                                                                                                                                                        Учитель. У жодній історичній хроніці того часу немає безпосередніх відомостей про точний рік народження Омара Хайяма. Із скупих історичних записів нам відомо, що "Омар народився в Нішапурі і предки його теж були нішапурцями". І лише за складеним Хайямом гороскопом учені зуміли визначити точну дату його народження - 18 травня 1048 року.                                                       .   .                                                             .                                    Слай « Місто Нішапур»                                                                                                                                                                                            1 біограф. МістоНішапурі було центром учених усього Сходу. З усіх кінців Персії й арабського світу приїжджали сюди молоді і літні люди, які прагнули до знань.  Ібрагім віддав сина вчитися до Нішапурського медресе (релігійна школа), хоча навчання в той час коштувало дуже дорого і тривало довго. Уже через декілька років Омар швидко читав арабською і міг повторити, не заглядаючи в Коран, підряд декілька сур. Батько був переконаний, що Омар у своєму розвитку переріс однолітків. Добре це чи погано Ібрагім не знав. У Омара не було друзів, кращі його товариші були книги. Допитливий юнак прагнув проникнути в суть речей, однаково старанно вивчав логіку, природничі науки, захоплювався астрономією, алгеброю й геометрією.  Ще зовсім юним Хайям розпочав активну наукову діяльність. Його дуже цікавили паралельні лінії. Ті самі паралельні лінії, які послужили основою для всієї Евклідової геометрії. Він був упевнений, що знаменитий п'ятий постулат Евкліда про непересікання двох паралельних ліній потребує доказів. “Чому паралельні лінії ніколи не перетинаються? Чи справді ніколи – навіть у безкрайньому просторі? А що є нескінченність?”-розмірковував молодий учений.  Роботи Омара Хайяма про паралельні лінії стали однією із важливих ланок у ланцюзі досліджень, що закінчилися створенням неевклідової геометрії. Омар Хайям близько підійшов до вирішення проблеми, яку через багато століть після нього розв’яжуть Лобачевський і Ріман.                                                                    2 біограф. Математичний трактат, написаний у 25-річному віці, приніс Омару Хайяму славу видатного вченого. Його запросив до свого двору правитель Бухари. Молодого вченого прийняли з надзвичайними почестями. Сам правитель, спілкуючись з Омаром, як згадували сучасники, “садив його поруч себе на трон на знак найбільшої пошани”.          Слайд « Малік «                                                                                                                                 У 1072 році до влади прийшов третій султан із династії Сельджуків Малік-шах, за правління якого імперія досягла найбільшої могутності. Султан повністю довіряв своєму візиру – мудрому політичному діячу Нізаму аль-Мульку. При цьому талановитому управлінцеві розквітла промисловість та торгівля. Він покровительствував наукам і відкривав у містах вищі школи – академії. Завдяки аль-Мулькові столиця Ісфахан перетворилася на науковий центр усієї імперії.                                                                                           Історик Ібн аль-Асир писав про 1074 рік: "Цього року… в Ісфахані була побудована обсерваторія, у її створенні брали участь кращі астрономи - Омар ібн Ібрагім аль-Хайям, Абу-ль Музаффар аль-Ісфазарі та інші. На створення обсерваторії пішло дуже багато коштів. Обсерваторія діяла до смерті султана в 1092 році, після чого закрилася".                  Слайд « Обсерваторія»                                                                                                                                        3 біограф. Протягом 18 років Омар Хайям керував астрономічною обсерваторією в Ісфахані. Зоряними ночами, коли місто засинало, вчені спрямовували свої погляди в бездонну глибину неба. Чумацький шлях уже не здавався вигадливим поясом. Вони розуміли, що земля куляста. І Сонце кулясте. Тієї ж форми і Місяць. Наука не може стояти на місці. І тому Омар Хайям і його друзі не стуляли очей у нічній пітьмі. Одним із найважливіших результатів діяльності Ісфаханської обсерваторії стало створення нового календаря, який Омар Хайям назвав “Малікшаховим літочисленням”. Це і донині найдосконаліший сонячний календар, точніший за сучасний на сім секунд за рік. На жаль, “Малікшахове літочислення” так і не було впроваджене. Дві події, що відбулися в 1092 році, зіграли вирішальну роль у подальшій долі Омара Хайяма. 16 жовтня був убитий великий візир Нізам аль-Мульк, а через 35 днів помер і Малік-шах. "Держава розладналася, і був пущений у хід меч”, - записав історик про наслідки тих трагічних подій.                                          4 біограф. Скінчилися дні жалоби, і Омар за звичкою попрямував до своєї обсерваторії. Але він знав, що часи змінилися: навряд чи йому можна розраховувати на прихильність нових правителів. Проте Омар Хайям не припускав, що знаменита ісфаханська обсерваторія може бути закрита. Вчинивши так, новий правитель відразу ж показав, що не має потреби в послугах Хайяма.  . У країні почалася запекла міжусобиця - збройні зіткнення між представниками різних релігійних сект. Усюди, у всіх прошарках суспільства, панувала атмосфера жорстокості, підозрілості, невпевненості у завтрашньому дні, руйнувалися прийняті в суспільстві цінності справедливості, дружби, розуму, добра, людської участі.                                                                                                                                           Учитель. Ці 5-6 років (1098 - 1104 ), мабуть, найбільш трагічний період у житті Омара Хайяма. Усе голосніше на публічних релігійних диспутах ученого і поета обвинувачували у безвір'ї. Коли він проходив вулицями Ісфахана, багато хто з ненавистю спльовував, часом кидали в нього каміння, лунали відкриті погрози. Здавалося, Хайям навіть не помічав зростаючої небезпеки для свого життя. Він годинами бродив по місту, не раз пограбованому, голодуючому. Юрби жебраків стояли і сиділи на центральних вулицях міста, ім'ям милостивого Аллаха просячи хоч шматочок хліба.

1 біограф. Хтось смикнув Омара Хайяма за його старий халат. Він обернувся. Хлопчик років восьми-дев'яти із сумними очима мовчки простягав до нього руку. Іншою рукою він підтримував виснаженого сліпого старого. Якби інші злиденні побачили, що Хайям дає милостиню, то він був би роздертий. Тому Хайям, непомітно кивнувши хлопчику головою, повільно пішов далі і повернув у невеличкий провулок. Тут він витяг з кишені один з останніх своїх дирхемів і простягнув хлопчику. Той мовчки взяв і віддав сліпому. Старий, відчувши, що їм посміхнулася рідкісна удача, на знак подяки почав читати суру з Корана. Читав він погано, заїкаючись і шамкаючи, ледве відкриваючи свій висохлий рот. Хайям різко повернувся і пішов далі. Він зрозумів, що дитина зі старим довго не протягнуть.
2 біограф. ОмарХайям був бідний. Останні тижні він брав із собою по 10-15 срібних дирхемів, щоб ось так роздати злиденним дітям. Але сьогодні в нього залишилися останні три монети. Невеликі грошові запаси підійшли до кінця. Його знання, його розум нікому не були потрібні. Уроки він не давав, точніше, від його послуг відмовилися. Що робити? Але Хайям добре знав, що він ніколи не зможе зробити                      Лучше впасть в нищету, голодать или красть,                                                                  .                                       Чем в число блюдолизов презренных попасть.                                        .   .    .                             Лучше кости глодать, чем прельститься сластями                                                                .                                      За столом у мерзавцев, имеющих власть.

З біограф.         Я б краще вороном копався у ріллі,                                                                                                        .                          Ніж у негідника живився при столі.                                                                                                .                          Сухим окрайчиком задовольнятись краще,                                                                                                                                              .                          Ніж губи мазати в чужому киселі.                                                                                                Учитель. Становище вченого ставало все небезпечнішим. Середньовічний біограф поета писав: "Щоб зберегти очі, вуха і голову, Омар Хайям здійснив хадж”. Хадж – це паломництво до святого міста Мекки. Таке паломництво вважається у мусульман подвигом благочестя.                    Слайд « Мекка»                                                                                                                   4 біограф. …Скрипить пісок під копитами коней, верблюдів, ослів. Величезний караван паломників із Хорасана направляється у священну Мекку - батьківщину великого пророка Мухаммада. Паломників супроводжував загін кінних воїнів для охорони.                                                                                                                                                            1 біограф. Хайям їхав верхи на коні, купленому на гроші деяких вірних друзів, що залишилися в Ісфахані. Він усю дорогу мовчав, поринувши у свої думки. Паломники з трепетним благоговінням дивилися на його похмуру, трохи сутулу фігуру. І тому була вагома причина: адже цей мовчазний мудрець врятував караван від страшного і підступного ворога.                                                                         2 біограф. ... Це відбулося на п'ятий день шляху. Стало відомо, що п'ятеро паломників занедужало. У всіх хворих були однакові симптоми: висока температура, запалені очі. Вони скаржилися на головні болі і запаморочення. Шейх велів зібрати тих, хто хоч трішки розуміється у лікуванні. Останнім під'їхав Омар Хайям. Шейх, уважно поглянувши на Хайяма, раптом упізнав його. Він швидко зліз з верблюда і шанобливо поклонився: “Що ж робити, о мудріший із мудріших?”                                                                                                                                           3 біограф. Подумавши, Омар Хайям сказав: “Пошли сотню своїх солдатів до тих скель. Там повинні водитися кобри і гюрзи. Мені потрібно двадцять живих змій. Через кілька хвилин наступить час їхнього полювання. Поквапся! Але пам’ятай: мені потрібні живі змії. А ще знайдіть сім видів лікарських трав. Нехай приготують кілька великих казанів, десяток гостро відточених сокир і ножів. Нехай оббілують п'ять найжирніших курдючних баранів”.                                                                                     ....Почало сутеніти. Хайям поспішав. У великих казанах уже закипала вода. Спритно перехопивши у воїна кобру, він наказав йому міцно тримати її за хвіст. Сам швидко перерізав небезпечній змії голову і спритно зняв шкіру. Зробивши поздовжній розріз, він витяг внутрішності, усе відкинув убік, залишивши лише серце і жовчний міхур, які поклав у чашу з водою. Промивши тушку, він розрізав її на дрібні частини і кинув разом із зміїними головами у киплячу воду.                                                                                                                                         4 біограф. Стемніло. Майданчик, на якому працював Хайям, був оточений людьми. Вони зі страхом дивилися на похмурого чоловіка, який готував якесь таємниче зілля.Через годину він попросив зменшити вогонь і опустив у киплячу воду курдючне сало, м'ясо, цибулю, перець. Коли пройшло ще півгодини, він кинув у казани дрібно нарізані лікарські трави. Коли вариво було готове, Омар розпорядився напоїти ним усіх хворих і дати кожному паломнику по піалі лікувального супу. Ніхто не вмер. Караван був врятований від епідемії. Коли через кілька днів один із паломників поцікавився у Хайяма, як же все це відбулося, мудрець, трохи помовчавши, загадково відповів: «Лікуйте людину, а не рятуйте її від хвороби. Лікуйте не тіло, а душу з тілом. Хвороба - це свідчення слабості і тіла, і душі. Дайте силу людині, і вона вилікується. Кращий лікар для людини - вона сама”.               Слайд « Нішапур»                                                                                                                                 Учитель....Після повернення із Мекки Хайям оселився в місті, де народився, - Нішапурі. Судячи із скупих відомостей історичних хронік, у Нішапурі Омар Хайям присвятив себе педагогічній діяльності: викладав у медресе, давав приватні уроки.                                                                                                                                                   1 біограф. Поет та філософ і тут став мішенню для глузувань, знущань, неприборканого наклепу з боку ворогів і заздрісників… Рука мимоволі тяглася до пера. На папір виливалися лаконічні чотиривірші. Вони повні гіркоти і розчарувань.            В этом мире не вырастет правды побег                                               .                                    Справедливость не правила миром вовек.       .                                                                                                      .                                     Не считай, что изменишь течение жизни.                                          .                                    За подрубленный сук не держись, человек!                                                                                         2 біограф. Лукавство, лицемірство, неправда, підлість, убогість духу, догідництво - ось що панує у світі.                Миром правят насилие, злоба и месть.                                                                                                     .                                                    Что еще на земле достоверного есть?                                                                                                .                                                    Где счастливые люди в озлобленном мире?                                                                                .                                                    Если есть – их по пальцам легко перечесть.

3 біограф. Але хто ж скаже, хто відповість, чому він створений таким, цей світ? Чи можна в ньому хоч щось змінити? Чому треба огидно плазувати і догоджати, принижуватися в очікуванні милостині? Так думає Хайям, не знаходячи виходу зі світу зла. І пише, пише рубаї – на полях наукових праць, на обкладинках книг, випадкових аркушах                           .Слайд « Ні  не гнітять мене ..»

                    Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,                                                                                                         .                  Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:                                                                           .                  Того, що суджено, боятися не треба.                                                                         .                   Боюсь неправедно прожити на землі.                                                                               Слайд « Любування природою»

4 біограф. Увечері Омар Хайям виходить з будинку і прямує до пагорбів. Усе частіше йому хочеться побути самому, особливо, коли заходить сонце. Він довго дивиться у безкрає небо, підставляючи обличчя під теплі промені червоного світила.                  Слайд « Портрет»

Учень-“Омар Хайям”.                 Я тільки знаю, що знання шукаю,                                                                .                                                        У найглибші таємниці проникаю.                                                                  .                                                        Я думаю вже сімдесят два роки -                                                                          .                                                       І бачу, що нічого я не знаю.

 Юний мій друже, запам’ятай: коли ти йдеш своєю дорогою знань, найголовніше твоє завдання полягає в тому, щоб визначити, хто ти. "Я не знаю" - це великий символ. Мудрий той, хто має знання і щиро говорить: "Я не знаю". Він мудрий, тому що усвідомлює, що шлях нескінченний. Дурень же, говорячи "Я знаю", вважає, що він знайшов істину, забувши, що істина насамперед - це рух від "Я не знаю".  Твій шлях до Істини складний. І багато перешкод на цьому шляху. Ти будеш іти, оточений зграєю сумнівів і страждань. Але пам’ятай: усе в житті - дарунок долі, усе в житті - іспит. І ти повинен до всього бути готовим, завжди залишатися собою, навіть падаючи в безодню вічності!                                                                                                                                                                                1 біограф. Омар Хайям пішов у вічність 4 грудня 1131 року. У той день він читав Книгу Зцілення Ібн Сіни. Раптом відклав книгу і сказав: "Покличте чистих, щоб я склав заповіт". Потім він помолився і після цього не їв і не пив. Коли він закінчив останню вечірню молитву, поклонився до землі і сказав: "О боже мій, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру моєї можливості. Прости мені моє знання тебе - це мій шлях до тебе". І помер.              Боюсь, що більше ми не вернемось додому,                                     .                                                         Ні з ким не стрінемось у обширі земному.               .                                                                 .                                                         Цю мить, що ти прожив, вважай своїм трофеєм!  .  .                                          .                                                         Бо що нас потім жде, не дано знать нікому. 

Слайд « Могила Омара Хайяма»               « Пам’ятник  Омару Хайяму»                                                                                              Учитель. Омар Хайям прожив непросте життя: були в ньому злети і падіння, кохання і ненависть, хвилини щастя і смутку. Проте і на троні поряд з султаном і у гнітючій бідності він ніколи не втрачав людської гідності, завжди залишався щирою, доброю і мудрою людиною.  Сучасники називали Хайяма “Царем філософів Сходу і Заходу”. Як ви гадаєте, чому? (Можливо, тому що в рубаї він висловлює свої думки щодо того, як потрібно жити на землі, як треба ставитися до життя, які якості виховувати в собі тощо).       Слайд « Звання Омара Хайяма»                                                                                                                      Визначення особливостей жанру рубаї                                                                                                                           Свої філософські роздуми про життя поет виклав у форміпопулярного на Сході жанру рубаї. Сьогодні ви познайомилися з окремими рубаї Омара Хайяма. Хто може дати визначення цього жанру? (Можлива відповідь: рубаї – це чотиривірш філософського змісту).                               Слайд « Рубаї»

Прочитайте про особливості рубаї у підручнику. Що нового ви дізналися про цей жанр? Запропонуйте більш повне визначення рубаї. (Можлива відповідь: рубаї – це філософсько-ліричний чотиривірш, у якому три або й чотири рядки римуються між собою. Рубаї виконувалися у супроводі музичного акомпанементу, один за одним, розмежовані паузами).

 Рубаї Омара Хайяма були об’єднані сходознавцями-перекладачами у збірку “Рубайят”, що відома нині у всьому світі. Про що ж роздумував у своїх творах Омар Хайям? Визначимо основні тематичні групи рубаї Омара Хайяма.                                                                                                                                                  .                  Робота з текстами окремих рубаї     Слайд»                                                                                                              Тема 1. Сумні роздуми О.Хайяма про смертність людини                                                                                   Кульгава старість, юність бистронога –                                                                                                                               Все товпиться до вічного порога.                                                                                                                         Недовго світом тішаться живі:                                                                                                                                                 Всі підем геть, у всіх – одна дорога.                                                                                                                                  - Яким настроєм проникнуті ці рядки? Яке слово у вірші повторюється тричі? Чому? (Займенники: все, всі, всіх. Поет говорить про невідворотність смерті для всіх).                                                                                                                                                              Тема 2. Протест Богові проти несправедливого світового порядку      Слайд»                                                                                                                                                                                                                  - Як ставиться Омар Хайям до того, що людина смертна? Прочитайте наступні рубаї. Знайдіть рядки, в яких поет засуджує Бога за несправедливе ставлення до людини. Прокоментуйте їх.                                                                                                          Ми – зібрання ляльок, головний наш – творець.                                                                                                   Це говориться мною не заради словець.                                                                                                                   Нас Всевишній по сцені на ниточках водить                                                                                                                                    І запхає у скриню, коли вже кінець.

 Все, что Аллах на земле создает,                                                                                                                                     Права разбить никому не дает.                                                                                                                                              Сам же безжалостно нас разбивает, -                                                                                                                                Мудрость Творца разве смертный поймет?                                                                                                                  Тема 3. Роздуми про кругообіг у природі                        Слайд»                                                                                                                                                                                                                          -  А що відбувається з людиною, за думкою Омара Хайяма, після смерті? Відповісти на це запитання нам допоможе наступний рубаї:                                                                                                                          Я однажды кувшин говорящий купил.                                                                                                                    “Был я шахом! – кувшин безутешно вопил. –                                                                                                                          Стал я прахом. Гончар меня вызвал из праха. –                                                                                                            Сделал бывшего шаха утехой кутил”.                                                                                                           Побудуйте логічний ланцюжок із слів: кухоль, прах, гончар, шах, глина, який би пояснив, що відбувається з людиною після смерті. (Шах – прах – глина – гончар – кухоль).Гончар (Аллах) зліпив людину з глини, після смерті людина знову стає порохом, з якого зроблять нову посудину, наллють вино, і життя знову продовжується.

Тюльпани та троянди пурпурові –                                                                                                                          Тим пурпурові – що зросли із крові                                                                                                                                       Мужів великих. А ота фіалка                                                                                                                                                             Із ока дівчини зросла в діброві.                                                                                                                                     - Про який кругообіг йдеться у цьому рубаї? Яку ілюстрацію ви запропонували б до нього?                                                                                                                                             Тема 4. Уславлення насолод життя            Слайд»                                                                                                                                                                                                                                        «Якщо життя людське - це мить, то не можна гаяти ані хвилини, нехтувати жодною можливістю, щоб отримати міру щастя на землі.Треба жити радістю сьогоднішнього дня!” - вважав Омар Хайям.                                                                              .          Жизнь – мираж. Тем не менее – радостным будь.                                                                    .         В страсти и в опьянении – радостным будь!                                                                                       .         Ты мгновение жил – и тебя уже нету.                                                                                                         .         Но хотя бы мгновение – радостным будь!.

Випишіть усі ключові слова із цього рубаї. Поясніть, як саме вони взаємопов’язані. (Життя, міраж, пристрасть, оп’яніння, миттєвість, радість. Життя – це лише миттєвість, міраж. Та людина має прожити свою “миттєвість” радісно. Кохання і вино – речі, які сповнюють життя радістю).

Вино та образ прекрасної коханої є символами безхмарного радісного світосприйняття в рубаї Омара Хайяма.

                   Не печалься тому, что неправда кругом.                                                                                       .                  Не терзай свою душу тоской о былом.                                                                     .                  Сердцем милой владей до последнего часа,                                                                                .                 Полни жизнь, словно чашу, багряным вином.

Тема 5. Роздуми про Людину, її стосунки з іншими людьми     иСлайд»                                                                                                             

                     Для друга гідного душа на все готова:                                                                                 .                    І в ноги вклониться, не вимовивши й слова.                                                               .                   Дізнатись хочеш ти, чи є на світі пекло?                                                                            .                  Є пекло: з підлою людиною розмова.                                                               Назвіть антитезу у цьому вірші. (Гідний друг – підла людина). Які, на вашу думку, риси характеру має «гідний друг»? За що йому варто «вклонитися в ноги»? Поясніть використання метафори «пекло». Чому розмова з підлою людиною уявляється поету «пеклом»?

Тема 6. Усвідомлення цінності людської особистості              Слайд»                                                                                                             

                  Вместо злата и жемчуга с янтарем                                                                                      .                Мы другое богатство себе изберем:                                                                                  .               Сбрось наряды, прикрой свое тело старьем,                                                                            .               Но и в жалких лохмотьях – останься Царем!                                                                    - Яке багатство протиставляє поет золоту? Яку людину можна вважати Царем? Назвіть її риси і особистісні якості.  Слайд « Мудрі думки вголос»                                                                                                            

V. Підсумок уроку   Слайд»   « Мікрофон»                                                                                  Сучасники  присвоїли  Омару Хайяму почесний титул “Доказ істини”.                                                Які істини ви особисто відкрили для себе на сьогоднішньому уроці?                                                                                            

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати статтю про Омара Хайяма в підручнику.

  •  Написати лист другові   “ Відкрий для себе  Омара Хайяма”
  • Намалювати ілюстрації до  рубаї, які найбільше сподобалися.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку