Розробка уроку: "Види кровотеч"

Про матеріал
Тип уроку – засвоєння нових знань Форма проведення- воркшоп Однотипність уроку знижує учнівську активність, притупляє увагу. Нестандартна форма уроку передбачає групове навчання, що сприяє реалізації комплексних його цілей, засвоєнню бази знань; формує навички самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов’язку і відповідальності за результати навчання.
Перегляд файлу

Види кровотеч. Надання домедичної допомоги  

 

МЕТА УРОКУ:  створити комфортні умови для освоєння теми, за яких кожен учень

відчує свою успішність, спроможність, самостійність; дати учням поняття про види кровотеч, основи надання допомоги  в разі

виникнення кровотечі;   анатомо-фізіологічні механізми, на яких ґрунтується надання домедичної допомоги у разі кровотеч;  заохочувати до повторення вивченого та засвоєння нового матеріалу,   

його закріплення, використовуючи інтерактивні методи навчання, педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології;  з метою розвитку мислення  за допомогою технологій  критичного

мислення, логічного, порівняльного аналізу  практикувати вміння аналізувати навчальний матеріал, запропоновані завдання; розуміти основні поняття, знати терміни; пробуджувати прагнення до оцінки;  реальності отриманих результатів при вирішенні завдань;    виховувати відповідальність за своє здоров’я  та оточуючих,  якості

особистості людяність, доброту, взаємодопомогу, комунікабельність.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань

       МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ І ДИДАКТИЧНЕ ОСНАЩЕННЯ УРОКУ:      комп’ютер,  інтерактивна дошка, демонстраційний матеріал,

інтерактивні аркуші, онлайн-застосунки для організації практичної роботи. 

       МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: 

БЖД, природознавство, фізика, біологія, виробниче навчання.

       ЛІТЕРАТУРА:  «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах», наказ Міністерства охорони здоров’я України від 09.03.2022 № 441.

 

             I.          ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

1.                      image1.Привітання, створення позитивного мікроклімату

 

1.2                  Для зручності здобувачів освіти всі завдання розміщені на інтерактивній дошці Padlet https://padlet.com/tetianalysogor1/padlet-jnvrngo4f0zqrqmd

 

1.3                  Перед початком уроку здобувачі освіти  об'єднуються у групи для подальшої співпраці та виконання завдань уроку

 

1.4                  Коментар викладача

Ми з вами продовжуємо вивчати послідовність надання домедичної  допомоги потерпілим у разі нещасних випадків на виробництві, тому епіграфом нашого уроку будуть слова Артура Шопенгауера, який говорив:

«Дев’ять десятих нашого щастя залежить від здоров’я». Цей вислів - нагадування про безцінність нашого здоров’я, його важливість в нашому житті і важливість тих тем, які ми розглядали та ще будемо розглядати.

image 

1.4 Перевірка знань та готовність до уроку.

Виконання тестового завдання на платформі Kahoot.it 

«Домедична допомога при раптовій зупинці серця» (Наказом МОЗ України № 441 від 09.03.2022 затверджено нові Порядки надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах)

 

https://kahoot.it/challenge/03443523?challenge-id=b6ed8b6d-284f-4e97801b-7cb59c67a820_1676537846408

 

 

             II.           ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ

НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ  

 

2.1 Мотивація навчальної діяльності проводиться за допомогою відео фрагменту, що супроводжується коментарем викладача.

  У повсякденному житті ми дуже часто стикаємося з можливістю поранитися: готуємо їжу на кухні, рубаємо дрова на дачі, працюємо з інструментами. Може трапитися так, що ви станете свідком бійки або дорожньо-транспортної пригоди, в результаті якої  людині потрібна допомога в зупинці кровотечі. Це може трапитись з кожним.  

  Майже завжди травма трапляється раптово і викликає у людини почуття безпорадності. Не всі знають, що треба робити, як швидко визначити характер і тяжкість травми. У таких випадках необхідні спокій, рішучість, уміння швидко і правильно організувати надання першої допомоги до прибуття медичних працівників

 

 2.2 Перегляд відеофрагменту

 

https://drive.google.com/file/d/1dky7h9HvRIeKEgtY2jX7-

GWdwAbMUk8q/view?usp=share_link

 

2.3  Коментар викладача.

На екрані ми бачимо людину, що отримала важку травму, що ледь не забрала її життя. «Це лише хокейний матч, таке трапляється дуже рідко!» - скажете ви. Дійсно так, але уявіть собі наслідки, якщо поруч не було б тієї самої людини, яка вчасно і правильно надала першу допомогу. На щастя, в житті не часто трапляються подібні ситуації. Але повністю застрахуватися можна тільки в страховій компанії. Реальне життя таїть у собі багато сюрпризів 

Основне завдання надання допомоги при нещасному випадку - зберегти життя постраждалого до прибуття рятувальних служб, використовувати будь-який шанс для його порятунку. Ця аксіома незаперечна, але на практиці ми бачимо явну безпорадність більшості громадян - очевидців подій. 

Побачити закривавленого потерпілого, і тим більше, близьку людину - колосальний стрес для кожного. Але правильно надана допомога скорочує час спеціального лікування, сприяє швидкому загоєнню ран і найчастіше – це вирішальний  момент при врятуванні життя потерпілого. 

      У сучасних умовах підвищеної небезпеки необхідно вчити майбутніх працівників надавати домедичну  медичну допомогу

  Тому, я впевнена, що матеріали сьогоднішнього уроку будуть не тільки цікавими, але й дуже необхідними для  будь-кого, бо це стосується нашого повсякденного життя. Що робити при кровотечі і які вони бувають. Про це і піде мова на нашому уроці.

 

 

III. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ПРАКТИЧНОГО  ДОСВІДУ УЧНІВ ( проводиться у формі бесіди за допомогою схем, представлених на слайді)

Для того, щоб говорити про види кровотеч та їх зупинку,  пригадаємо, що ви вже знаєте про систему кровообігу?

 

3.1 Інформація учня, рубрика «Цікаво про…»

Всім відомо, що кровоносна система людини складається з серця і судин, якими кров рухається до тканин і органів, а потім повертається до серця. Великі судини, якими кров рухається до органів і тканин, називаються артеріями. Артерії розгалужуються на менші артерії артеріоли, і, нарешті, на капіляри. Судинами, які звуться венами, кров повертається до серця. Кровоносна система людини та інших хребетних належить до закритого типу — кров за нормальних умов не покидає організм. 

Кров - це основна транспортна тканина організму. Вона складає приблизно 7,7% від загальної маси організму людини. У людини з масою тіла

70 кг є близько 5 літрів крові 

Дійсно, кров виконує дуже багато функцій але до основних з них можна віднести такі: 

дихальна- це процес перенесення кисню від органів дихання до тканин і

вуглекислого газу від тканин і органів до органів дихання;

живильна-перенесення кров'ю поживних речовин від шлунково-

кишкового тракту до клітин організму; 

гомеостатична і регуляторна- кров шляхом перенесення цілого ряду

біологічно активних речовин підтримує в організмі відносну сталість хімічного складу і фізичних властивостей у всіх його тканинах, терморегуляторна- при низькій температурі навколишнього середовища

кров, нагріваючись, переносить тепло зі скелетних м'язів і печінки до тих органів, які необхідно зігріти (шкіра, мозок, тощо та 

 захисна-— клітини крові (лейкоцити) вбивають чужорідні агенти, які

проникають в організм і викликають захворювання (бактерії, віруси).

Більшість зазначених функцій пов'язані з переносом речовин в організмі, тому часто їх об'єднують в одну загальну функцію крові — транспортну. 

Пропоную вам цікаві наукові факти про нашу кров, які ви, напевно, не знаєте. 

Об’єм крові, яку перекачує серце за хвилину може варіюватися в межах від п’яти до тридцяти літрів.

Людська кров всього за один день долає шлях більше 19 000 км 

За життя наше серце може перекачати близько 250 мільйонів літрів крові.

Щоб підтримувати циркуляцію крові, серце створює такий тиск, що він може підняти потік крові на 9 метрів.

Кістковий мозок дорослої людини важить в середньому 2600 грамів. За 70 років життя він дає 650 кілограмів еритроцитів і тонну лейкоцитів.

Нормальний пульс людини в спокійному стані – 60-80 ударів на хвилину, причому у жінок серце б’ється на 6-8 ударів у хвилину частіше, ніж у чоловіків. Для порівняння: частота пульсу слона – 20 ударів на хвилину, у жаби – 30, у кролика – 200, а у миші – 500 ударів на хвилину.

Наша кров червона через наявність у ній заліза.

У деяких павуків кров синього кольору, тому що замість заліза до складу крові входить мідь.

Клітини крові постійно відмирають і замінюються новими. У дорослої людини щогодини відмирає мільярд еритроцитів, 5 мільярдів лейкоцитів і 2 мільярди тромбоцитів. На зміну їм приходять нові клітини. За добу змінюється приблизно 25 грамів крові.

Кількість крові, яка проходить через тіло протягом 25 днів, приблизно дорівнює басейну середнього розміру. Щоб випити кров дорослої людини знадобилося б 1 120 000 комарів.

             IV.       СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ  

 

4.1 Розповідь учителя з паралельним демонструванням, заповнення таблиці учнями. Робота учнів в команді 

 

https://docs.google.com/document/d/1IqHXvK7VNaQDcXCwJL-

aZsCNvSg-r_hE5Oy233VWW8Q/edit https://docs.google.com/document/d/13C3KSAzDj0wr0igPIPW_jU_q3ris

ImcJAx6__t0XKUc/edit https://docs.google.com/document/d/1GVb2mOg8e1tiRFY2qtO6icRKDyTCFjwWC3-kJkPf2o/edit Основними видами ускладнень, що можуть виникнути під час поранення, є кровотеча. Втрата крові становить безпосередню загрозу для життя потерпілого. Кровотечі небезпечні тим, що із зменшенням  кількості циркулюючої крові погіршується діяльність серця, порушується постачання киснем життєво важливих органів - мозку, нирок, печінки.  Кров становить близько 7—8 % маси тіла, тобто 5,2 кг, якщо маса 65 кг.  При кровотечах втрата 10 % крові допустима, 30 % — небезпечна, 50 % — смертельна. 

 

 Кровотеча – це витікання крові, що виникає при ушкодженні судин унаслідок травм або руйнування їх стінок

У залежності від того, куди виливається кров, кровотечі поділяють на:

         зовнішні

         внутрішні У залежності від того, яка судина пошкоджена, розрізняють кровотечі:

         капілярні

         венозні

         артеріальні

Артеріальна кровотеча

При даному виді кровотеч кров яскраво-червоного кольору, викидається з рани сильним пульсуючим струменем. Ця кровотеча найнебезпечніша і дуже інтенсивна.

Венозна кровотеча 

При даному виді кровотеч кров, темно-вишневого кольору, витікає менш інтенсивно, рідко має загрозливий характер. Однак потрібно пам'ятати, що при пораненні вен шиї і грудної клітки є небезпека виникнення в судинах негативного тиску під час глибокого вдиху. Пухирці повітря, проникаючи з потоком крові в серце, можуть викликати повітряну емболію — закупорку кровоносних судин (наприклад серця, легень)та стати причиною смерті.

Капілярна кровотеча 

Даний тип кровотеч спостерігається при неглибоких порізах шкіри, саднах. Завдяки зсіданню крові капілярна кровотеча припиняється самостійно. Варто лише використати певні антисептичні засоби для дезінфекції ушкодженої ділянки покриву.

Внутрішня кровотеча — виникає в разі пошкодження внутрішніх органів (печінки, нирок, легенів) і завжди небезпечна для життя. Інколи вона має місце під час закритих травм внутрішніх органів і її важко визначити. При пораненні таких органів як  печінка, селезінка, нирок, легень) одночасно пошкоджуються дрібні артерії, вени та капіляри, тому кровотеча носить змішаний характер. Шкіра потерпілого стає блідою, холодною та липкою, пульс – слабким, прискореним. Людина відчуває жагу, сильний біль, може знепритомніти.

 

 

image4.2  Виконання учнями завдання для тренування

«Види кровотеч»      

https://learningapps.org/watch?v=p63hxs9k521

 

4.3 Розповідь учителя з паралельним демонструванням, заповнення таблиці учнями. Робота учнів в команді 

 

Ступені крововтрат

І ступінь-легкий. Об’єм крововтрати до 1 л. Втрата до 20 % об’єму циркулюючої крові. Загальний стан хворого задовільний або середньої

тяжкості. Шкіра бліда. Пульс 90– 100 уд/хв. Артеріальний тиск 100–90/60 мм рт. ст.

ІІ ступінь, середньої тяжкості. Втрата від 20 до 30 % об'єму циркулюючої крові. Загальний стан хворого середньої тяжкості. Шкіра бліда. Пульс 120–130 уд/хв, слабкого наповнення. Артеріальний тиск 90–80/50 мм рт. ст. Липкий піт, дихання поверхневе, прискорене, виражена олігурія.

  ІІІ ступінь, тяжкий. Втрата більше 30 % об’єму циркулюючої крові. Загальний стан хворого тяжкий або надзвичайно тяжкий, втрата свідомості, пригнічення м’язових рефлексів. Шкіра блідо-ціанотична або вкрита ціано- 12 тичними плямами (розлади мікроциркуляції), холодна. Пульс 130–140 уд/хв, ниткоподібний, може на периферичних артеріях не визначатись.

Артеріальний тиск 0–60 мм рт. ст. Дихання поверхневе, рідке. Анурія. Втрата 50–60 % об’єму циркулюючої крові викликає зупинення серця внаслідок недостатнього кровопостачання міокарда.

Швидка крововтрата — близько 1,5 л — небезпечна для життя; крововтрата понад 2,5 л крові є смертельною

У разі виявлення критичної  кровотечі, ознаками якої є:

-        пульсуючий характер і постійне витікання крові з рани;

-        калюжі крові, що швидко збільшується на поверхні, де лежить постраждалий;

-        інтенсивне просякання кров’ю одягу або пов’язки в ділянці рани;

-        часткову або повну ампутацію кінцівки;

-        непритомність (повна або часткова) (сплутаний її стан) у постраждалого за наявності кровотечі.

Дійте швидко, відповідно до визначеного алгоритму, бо найближчі кілька хвилин життя пораненого в небезпеці.

          Способи зупинки кровотечі 

Щоб урятувати життя людини, у якої масивна кровотеча, треба якнайшвидше зупинити крововтрату. Медичну допомогу надають пацієнтам з масивною кровотечею негайно після отримання травми, усунувши небезпеки, які виникають на місці події.

Для контролю критичної кровотечі застосовують:

-  прямий тиск на рану;

-  джгут або турнікет;

-  тампонування рани; - тиснуча пов’язка.

Основний принцип зупинки всіх кровотеч — це використання тиску. Прикладом може бути навіть малий поріз під час готування їжі, гоління, який ми тиснемо пальцями, щоб зупинити кров. 

Побачивши одну з ознак масивної кровотечі, треба якнайшвидше затиснути рану. Сам постраждалий може це зробити: наполягати на цьому, якщо постраждалий у свідомості. Або ви можете самостійно затиснути його поранення, є декілька способів це зробити. 

Перший спосіб - це безпосередньо руками у рукавичках. В залежності від площі поранення ви можете затиснути пальцями, фалангами або найпоширеніший варіант – долонею. 

Також є спосіб використання прямого тиску максимально високо на кінцівці з внутрішньої сторони. Тут розташовані основні судини, які потім розгалужуються по кінцівці. Наприклад, використайте тиск своїм коліном вище відносно рани на нозі постраждалого із внутрішньої сторони.

 Другий спосіб – тиснути через тканину. Так буде ефективніше, але не витрачайте час на її пошуки. Також, крім тканини, ви можете використовувати бинти та подібні за щільністю матеріали, що здатні вбирати та згортати увібраний об’єм крові. Не використовуйте синтетичні тканини, такі як капрон, бо вони вбирають більший об’єм крові, ніж можуть згорнути.

 

Джгути - найефективніший метод для зупинки масивних кровотеч.

Розглянемо правила їх накладання: 

1.                       Джгути використовуються виключно на кінцівках - руках та ногах; 

2.                       Масивна кровотеча у пахвовій ділянці, на шиї або у зоні паху зупиняється прямим тиском або тампонадою; 

3.                       Джгути накладаються на 5-8 см вище поранення, або максимально високо на кінцівці; 

4.                       Джгути ніколи не накладаються на суглоби. Якщо 5-8 см вище рани - це зона суглоба (ліктя або коліна) - накладіть джгут ще вище;

5.                       Завжди перевіряйте, чи не потрапить під джгут сторонній предмет.

Наприклад, телефон у кишені штанів завадить накласти джгут;  Джгут-турнікет складається із: 

-  стропи, одна сторона якої гладка, інша - з липкою стрічкою;

-  пряжки, щоб охопити джгутом кінцівку;

-  воротка, щоб здійснювати тиск, повертаючи його;

-  фіксатора воротка, щоб зафіксувати його в одному положенні. 

Щоб накласти джгут необхідно: 

-  провести стропу через пряжку, та затягнути максимально сильно; - приклеїти стропу;

-  повернути вороток, поки візуально кровотеча не буде зупинена;  - зафіксувати вороток джгута; 

-  зафіксувати усі залишки стропи. 

Не послаблюйте та не знімайте джгут до прибуття швидкої допомоги. Це смертельно небезпечно, адже може спричинити відновлення крововтрати та через інші чисельні ризики. Послабити джгут повинен спеціаліст з відповідною освітою або підготовкою. 

Після накладання джгута напишіть час накладання маркером на лобі постраждалого. Ця інформація знадобиться лікарям. 

Після цього перейдіть до подальшого огляду та надання допомоги. Не забувайте також контролювати джгут, бо постраждалий може зняти його через больові відчуття. Ви можете використати другий джгут поряд з першим, якщо бачите, що перший не зупиняє кровотечу та необхідно збільшити тиск. 

image 

4.4 Завдання для тренування «Техніка накладання турнікета на верхні та нижні кінцівки»

https://wordwall.net/ru/resource/9555726

 

Компресійна пов’язка створює додатковий тиск на кровоносні судини в рані й у такий спосіб зупиняє венозну кровотечу. Великі венозні кровотечі небезпечні, тому правильно накладена компресійна пов’язка може врятувати життя людини. Для її накладання використовують бинт, бажано еластичний, а також такі спеціальні перев’язувальні засоби, як індивідуальний перев’язувальний пакет та ізраїльський бандаж.

Компресійну пов'язку як спосіб зупинки кровотечі застосовують: - для зупинки венозної кровотечі; - для зупинки масивної кровотечі:

-  після прямого тиску на рану, якщо кровотеча зупинилась або незначна;

-  після тампонування рани, якщо кровотеча зупинилась або незначна; Послідовність накладання компресійної пов’язки: 

1.              Накласти на рану стерильну або чисту марлеву серветку.

2.              Поверх серветки (над всією раною) накласти валик з бинта (вати) або іншого матеріалу, наприклад мобільного телефону, за допомогою якого зросте тиск

3.              Валик притиснути до рани турами бинтової пов'язки, спостерігаючи зупинку кровотечі. Щоб створити потрібний для зупинки кровотечі тиск, використовувати еластичний бинт.

4.              До рани можна прикласти міхур з льодом

Особливості накладання і використання компресійної пов’язки

Компресійна пов’язка не має перешкоджати кровообігу. Валик, підкладений під бинт, стискає поранені кровоносні судини і зупиняє кровотечу. Якщо шкіра нижче компресійної пов’язки стає холодною на дотик, синіє або німіє, а пульс не прощупується, то пов’язка затягнута занадто сильно. Виникає порушення циркуляції крові, тому послабте й перев’яжіть пов’язку. Періодично оглядайте кінцівку нижче рани (пальці рук або ніг), щоб переконатися в тому, що нормальна циркуляція крові збережена.

 Компресійна пов’язка має таку ж кровозупинну дію, як прямий тиск на рану. Але після її накладання руки рятівника звільняються і він може виконувати інші дії.

Під час зупинки масивної кровотечі перевагу надають прямому тиску на рану, тампонуванню рани, компресійній пов’язці та їх поєднанню, а не накладанню турнікета (джгута). Сильне стискання м’яких тканин кінцівки, цілковите порушення кровообігу і виражений біль може сприяти розвитку шоку. Тому турнікет (джгут) накладають тільки тоді, коли зазначені вище заходи не зупинили кровотечу.

Тампонування рани застосовують за  наявності масивних кровотечах на шиї, підпахвових і пахвинних ділянках- це основний метод зупинки вузлових кровотеч. Воно передбачає щільне заповнення порожнини рани бинтом, звичайною марлею або чистою тканиною.

Завдяки широкому впровадженню джгутів для зупинки кровотечі з ран кінцівок вдалося значно знизити кількість смертей як серед військовослужбовців, так і серед цивільних осіб. Однак як під час ведення бойових дій, так і при терористичних актах, все частіше використовують вибухові пристрої, у тому числі саморобні, які мають значну вражаючу силу.

 В цих умовах у постраждалих виникають поранення та кровотечі, які мають спеціальне визначення — «вузлові кровотечі» - кровотечі з місць приєднання кінцівок до тулуба (підпахвові й пахвинні ділянки) та основи шиї. Особливістю цих кровотеч є те, що в цих ділянках анатомічно неможливо використати стандартний джгут, придатний для зупинки кровотечі з ран кінцівок. 

Основними методами зупинки вузлової кровотечі є прямий тиск на рану та щільне тампонування (заповнення) рани, у тому числі кровозупинними бинтами. Кровозупинна дія бинта з одночасним притисканням кровоносних судин створює умови для тимчасової зупинки масивної кровотечі.

Отже, якщо після проведення прямого тиску на рану шиї, підпахвових і пахвинних ділянок протягом 3-5 хвилин кровотеча продовжується, а у вас є перев’язувальні кровоспинні стерильні засоби або стерильний/чистий перев’язувальний матеріал (бинт, марля тощо), то послідовність ваших дій має бути такою.

Алгоритм тампонування рани:

-   перевірити притомність постраждалого, поставивши йому запитання, яке потребує відповіді, оцінити реакцію постраждалого на біль під час ваших дій (щипок за шкіру на відкритій ділянці тіла, натискання на мочку вушної раковини);

-   якщо постраждалий не реагує, то діяти за алгоритмом ABC для визначення місця зупинки кровообігу та одночасно продовжуйте зупинку кровотечі;

-   якщо постраждалий реагує на подразники, продовжувати тільки заходи зупинки кровотечі;

-   здійснити щільне тампонування рани стерильним кровозупинним бинтом (бойовою марлею).

Кровозупинні компоненти мають дуже важливу, але допоміжну дію. Вони значно зменшують час зсідання крові і, відповідно, зупинки кровотечі тільки тоді, коли кровозупинний бинт контактує з джерелом кровотечі в глибині рани, тобто у випадку щільного тампонування рани. Тому, за відсутності перев’язувальних засобів з такими компонентами, проводять тампонування рани стерильним перев’язувальним матеріалом (бинтом або марлею).

При тампонуванні потрібно дотримувати таких правил:

-   уважно огляньте рану і виявіть місце кровотечі;

-   своєю правою рукою притиснути судину в цьому місці до кістки в глибині рани, щоб зменшити кровотечу; якщо кровотеча з пахвинної ділянки, притиснути стегнову артерію на відстані (це можна зробити, притискаючи судинний пучок власним коліном  і одночасно приготуйте кровоспинний або стерильний бинт до використання;

-   візьміть в ліву руку кілька петель бинта і проведіть його під пальці правої руки, якою продовжуйте тиск на судину з використанням підведених петель;

-   повторіть цей прийом до заповнення рани, не послаблюючи тиску правою рукою (шульга притискає лівою, а подає бинт правою);

-   після повного тампонування рани, здійсніть прямий тиск на рану двома руками протягом щонайменше 10 хв у разі використання звичайного бинта і

3 хв — кровоспинного;

-  після виконання маніпуляції, обережно зменште тиск і огляньте рану; якщо промокання бинта кров'ю не збільшується і кровотеча зупинилась — накладіть поверх рани компресійну пов'язку.

 

image4.5  Для вивчення методу зупинки кровотечі - тампонування рани здобувачі освіти опрацьовують інтерактивне відео «Тампонування рани» та відповідають на запитання, що розміщені у відеофрагменті.

 

https://edpuzzle.com/media/63ee997cd2d308412fc477e7

 

 

 

Алгоритм надання допомоги

Оцінити ситуацію і переконатися у власній безпеці. Адже, якщо вас буде травмовано, ви не допоможете пораненому.

          У випадку, коли місце події безпечне, діяти за алгоритмом ABC.            A (Alert) — Тривога покличте на допомогу;  зателефонуйте «103» або «112» до екстреної (швидкої) медичної допомоги (або попросіть когось зробити це); служба забезпечить виїзд бригади на місце події і, за потреби, наряду поліції 

B                 (Bleeding) — Кровотеча забезпечте доступ до рани, знайдіть джерело кровотечі. Зніміть (послабте) одяг, розріжте його ножицями або ножем;  рану оголіть, щоб можна було повністю її побачити і виявити поранення, які не були помічені відразу. Розрізання одягу ножицям.

C                 (Compress) — Притисни: застосуйте прямий тиск на рану для зупинки кровотечі. Якщо у вас немає медичних засобів, то закрийте рану будь-якою чистою тканиною (наприклад сорочкою) і накрийте рану, що є джерелом кровотечі;  якщо під руками є марлеві серветки або бинт — використовуйте їх.          Притисніть тканину до рани і натискайте з максимальною силою

 

 4.6. Виконання практичних завдань командами здобувачів освіти.

№1 Від скла, що падало, потерпілий поранив ліву ліктьову ямку. Рана глибока, з рівними краями. З рани витікає яскраво-червона кров пульсуючим струменем. У потерпілого незначне зниження тиску, блідість, пульс і дихання прискорені, спрага, запаморочення. Назвіть вид кровотечі. Як правильно надавати допомогу? Складіть алгоритм.

№2 Працівник отримав травму ноги. На гомілці є рана з нерівними краями. Кров витікає повільно і має темно-червоний колір. Потерпілий при свідомості, пульс і тиск у нормі. Назвіть вид кровотечі. Складіть алгоритм надання допомоги

№3 Під час виконання професійних обов’язків чоловік отримав поранення. У  потерпілого  частковий травматичний відрив правої гомілки і сильна кровотеча. Потерпілий блідий, пульс 120 уд. за хв,низький тиск, руки посиніли і тремтять, свідомість відсутня. Назвіть вид кровотечі . Складіть алгоритм надання допомоги.

 

imageV.        ЗАКРІПЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ:

5.1. Бесіда: 

-                  З якою метою проводиться тимчасова зупинка кровотечі?

 

Тимчасова зупинка кровотечі має на меті попередити небезпечну для життя крововтрату, виграти час для транспортування хворого і підготовки його до операції. 

 

-                  Якими способами вона може бути здійснена?

 

Вона може бути здійснена кількома способами:

1.  прямий тиск на рану;

2.  накладанням компресійної пов'язки;

3.  накладанням джгута або закрутки;

4.  тампонада рани

 

 

5.2 Командна гра «Надання домедичної допомоги при кровотечах» https://www.classtime.com/code/RY2GYN

image 

 

             VI.       ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА

АРГУМЕНТАЦІЯ   

image6.1 Рефлексія уроку (у формі відкритих запитань) та заповнення листка самооцінювання https://forms.gle/2aVHEcgrCUWCJtHs5   

-                  Що нового дізналися (навчилися) на сьогоднішньому уроці?

-                  Що найбільше сподобалося?

-                  Що я встиг(ла) зробити на уроці?- Чого досягли?

-                  Що залишилося для мене невирішеним?

 

VII.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТА ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ:

image 

1. Опрацювати інтерактивний аркуш https://app.wizer.me/learn/19C8ND

 

2.Обговорити з дорослими питання про їх життєвий досвід з питань виникнення кровотеч.

 

 

pdf
Додав(-ла)
Lysogor Tetiana
Додано
5 червня 2023
Переглядів
1071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку