Розробка уроку "Вода – найголовніша речовина на Землі. Вода та її здатність розчиняти речовини. Практична робота №2 з теми «Вивчення розчинності речовин у воді».

Про матеріал
ТЕМА: Вода – найголовніша речовина на Землі. Вода та її здатність розчиняти речовини. Практична робота №2 з теми «Вивчення розчинності речовин у воді». МЕТА: навчальна: ознайомити учнів з властивостями води, її походженням та значенням води для всього живого, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини; розвивальна: сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; виховна: сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук.
Перегляд файлу

 

ТЕМА: Вода – найголовніша речовина на Землі. Вода та її здатність розчиняти речовини. Практична робота №2 з теми «Вивчення розчинності речовин у воді».

 МЕТА: навчальна: ознайомити учнів з властивостями води, її походженням та значенням води для всього живого, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини;

розвивальна: сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;

виховна: сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук.

 Обладнання: презентація до уроку, чотири склянки, склянка з водою, пісок, крейда, питна сода, цукор, олія, роздатковий матеріал.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу та формування практичних навичок.

 

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання та перевірка відсутніх.

2. Налаштування на роботу.

ІІ. Актуалізація опорних понять. (загадки з презентації)

Вчитель: Перш ніж перейти до вивчення нової теми нам необхідно повторити деякі поняття минулої теми.

Є у світі тіл багато

І на вулиці, і в хаті.

Всім відомо, що вони

Складаються з … (речовини).

 

Речовин у світі менше

Тож запам’ятати легше,

Істину дуже стару

Про їх складову частинку – … (молекулу).

 

Всі молекули непосидючі,

Як на перерві в школі учні,

Стрибають вони і літають

Та у своєму складі … (атом) мають.

 

Речовини ми вивчаємо

Зараз стани їх пригадаємо,

У науці всі вони

Мають назву … (агрегатні).

 

Якщо молекули в речовині

Розташовані близенько,

То цей стан речовини

Називають всі тверденьким.

Інший стан речовини

Має відстані побільше,

І молекули у них

Проникають в проміжки швидше.

Що за стан речовини такий?

 

Вірно, дітки, це рідкий.

Останній стан взагалі вільний,

Бо проміжки має такі,

Що молекули у ньому

Всі летючі та швидкі.

Здогадались, любі дітки,

Що за стан речовини такий?

Правильно, його назва … (газоподібний).

 

На кінець скажіть нам, дітки,

Що це за речовина,

Яка може у природі

перебувати утрьох станах,

Назва їй … (вода).

 

На слайді фрагмент з мультфільму «Капітошка». Йде дощ.

(Хтось стукає в двері).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (театралізація)

 

Гостя: Добрий день, я – краплинка,

 Прилетіла із хмаринки.

 Моя мама – це водиця –

 Всього сущого цариця.

 Я в гостях у вас не дарма.

 Привела мене біда.

 Люди про мою матінку мало знають,

 І тому не поважають.

 Часто марно витрачають.

 А від бруду і сміття,

 Стала водиця зовсім не смачна.

 

 Вчитель: Дітки нам треба допомогти нашій гості та показати їй, що ми пам’ятаємо про її матінку –воду, знаємо історію виникнення її на нашій планеті, значення води для живих організмів та її властивості, а головне поважаємо воду та знаємо як зберегти її чистоту.

 

 Гостя: Переконайте мене дітки,

 У тому, що я не права.

 Що не забули усі люди,

 Про те, що хоч я і краплинка

 Та все ж таки жива.

 

(Оголошення теми та мети уроку).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. Робота в групах.

 Вчитель: Перед початком уроку ви об’єдналися у п’ять груп, працюючи в групах ви будете виконувати пошукову роботи в певній галузі знань. Познайомимось з групами науковців: історики, медики, екологи, народознавці, дослідники.

Завдання:

Історики: Поясніть, як виникла вода на нашій планеті Земля?

Медики: Поясніть, чому воду називають джерелом життя?

 

Екологи: Визначте, які водні проблеми існують в наш час, запропонуйте шляхи їх вирішення.

Народознавці: Яке місце займає вода в релігії та традиціях українського народу?

Дослідники: Визначте властивості води.

(робота в групах 5 хвилин).

Виступи груп:

Історики:

 Людству точно не відомо походження води, але існує думка, що вода надійшла з глибинних надр Землі. Первинний океан, очевидно, покривав усю або майже усю планету. При цьому глибина його була не значною. Постійно і інтенсивно випаровуючись, вода оповила Землю густими хмарами, з яких випадали значні опади. Саме цей процес і спричинив появу прісної води, що становить біля 3% світових водних запасів. Гірські хребти, безкраї рівнини, їх створює великий перетворювач – вода.

^ Вода – природний мінерал нашої планети

 Медики:

 Воду завжди вважали джерелом усього живого. Вона слугувала середовищем, у якому розвивалися рослини та тварини. Вона стала «носієм життя». З виникненням життя вода стала важливою складовою частиною всіх живих організмів. Наприклад, в плодах кавунів та огірків вода складає 90% від усієї маси. У комахах – 45-65%, у тілі ссавців – 60-68%, у риб – 80%. Усе живе черпає життя із водних джерел. Нестача води в організмі призводить до його загибелі. Втрата людським організмом води небезпечніше, ніж позбавлення його їжі: без їжі людина може прожити до 40 днів, а без води вмирає на восьму добу. Шкодить людині і надмірне вживання води. Дорослій людині на добу потрібно 2-3 л, а за все своє життя людина випиває 50-60 тонн води.

 Вода, ніби кров життя, циркулює у стовбурах, гілках і листках дерев, у кожній травинці, кожній квіточці. Вчені всього світу працюють над винайденням «живої» води. Цілющі властивості вода набуває під час контакту зі срібло, адже воно має високий антимікробний ефект. Часто з лікувальною метою використовують талу воду. Тому воду можна назвати еліксиром життя та джерелом вічної молодості.

^ Без води не можливе життя.

 Народознавці:

 У міфологічних уявленнях українців вода була божеством, з якого починалося життя на Землі. Розглянемо свята та обряди, в яких ушановується вода.

 Водохреща. Спочатку це свято було на честь народження богині води Дани, бога світла Ора. Вважалося, що в цей час освячуються всі земні води і набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водохреща, коли Ісус Христос хрестився в Йордані.

 Стрітення. Стрітенська вода цілюща, нею святили хату, коли дошкуляв домовик, освячували пасіку.

 Свято Івана Купала. У цей день відбувалося очищення вогнем і водою – перестрибували через вогонь та купалися у воді. Тоді ж дівчата віночки на воду пускають, а вода говорить: якшо віночок потонув – помре дівчина, а якщо пристав до берега – то з того краю буде наречений.

 Великдень. На Великдень у миску наливали води, клали туди свячені крашанки, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.

 Пошана, любов до води відбивалася створені та прикрашанні криниці, які українці здавна охороняли, наділяючи їх цілющими та магічними властивостями. Криниця виступала символом любові: Не каламуть, дівчино, воду –

 

 Скаламутиш щастя й вроду.

 

 Воду бережи, козаче, –

 І вона тобі віддячить.

 

 Криниця й джерело – це символ української хати. Біля колодязя садили кущ калини, щоб вода була смачною та цілющою. Тому існує в українців таке побажання «Будьте здорові, як вода, багаті, як земля, щасливі та веселі, як весна».

^ Народ вважає воду божеством

 

 Екологи: З давніх давен люди намагалися селитися поблизу води. І наше місто розташоване на березі р. Південний Буг. Усе життя людини було пов’язане з водою. Збільшувалась кількість людей, росли їх потреби. Вода годувала, напувала. Але цього виявилось мало. Її впрягли в млинове колесо, змусили крутити лопасті турбін гідроелектростанцій. Застосували в холодильних установках, поставили на службу медицині. Вода у всьому – їжі, одязі, будівельних матеріалах. Жодне найсучасніше виробництво не можу обійтися без води. Попит на воду з кожним роком зростає в усіх країнах.

 Вода для пиття у нас, на щастя, є повсюди, але проблема якісної питної води дуже гостра. На водогінних станціях питну воду найчастіше знезаражують методом хлорування, а там де є хлор, вода не жива. Кожен другий житель України змушений пити воду, що не відповідає гігієнічним вимогам.

 Відомий французький океанограф Жак Ів Кусто писав: «Наш батько – океан – гине. Море стало стічною ямою, куди стікають усі забруднюючі речовини, що виносяться отруєними ріками. Тому не слід дивуватися тому, що потроху з цієї стічної ями зникає життя.»

 Тому кожна людина повинна відчувати особисту відповідальність за все існуюче у Всесвіті.

^ Вода – мати життя, і вона заслуговує на нашу повагу, подяку і любов.

 Дослідники:

 Вода – це рідина без кольору і запаху, що кипить при температурі 100 0С, замерзає при температурі 00С. Унікальна властивість води: утворює з багатьма твердими, рідкими та газоподібними речовинами розчини.

 Підчас утворення розчину воду називають розчинником, і речовина, яка розчиняється у воді – розчиненою речовиною. Всі речовини залежно від їх здатності розчинятися у воді поділяються на три групи: розчинні; малорозчинні та нерозчинні. Отже, розчини можна приготувати з води та твердої речовини, з води та рідкої речовини, води та газоподібної речовини. Причому, якщо тверді речовини краще розчиняються гарячій воді, то газоподібні речовини краще розчиняються в холодній воді.

 Якби вода не мала більшості цих властивостей, життя на Землі або зовсім не існувало б, або воно не було б таким розмаїтим.

 Властивості води:

 має три стани: рідкий, газоподібний (при 1000С) та твердий (00С);

 утворює з багатьма твердими, рідкими та газоподібними речовинами розчини.

 

 Вчитель: Вода – це найдорогоцінніша речовина у всьому світі, це та жива кров, яка створює життя там, де його не було.

 

 Гостя: Дітки, я й не уявляла,

 Наскільки відома вам вода,

 Ви мене переконали,

 

 В тому, що я була не права.

 Та настав час перепочити,

 І себе краплинками води уявити,

 Ручки до неба протягніть,

 Пальчики стисніть та розігніть.

 Та ще й ніжками топ-топ.

 І в долоні хлоп-хлоп-хлоп.

 

 V. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

 

 1. Виконання практичної роботи.

 

 Тема: Вивчення розчинності речовин у воді.

 Мета: визначити розчинні і нерозчинні у воді речовини.

 Хід роботи

 

 Вчитель: Відкрийте робочий зошит на стор. 19. У кожної групи на столі є склянка води та речовина, розчинність у воді якої ми повинні перевірити. Обережно ложкою беремо речовину і додаємо у воду. Ретельно перемішуємо і спостерігаємо за результатом.

 Завдання: кожна група називає розчинену речовину та демонструє склянку з розчином. Всі учні самостійно роблять помітку у таблиці практичної роботи. Як результат спостережень робимо висновок після таблиці.

 

Гостя: Основну властивість матінки води

 Перевірити під час практичної роботи ви змогли.

 А тепер скажіть, що не обман,

 І з краплини води можливо зробити океан.

 Схема на екрані: Крапля Джерело ______ _____ Океан.

 Вчитель: А чи може океан перетворитися на краплю?

 Учні: Так, може, оскільки вода з поверхні океану випаровується і потім перетворюється на краплини.

 Вчитель: Тоді можна продовжити наступний ланцюжок:

 Крапля Хмарка Річка Море Океан  Крапля. (на слайді)

 Вчитель: Отже, можна сказати, що крапля рухається по колу. У природі такий рух краплі води називають колообігом води в природі.

 Гостя:

 Про мою матусю рідну,

 Знаєте багато ви,

 Сподіваюсь, що знання ці

 Зможете використати в житті.

 VI. Підсумки (рефлексія).

 1.Вправа «Мікрофон».

 – Що нового дізнались на сьогоднішньому уроці?

 – Що сподобалось під час уроку?

 – Що не сподобалось під час уроку?

 2. Аркуш самооцінювання.

 

 VIІ. Домашнє завдання: 1) § 6, вивчити основні терміни;

 2) робочий зошит: завдання на стор. 18-19.

 3) творче завдання: написати казку або вірш про воду.

docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку