Тема дня. Пригоди крапельки. Якою буває вода в природі?
Як мандрує вода?
Завдання дня:
Очікувані результати дня:
умітимуть:
Освітні галузі, які задіяні:
Мета: дати учням уявлення про властивості води ті його значення; використовувати набуті знання в повсякденному житті; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальну активність дітей, вміння працювати в групі , висловлювати свою думку, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати та систематизувати; створити в учнівському колективі позитивну атмосферу на весь навчальний день; виховувати моральні якості, дружню атмосферу в класі.
Обладнання: підручник ЯДС(1 клас), зошит, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, акварельні фарби, кольорові олівці та фломастери, повітряні кульки, вода.
Матеріали: вода питна у стаканчиках, кольорові олівці, акварельні фарби, ватман, відеоматеріали з піснею Капітошки.
І. Ранкова зустріч
1. Запитайте дітей під час ранкової зустрічі, чи люблять вони мандрувати. Запропонуйте кільком учням розповісти про якусь свою мандрівку з батьками, показати фото краєвидів місцевостей, які вони відвідували. Обговоріть з ними, чому люди люблять мандри. Створіть фотогалерею «Ми мандруємо»
(У підсумку скажіть, що вода також любить мандрувати і що сьогодні ви будете досліджувати, як вона це робить.)
2. Операція «Комплімент»
-Передай свою посмішку сусідові та скажи йому комплімент.
3. Групове заняття.
Показ настрою «Долонька успіху»
- Покажіть свою праву долоньку. Стисніть мізинчик ті, кого сьогодні зранку поцілувала мама чи тато. Стисніть ще один пальчик ті з вас, хто сьогодні умився та почистив зуби. Стисніть третій пальчик ті, у кого гарна зачіска. Стисніть вказівний пальчик ті, хто побачив сьогодні своїх друзів. Покажіть, що у вас вийшло.
Запропонуйте учням пригадати прислів’я, загадки, пісні чи вірші про воду? Послухайте їх.
Прислів’я про цінність води.
1.Без води й борщу не звариш.
2.Без води і не туди, і не сюди.
3. Від дощів земля квітне.
4.Де водиця тече, там травиця росте.
Прислів’я про шкоду від води.
1.Тиха вода греблю рве.
2.Від великої води чекай біди.
3.Не спитавши броду, не лізь у воду.
Прислів’я про забруднення води
1.Не плюй у криницю,бо доведеться з неї ще води напитися.
2.Води – хоч топитись, та нема де напитись.
4.Метод «Водний привіт»
Чи знаєте ви цього персонажа? Так правильно це Капітошка. А давайте ми також станемо капітошками.
Кожна дитина отримує по дві повітряні кульки, щоб діти були схожими на Капітошку.
А тепер давайте всі разом заспіваємо пісеньку Капітошки.
https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA
5. Щоденні новини.
Сьогодні ми з вами познайомимося з властивостями води. Вода вміє мандрувати, а як саме ви дізнаєтесь з сьогоднішнього навчального дня.
6. Перегляд фільму «Краплинка»
https://www.youtube.com/watch?v=HTtTniMkkKU
Цікаві повідомлення про дощ, про воду
-Діти, ви готували до уроку цікаві повідомлення про дощ. Ми із задоволенням послухаємо ваші розповіді.
(Повідомлення підготовлених учнів.)
● Щоб утворилася одна дощова краплинка, необхідно не менше мільйона мікроскопічних краплинок.
● Скупчення чималої кількості таких крапель утворюють хмари. Із хмар влітку іде дощ, а взимку — сніг.
● Хмари утворюються з водяної пари. Водяна пара — невидимий газ. Він не виказує себе, поки у повітрі не з'являться крихітні частинки пилу. Водяна пара осідає на них і перетворюється на маленькі краплинки, такі маленькі, що кожну окремо не побачиш. Вони і утворюють хмари.
● Улітку після дощу утворюються калюжі. Тільки пригріє сонце — вони висихають. Куди ж зникає вода з калюж? Сонячні промені нагрівають воду і перетворюють її на пару. Пара піднімається вгору. Там вона охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. Із них утворюються хмари. Краплинки збільшуються в розмірах І падають на землю у вигляді дощу. Взимку з водяної пари утворюються сніжинки. Із настанням морозів вода в річках, озерах і ставках замерзає і перетворюється на лід. Сніг і лід — це вода у твердому стані.
ІІ. Опис води за відповідними ознаками. Гра «Вода буває...»
1.Утворіть декілька груп учнів. Попросіть у групі обговорити, якою може бути вода за певними ознаками. Групи по черзі озвучують слова, які характеризують воду (прозора, холодна, джерельна, дощова, живильна, каламутна, питна, смачна, чиста, кринична тощо). Попросіть дітей пояснити, як вони це розуміють. Запишіть ці слова на дошці. За правильну відповідь кожна група отримує паперову краплинку.
Попросіть дітей назвати кількість отриманих паперових краплинок. Визначте переможця гри.
2.Запропонуйте групі створити аплікацію з отриманих паперових краплинок. Нагадати ТБ. Зробіть виставку аплікацій.
ІІІ. Дослідження властивостей води. Чарівна лабораторія
1.Дослід 1. Дайте дітям два стаканчики, один — з водою, інший - порожній. Запропонуйте акуратно перелити воду з одного стаканчика в інший. Запитайте, чи ллється вода? Чому? (Тому, що вона рідка.). Запитайте, що було б, якби вода не була рідкою. (Якби вона не була рідкою, вона не змогла б текти в річках і потічках, не текла б з крана.)
Підсумуйте: Оскільки вода рідка і може текти, тому її називають рідиною.
Запропонуйте учням налити воду у блюдце чи іншу посудину. Запитайте, якої форми набула вода?
Підведіть учнів до висновку, що вода текуча і займає форму посудини, у яку її наливають.
Дослід 2. Запропонуйте дітям спробувати воду через соломинку. Запитайте, який у неї смак? Для порівняння дайте дітям спробувати, наприклад, сік, воду з лимоном, чай. Поміркуйте з дітьми, чому, коли людина хоче пити, то із задоволенням п’є воду і каже: «Яка смачна вода!», хоча насправді 'її смаку не відчуває.
Дослід 3. Запропонуйте дітям понюхати воду. Запитайте, чи має вода запах? Вислухайте відповіді учнів. Підведіть їх до висновку, що чиста вода не має запаху.
Дослід 4. Приготуйте дві склянки, одну — з водою, іншу — з молоком (соком, чаєм). Запропонуйте опустити ложку в стакан з водою, іншу - в стакан з молоком. Запитайте, що вони помітили.
Діти висловлюють свої думки (У склянці з молоком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно.) Учні формулюють ще одну властивість води: чиста вода прозора.
Метод «Асоціативний кущ»
Разом з учнями опишіть властивості води, які дослідили: вода — рідина, яка не має власної форми, вона набуває форму посудини, у яку її наливають. Вода безбарвна, без смаку і запаху.
Запитайте учнів, які органи чуття допомогли їм визначити ці властивості води (ніс, язик, очі).
2.Якою буває вода?(бесіда, показ малюнків).
3. Продовж речення:
Вода у морі…, вода у крані…, вода взимку…, вода у джерелі…, вода у калюжі…, вода влітку….
IV. Руханка «Краплинки і хмаринки»
На підлозі розкладені обручі. Це хмаринки. Всі діти — це краплинки. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються по класу. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «хмаринку». «Краплинка», якій не вистачило «Хмарки» або вона не встигла знайти місце у хмаринці, «випаровується» (вибуває з гри). Гра проводиться 2-3 рази.
V. Групове заняття
1. Намалюйте річку з-за допомогою своїх рук. Всі діти фарбують руки блакитним кольором і на ватмані роблять відтиски, щоб зафарбувати річку.
Протягом навчального дня на ватман можна додавати різні елементи, малюнки та написи, які будуть розглядатися у освітньому процесі.
2. Робота в групах.
Складіть поради-малюнки, як потрібно берегти воду.
3. Діалог-порівняння “Чим вода відрізняється від льоду?”.
4.Мовленнєва вправа “Який лід?”.
5.Вправа-асоціація “На що схожий лід?”.
VI. Бесіда «Вода - непосида»
1. Прочитайте учням вірш. Запропонуйте їм поміркувати над тим, чому воду називають непосидою? Заохочуйте дітей висловлювати свої думки.
З роси, з морів, річок і плес
Вода, як перейде у пару,
Одразу ж лине до небес,
Щоб утворити в небі хмари
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Знов перейти у пару
І повернутись в хмару,
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Цей шлях, що вона робить,
І зветься колообіг.
2. Розгляньте малюнок і обговоріть, як «мандрує» вода в природі.
Мультфільм “Казочка про Хмаринку. Кругообіг води у природі”
https://www.youtube.com/watch?v=g9zrExiuDHg
https://www.youtube.com/watch?v=Y90xeoQf4Co
3. Запропонуйте учням позначити напрям руху води за допомогою стрілок.
4. Встановіть відношення порядку розміщення об’єктів на площини:
· Що розміщено зліва від Сонця?
· Що розміщено над горою? Що - перед горою? Що - на її вершині?
· Які хмарки розміщені вище: білі чи сині?
5. Мультфільм “Корисні підказки. Вода”
6. Робота з письмом
Вода потрібна всім. Полийте квіти, щоб вони не засохли.
7. Фізкультхвилинка(1-2хв)
Звучить аудіозапис шуму дощу.
Учні кладуть свої голівки на парти, заплющують оченята і відпочивають.
VII. Слухання казки. Творча робота.
Складіть свою казку про краплинку і намалюйте краплинку.
Казка про краплинку
Була собі краплинка. Вона жила високо в небі в хатинці-хмаринці разом зі своїми сестричками. І кожна з них швидко росла. Одного разу хмаринка не витримала їх ваги і порвалася. Впали краплинки на землю рясним дощем.
На небі засяяло сонечко. Краплинки нагрілися і перетворилися на невидиму пару. Вони стали легенькими і знову піднялися вгору. А там холодно! Стали вони тулитися одна до одної, щоб зігрітися. І знову утворилася хмарка. Сонечко світило і світило, і все нові і нові краплинки піднімалися вгору.
Хмарка стала такою важкою, що не втримала і порвалася. А краплинки знову впали краплинки на землю рясним дощем.
Не любить краплинка сидіти на одному місці. Так вона і подорожує завжди згори – вниз і знизу – вгору.
Рефлексія. Підсумок дня
Учні розповідають про те, що їх вразило, схвилювало, що вони дізналися про воду.
Робота за ватманом на якому за навчальний день зібралось багато малюнків.