Розробка уроку:Взаємодія людини з природою. Малюнок «Тварини в зоопарку».

Про матеріал

Мета: 1. Визначити особливості взаємодії людини з природою; виділити роль людини у збережен­ні природи, показати значення природних ре­сурсів для життя людини; учити шукати шляхи збереження тваринного світу; вчити знаходити творчий підхід до розв'язання проблем еколо­гічного характеру.

2.Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, логічне й абстрактне мислення; вдосконалювати вміння виражати ідею художньою мовою графі­ки, живопису.

3.Виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Перегляд файлу

УРОК 20

 

Тема. Взаємодія людини з природою. Малюнок «Тва­рини в зоопарку».

Мета: 1. Визначити особливості взаємодії людини з природою; виділити роль людини у збережен­ні природи, показати значення природних ре­сурсів для життя людини; учити шукати шляхи збереження тваринного світу; вчити знаходити творчий підхід до розв'язання проблем еколо­гічного характеру.

2. Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, логічне й абстрактне мислення; вдосконалювати вміння виражати ідею художньою мовою графі­ки, живопису.

3. Виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: матеріали:фарби, пензлі; графічні матеріали (ко­льорові олівці, одноколірні ручки, фломастер, перо, туш), альбом із шаблонами (с. 34-35);

зоровий ряд: фотографії із зображенням тварин у зоопарку; малюнки із зображенням тварин, виконані в різній техніці;

музичний ряд: пісня «Рожевий слон» (муз. С Пожлакова, слова Г. Горбовського).

 

ХІД уроку

І. Організація класу

 

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

  • Які негативні явища відбуваються в природі?
  • Назвіть основні причини виникнення екологічних ката­строф.
  • Назвіть тварин, рослини, які зникли, а також види, що перебувають на межі вимирання.
  •  

III. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Ж. Бюффон писав: «Яка огидна ця дика вмираюча природа! Це я, лише я один можу зробити її приємною й живою: осушимо ці болота, оживимо ці мертві води, примусимо їх текти, зробимо з них струмки, канали...» «Своїм мистецтвом людина розкри­ває те, 1Ц0 вона (природа) таїла в лоні своєму; скільки скарбів, скільки нових багатств!»

А ось інший вислів, який належить Ж. Б. Ламарку: «Можна, мабуть, сказати, що призначення людини ніби полягає в тому, щоб знищити свій рід, заздалегідь зробивши земну кулю непри­датною для життя».

Ці два великі природознавці жили у XVIII столітті, але і тоді, й у інші часи вчених хвилювало питання: людина раб природи чи її господар? У сучасному світі людство змінило своє ставлення до природи. Від альтернативи панування або під­порядкування довелося відмовитися. Співпраця з приро­дою, її всесвітня охорона! таким є заклик до всіх майбутніх поколінь.

 

IV. Оголошення теми уроку

Сьогодні ми поговоримо про взаємодію людини з природою і виконаємо малюнок «Тварини в зоопарку».

 

V. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.

Людина з найдавніших часів є творцем: вона створює зна­ряддя для праці, прикраси, одяг, житла, витвори мистецтва. Існує ще один вид людської творчості грандіозний і не завжди усвідомлений створення особливого природного середовища. Людина прагнула робити це продумано, доцільно, однак це вда­валося далеко не завжди: надто складний ланцюг природних взаємозв'язків. Людина все більш владно, рішуче стала вносити свої зміни у природне середовище, і вже наприкінці XX століття з'явилася можливість у найкоротший термін знищити майже все живе на планеті.

Природа, що нас оточує, не лише велична та грандіозна, але й дивовижно крихка і вразлива. З усіх куточків планети — навіть з Антарктиди, навіть з космічного навколоземного простору — постійно йдуть повідомлення про «екологічні неполадки»: роз­повсюдженні забруднення й руйнування ландшафтів.  Людина створила чудову техніку, перед якою безсила земна природа, і зда­валося, що нова штучна Природа замінить живу Матір-Природу. Але виявилося, що штучна природа ані складністю, ані гнуч­кістю, ані красою не може змагатися з Матір'ю-Природою. Най­більш хитромудрий фізичний прилад, найсучасніша кіберне­тична машина влаштовані набагато простіше, ніж звичайний листок дерева, метелик або медуза. Завжди слід пам'ятати, що при максимальному використанні природних ресурсів необхідно добиватися мінімальних негативних впливів на навколишнє сере­довище. Над поєднанням цих двох напрямів працює співдруж­ність учених різних сфер: ботаніки, зоологи, екологи, генетики, статистики, математики, демографи, біохіміки та ін. Вони фоку­сують свою увагу на охороні живої природи, шукають шляхи її збереження.

Сьогодні ми зупинимося на одній зі складових частин при­родного середовища і природних багатств нашої Батьківщини тваринному світі, який складає велику й різноманітну групу. Тва­рини живуть скрізь, де є для них їжа і сприятливі умови: у лісах, гірських масивах, морях, на лугах, узбережжі водоймищ, у са­дах і парках, житлових і господарських спорудах. У сучасному світі велику негативну роль виконують зміни людиною природ­ного середовища, що змушує тварин пристосовуватися до нових умов проживання або мігрувати. Є тварини, які не виживають у зміненому середовищі й гинуть. Тому чисельність деяких видів у природі невелика. Рідкісні види тварин охороняються в заповід­никах, національних парках; види, які зникають, занесені до Червоної книги. Проводяться роботи, які сприяють відтворенню зникаючих видів; збагачується фауна й за рахунок акліматизації деяких тварин. Великий внесок у збереження рідкісних тварин зробили працівники зоопарків.

 

VI. Практична робота

Слово вчителя.

Кожний із вас хоча б одного разу бував у зоопарку. Зоо­парки улюблене місце відпочинку багатьох городян. Спів­робітники зоопарків прагнуть створити для своїх мешканців комфортні умови, близькі до їхнього природного середовища. Для деяких тварин облаштовують водоймища, кам'яні укриття, спеціально висаджують певні рослини, насипають пісок тощо (розгляд фотографій в альбомі із шаблонами під звучання пісні «Рожевий слон» (муз. С. Пожлакова, слова Г. Горбовського.) Утри­мання тварин у тісних клітках аморальне. Навряд чи кого-небудь із нас радуватимуть тварини, які справляють враження в’язнів із сумними очима.

Пропоную сьогодні на уроці створити скарбничку ідей для зоопарку. Кожний із вас виконає проект вольєру для якої-небудь тварини й напише своє побажання дирекції зоопарку щодо його вдосконалення. Для того щоб тварині було комфортно у вольєрі, необхідно враховувати середовище її існування, спосіб життя, фізіологію. Ви можете використовувати інформацію про тварину, підготовану вами заздалегідь, а влаштування території це ваш творчий підхід до розв'язання проблеми. Проектуючи вольєр, не забувайте про відвідувачів зоопарку, яким необхідно забезпе­чити безпеку і зручне спостереження. Безпека може досягатися різними способами: якщо тварина боїться води — доцільно її територію оточити ровом, заповненим водою; обмежить проник­нення тварин у недозволені місця і невміння долати прямовисні стіни, у багатьох країнах зоопарки, які займають великі тери­торії, розв'язують проблему відвідувачів дещо іншим способом: люди пересуваються на спеціальних захищених транспортних засобах, а тварини вільно розгулюють територією, також влашто­вуються спеціальні споруди для кращого огляду і спостереження за тваринами.

Техніку виконання малюнка оберіть самостійно, але нама­гайтеся, щоб обрана вами техніка дозволила зобразити тварину якомога реалістично.

 

VII. Завершення роботи

Демонстрація завершених робіт, створення «Скарбнички ідей для зоопарку». Завдання на наступний урок: принести фарби, кольорові олівці, заготівки монотипій, ножиці, клей.

 

docx
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
1559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку