Мета: 1. Визначити особливості взаємодії людини з природою; виділити роль людини у збереженні природи, показати значення природних ресурсів для життя людини; учити шукати шляхи збереження тваринного світу; вчити знаходити творчий підхід до розв'язання проблем екологічного характеру.
2.Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, логічне й абстрактне мислення; вдосконалювати вміння виражати ідею художньою мовою графіки, живопису.
3.Виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
УРОК 20
Тема. Взаємодія людини з природою. Малюнок «Тварини в зоопарку».
Мета: 1. Визначити особливості взаємодії людини з природою; виділити роль людини у збереженні природи, показати значення природних ресурсів для життя людини; учити шукати шляхи збереження тваринного світу; вчити знаходити творчий підхід до розв'язання проблем екологічного характеру.
2. Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, логічне й абстрактне мислення; вдосконалювати вміння виражати ідею художньою мовою графіки, живопису.
3. Виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: матеріали:фарби, пензлі; графічні матеріали (кольорові олівці, одноколірні ручки, фломастер, перо, туш), альбом із шаблонами (с. 34-35);
зоровий ряд: фотографії із зображенням тварин у зоопарку; малюнки із зображенням тварин, виконані в різній техніці;
музичний ряд: пісня «Рожевий слон» (муз. С Пожлакова, слова Г. Горбовського).
ХІД уроку
І. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
III. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Ж. Бюффон писав: «Яка огидна ця дика вмираюча природа! Це я, лише я один можу зробити її приємною й живою: осушимо ці болота, оживимо ці мертві води, примусимо їх текти, зробимо з них струмки, канали...» «Своїм мистецтвом людина розкриває те, 1Ц0 вона (природа) таїла в лоні своєму; скільки скарбів, скільки нових багатств!»
А ось інший вислів, який належить Ж. Б. Ламарку: «Можна, мабуть, сказати, що призначення людини ніби полягає в тому, щоб знищити свій рід, заздалегідь зробивши земну кулю непридатною для життя».
Ці два великі природознавці жили у XVIII столітті, але і тоді, й у інші часи вчених хвилювало питання: людина — раб природи чи її господар? У сучасному світі людство змінило своє ставлення до природи. Від альтернативи — панування або підпорядкування — довелося відмовитися. Співпраця з природою, її всесвітня охорона! — таким є заклик до всіх майбутніх поколінь.
IV. Оголошення теми уроку
Сьогодні ми поговоримо про взаємодію людини з природою і виконаємо малюнок «Тварини в зоопарку».
V. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Людина з найдавніших часів є творцем: вона створює знаряддя для праці, прикраси, одяг, житла, витвори мистецтва. Існує ще один вид людської творчості — грандіозний і не завжди усвідомлений — створення особливого природного середовища. Людина прагнула робити це продумано, доцільно, однак це вдавалося далеко не завжди: надто складний ланцюг природних взаємозв'язків. Людина все більш владно, рішуче стала вносити свої зміни у природне середовище, і вже наприкінці XX століття з'явилася можливість у найкоротший термін знищити майже все живе на планеті.
Природа, що нас оточує, не лише велична та грандіозна, але й дивовижно крихка і вразлива. З усіх куточків планети — навіть з Антарктиди, навіть з космічного навколоземного простору — постійно йдуть повідомлення про «екологічні неполадки»: розповсюдженні забруднення й руйнування ландшафтів. Людина створила чудову техніку, перед якою безсила земна природа, і здавалося, що нова штучна Природа замінить живу Матір-Природу. Але виявилося, що штучна природа ані складністю, ані гнучкістю, ані красою не може змагатися з Матір'ю-Природою. Найбільш хитромудрий фізичний прилад, найсучасніша кібернетична машина влаштовані набагато простіше, ніж звичайний листок дерева, метелик або медуза. Завжди слід пам'ятати, що при максимальному використанні природних ресурсів необхідно добиватися мінімальних негативних впливів на навколишнє середовище. Над поєднанням цих двох напрямів працює співдружність учених різних сфер: ботаніки, зоологи, екологи, генетики, статистики, математики, демографи, біохіміки та ін. Вони фокусують свою увагу на охороні живої природи, шукають шляхи її збереження.
Сьогодні ми зупинимося на одній зі складових частин природного середовища і природних багатств нашої Батьківщини — тваринному світі, який складає велику й різноманітну групу. Тварини живуть скрізь, де є для них їжа і сприятливі умови: у лісах, гірських масивах, морях, на лугах, узбережжі водоймищ, у садах і парках, житлових і господарських спорудах. У сучасному світі велику негативну роль виконують зміни людиною природного середовища, що змушує тварин пристосовуватися до нових умов проживання або мігрувати. Є тварини, які не виживають у зміненому середовищі й гинуть. Тому чисельність деяких видів у природі невелика. Рідкісні види тварин охороняються в заповідниках, національних парках; види, які зникають, занесені до Червоної книги. Проводяться роботи, які сприяють відтворенню зникаючих видів; збагачується фауна й за рахунок акліматизації деяких тварин. Великий внесок у збереження рідкісних тварин зробили працівники зоопарків.
VI. Практична робота
Слово вчителя.
Кожний із вас хоча б одного разу бував у зоопарку. Зоопарки — улюблене місце відпочинку багатьох городян. Співробітники зоопарків прагнуть створити для своїх мешканців комфортні умови, близькі до їхнього природного середовища. Для деяких тварин облаштовують водоймища, кам'яні укриття, спеціально висаджують певні рослини, насипають пісок тощо (розгляд фотографій в альбомі із шаблонами під звучання пісні «Рожевий слон» (муз. С. Пожлакова, слова Г. Горбовського.) Утримання тварин у тісних клітках аморальне. Навряд чи кого-небудь із нас радуватимуть тварини, які справляють враження в’язнів із сумними очима.
Пропоную сьогодні на уроці створити скарбничку ідей для зоопарку. Кожний із вас виконає проект вольєру для якої-небудь тварини й напише своє побажання дирекції зоопарку щодо його вдосконалення. Для того щоб тварині було комфортно у вольєрі, необхідно враховувати середовище її існування, спосіб життя, фізіологію. Ви можете використовувати інформацію про тварину, підготовану вами заздалегідь, а влаштування території — це ваш творчий підхід до розв'язання проблеми. Проектуючи вольєр, не забувайте про відвідувачів зоопарку, яким необхідно забезпечити безпеку і зручне спостереження. Безпека може досягатися різними способами: якщо тварина боїться води — доцільно її територію оточити ровом, заповненим водою; обмежить проникнення тварин у недозволені місця і невміння долати прямовисні стіни, у багатьох країнах зоопарки, які займають великі території, розв'язують проблему відвідувачів дещо іншим способом: люди пересуваються на спеціальних захищених транспортних засобах, а тварини вільно розгулюють територією, також влаштовуються спеціальні споруди для кращого огляду і спостереження за тваринами.
Техніку виконання малюнка оберіть самостійно, але намагайтеся, щоб обрана вами техніка дозволила зобразити тварину якомога реалістично.
VII. Завершення роботи
Демонстрація завершених робіт, створення «Скарбнички ідей для зоопарку». Завдання на наступний урок: принести фарби, кольорові олівці, заготівки монотипій, ножиці, клей.