ТВОРИ ВОКАЛЬНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ ЖАНРІВ
Бах писав твори у всіх жанрах вокально-інструментальної музики, які існували в той час (кантати, ораторії, пасіони, меси). Саме в Лейпцизі композитор створив не лише найбільшу кількість кантат, а й написав найвидатніші свої твори: «Пасіони за Матвієм» та Месу сі мінор.
«ПАСІОНИ ЗА МАТВІЄМ»
Найбільшим за масштабами твором Баха є «Пасіони за Матвієм» (звучать близько трьох годин). Вперше виконані у церкві Св. Хоми у Лейпцизі в 1727 році. Написані німецькою мовою. Виконується двома чотириголосними хорами, кожному хору акомпанує свій оркестр та орган; також у кожного свої солісти. Містить 78 номерів – речитативи, арії та хори.
На основі євангельської оповіді про події останніх трьох діб життя Христа та його страждання композитор втілює в музиці свій ідеал людини – чистої духом, сповненої невичерпної любові до людей.
|
Зречення Петра. К.Г. Блох |
Євангеліст Матвій (один із чотирьох «біографів» Ісуса) в речитативах розповідає про події. Інші солісти, які виконують партії Ісуса, Петра, Іуди та Пілата, доповнюють цю розповідь. Хор або виступає в ролі безпосередніх учасників подій – учнів, первосвящеників та юрби, або коментує події, висловлюючи почуття вірян.
Однією з найвідоміших арій цього твору є арія альта № 47 «Змилуйся наді мною», якою закінчується драматична сцена зречення Петра, коли він, тричі зрікшись Христа, щиро в цьому розкаюється. Петро молиться та ридає, закликаючи до милосердя.
Слухання: Й.С. Бах. Арія альта № 47 «Змилуйся наді мною» («Пасіони за Матвієм»).
МЕСА СІ МІНОР
Меса сі мінор (1733 рік) – один з найвеличніших творінь композитора у жанрі урочистої меси, яка за життя автора ніколи не виконувалась повністю, лише частинами.. Основна ідея меси – Голгофська жертва Ісуса Христа, Сина Божого, який взяв на себе гріхи всього людства і відкупив із неволі гріха кожного, хто прийняв Його у своє серце.
Меса написана для мішаного хору, оркестру та органа. Кожну з основних традиційних великих п’яти частин меси Бах значно розширив, умістивши до них по декілька музичних номерів. Їх усього 24 – 15 хорів, 6 арій, 3 дуети. Хорам належить чільне місце, саме в них втілено колективні почуття молільників. Загальний час звучання меси – півтори години.
Меса – це великий твір для хору і співаків-солістів з інструментальним супроводом або без нього, який виконують під час католицької обідні. Пишеться на богослужбові тексти латинською мовою.
Меса складається з п’яти частин:
№ |
Назва частини |
Переклад |
І |
Kyrie eleison (Кіріє елейсон) |
Господи, помилуй |
ІІ |
Gloria (Глорія) |
Слава |
ІІІ |
Credo (Кредо) |
Вірую |
IV |
Sanctus (Санктус) |
Святий |
V |
Agnus Dei (Агнус Деї) |
Агнець Божий |
Хор № 1 «Kyrie eleison» – велика оркестрово-хорова п’ятиголосна фуга. Вона починається коротким вступом хору й оркестру суворого й величного характеру. Тема фуги, на якій побудовано хор, поєднує наспівні та декламаційні інтонації. В хорі звучать лише два слова: Kyrie eleison. Тема – лірична, сповнена експресії мелодія.
Слухання: Й.С. Бах. Хор № 1 «Kyrie eleison» (Меса сі мінор).
Хор № 16 «Crucifixus» – це трагічна вершина усієї меси. Він написаний у формі варіацій на постійний бас і розкриває образ найглибшого страждання і скорботи. Тема, хроматична низхідна мелодія Lamento, яка звучить тринадцять разів, наче символізує Ісуса та дванадцять апостолів.
Слухання: Й.С. Бах. Хор № 16 «Crucifixus» (меса сі мінор).
ОРГАННІ ТВОРИ
Органні композиції Й.С. Баха стали основою його творчості, адже в епоху бароко орган був тим інструментом, за допомогою якого композитор міг донести до великої кількості слухачів свої думки та емоції.
Йоганн Себастьян працював у двох напрямках;
Органні твори Бах писав протягом усього творчого життя. Та все ж найкращі композиції були створені у Веймарі : Прелюдія і фуга ля мінор, Фантазія і фуга соль мінор, Токата і фуга ре мінор.
Двочастинні композиції складаються зі вступної п’єси (прелюдії, фантазії, токати) і фуги. Перша частина має імпровізаційний характер та вільну форму, а друга – фуга – суворо організована. Музичний розвиток фуги завжди підпорядковується логіці та дисципліні
Музичний словничок
Токата (італ. – торкатися) – п’єса імпровізаційного характеру у швидкому темпі з рівномірним рухом коротких тривалостей штрихом non legato.
Хоральна прелюдія – це органна обробка мелодії духовного хорового пісне співу на релігійний текст. Цей твір має імпровізаційний характері виконується як вступ до самого хоралу.
Прелюдія – (латин. praeludo – робити вступ) – невелика п’єса імпровізаційного характеру, яка виконує роль вступу до більш складного твору (наприклад, фуги).
Фуга – (італ. fuga – біг, швидкий хід) – поліфонічний (тобто багатоголосний) твір, який оснований на одній музичній темі – короткій, але яскравій. Тема проводиться багато разів по черзі в кожному голосі. Вона звучить разом з іншими самостійними голосами, утворюючи ніби одночасну «розмову» кількох дійових осіб.
Фантазія – музичний твір довільної форми, побудова якої не співпадає зі структурою (будовою) загальновідомих музичних форм. Схожа на прелюдію і токату.
Каденція (італ. – cadenza – закінчення) – мелодичний або гармонічний зворот, який завершує музичний твір чи його частину, встановлюючи певну тональність.
Контрапункт (лат. punctum contra punctum – крапка проти крапки) – одночасне поєднання двох або кількох самостійних голосів.
ТОКАТА І ФУГА РЕ МІНОР
В Токаті ре мінор вільно чергуються епізоди з блискучою технікою, імітаційними побудовами та акордовим звучанням. Їх об’єднує виразний, декламаційний вступ. Початок токати несподіваний, наче переконливе голосне звертання.
В Токаті ре мінор немає протиставлення внутрішніх контрастних образів, але кожна частина відмежована одна від одної виразною каденцією.
Фуга є безпосереднім продовженням токати. Тема – стримана, та її спокійне розгортання в експозиції змінюється поступовим напруженням в розробці і зрештою завершується драматичною кульмінацією в коді.
1