Розробка уроку "Як збирали урожай колись і тепер"

Про матеріал
Розробка уроку "Як збирали урожай колись і тепер" до підручника "Я досліджую світ", 3 клас, автор Іщенко О.Л., Київ, літера ЛТД.
Перегляд файлу

Тема : Як збирали урожай колись і тепер?

Мета: закріпити знання дітей про злаки, продукти харчування, які виготовляють із злакових культур, познайомити зі способами збирання урожаю колись і тепер; вчити отримувати інформацію з живопису, фото, інфографіки; вчити порівнювати й фіксувати результати порівняння в таблиці, складати розповідь за допомогою порівняльної таблиці.

Очікувані результати:

- застосовує предметні моделі, малюнки, схеми, графіки, тексти для пояснення явищ і об’єктів природи [4 ПРО 1-2.2-1];

- порівнює інформацію природничого змісту з відомих їй / йому та запропонованих джерел [4 ПРО 1-2.1-3];

досліджує історію розвитку техніки; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2]

розрізняє ручні знаряддя праці, механізми і машини, автоматичні пристрої; [4 ТЕО 2.1]

Матеріали та обладнання:

Підручник [36-37], інтерактивна дошка, презентація, цеглинки LEGO, зразки злаків та продукції з них.

Ключові/нові слова:

Жнива, серп, коса, сніп, перевесло, комбайн, тік, ціп, зерносховище.

Зміст уроку

І Організаційний момент

Вітання

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

1.Робота з цеглинками LEGO     

Вчитель називає слова, а діти, якщо це назва злакових культур (рослини), піднімають зелену цеглинку, назва хлібобулочних виробів – червону, назви макаронних виробів – синю.

Кукурудза                       Хліб                           Коровай

Булочка                           Пшениця                   Ватрушка

Спагеті                            Вермішель                 Овес

Ячмінь                            Локшина                    Рогалик

Жито                               Печиво                       Пиріжок

2.Робота в групах. Гра «Об’єднай за групами»

Хід гри: Перед дітьми зразки зерен злакових культур, картинки із зображенням злакових рослин та зразки готової продукції, етикетки до них. Учитель пропонує дітям приклеїти етикетку до готової продукції, об’єднати все у окремі групи: пшениця, кукурудза, жито, ячмінь, овес. Кожна група  об’єднує  якусь  одну злакову культуру та продукти, які з неї виготовлені. Щоб об’єднатися в групи, учні отримують частинки розрізаної картинки злакових культур, складають пазли, щоб утворилося єдине ціле. З ким пазли зійшлись, з тим і об’єднуються в групу.

ІІІ Основна частина

1.Бесіда за картиною Миколи Пимоненка «Жнива в Україні».

Діти відповідають на запитання, висловлюють припущення, які потім перевірять, читаючи текст.

-         Що таке жнива? (збирання урожаю злакових культур)

-         Коли була написана картина українського художника Миколи Пимоненка «Жнива в Україні»? ( 1896 рік)

-         Полічіть за допомогою калькулятора, скільки років минуло. (128)

-         Яка пора року зображена на картині? (середина літа: вдалині зелені дерева, достигла пшениця, люди легко одягнені, сонячно, дитині затінили люльку ). Зверніть увагу, що люди одягнені святково. Так художник прикрашає дійсність.

-         Назва якого літнього місяця походить від назви знаряддя праці, яким жінки жали в давнину? ( серпень)

-         Що відбувається на картині? (жінки жнуть серпами, в’яжуть снопи, дівчинка тримає на руках маленьку дитину, поряд люлька)

-         Чому діти в полі? (немає з ким лишити) зверніть увагу, старша дитина бавить немовля.

-         Чому немає чоловіків? (варіанти: возять, молотять, працюють на іншій ділянці – косять сіно, наприклад…)

-         Чи великий урожай? (мабуть, ні; зжато метрів 4-5 від дороги, а снопів мало)

-         Чи є якась техніка? Чому?

-         Як ви думаєте, чим приїдуть забирати урожай?

2.Читання та обговорення тексту на с. 36 (до завдання 1). Порівняння картини з текстом.

-         Яка інформація з тексту підтверджує те, що зображено на картині Пимоненка?

-         Що нового ви дізналися про збирання урожаю понад 100 років тому?

-         Які знаряддя використовували на жнивах?

-         Що таке серп, коса, сніп, перевесло?

-         Давайте запишемо назви етапів збирання зернових у минулому у таблицю.

Етапи збирання урожаю

«Як збирали урожай колись і тепер?»

Колись

Тепер

1.Косили косами, жали серпами трохи вище від рівня землі.

 

2.Жінки й діти збирали скошені рослини та в’язали у снопи.

 

3.Снопи звозили на токи для висушування.

 

4.Молотили дерев’яними ціпами.

 

5. Зерно віяли, щоб відділити від полови.

 

 

3.Ознайомлення з картиною Олександра Минка «Жнива» ( 70 роки, ХХ століття)

-         Діти, зверніть увагу, що урожай збирають комбайном. Сучасні комбайни мають інший вигляд. На полі немає людей, як ми це бачили на попередній картині.

4.Ознайомлення з місцем зберігання зерна у ХХ столітті за картиною Тетяни Яблонської «Хліб»

-         Діти, подивіться, зерно звозили на спеціально підготовлений майданчик для молотьби, очищення та просушування зерна – тік. Де зберігають зерно в даний час, ви побачите протягом уроку.

5.Робота з інфографікою та фото.

-         Що зображено на с. 37 вгорі? (комбайн, трактор, жнива)

-         Роботу скількох косарів виконує комбайн за годину? (180)

-         Силу скількох коней має комбайн? (800)

-         Що зображено на поштівці (поштовій листівці) внизу сторінки?

-         Як працювали перші комбайни? Чому зараз на комбайнах не використовують коней?

6.Перегляд відео . Як проходили жнива у нашій ( Черкаській) області

-         У даному відео ви побачите, як проходять жнива у даний час, як змінився комбайн. Зверніть увагу на робоче місце сучасного комбайнера.

https://www.google.com/search?client=opera&q=відео+розпочались+жнива+на+черкащині&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vl

-         Який факт вам запам’ятався?

-         Яким обрядом розпочиналися жнива у давнину?

7.Виконання української народної пісеньки «Женчичок - бренчичок»

8.Читання тексту на с. 37, доповнення таблиці.

-         Продовжуйте читати, порівнюйте та записуйте, як збирають урожай тепер.

Колись

Тепер

1.Косили косами, жали серпами трохи вище від рівня землі

1.Жатка зрізає рослину по самій землі

2.Жінки й діти збирали скошені рослини та в’язали у снопи

2. Рослинна маса потрапляє всередину рослини. Там за допомогою молотильного пристрою та потужного потоку повітря зерно відділяється від соломи і полови.

3.Снопи звозили на токи для висушування

3. Зерно надходить до зернового бункера комбайна.

4.Молотили дерев’яними ціпами

 

4. Чисте зерно далі надходить до кузова автомобіля чи причепа

5. Зерно віяли, щоб відділити від полови

 

5. Відвозять для  зберігання на сушарки та елеватори.

-         Зверніть увагу, який вигляд має сучасне зерносховище. (Презентація)

ІV.Закріплення вивченого матеріалу

1.Складання та генерування хмари слів

-         Діти, давайте згадаємо, що ми вивчали на уроці, подумайте, які слова, відповідно до сьогоднішньої теми, вони б помістили у хмару слів. ( Наприклад, жнива, комбайн, жатка, серп, коса, серпень, кінь, віз, тік, ціп, косили, жали, в’язали, перевесло, віяли, полова, солома, автомобіль, причеп, сушарка, елеватор, ячмінь, пшениця, жито, овес, кукурудза, поле, культурна рослина, злаки, сніп, скирта, волоть, качан тощо)

2.Рефлексія «Рюкзак»

Наповніть символічний враженнями за урок, побажаннями:

Я навчив(ла)ся……..

Я запам’ятав(ла)……

Мені дуже сподобалось……

Хочу подякувати……..

 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку