Тема : Як збирали урожай колись і тепер?
Мета: закріпити знання дітей про злаки, продукти харчування, які виготовляють із злакових культур, познайомити зі способами збирання урожаю колись і тепер; вчити отримувати інформацію з живопису, фото, інфографіки; вчити порівнювати й фіксувати результати порівняння в таблиці, складати розповідь за допомогою порівняльної таблиці.
Очікувані результати:
- застосовує предметні моделі, малюнки, схеми, графіки, тексти для пояснення явищ і об’єктів природи [4 ПРО 1-2.2-1];
- порівнює інформацію природничого змісту з відомих їй / йому та запропонованих джерел [4 ПРО 1-2.1-3];
досліджує історію розвитку техніки; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2]
розрізняє ручні знаряддя праці, механізми і машини, автоматичні пристрої; [4 ТЕО 2.1]
Матеріали та обладнання:
Підручник [36-37], інтерактивна дошка, презентація, цеглинки LEGO, зразки злаків та продукції з них.
Ключові/нові слова:
Жнива, серп, коса, сніп, перевесло, комбайн, тік, ціп, зерносховище.
Зміст уроку
І Організаційний момент
Вітання
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Робота з цеглинками LEGO
Вчитель називає слова, а діти, якщо це назва злакових культур (рослини), піднімають зелену цеглинку, назва хлібобулочних виробів – червону
, назви макаронних виробів – синю
.
Кукурудза Хліб Коровай
Булочка Пшениця Ватрушка
Спагеті Вермішель Овес
Ячмінь Локшина Рогалик
Жито Печиво Пиріжок
2.Робота в групах. Гра «Об’єднай за групами»
Хід гри: Перед дітьми зразки зерен злакових культур, картинки із зображенням злакових рослин та зразки готової продукції, етикетки до них. Учитель пропонує дітям приклеїти етикетку до готової продукції, об’єднати все у окремі групи: пшениця, кукурудза, жито, ячмінь, овес. Кожна група об’єднує якусь одну злакову культуру та продукти, які з неї виготовлені. Щоб об’єднатися в групи, учні отримують частинки розрізаної картинки злакових культур, складають пазли, щоб утворилося єдине ціле. З ким пазли зійшлись, з тим і об’єднуються в групу.
ІІІ Основна частина
1.Бесіда за картиною Миколи Пимоненка «Жнива в Україні».
Діти відповідають на запитання, висловлюють припущення, які потім перевірять, читаючи текст.
- Що таке жнива? (збирання урожаю злакових культур)
- Коли була написана картина українського художника Миколи Пимоненка «Жнива в Україні»? ( 1896 рік)
- Полічіть за допомогою калькулятора, скільки років минуло. (128)
- Яка пора року зображена на картині? (середина літа: вдалині зелені дерева, достигла пшениця, люди легко одягнені, сонячно, дитині затінили люльку ). Зверніть увагу, що люди одягнені святково. Так художник прикрашає дійсність.
- Назва якого літнього місяця походить від назви знаряддя праці, яким жінки жали в давнину? ( серпень)
- Що відбувається на картині? (жінки жнуть серпами, в’яжуть снопи, дівчинка тримає на руках маленьку дитину, поряд люлька)
- Чому діти в полі? (немає з ким лишити) зверніть увагу, старша дитина бавить немовля.
- Чому немає чоловіків? (варіанти: возять, молотять, працюють на іншій ділянці – косять сіно, наприклад…)
- Чи великий урожай? (мабуть, ні; зжато метрів 4-5 від дороги, а снопів мало)
- Чи є якась техніка? Чому?
- Як ви думаєте, чим приїдуть забирати урожай?
2.Читання та обговорення тексту на с. 36 (до завдання 1). Порівняння картини з текстом.
- Яка інформація з тексту підтверджує те, що зображено на картині Пимоненка?
- Що нового ви дізналися про збирання урожаю понад 100 років тому?
- Які знаряддя використовували на жнивах?
- Що таке серп, коса, сніп, перевесло?
- Давайте запишемо назви етапів збирання зернових у минулому у таблицю.
Етапи збирання урожаю
«Як збирали урожай колись і тепер?»
Тепер |
|
1.Косили косами, жали серпами трохи вище від рівня землі. |
|
2.Жінки й діти збирали скошені рослини та в’язали у снопи. |
|
3.Снопи звозили на токи для висушування. |
|
4.Молотили дерев’яними ціпами. |
|
5. Зерно віяли, щоб відділити від полови. |
|
3.Ознайомлення з картиною Олександра Минка «Жнива» ( 70 роки, ХХ століття)
- Діти, зверніть увагу, що урожай збирають комбайном. Сучасні комбайни мають інший вигляд. На полі немає людей, як ми це бачили на попередній картині.
4.Ознайомлення з місцем зберігання зерна у ХХ столітті за картиною Тетяни Яблонської «Хліб»
- Діти, подивіться, зерно звозили на спеціально підготовлений майданчик для молотьби, очищення та просушування зерна – тік. Де зберігають зерно в даний час, ви побачите протягом уроку.
5.Робота з інфографікою та фото.
- Що зображено на с. 37 вгорі? (комбайн, трактор, жнива)
- Роботу скількох косарів виконує комбайн за годину? (180)
- Силу скількох коней має комбайн? (800)
- Що зображено на поштівці (поштовій листівці) внизу сторінки?
- Як працювали перші комбайни? Чому зараз на комбайнах не використовують коней?
6.Перегляд відео . Як проходили жнива у нашій ( Черкаській) області
- У даному відео ви побачите, як проходять жнива у даний час, як змінився комбайн. Зверніть увагу на робоче місце сучасного комбайнера.
- Який факт вам запам’ятався?
- Яким обрядом розпочиналися жнива у давнину?
7.Виконання української народної пісеньки «Женчичок - бренчичок»
8.Читання тексту на с. 37, доповнення таблиці.
- Продовжуйте читати, порівнюйте та записуйте, як збирають урожай тепер.
Колись |
Тепер |
1.Косили косами, жали серпами трохи вище від рівня землі |
1.Жатка зрізає рослину по самій землі |
2.Жінки й діти збирали скошені рослини та в’язали у снопи |
2. Рослинна маса потрапляє всередину рослини. Там за допомогою молотильного пристрою та потужного потоку повітря зерно відділяється від соломи і полови. |
3.Снопи звозили на токи для висушування |
3. Зерно надходить до зернового бункера комбайна. |
4.Молотили дерев’яними ціпами
|
4. Чисте зерно далі надходить до кузова автомобіля чи причепа |
5. Зерно віяли, щоб відділити від полови
|
5. Відвозять для зберігання на сушарки та елеватори. |
- Зверніть увагу, який вигляд має сучасне зерносховище. (Презентація)
ІV.Закріплення вивченого матеріалу
1.Складання та генерування хмари слів
- Діти, давайте згадаємо, що ми вивчали на уроці, подумайте, які слова, відповідно до сьогоднішньої теми, вони б помістили у хмару слів. ( Наприклад, жнива, комбайн, жатка, серп, коса, серпень, кінь, віз, тік, ціп, косили, жали, в’язали, перевесло, віяли, полова, солома, автомобіль, причеп, сушарка, елеватор, ячмінь, пшениця, жито, овес, кукурудза, поле, культурна рослина, злаки, сніп, скирта, волоть, качан тощо)
2.Рефлексія «Рюкзак»
Наповніть символічний враженнями за урок, побажаннями:
Я навчив(ла)ся……..
Я запам’ятав(ла)……
Мені дуже сподобалось……
Хочу подякувати……..