В матеріалі до уроку з біології 9 клас "Статеві клітини та запліднення." викладений матеріал для фундаментального вивчення даної теми. Розробка уроку передбачає використання багатьох форм та методів начання. В матеріалі розкриваються поняття будови та функцій статевих клітин а також механізму статевого запліднення.
План-конспект уроку № 26
Особливості будови статевих клітин. Запліднення
Мета уроку: поглибити і розширити знання про будову статевих клітин і запліднення.
Завдання уроку:
Навчально-освітні: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини.
Розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.
Виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація.
Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.
Тип уроку: комбінований.
План уроку:
№ |
Етап уроку |
Час |
1 |
Організаційний етап |
1 хв. |
2 |
Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів |
9 хв. |
3 |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів |
2 хв. |
4 |
Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку |
3 хв. |
5 |
Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу |
16 хв. |
6 |
Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі |
3 хв. |
7 |
Узагальнення і систематизація знань |
7 хв. |
8 |
Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок |
3 хв. |
9 |
Надання та пояснення домашнього завдання |
1 хв. |
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів:
1. Метод «Кулі, що розлетілися»:
На дошці написані речення з пропущеними словами, а справа за межею знаходяться різнокольорові кулі з відсутніми термінами. Учні виходять до дошки, знаходять потрібну кулю і прикріплюють її в пропущене місце.
Вставте в текст пропущені слова:
Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____.
Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________.
Вставлені слова: процес поділу, зменшення, однією, чотирьох, двох, подвоєння, першого, двох, хроматид.
2. «Біологічний диктант»
Виберіть ознаки, які характеризують
1 Мітоз
2 Мейоз
а. Після інтерфази клітина ділиться один раз
б. Після однієї інтерфази клітина ділиться двічі
в. У профазі першого поділу відбувається кон'югація хромосом
м Кон'югація хромосом в профазі не відбувається
д. Утворюються дві клітини з таким же числом хромосом, як і в материнській клітині
е. Утворюються чотири клітини з зменшеним вдвічі числом хромосом
Код відповідей:
1 варіант а, г, д
2 варіант б, в, е
3. Метод «Термінологічна лото»
На дошці прикріплюються паперові картки з прихованими термінами. Учні витягають один з них і дають йому визначення.
1. Клітинний цикл
2. Мітоз.
3. Мейоз.
4. Профаза.
5. Метафаза.
6. Анафазе.
7. Телофаза.
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Звідки беруться діти? Це нехитре питання хвилює кожну дитину, а дорослі не завжди відповідають правильно. І тут починаються вигадки ...
... Учитель дав учням завдання написати твір на тему: «Як з'являються на світ діти?». Дівчинка прийшла додому і запитала мати: «Мама, як ти з'явився на світ?» Мати відповіла «Мене знайшли в капусті». З цим питанням дівчинка звернулася до бабусі: «Мене принесла лелека», - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально…».
Джерелом зародження нового людського організму є всього-на-всього дві крихітні клітини - яйцеклітина і сперматозоїд. Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. А таїнство зачаття привертало увагу багатьох. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н.е.) Вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову. Сьогодні на уроці ми з вами також дізнаємося всі таємниці статевих клітин.
- Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде?
- Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда?
Сьогодні на уроці ми відповімо на всі ці питання.
IV. Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку:
«Особливості будови статевих клітин. Запліднення».
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу:
План пояснення нового матеріалу:
Чоловічі статеві клітини хребетних – сперматозоїди – зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст. Головка майже цілком складається з ядра,вкритого тонким шаром цитоплазми. Спереду на головці є гострий твердий горбик (акросома), який сприяє проникненню сперматозоїда в яйцеклітину. До складу шийки входить цитоплазма, в якій є центріоль (складова частина клітинного центру), мітохондрії та АТФ як джерело енергії для забезпечення руху сперматозоїда. Хвіст сперматозоїда складається з тонких волокон, вкритих цитоплазматичним циліндром, - це орган руху.
Жіночі статеві клітини хребетних (яйцеклітини) нерухливі та, як правило, більш від сперматозоїдів. Зазвичай вони мають кулясту або овальну форму й різну будову оболонок. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовину виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму, наявність особливого поверхневого, чи кортикального, шару цитоплазми і спеціальних оболонок, що вкривають яйцеклітину. Яйцеклітина може мати до трьох оболонок. Розрізняють первинну, вторинну і третинну оболонки.
Процес утворення статевих клітин називають гетерогенезом Гамети утворюються у статевих залозах (сім’яниках і яєчниках у тварин).
(ВИВЕДЕННЯ СХЕМИ БУДОВИ СПЕРМАТОЗОЇДІВ ТА ЯЙЦЕКЛІТИН НА ЕКРАН)
(ВИВЕДЕННЯ НА ЕКРАН СХЕМИ ОВО- ТА СПЕРМАТОГЕНЕЗУ)
Запліднення - процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин.
Типи запліднення:
Який тип запліднення характерний для людини?
(Внутрішнє)
(ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОМАТЕРІАЛУ «СТАТЕВЕ ЗАПЛІДНЕННЯ».)
Необхідно записувати основну інформацію в зошиті, так як після перегляду відео вам буде необхідно відповісти на деякі питання.
Під час статевого акту сперматозоїди рухаються в бік яйцеклітини.
Запліднення відбувається у верхній частині маткової труби після овуляції.
Згадайте:
Як яйцеклітина потрапляє з яєчника до маткової труби?
Очікувана відповідь учнів:
Яйцеклітина потрапляє в маткову трубу завдяки скороченню війок клітин епітелію, які його вистилають, і скороченням м'язової оболонки маткової труби.
У процесі запліднення розрізняють два етапи:
проникнення сперматозоїда через оболонки яйцеклітини;
злиття ядер статевих клітин.
Згадайте:
Як сперматозоїд проникає в яйцеклітину?
Очікувана відповідь учнів:
Перед проникненням сперматозоїд виділяє ферменти, які розщеплюють оболонки яйцеклітини.
Розповідь вчителя:
В яйцеклітину проникає головка сперматозоїда, а хвіст відкидається.
Після цього відбуваються фізико-хімічні зміни в поверхневому шарі цитоплазми яйцеклітини і утворюється непроникна оболонка запліднення. Тобто інші сперматозоїди в клітку потрапити не можуть. У заплідненої яйцеклітини відбувається злиття ядер і утворюється одноклітинний зародок - зигота з диплоїдним (подвійним) набором хромосом. Так настає вагітність.
Ембріональний розвиток тварин Після проникнення сперматозоїда в яйцеклітину і злиття їх ядер утворюється одноклітинний зародок – зигота, яка починає ділитися. Ряд послідовних мітотичних поділів зиготи називають дробленням. Під час дроблення перед синтетичний період інтерфази практично відсутній, тому клітини, що утворюються, − бластомери – мають деталі меншу кількість цитоплазми порівняно з яйцеклітиною.
Період дроблення завершується формуванням бластули. У типовому випадку бластула складається із шару еластомерів, які оточують щільним кільцем порожнину – бластоцель.
Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються зовнішній епітелій, шкірні залози, поверхневий шар зубів, рогових лусок, нервова система. Похідними ендодерми є епітелій середньої кишки, епітелій дихальної системи, травні залози. Клітини мезодерми розвиваються в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову) тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву системи. Процес формування органів з певних комплексів клітин ембріона називається органогенезом.
• Чим яйцеклітина відрізняється від сперматозоїда?
Складання опорного конспекту
Гамети |
Функції |
Особливості будови |
1.Яйцеклітина від 0,01 мм до 23см. |
1. Забезпечення розвитку зародка поживними речовинами. 2. Зберігання генетичної інформації. |
1. Великі і нерухомі. 2. Велике ядро з гаплоїдний набором хромосом. 3. Містять великий запас поживних речовин. |
2. Сперматозоїд 70 мкм. |
1. Внесення генетичної інформації. 2. Стимуляція розвитку яйцеклітини. |
1. Маленькі і рухливі, є головка, шийка, хвостик. 2. Невелике ядро з гаплоїдний набором хромосом. 3. Апарат Гольджі перетворений в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини, мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку. 4. Немає запасу поживних речовин. |
Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:
• нерухомістю;
• характерною більш-менш кулястою формою;
• наявністю різноманітних захисних оболонок - джерел поживних речовин;
• відсутністю функціональних органел або утворень, властивих сперматозоїду: хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;
• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;
• значно меншою кількістю в організмі;
• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка, локалізованих в цитоплазмі;
• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).
VI. Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі:
"Мозковий штурм"
- Доведіть, що будова статевих клітин відповідає їх функції.
VII. Узагальнення і систематизація знань:
«Закінчи речення»
• Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста).
• У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії).
• Форма яйцеклітини ... (куляста).
• Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня).
• Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби).
• Акросома виробляє ... (фермент).
• Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину).
• Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда).
• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів).
• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів).
• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).
• В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).
• Запліднення відбувається в ... (матковій трубі).
• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один).
• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).
VIII. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок:
IX. Надання та пояснення домашнього завдання:
1. Опрацювати §