Розробка уроку з біології, "Мохи", 6 клас

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріал до уроку з теми "Мохи" з використанням інтерактивних методів.Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Мохи

Мета: вивчити особливості та процеси життєдіяльності мохів, як представників вищих спорових рослин; розглянути прогресивні ознаки організації мохів порівняно з водоростями; розкрити роль мохів у природі та господарській діяльності людини.

Очікуванні результати: учні

  • аналізують особливості будови мохів;
  • характеризують розмноження;
  • пояснюють значення мохів у природі й для людини

Обладнання: таблиці «Мохи», «Багатоклітинні водорості», відео-презентації, телевізор, ноутбук, роздатковий матеріал, гербарні зразки моху.

Основні поняття й терміни:  слань, ризоїди, пагони, статеві органи: чоловічі й жіночі, спермії та яйцеклітини, мохи: зозулин льон і сфагнум, коробочка на ніжці, спорофіт і гаметофіт, протонема.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

1) Привітання;

2) Створення позитивно-психоемоційного настрою;

Давньогрецька мудрість говорить: « Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового.» Тож давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань.

Адже час летить, спішить невпинно

І для нас прийшла година

Тему невідому і цікаву

Вивчити не ради слави.

По лабіринту знань підемо

Й для себе щось нове візьмемо.

ІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

А. Перевірка д/з

1. Вправа «Потяг відправляється»

Вчитель в прискореному темпі зачитує твердження, а учням потрібно швидко доповнити його.

1. Водорості відносять до нижчих рослин, тому що не мають тканин та органів

2. Ламінарія корисна тим, що її багатий мінеральний і вітамінний склад дає організму все необхідне, вона поглинає зайву рідину в організмі, заповнює собою шлунок і кишечник, і викликає почуття насичення3. 3.Водорості можуть заселяти такі водойми, як прісні й солоні, вологі ділянки суші, кора дерев, ґрунт, можуть оселятися всередині інших живих організмів.

4. Група водоростей, що об’єднує одноклітинні та багатоклітинні види – це зелені водорості.

5. Із червоних водоростей отримують таку речовину, як  агар-агар

6. Хлоропласти бурих та червоних водоростей можуть бути забарвлені у червоний та бурий колір.

7.Тіло водоростей має назву слань або талом.

8. Група водоростей, що може заселяти глибини до 70м – це червоні водорості.

2. Прийом «Біологічний термінатор»

На дошці прикріплені терміни із попереднього уроку, учням необхідно чітко й лаконічно пояснити, що вони означають.

РИЗОЇДИ                                 АГАР-АГАР                                  ТАЛОМ

3. Вправа «Так  - ні»

Учням пропонується вказати, які із тверджень є правдивими, а в яких допущено помилки. Картки самоконтролю.

1. Серед представників Червоних водоростей є багатоклітинні та одноклітинні види. НІ

2. Спірогіра має вигляд нитки що складається з клітин, які розташовані одна за одною.ТАК

3. Ламінарію ще називають «зелений морський салат».ТАК

4. Зелену водорість ульву споживають у їжу. ТАК

5.Вчені важають, що саме від зелених водоростей походять вищі рослини. ТАК

6.Червоні водорості поширені у прісних водоймах, ґрунті, корі дерев, на снігу та льоду. НІ

Тестовий контроль.

Із запропонованих варіантів відповідей виберіть один правильний:

1. Вкажіть, як називається тіло водоростей

А  заросток Б  слань В  листок Г  спороносний колосок

2. Виберіть багатоклітинну прісноводну водорість

А  ламінарія Б  спірогира В  хлорела Г  порфіра

3. Виберіть колоніальну водорість

А  вольвокс Б  хлорела В  хламідомонада Г  улотрикс

4. Вкажіть, як називається білкове тільце клітини водорості, навколо якого відкладаються зерна крохмалю

А  стигма Б  хроматофор В  ризоїд Г  піреноїд

5. Вкажіть, з яких водоростей добувають агар-агар

А  зелені Б  діатомові В  бурі Г  червоні

6. Зазначте групу водоростей, представники якої здатні мешкати на найбільших глибинах

А  зелені Б  бурі В  червоні Г  діатомові

1-Б, 2-Б, 3-А, 4-Г, 5-Б, 6-В

IІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Прийом «Дивуй».

Картинки по запросу "мох на схилаг гір"В давнину існувала така легенда. Високо в горах заховано багато скарбів. Кожен скарб охороняє гном із лампою-світлячком. Хто в глибоку ніч помітить світло на схилах скель, той зможе віднайти скарб. Але це, діти, тільки красива легенда. Насправді світіння на скелях можуть спричинити окремі мохи, котрі оселяються на скелях, а їхні довгі нитки, що утворюються із пророслих спор, здатні світитися, так вони створюють умови для фотосинтезу.

На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємося про мохи набагато більше.

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку (запис в зошит)

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Блок 1. Загальна характеристика та різноманітність мохів.

Розповідь вчителя  з демонстрацією зображень різних видів мохів. Складання схеми «Таломні та листкостеблові мохи».

«На Землі налічується близько 35 тис. видів мохів, з них в Україні - близько 800. Поширені вони повсюди де є волога.

  • Мохи – це невисокі, переважно багаторічні рослини, які за своєю організацією близькі до водоростей: вони не мають провідних тканин і коренів. Для існування на суходолі в них є багато пристосувань.
  • Вони можуть вбирати вологу всією поверхнею тіла, здійснювати фотосинтез за будь-яких умов освітлення, висихати, залишаючись при цьому живими, мають механічні тканини та деякі органи.
  •  Серед Мохоподібних є таломні пластинчасті (маршанція мінлива, лат. Marchantia polymorpha) та листостеблові (зозулин льон, лат. Polytrichum commune; торфові мохи, лат Sphagnidae тощо) рослини.

Якщо мох складається з стебла і листків, то його називають листостебловим мохом. Один з найвідоміших зелених листостеблових мохів — зозулин льон.

Якщо у моху немає листя, а тіло представлено сланню, то його називають печінковим мохом.

Картинки по запросу "схема класифікація мохів"

Marchantia polymorpha.png

polytrichum_commune_654.png

 

 


 

               Маршанція                                                            Зозулин льон

Складаємо схему в картці «Картка успіху»

Блок 2. Будова мохів.

Лабораторне дослідження

Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження №11.

Друкований зошит ст.38

Тема. Будова моху.

Мета: дослідити будову мохів на прикладі зозулиного льону та сфагнуму.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: гербарні зразки зозулиного льону (сфагнуму), таблиці, підручник.

Хід роботи

  1. На гербарних рослинах моху зозулин льон знайдіть стебла та дрібні листочки.

Картинки по запросу "мох зозулин льон"

  1. Знайдіть ризоїди – дрібні тоненькі вирости, якими зозулин льон кріпиться до грунту.
  2. Картинки по запросу "мох зозулин чоловічі особини фото"Визначаємо чоловічі рослини моху – вищі, з бурими листочками на верхівках, а жіночі – нижчі, з зеленими листочками.

Розглядаємо слайд Гаметофіт, Спорофіт

Виконуємо завдання 2. в «Картках Успіху»

Зозулин льон відносять до _вищих_ рослин, тому що має органи: стебла, листочки, ризоїди

Гаметофіт (статеве покоління) має багаторічний зелений пагін з листочками і ризоїдами (коренеподібними утвореннями) і є переважаючим. Спорофіт (нестатеве покоління ) росте на гаметофіті і живиться за його рахунок. Спорофіт _складається з ніжки, коробочки і спорангія.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

- Уявимо, що ми маленькі жителі лісу -  мохи. Давайте продемонструємо те, як ми починаємо рости та зеленіти. (Учні підіймаються, починають потягуватись)

- А зараз покажемо, як нам заважає надто пекуче сонечко. (Прикривають долонями очі, даючи можливість їм відпочити)

- Продемонструємо, з чого складається наше тіло. Покажемо стебло (легкими рухами почергово масажують собі ноги, хребет, шию), зелені листочки, що фотосинтезують (розминають кисті рук, розвиваючи дрібну моторику), ризоїди, якими прикріплюємось до субстрату (легко тупотять ногами).

- Посміхаємось та аплодуємо, адже ми найгарніші моделі мохів у нашій школі! (ефект розслаблення, створення позитивного настрою та підвищення самооцінки)

Блок 3. Вивчення життєвого циклу мохів.

Розповідь-пояснення про особливості життєвого циклу мохів на прикладі зозулиного льону.

1.Мохи – це переважно багаторічні рослини, що характеризуються груповими формами росту.

Мох зозулин льон - дводомна рослина. Це явище, коли на окремих стеблах однієї рослини формуються різностатеві органи - жіночі і чоловічі.

2.У мохів, на відміну від інших рослин, покоління гаметофіт є більш розвинутим і слугує основою для росту спорофіту. ( Пояснення: ризоїди, стебловидні вирости, листовидні вирости).

3.Мох- покоління спорофіту.

Нестатеве покоління виробляє спори (Пояснення спорофіт, спорангій).

4.Мох- спора.

Спорангій розкривається і спори висипаються на землю.

5.Мох – покоління гаметофіту.

Зі спор виростають рослини моху.

6.Мох – статеві клітини (гамети) зигота.

Запліднення відбувається при наявності води.

7.Мох – покоління спорофіту.

Із заплідненої яйцеклітини (зиготи) розвивається нестатеве покоління.

8.У мохів на відміну від інших рослин, покоління гаметофіту є більш розвинутим і слугує основою для росту покоління спорофітів.

Отже, зозулин льон розвивається шляхом чергування двох поколінь – безстатевого (спорофіта) і статевого (гаметофіта). У життєвому циклі мохів переважає гаметофіт.

ЗАКРІПЛЕННЯ

Робота в «Картках успіху» завдання 3

використовуючи матеріал підручника І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас, § 39, слайд презентації, розташуйте етапи розмноження мохів за порядком їх відбування

А) Утворення спорофіту (спорогону).

Б) Утворення гаметофіту.

В) Утворення статевих органів: антеридій та архегоній.

Г) Утворення спор.

Д) Запліднення.

Е) Утворення статевих клітин.

Є) Проростання спори.

Ж) Утворення зиготи.

 (для перевірки: А, Г, Є, Б, В, Е, Д, Ж)

IV.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.Перевірка якості засвоєння базових термінів і понять

Гра « Біологічне лото»

На дошці прикріплюються лото картинки, які відповідають базовим термінам і поняттям. Учні повинні до вказаних термінів підібрати відповідні лото картинки і записати в зошити тлумачення термінів та понять.

1. Листостеблова будова – розчленоване на стебло і листки тіло рослин.

2. Ризоїди – ниткоподібні вирости гаметофіту, що виконують функції кореня.

3. Спорофіт (спорогон) – нестатеве покоління в життєвому циклі рослин.

4. Коробочка – частина спорогону, де розміщуються спори.

5. Гаметофіт – статеве покоління в життєвому циклі рослин.

6. Антеридії – чоловічі статеві органи вищих рослин.

7. Архегонії – жіночі статеві органи вищих рослин.

ЛОТОКАРТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Спорофіт

 

 

 

 

 

 

 

Архегонія

 

 

 

 

 

 

 

 

Ризоїд

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в «Картках успіху» 4 завдання.

Блок 4. Роль мохів в екосистемах  та значення в житті людини.

Повідомлення про сфагнум

Самостійна робота з текстом підручника про різноманітність мохів. Учні шукають відповідь на запитання: «Чи з усіх видів мохів утворюється торф? Якщо ні, то з яких саме мохів утворюється ця корисна копалина?» Демонстрація схеми «Утворення торфу» та колекції «Торф».

Складання таблиці «Роль мохів в екосистемах та значення в житті людини».

1 ГРУПА

Різноманітність мохоподібних

На болотах зростають різні види сфагнуму . На відміну від зозулиного льону, сфагнум не має ризоїдів. Він кріпиться до ґрунту нижньою частиною стебла, яка періодично відмирає. Сам сфагнум росте верхівкою. Досить цікава будова листків сфагнуму. Вони утворені клітинами двох типів. Одні з цих клітин живі й мають хлоропласти – вони забарвлені в зелений колір. Інші клітини мертві та безбарвні. В їхній оболонці є отвори, через які до клітини надходить вода. Сфагнум може поглинати води в 20 разів більше, ніж важить сам. Якщо висушений сфагнум занурити у склянку з водою, то він може увібрати в себе майже всю воду.

 Накопичуючи воду у своєму тілі, сфагнові мохи сприяють заболочуванню місцевості.

2 ГРУПА

Як утворюється торф?

 Відмерлі рештки сфагнумів та інших рослин, що зростають на болотах, занурюються у воду. Оскільки у болотяній воді кисню обмаль, а сфагнуми виділяють особливі кислоти, що гальмують розвиток мікроорганізмів, то відмерлі їхні частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом десятків, сотень і навіть тисяч років, пресуються і утворюють торф. Шари торфу інколи сягають десятків метрів завтовшки, а за 10 років виникає шар торфу завтовшки лише 1 см. Загалом світові запаси торфу оцінюють приблизно в 270 млрд. тонн.

Людина з давніх-давен використовує торф як паливо. Значні його запаси зосереджені на півночі України, зокрема на Поліссі. З пресованого торфу виготовляють плити, які використовують на будівництві як матеріал, що поглинає шуми та зберігає в оселі тепло. Торф, з його високим вмістом органічних речовин, людина використовує і як високоефективне добриво. У хімічній промисловості торф слугує сировиною для виробництва пластмас, воску, фарб, лаків, спиртів, кислот. Висушений сфагнум має бактерицидні властивості, тому його можна використовувати для лікування ран.       

3 ГРУПА

Яке значення мохоподібних у природі та житті людини? 

Мохи невибагливі до умов довкілля, вони можуть оселятись там, де рослин раніше не було. Виділяючи кислоти, мохи спричинюють руйнування скель, а відмерлі частки накопичуються між уламками. Так виникають первісні ґрунти, на яких згодом оселяються інші рослини.

Як й інші рослини, мохи під час фотосинтезу створюють органічні речовини з неорганічних. Але тканини мохів для тварин малопоживні: вони погано перетравлюються. Тому значення цих рослин як кормової бази тварин невелике. Проте мохи відіграють провідну роль у процесах утворення торфу та заболочування земель. 

VІ. РЕФЛЕКСІЯ Побудова діаграми успіху

- Мені було цікаво дізнатися….

- Мені було важко зрозуміти….

IX. Підсумки уроку

Оцінювання роботи учнів.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язковий мінімум: підручник І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас,  вивчити § Відповісти на запитання після параграфа.

Добровільно:

- створити електрону галерею мохів занесених до Червоної книги України;

- скласти сенкан «Сфагнум».

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 березня 2021
Переглядів
3193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку