Розробка уроку з фізики для 9 класу (підготувала вчитель Оленич Алла Василівна)
ТЕМА. Лінза. Фокусна відстань. Побудова зображень, що дає лінза.
МЕТА: вивчити особливості ходу променів у лінзах, розвивати в учнів спостережливість уміння застосовувати вивчені закономірності про світло для побудови зображень у лінзах; добиватися свідомого розуміння матеріалу, що вивчається.
ОБЛАДНАННЯ: набори лінз, екрани, таблиці.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Інтелектуальна розминка»
1)Що відбувається зі світловим променем який падає на межу двох прозорих середовищ? Наприклад, світло - вода.
2)Від чого залежить показник заломлення даного середовища?
3)Коли показник заломлення другого середовища відносно першого більший за одиницю? Менший за одиницю?
IIІ .Оголошення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Прийом „Наукове дослідження".
Дослід 1.
Візьміть у руку скляні тіла із набору, що знаходиться на вашому столі. Це - так звані лінзи. Дотиком пальців визначте, чим вони різняться між собою.
Прийом «Роблю висновок», учням пропонується зробити відповідні висновки.
Вчитель разом з учнями дає означення лінзи та робить характеристику лінз.
Дослід 2.
Демонстрування ходу променів крізь лінзу в усіх напрямах, що падають на лінзу паралельно до її головної оптичної осі та паралельно до побічної оптичної осі.
Слово вчителя: зробимо висновок про закономірності ходу променя крізь лінзу та запишемо їх у зошит:
а) промінь, що проходить через центр лінзи не заломлюється;
б) промені, паралельні до головної оптичної осі, після заломлення збираються в точці F, яка називається головним фокусом лінзи.
Відстань ОF - називається головною фокусною відстанню лінзи. Лінза має два фокуси.
D - оптична сила лінзи.
D =1/ F ; Оптична сила вимірюється в діоптріях (дптр).
Пояснення формули тонкої лінзи та формули лінійного збільшення лінзи.
1/F=1/f+1/d
Г=H/h
Дослід 3.
Візьміть в руки двоопуклу лінзу, розмістіть її між вікном і екранчиком (приблизно на відстані 20-30 см від екрана), переміщайте лінзу вліво - вправо, доки не отримаєте чітке зображення вікна на екрані.
Евристична бесіда:
яке зображення вікна ви отримали:
а) збільшене чи зменшене?
б) пряме чи обернене?
в) дійсне чи уявне?
Виконання на дошці і в зошитах зображень, які дають збиральні лінзи, якщо предмет розміщений між :
а)лінзою і фокусом;
б)між фокусом і подвійним фокусом;
в)за подвійним фокусом.
Прийом «Мікрофон»:
Учні роблять відповідні висновки, які записують в зошит
Дослід 4:
Візьміть у руки лінзу (тоншу посередині, ніж по краях).
Перевірте чи дає вона зображення вікна на екрані.
Демонстрація ходу променів через розсіювальну лінзу.
Зробити побудову ходу променів через розсіювальну лінзу.
Евристична бесіда:
V. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання до учнів:
1 .Залежно від чого змінюються зображення, що утворюються збиральною лінзою?
2.Чому увігнута лінза не дає дійсного зображення?
3.3а допомогою лінзи на екрані одержано зображення полум"я свічки. Чи відрізняється це зображення і як, якщо половину лінзи закрити екраном?
Прийом «Доповни речення»
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
Метод «Мікрофон»
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати §14-15, вправа 15, завдання 1-2.