Розробка уроку з географії для 7 класу на тему: "АФРИКА. Географічне положення та дослідження материка."

Про матеріал

Копіювати МОЇ матеріали, опубліковані на сайті, допускається лише зі згоди МОЄЇ!!!

Власна розробка до уроку в 7 класі на тему: РОЗДІЛ ІІ. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ. Африка. Географічне положення та дослідження материка.

Практична робота №3, завдання-1 у практикумах О.Г.Стадника

Перегляд файлу

    

                                                                     

 

РОЗДІЛ ІІ     МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ.

Тема уроку: Африка. Географічне положення та дослідження

                         материка.

Мета уроку:

  • сформувати загальні уявлення про зміст та структуру розділу «Материки»; ознайомити з планами вивчення материків та їхнього географічного положення; сформувати первинні уміння визначати характерні ознаки географічного положення материка Африка, оцінювати їхній вплив на ознаки природи; характеризувати основні етапи дослідження материка;
  • розвивати в учнів самостійність, прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні;
  • сприяти формуванню пізнавального інтересу до розділу.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, комп'ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, атласи, підручники, шаблони Африки, контурні карти.

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників материка; знаходити та показувати на карті об'єкти географічної номенклатури.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент

Підготовка до уроку: /атласи-відкриті посередині; підручники, практикуми, зошити - усе на краю парти закрите/

Добрий день!

Сьогодні у нас на  уроці гості! А чи знаєте ви, як зустрічають  гостей?

Відповідь  /Гостям намагаються зробити усе найприємніше!

-І МИ, як добрі господарі, зробимо  все, щоб від нашої зустрічі залишилися найприємніші спогади./

Тоді починаємо урок.

Прикріпимо на дошці смайлик "Радість" і побажаймо один одному  гарного настрою, /з усмішкою привітались один з одним/,

гостям – приємних вражень, а Вам дорогі учні - легкого засвоєння нових знань!!!

 

Сьогоднішній урок розпочнемо гаслом:

Гасло уроку: ЗІБРАТИСЯ РАЗОМ - ЦЕ ПОЧАТОК,

                      ТРИМАТИСЯ РАЗОМ - ЦЕ ПРОГРЕС,

                      ПРАЦЮВАТИ РАЗОМ - ЦЕ УСПІХ!

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Бліцопитування

1. Згадаймо: Як називається курс географії, який ми вивчаємо в 7 класі?

2. На попередніх уроках який розділ ми вивчили?/ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ./

Прийом «Картографічна розминка» Увага на екран!

Пригадаймо: Ми бачимо один єдиний  минулого часу материк-? ПАНГЕЯ

І бачимо один океан-? ТЕТІС

Після розколу яких два материки утворюється-? ЛАВРАЗІЯ+ГОНДВАНА

Яка причина такого розколу-? НАСЛІДКИ РУХУ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ

Чи є в кабінеті прилад, за допомогою якого можна побачити ці рухи, назвати його і показати ці рухи.-ТЕЛУРІЙ, ЯКИЙ ПОКАЗУЄ ДВА РУХИ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ.

Скільки океанів є на нашій планеті?світити лазарем/

Назвати і показати на карті океани від найбільшого за площею до найменшого?!/з указкою до карти на стіні/

На сьогоднішній день скільки материків є на планеті Земля?

Назвати і показати на глобусі найменьший материк?!/Австралія/

А який материк знаходиться на південному полюсі?!/Антарктида/

/лазарем світити контури материка/

Яка частина світу/Америка/ розділяється на два материки?!/Пн.Ам.+Пд.Ам./

МОЛОДЦІ!

І НАВПАКИ, який материк охоплює дві частини світу?!/Євразія: Європа+Азія/

В даний момент ми з вами знаходимось на якому материку?

Євразія - материк, де розташована наша держава - Україна і те місце, той куточок, де ми з вами народилися, де ми жимемо - наш рідний край!

І наше село-це МАЛЕСЕНЬКА краплиночка на карті,

У світі невідоме, та дарма!

Але чого без нього ми були б всі варті?

Ми усі, й кожен зокрема!

Любімо, вивчаймо, свій рідний край, нашу планету!

А для цього  нам на допомогу будуть уроки географії!!!

Материк   Євразія і Африка далеко один  від одного-? ДАЛЕКО, але вивчаючи географію ви зрозумієте що ці два материки зовсім-ПОРУЧ!

   Отож, сьогодні ми з вами розпочинаємо новий розділ ІІ: МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ/до яких відносять: Африку, Пд. Ам., Австралію/

  • Увага на екран! /презентація/
  • За характеристиками визначаємо про який материк іде мова?!

Так, це – Африка.

   Які асоціації у нас виникають при слові «Африка»?

  • Прийом «Дерево асоціацій» /малюнок  на дошці/

   Учні зазначають, що для кожного з них означає слово «Африка» саме зараз      (спека, сухість, пустеля, слон….)

 

 

                                         АФРИКА    

 

 

 

 

      Учитель наголошує на тому, що подібна робота буде ще раз проведена після вивчення всієї теми й учні переконаються, наскільки більш складними й досконалими стануть їхні  асоціації.

- Це континент найвищих температур на Землі й контрастних природних комплексів.

 Тут знаходиться найбільша пустеля світу та один із найбільших масивів

  екваторіальних лісів.

 Тут тече найдовша річка планети та існує унікальний тваринний світ.

 Тут знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому, кам’яні знаряддя.

 Тут з’явилася людина сучасного виду – Homo Sapiens – Людина розумна.

 Африка –материк рекордів живої природи (африканський слон,жираф, гепард, африканський страус, африканська мамба).

А чи знаєте Ви, як називають Африку?-НІ, даваймо дізнаємось!

Знаю, що у вас є мобільні, якими не можна на уроці користуватись, але сьогодні зробимо виключення для того щоб прочитати QR-код, запрошую з допомогою програми розшифрувати інформацію про материк!  

  • Прийом «Інтелектуальна розминка»

 Прочитайте QR-код і назвіть як у світі називають материк  про який ми будемо сьогодні говорить.  (Африка-країна сонця)

Описание: C:\Users\Q\Downloads\creambee-qrcode.png 

                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку (слайд).

ВІДКРИВАЄМО ЗОШИТИ Й ЗАПИСУЄМО ТЕМУ УРОКУ

Прошу відкрити підручник на ст.52

/Запис у робочих зошитах теми уроку заощаджуючи час/

                                                 ПЛАН УРОКУ

1. Географічне положення Африки.

2. Дослідження та освоєння материка.

3. Практична робота №3 ст.-9, завдання -1/початок/

Позначення  на контурній карті об’єктів

географічної номенклатури  Африки

4. Д/з 

  • Опрацювати текст параграфів 11
  • Доопрацювати роботу в  контурній карті.
  • Вивчити всі географічні об’єкти берегової лінії Африки.

 

ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

     Розповідь учителя.

І так! МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ. І в ньому першою темою й першим материком з яким ми сьогодні ознайомимось буде материк – АФРИКА, який будемо вивчати впродовж ВОСЬМИ уроків виконуючи поступово  практичні роботи у практикумах автора Стадника.

Пам’ятайте: кожний материк є великим азональним ПК нашої планети який має свої особливості природи, як  і кожен із нас. У межах кожного материка тісно взаємодіють усі компоненти природи: будова земної кори і рельєф, клімат, водойми, грунти, живі організми. Тому кожний материк вивчається за єдиним типовим планом. Кожний наступний пункт плану залежить  від попередніх. Це дає змогу побачити закономірності розвитку природи материка та його населення, знайти причинно-наслідкові зв’язки між складовими ГО./ВЧИТЕЛЬ РОЗПОВІДАЄ-учні записують план у зошит/

  V. Вивчення нового матеріалу  

      Перший материк який ми почнемо вивчати це Африка і як і будь який іниший материк – є  загадковою частиною нашої планети.

Розповідь  учителя.

       Африка утворилася приблизно 1 млн.р. тому, коли в результаті дії внутрішніх сил землі остаточно порушився зв’язок між Європою і великим масивом суходолу площею 30,3 млн.км2. Так утворилася Африка – уламок давнього материка Гондван

ПРАЦЮЄМО з підручником на ст.52 ПЕРЕД НАМИ ВВЕРХУ Є ІНФОРМАЦІЯ ПРО МАТЕРИК- ЦЕ ТАК БИ МОВИТИ ПАСПОРТНІ ДАНІ МАТЕРИКА, як у кожної людини. Записали для початку тільки ПЛОЩУ МАТЕРИКА-30,3 млн. км.кв.

 

     Африка  - в перекладі з латинської “африкус” означає безморозний, той що не знає холоду. І це дійсно так, бо поділ на зиму і літо тут умовний. Це материк контрастів. Тут є вічнозелені непролазні ліси і пустелі, де нагрівається пісок так, що на ньому можна пекти яєчню, а вночі температура опускається до 0оС, вершини гір можуть бути вкриті вічними снігами. Є райони де щодня бувають зливові дощі, а в інших не випадає роками ні краплі дощу. Саме в Африці живуть найбільші і найменші на зріст люди на планеті. На цьому материку збереглися найбільші ссавці суходолу – слони, бегемоти, носороги, жирафи. Пояснити ці та інші особливості Африки ви зможете вивчивши ГП материка.

Прийом «Приваблива мета»

На попередніх уроках ви дізналися про загальні особливості природи материків. Наступним етапом нашої роботи є дослідження природи, населення й господарства кожного з материків Землі. Для того щоб проводити дослідження, потрібний план роботи. Ознайомтеся з ним, будь ласка на форзаці підручника додаток-1

Отож, розглянемо ГП М-КА

  1. Знайомство з планом!/зачитують в голос/

За цим планом будемо сьогодні характеризувати ГП МАТЕРИКА користуючись фізичною картою в атласі.

Працюємо всі! ПЕРЕД НАМИ КАРТА І ПЛАН ГП М-КА

Прийом «2-4 — всі разом»

/Спочатку обговорюємо варіанти відповіді в парах, потім у четвірках, обираєте лише один варіант та оголошуєте його./

  • Ознайомлення з планом характеристики географічного положення Африки
  • Характеристика географічного положення материка
  1. Що таке географічне положення? (формування поняття)

    ГП – це своєрідна адреса території за якою можна знайти її на карті.

  • Як материк розташований відносно екватора?
  • Як материк розташований відносно тропіків?
  • Як материк розташований відносно нульового мередіану?

Зробіть висновок.

Висновок: Екватор перетинає Африку майже посередині, тому північна і південна крайні точки віддалені від екватора приблизно однаково, а природа материка на північ від екватора немовби повторює природу материка на південь від нього. Північна частина більш розширена з заходу на схід, південна – звужена. Більша частина материка знаходиться в північній частині.Через материк проходить початковий мередіан. Більша частина материка розташована у східній півкулі, знаходиться між двома тропіками в екваторіальному, 2–ох субекваторіальних, 2-ох тропічних і 2-ох субтропічних поясах. Це єдиний материк який розташований одночасно у чотирьох півкулях.

    Завдання 1.  Знайдіть на карті крайні точки і прочитаємо їх географічні координати за допомогою QR-коду

     Крайні точки материка:

    Північна  - м.Рас-Енгела , 37опн.ш., 11осх.д.

    Південна – м.Агульяс  (або Голковий), 35опд.ш., 20осх.д.

    Західна – м.Альмаді, 15опн.ш., 17озах.д.

     Східна – м.Рас-Гафун, 11опн.ш., 51осх.д.

3.Особливості берегової лінії.

    Прийом “Домашня шпаргалка”.

    Група учнів-мореплавців, на уявному кораблі , мандрують уздовж берегів материка і  розповідають цікаві факти про об’єкти берегової лінії (моря, протоки, затоки, острови, півострови, та ін.). Після подорожі учні роблять висновок про особливості берегової лінії материка.

    Висновок: Африку омивають води двох океанів: на заході -Атлантичного, на сході – Індійського. На півночі материк має вихід до Середземного моря , на північному сході – до Червоного моря. Берегова лінія Африки порівняно з іншими материками слабо порізана. Біля берегів мало островів, півостровів, заток, проток. Це ускладнює будівництво морських портів.

    На формування природи Африки суттєво впливають течії: теплі -Гвінейська, Ангольська, мису Агульяс, Мозамбікська сприяють формуванню вологої погоди, холодні - Бенгельська, Сомалійська, Канарська формують посушливу погоду.

4.Положення відносно інших материків (слайд 6).

    Завдання 4.

    Розгляньте карту! Назвіть найближчі материки і шляхи сполучення з ними. Зробіть висновок.

    Висновок: Від Європи Африку відокремлює Середземне море і Гібралтарська протока. Від Азії – Червоне море і Суецький канал, через які проходить найкоротший морський шлях з Європи в країни Пд.Азії та Австралії.

Висновок: Африка має унікальне географічне положення: вона майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки розташована в спекотному тепловому поясі, який визначає особливості її природних умов.

ЦІКАВІ ФАКТИ!/Увага на екран!/

 

  • НАСТУПНИЙ ЄТАП У ТЕМІ: Дослідження та освоєння Африки

Пригадайте, хто з мореплавців здійснював плавання уздовж берегів Африки.

Виступи учнів, які мали випереджальне завдання, з повідомленнями про дослідників Африки.

5.Дослідження та освоєння Африки

  1. Перші географічні відомості про  Африку в стародавні часи. Мореплавці-фінікійці, мешканці східного узбережжя

Середземного моря, у VI ст.. до н.е. за дорученням єгипетського фараона Нехо вирушили на вітрильниках з Червоного моря на південь з метою дізнатися, як далеко на південь простягнулася Лівія ( так раніше називали Африку). Протягом 3-ох років, долаючи морські шторми, спеку, голод, мореплавці двічі обігнули екватор і закінчили свою подорож в Карфагені (Тунісі). Вони переконалися, що материк омивається з усіх боків водою, за винятком тієї частини, де материк з’єднується з Азією. Так були визначені орієнтовні обриси Африки.

        Фараони посилали експедиції і для дослідження центральних районів, але заважала пустеля Сахара і мандрівки здійснювалися по р.Ніл. Згодом про плавання фінікійців та інші експедиції єгипнян було забуто.

2)Пошуки морського шляху до Індії.

        Наприкінці XV ст. почався новий етап дослідження Африки. У      пошуках морських шляхів до Індії, яка приваблювала європейців дорогоцінним камінням, золотом, прянощами, португальська королівська сім’я організувала морську експедицію на південь Атлантичного океану вздовж берегів Африки, сподіваючись обігнути її береги та потрапити до Індії.

         У 1487  - 1488 р. експедиція португальця Бартоломео Діаша майже досягла крайнього півдня Африки.  Коли екіпаж огинав гострий мис піднялася сильна буря. Злякавшись труднощів, матроси відмовилися пливти далі, і Бартоломео Діаш  змушений був повернутися назад а мис назвав м.Бур. Згодом король Португалії, сподіваючись на швидке відкриття морського шляху до Індії, перейменував його на м.Доброї Надії.

       У 1489 р.  була відряджена експедиція під керівництвом португальця Васко да Гами. Експедиції вдалося обігнути Африку, перетнути Індійський океан і досягти берегів Індії. Під час експедиції мореплавці ознайомилися зі східним узбережжям Африки, налагодили торгівельні стосунки і привезли до Європи перших чорношкірих рабів.

3)Работоргівля.                                                                                                     Після перших плавань португальців європейці почали освоювати райони африканського узбережжя, заснували міста й поселення, розпочали торгівля рабами по “золотому трикутнику”. Работоргівля тривала до середини XX ст. За цей час було вивезено 13-14 млн. рабів  (кожний 3-4 загинув під час транспортування). Деякі регіони африканського узбережжя практично залишилися без населення. Це ганебна історія, яка на довго затримала розвиток Африки.

4) Причини недостатнього вивчення внутрішніх районів Африки:

  • Великі пустелі на півночі.
  • Важкодоступні береги.
  • Непролазні ліси.
  • Небезпечні тварини і комахи.
  • Порожисті річки, заболоченість.
  • Небезпечні хвороби.
  • Опір місцевого населення.

5) Причини, що спонукали європейців до вивчення внутрішніх територій, захоплення територій (колонізації):

  • Пошуки ринків збуту.
  • Пошуки джерел сировини для промисловості.  

 

Висновок: Незважаючи на наближеність Африки до Євразії, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими. Значний внесок у дослідження материка внесли англійські вчені Д. Дівінґстон, Г. Сгенлі, Є. Ковалевський.

 

  • VІ. Ну, а зараз зберемось знаннями й навиками й розпочнемо Практичну роботу №3у практикумах під милозвучну мелодію
  •  

Практична робота №3, завдання-1 у практикумах

«Позначення на контурній карті назв основних географічних об'єктів материка Африка» у практикумах автора Стадник

Учитель проводить інструктаж щодо виконання практичної роботи

 

VІІ. Закріплення знань і вмінь учнів

Завдання (роздатковий матеріал).

      Ви отримали SMS – листа від однокласника який не був на уроці.

      Друже, привіт! Допоможи виправити помилки.

  Африка – найбільший материк на Землі. Екватор не

  перетинає Африку, але нульовий мередіан ділить її на північну

  та південну півкулі. Більша частина материка розміщена у                                             

  помірних широтах. Материк омивається  водами трьох океанів:

  Атлантичним, Тихим, Індійським. Берегова  лінія слабо порізана.

  Суецький канал з’єднує Середземне море з Червоним морем.                                                                                              

  Найдовша в світі Гібралтарська протока відокремлює материк

  від о.Мадагаскар. Через Середземне море Африка  має зв’язок

  з Північною Америкою, через Суецький перешийок – з Азією.                                                                                                                                                   

       Дякую за допомогу.

 

 

Пропоную перевірити себе!

 

РОЗГАДАЙТЕ КРОСВОРД:

  1. Море, що омиває Африку з півночі.
  2. Півострів Африки.
  3. Море, що омиває Африку зі сходу.
  4. Великий острів біля материка.
  5. Канал,що роз'єднує Африку й Азію.
  6. Учений, який вивчав Африку.  

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Підсумок уроку

 

Що нового ви дізналися та чого навчилися сьогодні на уроді?

 Які завдання викликали утруднення?

 

Отже на сьогоднішньому уроці:

МИ:

  • Розпочали вивчати материки тропічних широт, а саме материк - Африка.
  • Знаходили крайні точки материка.
  • Визначали особливості берегової лінії материка.
  • Дізнались про цікаві факти у дослідженні Африки.
  • Під милозвучну мелодію розпочали виконання практичної роботи №3

 

Проблемне запитання. Усі материки дуже різні, але кожний має свої особливості: ПОМІРКУЙТЕ: Від чого залежить природа материка?

(Це залежить від ГП материка, тобто його адреси. ГП впливає на особливості материка: клімат, розміщення природних зон, господарської діяльності людини).

        Оцінювання

ІX. Д/з

  • Опрацювати текст параграфів 11
  • Доопрацювати роботу в  контурній карті.
  • Вивчити всі географічні об’єкти берегової лінії Африки.

 

Молодці! ДЯКУЮ УСІМ!

 

  • Повернення до гасла уроку!

 

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

 

План характеристики материка

1. Географічне положення.

2. Дослідження і освоєння.

3. Рельєф, корисні копалини і закономірності їх розміщення.

4. Клімат (пояси і типи клімату).

5. Води суходолу.

6. Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.

7. Природні комплекси: зони і країни.

8. Природні ресурси, природоохоронні території.

9. Населення і господарство.

10. Головні держави.

 

План характеристики географічного положення материка

1. Площа материка;

2. Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль та географічних поясів;

3. Крайні точки; протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід;

4. Особливості берегової лінії; океани та моря, характер течій, що омивають материк;

5. Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними.

 

doc
Додано
9 квітня 2023
Переглядів
1293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку