Розробка уроку
з інтегрованого курсу
«Я досліджую світ»
«Як живуть тварини восени»
Кравцова Олена Олександрівна
вчитель початкових класів
Вовчоярівського НВК (ЗНЗ-ДНЗ)
Попаснянської РДА
Луганської області
2019
За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я.
1 клас НУШ
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
За підручником «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук
Урок № 13
Тема. Як живуть тварини восени
Мета. Розширювати та уточнювати знання дітей про життя звірів восени, про зміни, що відбуваються в їхньому житті; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, вміння працювати в групі, парі; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до тварин та бажання допомагати тваринам у зимовий період.
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Очікувані результати:
Розрізняє предмети неживої і живої природи.
Розуміє про різноманітність живих організмів.
Встановлює найпростіші взаємозв’язки між живими організмами і навколишнім світом.
Обладнання: календар природи, мультимедійний комплекс, клей, картки для групової і парної роботи, щоденники вражень, м’яч, скринька з пластмасовими або паперовими тваринами, музичний супровід, листочки та дерево самооцінки (з годівницею).
Хід уроку
І. Ранкове коло
1. Вітання «Подарунок». Всі сидять на килимку.
- Любі діти! Вранці ви позначили свій настрій на смайликах, у всіх він сьогодні різний. А зараз давайте подаруємо посмішку своєму сусідові зліва, для того щоб покращити йому настрій, який допоможе впоратися з усіма завданнями і бути успішним на уроці. І я вам дарую свою посмішку.
- Як гарно і сонячно стало у нашому класі, скажімо хором «Бажаю всім успіхів!».
ІІ. Доклад синоптиків. Лунає тихо пісня «Диво осінь». Переведення стрілочок на календарі природи.
-Діти, яка зараз пора року?
- Який місяць? Яке число?
- Який день тижня?
- Який стан неба?
-Тепло чи холодно надворі?
- Чи змінився ваш одяг порівняно з літом? Чому?
- Чим вам подобається осінь?
- Який настрій викликає у вас ця золота пора?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
- Правильно, дітки, це тварини! (відкривають скриньку і кожний обирає собі тваринку за бажанням, унаслідок вибору, автоматично діляться на групи: «Звірі», «Комахи», «Птахи» і «Риби»)
- Прошу вас зайняти свої місця за круглими столами.
2. Вправа на зосередження уваги «Дятел» (вчитель вистукує ковпачком ручки певний звуковий ряд, а учні мають повторити його).
3.Робота у групах. Вправа «Попереднє керівництво»
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як живеться тваринам восени. У вас на столах лежать листочки з тваринами вашої групи (ДОДАТОК 1). Вам необхідно знайти місця зимівлі тваринок і відповідно приклеїти їх.
4. Повторення правил роботи у групах.
(Учні працюють у групах, а потім після перегляду відео перевіряють правильність виконаної роботи).
5. Мозковий штурм.
6. Перегляд відео «Віртуальна школа. Як тварини готуються до зими» (https://youtu.be/K-E-F_7HABU), https://www.youtube.com/watch?v=Trx86kplw9E або власної презентації.
ІV. Фізкультхвилинка
Гра «Передай м’яч» (звучить німецька пісня про тварин) https://youtu.be/1tB5xl2t7wQ
Учні під музику передають у колі м’яч, коли музика зупиняється, на екрані з’являється картинка з твариною. Учень має сказати де вона зимує.
- Яка із даних тваринок була зайва і чому? (Їжак, всі інші тварини свійські)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах «Знайдіть зайве» (Додаток 2)
- Чому ви вважаєте цю тваринку зайвою? Обговорення в парах.
2.Робота за підручником, с. 22 – 23
Робота у щоденнику вражень .
Зіграти хочеться мені
З вами, друзі, в «так» чи «ні».
- У кожного з вас на столі лежить тваринка. На кожну з них чекають різні осінні турботи. Подумайте і правильно розподіліть тварин за групами (учні прикріплюють тварин до таблиці).
Роблять запаси на зиму |
Цілу зиму сплять |
Взимку активні |
Змінюють місце проживання |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. У світі цікавого (підготовлені спікери або ті діти, які вміють читати)
Хто перший?
Взимку обсяги їжі значно скорочуються, саме тому багато звірят починають готуватися до холодів ще з осені, а деякі розпочинають займатися заготівлею харчів з літа. Найпершими збирають запаси гризуни: мишки, бурундуки, бабаки.
Уже влітку вони шукають по всьому лісу зернятка, горішки, відкладаючи їх у нірки. Це дає їм можливість всю зиму сидіти у своїй домівці, не виходячи назовні. Майже весь час гризуни сплять, перериваючи сон лише для того, щоби підкріпитися.
Кому не страшні морози?
Лисички, зайці і вовки до морозів практично не готуються, бо проводять зиму на ногах у пошуках їжі. Зайченята лише перевдягаються: змінюють сірий кожушок на білий, щоб хижаки не помічали їх на сніговій ковдрі. Дуже цікаво спостерігати за тим, як звірі готуються до зими, адже у кожного є свої секрети.
Лисички й вовки
Лисички й вовки колір шубки не змінюють, але хутро у них стає більш густим і пухнастим: так легше пережити люті морози. Вовки збираються в зграї, бо їм так набагато зручніше виживати взимку. Хитрі лисички шукають будь-які вільні нірки, щоб перепочити й сховатися від заметілі.
Бобри й білочки
Білки й бобри не впадають у сплячку, але підготовку проводять відповідально. Бобри живуть великими сім’ями, всі разом вони будують поблизу води собі затишні хатинки, поряд з якими складають свою їжу – гілочки з дерев. Також вони харчуються корінням рослин, котрі ростуть у воді.
Цікаво, як білка готується до зими? Руді мешканки лісу не впадають у сплячку, хоча й проводять багато часу у своїх помешканнях – дуплах, котрі вони облаштовують високо на деревах .
Білка змінює колір своєї шубки з рудого на сіруватий для маскування від хижаків. Що ж їсть білочка взимку? На період холодів цей гризун запасається такими пожитками: жолуді, гриби, горішки, зернятка.
Розкажемо про ведмедика
Ведмеді заздалегідь облаштовують свій дім. Вони шукають печери, яри, куди зносять листя, гілки, мох, зверху роблять собі м’який матрац з ялинкових гілочок. Коли випадає сніг, він маскує ведмежу схованку й зберігає в ній тепло .
Ведмеді не роблять запасів їжі, але восени вони дуже активно харчуються горіхами, рибою, щоб накопичити якомога більше жиру на час зимівлі. Насправді хижак не спить, а дрімає, і в разі необхідності може вийти з барлогу. Саме взимку у ведмедиці з’являються маленькі ведмежатка.
VІ. Підсумок уроку, рефлексія.
1. Рефлексія. Гра «Розкажи про…»
- Сьогодні ви відкрили для себе якісь таємниці із життя тварин. Що ви дізналися нового про…(вчитель демонструє на проекті зображення тваринки)
Продовж речення:
Сьогодні я дізнався …
Мене здивувало…
Мені захотілося …
2. Аналіз роботи
Дерево самооцінки (з годівницею)
(жовтий) – Хто для себе зробив відкриття і відчував себе впевнено?
(зелене) – Хто помилявся, але зрозумів і виправив помилки?
(червоне) – Кому було складно?
На нашому кленочку є годівниця для птахів – це невелика конструкція-їдальня ддя живлення пернатих, яка буде збирати навколо себе безліч зголоднілих і бідуючих птахів під час холодів. Вона може врятувати багато життів. Запропонуйте вашим батькам зробити таку годівничку разом з вами та розмістіть її на будь-якому дереві у власному дворі. І наостанок я приготувала слова для вас:
Починайте, дітки, нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.
ДОДАТОК 1
Звірі
|
|
|
|
|
|
|
|
Птахи
|
|
|
|
|
|
|
|
Комахи
|
|
|
|
|
|
|
|
Риби
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Робота в парах «Знайдіть зайве»
Робота в парах «Знайдіть зайве»
Робота в парах «Знайдіть зайве»
Робота в парах «Знайдіть зайве»