Розробка уроку з історії України, 10 кл.
Тема. Утворення Директорії. Державотворення періоду Директорії.
Мета :
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вид заняття: урок з елементами досліджень та інноваційних технологій на основі мультимедійної презентації
Обладнання: ІКТ , мультимедійна презентація, роздатковий матеріал для дослідницької групи, фото періоду Директорії.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розповідь вчителя
М. Шаповал у своїй праці "Велика Революція і українська визвольна програма ", стверджував "...повстання під проводом Директорії - ...друга Велика Українська Революція... листопадова Українська Революція..." -
З попередньо вивченого матеріалу ми вже знаємо, що гетьманський режим поступово втрачав підтримку не тільки прихильних до нього політичних сил, а й широких верств українського суспільства. В Українській державі виникла криза влади. Листопадова революція в Німеччині стала тим каталізатором, який прискорив процес падіння Української держави гетьмана П. Скоропадського.
При вивченні цієї теми ми і спробуємо з'ясувати, які політичні сили прийшли на зміну Гетьманатові П. Скоропадського. Яку програму політичних перетворень вони мали втілити у життя? Ми побачимо також, яку політику проводила Директорія УНР, і зможемо визначити її значимість для процесу державотворення в Україні.
Бесіда:
Тестування. (слайд №2, 3)
II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План уроку: (слайд №4)
1. УТВОРЕННЯ ДИРЕКТОРІЇ УНР
Розповідь вчителя
В умовах кризи гетьманського режиму та одночасно з проголошенням гетьманом федеративного союзу з небільшовицькою Росією опозиція вирішила перейти до активних дій: розпочати збройне повстання.
У ніч 13 на 14 листопада 1918 р. у Києві відбулося таємне засідання Українського Національного Союзу, в якому взяли участь представники політичних партій (українські есери та українські соціал-демократи), селянської спілки, профспілки залізничників і українських січових стрільців. Присутні відхилили ідею негайного відновлення Центральної Ради і створили п'ятиособовий орган УНР -Директорію. (слайд №6)
До її складу увійшли: В. Винниченко (був обраний головою), С. Петлюра, П. Андрієвський, А. Макаренко, Ф. Швець. (слайд №7)
Дослідницька группа: про склад Директорії
"Чому вийшов такий склад Директорії - це й досі дивує людей... Не раз запитувано мене, чому я відмовився увійти в Директорію... Свою відмову я мотивував так: я за кілька місяців підготовчої праці по організації повстання дуже втомився... Також у мене були непорозуміння з Петлюрою... а найменша незгода могла бути фатальною для повстання..." - писав згодом один із організаторів антигетьманського повстання
М. Шаповал у своїй праці "Велика Революція і українська визвольна програма".
"...визначними постатями були В. Винниченко та С. Петлюра... але між ними існував давній антагонізм, який не міг не відбитись на ефективності діяльності Директорії... Соціаліст Ф. Швець „тверезий політик, людина інтелігентна з досить широким кругозором... йому бракувало політичного досвіду й ґрунтовного знання політичної проблеми східної Європи. Він не мав теж ширшого масштабу в політичному думанні, що є необхідною передумовою політичного і державного діяча в і переломній добі... Макаренко... міг би бути використаний для праці в якімсь департаменті адміністрації, але ні в якім разі як один із співвирішальних членів найвищого державного органу... Андрієвський... до того часу взагалі не був відомий ширше в політично свідомих колах, а потім виявилося, що він цілком не надався на своє відповідальне становище... Вони не мали, крім Винниченка та Петлюри, ніякої практики в центральній державній роботі, не мали відповідних теоретичних студій з ділянки науки про державну адміністрацію... Навіть обидва вище згадані державники були визначними в інших ділянках: Винниченко в літературі і публіцистиці, а Петлюра в літературній критиці та публіцистиці..." (Ковалевський С. "По джерелах боротьби. Спомини. Враження. Рефлексії").
"Директорія вийшла з погляду соціально-політичного безбарвною, сірою... Українські есери не дали до неї свого представника; українські соціал-демократи хоч і дали двох найбільш популярних представників, але обидва вони, С. Петлюра та В. Винниченко, відомі були як великі угодовці : опортуністи; решта членів були звичайні дрібнобуржуазні патріоти... мало розумілись на загальнополітичних справах..." (Христюк П. "Замітки і матеріали до Української революції").
2. АНТИГЕТЬМАНСЬКЕ ПОВСТАННЯ
Розповідь вчителя
Центром повстання було обрано м. Білу Церкву, де проходили переформування очолювані Є. Коновальцем січові стрільці і звідки планувалось розпочати наступ на Київ. Після звільнення з-під арешту туди прибув С. Петлюра. В. Винниченко залишився у Києві, щоб підготувати відозву до населення від імені Директорії. Створений у Києві для кординації дій в умовах антигетьманського повстання Український революційний комітет оприлюднив одночасно з грамотою П. Скоропадського про федеративний союз "Відозву до населення" (написану В. Винниченком). Одночасно з Білої Церкви
С. Петлюра розіслав свій Універсал, підписавши його - "Головний Отаман військ України". Так з перших годин почали виявлятись розбіжності між керівниками Директорії В. Винниченком та С. Петлюрою.
Дослідники:
Самостійна робота з документом
А. "...Од імені організованої української демократії, від усього активного народнього громадянства, яке обрало нас, ми. Директорія Української Народної Республіки, сим оповіщаємо Генерал Павло Скоропадський є насильник і узурпатор народньої влади. Все правительство його, як протинародне, оповіщаємо недійсним. Пропонуємо генералові і його міністрам залишити... урядові посади... пропонуємо це зробити без пролиття крови " (Із "Відозви до населення ").
Б. "...По наказу Директорії Української Республіки я, яко верховний головнокомандуючий, закликаю всіх українських солдат і козаків боротись за державну самостійність України, проти зрадника, бувшого царського наймита, генерала Скоропадського... обов'язок кожного громадянина під загрозою військового суду забороняється кровопийці гетьману допомагати... обов'язок кожного арештувать генерала і передати в руки республіканських властей... Гетьманські розпорядження і накази касуються... військові частини, аби уникнути даремного кровопролиття і розрухів, повинні перейти до лав військ Республіки..." (Із Універсалу Головного Отамана військ України ").
Завдання учням
Підготуйте відповідь на запитання:
1. Які положення є спільними, а які відмінними у цих документах? Чому існували такі розбіжності?
2. Якого статусу прагнув для себе С. Петлюра?
3. Який висновок можна зробити з цих документів?
Вчитель: Про початок анти гетьманського повстання (по ходу розповіді записуються основні дати), (розповідь по презентації – слайд №8)
15 листопада 1918р., розпочавши виступ з м. Білої Церкви, повстанці вже наступного дня зайняли м.Фастів, загрожуючи Києву.
18 листопада 1918 р. гетьманські війська були вщент розбиті під Мотовилівкою.
З 20 листопада розпочалась облога Києва. Коли війська Директорії 13 грудня наблизились до міста, ВРК розпочав повстання. Революційні загони оволоділи частиною міста. Захопити все місто їм вдалось лише після досягнення домовленості з німецьким командуванням про вільний пропуск німецьких ешелонів за межі України. До ранку 14 грудня 1918 р. було роззброєно всі гетьманські загони на Печерську, захоплено Генеральний штаб. Військове міністерство. До п'ятнадцятої години цього дня на вулицях Києва вже були перші загони українського війська.
Гетьман Павло Скоропадський оголосив: "Бог не дав мені сил, щоби справитись із завданням вивести край з тяжкого становища, і нині я, керуючись виключно добром України, відмовляюсь влади". Переодягнений у німецьку військову форму він деякий час переховувався, а пізніше виїхав разом з німецькими генералами за межі України.(слайд №11)
Після відповідних приготувань до урочистостей Директорія 19 грудня 1918 р. в'їхала до Києва. (слайд №9)
26 грудня 1918 р. наказом Директорії було сформовано уряд - Раду Народних Міністрів. Його очолив Володимир Чехівський (1876-1937). Але всі важливі справи Директорія вирішувала без участі уряду.
Завдання учням
Складіть хронологію перебігу основних подій.
Вчитель.
Таким чином, зречення гетьманським урядом влади, вступ до Києва військ Директорії, парад повстанських військ на Софійському майдані на чолі з С. Петлюрою верхи на білому коні - все це поставило крапку в історії гетьманського режиму й знаменувало новий етап революції - відновлення Української Народної Республіки.
«Антигетьманське повстання, боротьба за повалення режиму П. Скоропадського, відновлення УНР цілком обґрунтовано вважається однією з вищих точок розвитку Української революції, одним із переломних її рубежів", - зазначає сучасний історик та політолог Солдатенко В. у своїй праці "Українська революція. Історичний нарис".
Розповідь вчителя.
Після перемоги антигетьманського повстання Директорія не поспішала скласти с повноваження, а у Декларації від 26 грудня 1918 р. (слайд №12) проголосила себе тимчасовою верховною владою революційного часу.
Від самого початку вся діяльність Директорії була прямою антитезою внутрішньої політики гетьмана П. Скоропадського
Самостійна робота з документом №1(слайд №13)
"...До повного вирішення земельної реформи... всі дрібні селянські господарства і всі труд господарства залишаються у руках попередніх їх власників непорушними, а решта земель переходить у користування безземельних і малоземельних селян... ця постанова стосується також монастирських, церковних і казенних земель...
...Директорія одмінила всі закони і постанови гетьманського уряду у сфері робітничої політики. Відновлено восьмигодинний робочий день. Знов колективні договори, право коаліцій і страйків, також усю повноту прав робітничих фабричних комітетів...
...Директорія є тимчасова влада революційного часу... Директорія передасть свої повноваження тому ж самому народові... право управління й порядкування належить тільки тим класам, які є і основою громадського життя, які творять матеріальні та духовні цінності, які кров'ю та життям своїм вступили до боротьби з руйнуючими силами сучасного ладу... Влада в УНР має належати лише працюючим класам - робітництву та селянству... Так звані "пануючі класи", класи земельної промислової буржуазії доказали свою цілковиту нездатність в управлінні державою... було злочинним допустити ці класи до участи в правлінні країною... ці класи не мають права голосу порядкуванню державою...
...Директорія пропонує трудовому селянству вибрати своїх делегатів на Конгрес Трудового Народу України... Міському робітництву вибрати своїх делегатів на Конгрес Трудового Народу України...
...Трудовій інтелігенції: робітникам на полі народної освіти, лікарським помічникам, народним кооперативам, служачим у конторах так само вибирати своїх представників на Трудовий Конгрес.
...Конгрес матиме всі верховні права і повновласть вирішувати всі питання соціальної економічного та політичного життя Республіки...Трудовий Конгрес має вирішити форми влади і на місцях, так і в центрі...
...всі зусилля Директорія направить на таку організацію народного господарства... яка не знає ніякого гніту і визиску...
...буде знищено всі форми спекуляції... пильно дбатиме, щоб трудові маси були задоволені предметами першої необхідності (шкури, мануфактури, залізних виробів, іншого краму, а так продуктів споживи)...
...у сфері міжнародних відносин Директорія стоїть на ґрунті цілковитого нейтралітету і бажання мирного співжиття з народами всіх держав...
...соціалістичні партії Директорія кличе всі свої сили направити на достойну організацію трудового народу по всій Землі Трудової Республіки
(3 Декларації Директорії УНР від 26 грудня1918р.).
Завдання учням. На основі документу визначити основні засади політики Директорії УНР .
4. ДЕРЖАВОТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИРЕКТОРІЇ УНР
Розповідь вчителя (слайд №14)
За короткий час свого перебування при владі, незважаючи на складні обставини воєнного часу, необхідності відразу ж після приходу до влади вести активні оборонні дії, Директорія УНР розгорнула активну діяльність у різних сферах державницького життя: у законотворенні, вирішенні аграрного та продовольчого питання, реалізації промислової та робітничої політики, у сфері військового будівництва та по зміцненню обороноздатності.
У законодавчій сфері було здійснено спроби адаптації законодавства, що діяло за попередньої влади до нових політичних умов:
Але Директорії так і не вдалося виробити чіткої концепції та процедури творення і ухвалення законодавчих норм, систематизувати їх.
У вирішенні аграрного питання, незважаючи на розрив звичних економічних зв'язків унаслідок ведення постійних бойових дій, панування анархії отаманщини, повсталі загони якої по черзі реквізували у селян збіжжя:
Вказані заходи дозволяли Директорії утримувати військо, незначний державний апарат. Але істотно ситуацію у містах вони не поліпшили, а селянство продовжувало найбільше страждати від непосильного тягаря війни, економічної анархії та державного свавілля.
8 січня 1919 р. Директорія затвердила закон про землю, який :
Директорія бережно поставилась до високопродуктивних господарств, що не дробилися, а передавались трудовим спілкам, які мали для цього створюватись. Але вже через два місяці уряд УНР обумовив передачу землі кількома обтяжливими зобов'язаннями: за отримані ділянки господарі повинні були віддавати державі третину врожаю ярового хліба, повну попередню сплату податків. Постійні переїзди апарату уряду, ведення бойових дій не дали можливості послідовно втілити цей закон у життя.
Промислова й робітнича політика мала швидше декларативний характер, аніж практичний. У своїй діяльності Директорія пливла за течією політичних дій, не відстоюючи інтереси робітників та без особливого занепокоєння сприймаючи різноманітні нововведення в галузі трудового законодавства. Практичними кроками у цій сфері було:
Однак втілити ці задуми не вдалося внаслідок стрімкого просування більшовицьких військ углиб України.
У галузі обороноздатності та військового будівництва були зроблені конкретні кроки по творенню збройних сил:
люмпенізованими, декласованими елементами.
Завдання учням
Заповнити таблицю за розповіддю вчителя "Внутрішня політика Директорії УНР " за схемою:
Законодавча сфера |
Аграрне питання |
Промислова й робітнича політика |
У галузі обороноздатності |
Причини поразки Директорії:
5. ІСТОРИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ДЕРЖАВОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДИРЕКТОРІЇ УНР
Самостійна робота з джерелом ст..196-197 підручника.
Завдання учням
1.Поміркуйте, чому історики дали діаметрально протилежні оцінки діяльності Директорії.
2.Заповніть таблицю за схемою:
Успіхи Директорії УНР |
Прорахунки Директорії УНР |
|
|
Висновок
Незважаючи на всі зусилля Директорії, сили були нерівними: військовий потенціал радянської Росії, несприятливі зовнішньополітичні умови - все спрямовувалось проти того, щоб Директорія не мала часу на перепочинок, на вирішення назрілих соціально-економічних питань. Лідери Директорії, не зумівши переступити через свої амбіції, не змогли приборкати отаманщину і запропонувати соціально-економічну програму реформ, яка б влаштовувала основну частину населення. Також не зумівши подолати розбіжностей поглядів щодо долі України, Директорія швидко втратила підтримку мас і тому не змогла протистояти агресії ззовні.
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ
Бліц-опитування:
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Директорія,як тимчасова верховна влада, намагалась утримати свою владу і здійснити перетворення в державі і суспільстві, які б зміцнили Україну. Частково це їй вдалося,але не надовго. Національна політика Симона Петлюри, як отамана військ УНР, воз’єднання ЗУНР та УНР були намаганнями свідомо творити державність українців. Але не дивлячись на це поразка Директорії відбулася. Цьому прикрому факту, були свої причини:
Завдання. Використовуючи метод «Прес» розкрити суперечливий характер внутрішньої політики Директорії. (слайд 15)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте текст параграфа.
2. Заповніть порівняльну таблицю "Успіхи та прорахунки у процесах державотворення в Україні "за схемою:
|
Доба Цент Доба УЦР |
Гетьманат |
Директорія УНР |
Успіхи |
|
|
|
Прорахунки |
|
|
|