Урок розроблений з використанням найрізноманітніших форм і методів подачі нового матеріалу, що значно впливає на запам'ятовування учнями історичних подій, постатей і дат.
Історія України |
8 кл |
Тема: Пилип Орлик та його Конституція України.
Мета: сформувати в учнів уявлення про діяльність першого українського гетьмана в еміграції П. Орлика; вивчити зміст та основні положення його Конституції; визначити її історичне значення; формувати вміння творчо мислити; висловлювати свою позицію; розвивати навички роботи з різними історичними джерелами, документами, картами; сприяти формуванню національної самосвідомості учнів; їх-історичної свідомості.
Тип уроку: комбінований
Основні поняття: особистість, атрибут, конституція, гетьман, протекторат
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
Привітання, перевірка готовності учнів та обладнання до уроку.
ІІ. Перевірка д/з
*** ХРОНОЛОГІЧНИЙ ЛАНЦЮЖОК
|
Обрання І.М. гетьманом -Що за документ Коломацькі статті? ПРАВА І ОБОВ. ГЕТЬМАНА - Яке місто ставало столицею Гетьманщини? БАТУРИН - Внутрішня політика І.М.? ОБЄДНАННЯ УКР. ЗЕМЕЛЬ (правобер, ліво бер, слобод і запоріжжя) |
|
Північна війна Росії проти Швеції
Швеція Карл ХІІ, Російська імперія Петро І. |
|
Похід Карла ХІІ на Москву через Україну
|
1708р.
|
Виступ І.М. проти Росії
Зруйнування Батурина |
|
Зруйнування Чортомлицької Січі |
|
Полтавська битва
РОБОТА З АТЛАСОМ
Згадайте як пов‘язаний наш район з цими подіями? ХРОНОЛОГІЧНА ЗАДАЧА 1709-1639=70 ЩО ОЗНАЧАЮТЬ ЦИФРИ? Народився 1639 помер 1709 = прожив 70 років. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
!!! СТ. 191 - портрет
-Чи відомий вам термін "Конституція"? Розкрийте його значення.
-А чи знаєте ви, що, на думку багатьох вчених, першою Конституцією у Європі був документ, прийнятий гетьманом Пилипом Орликом?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Історична довідка
Біографічні дані |
|
Релігія |
|
Народження |
|
Смерть |
|
Дружина |
|
Діти |
Мав 5 дівчат та 3 хлопці Катерина, Анастасія(чол. + діти), Варвара(чоловік), Григір (дружина) , Михайло, Яків, Марта , Марія |
Після смерті Мазепи, коли постало питання про вибір нового гетьмана на противагу Іванові Скоропадському, поставленому на Україні Петром I, Швеція підтримала племінника І.М.. але вибір упав на П.Орлика, якого обрали гетьманом
*** Які висновки можемо зробити з історичної довідки?
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
У кожного з вас є картка №1 і №2.
*** Працюємо з карткою №1
Завдання на основі поданих тез та матеріалу підручника ст.. 191 пункт 4 складіть історичну схему
1. 5 квітня 1710р. м. Бендери 2. Обрали Гетьманом П.Орлика
3. В еміграції 4. Вдала зовнішня політика (підтримка кількох держав)
5. Складна внутрішня політика – бажання визволити українські землі
6. 5 квітня 1710р. «Пакти і Конституція законів і вольностей Війська Запорізького» 7. Угода між Гетьманом і козацтвом
*** Працюємо з карткою №2
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО СЮЖЕТУ Відповідь на запитання
1.Який пам‘ятний знак стоїть на території воєнно0історичного музею м.Бендери
(розгорнута книга)
2. Дата першої Української Конституції. (5 квітня 1710р.)
3. Скільки статей має Конституція? ( 16)
4. Якою мала бути України за цим документом? (суверенна, за протектор. Швеції)
5. Що вказано про владу Гетьмана? (обмежувалася)
6. Кому надавалося чільне місце в раді? (Генер. Старшині, городові полковники)
7. Що пов‘язувало Генеральну Раду з великими церковними світами: Різдво, Великдень, Покрова? ( 3 скликання, де обирали Гетьмана?.
8. Чому К Орлика вважають визначною пам‘яткою суспільно-політичної та юридичної думки? (прописані права і обов‘язки між очільником держави і підлеглими)
Слайд №3,4,5 вшанування пам‘яті
З історичної праці Богдана Крупницького «Пилип Орлик. Огляд політичної діяльності»
Високоосвічений, з тонким національно-політичним розумом, палкий і свідомий патріот і борець за незалежну Україну, Пилип Орлик виділявся у тогочасному середовищі української козацької старшини. Орлик являв собою цілком новий тип патріота й інтелігента, який у неймовірно тяжких умовах еміграції не полишав думки про відновлення самостійності української держави. Найактивніший провідник мазепинської ідеї, він присвятив ціле своє життя створенню західноєвропейської коаліції, яка б допомогла визволити Україну. Вигнанець, гетьман-емігрант, з невеликою групою однодумців робив одчайдушні спроби умовити уряди Швеції, Німеччини, Польщі, Франції, Туреччини на спільну боротьбу з царем. Ніхто більше за Пилипа Орлика не зробив у той час, аби українське питання стало часткою загальноєвропейської політики першої половини ХVIII століття.
VІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
Вчитель кладе на стіл коробку і пропонує кожному учню "покласти" в неї те, чого він навчився чи дізнався протягом уроку.
Зима Наталія Анатоліївна,
учитель історії та правознавства
Корюківської гімназії
Чернігівської обл.
1