Розробка уроку з історії України на тему: «Соціально-економічне становище та суспільно-політичний рух на українських землях у першій половині ХІХ ст.»
Мета:
Обладнання: дидактичний матеріал: картки із завданнями, ілюстрації із зображеннями Т. Г. Шевченко, Устима Кармелюка, Лук’яна Кобилиці, кросворд «Ключ від скарбниці», «Правила гри», ключі, ватман, маркери, сигнальні картки, маршрутний лист, таблиця результатів. Тип уроку: урок узагальнення знань. Форма уроку: урок-гра.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку ІІ. Актуалізація опорних знань Викладач. У далекому синьому морі є скеля. На цій скелі не ростуть дерева, рідко з’являються птахи, і тільки люди уподобали цей кам’яний пагорб у морі. Вони побудували тут фортецю, яка заступала шлях кораблям супротивника. Проте згодом люди перетворили цю фортецю на в’язницю. Поступово потреба у в’язниці зникла, і тривалий час серед мурів славетної фортеці не було чути голосу людей. Але одного дня все навкруги ожило, сотні ліхтарів висвітили кам’яні каземати. Історія ніби повторювалася, але замість похмурих людей у фортеці з’явилися люди з телекамерами, які почали знімати передачу, що набула популярності в усьому світі. Так виникла телевізійна гра «Ключі від форту Буаярд». Сьогодні в нас є можливість відвідати цей форт і взяти участь у цій захопливій грі. Ознайомлення з формою уроку, з правилами гри 1. Гра починається і завершується за командою викладача. 2. Під час гри будьте організованими, зосередженими, мобільними, критичними, творчими. 3. Кожен здобувач освіти виконує завдання самостійно (може використовувати підказку інших здобувачів освіти, але тоді знімається 0,5 бала) 4. Якщо здобувач освіти набрав понад 50 % правильних відповідей, він отримує літеру. ІІІ. Основна частина уроку
КІМНАТА ПРАВДИ
-Вам необхідно розпізнати правильні твердження, показуючи сигнальні картки «Так» або «Ні». За кожну правильну відповідь ви отримаєте 0,2 бала. Максимальна кількість балів – 1 бал. Якщо у вас буде більшість правильних відповідей, ви отримаєте один ключ. 1. Головною причиною занепаду соціально-економічного життя України було панування кріпацтва. (Так) 2. Розвиток промисловості в різних регіонах України відбувався нерівномірно. (Так) 3. Чумацтво гальмувало формування національного ринку. (Ні) 4. Перше місце в експорті Росії утримувало українське вугілля. (Ні) 5. Селянські виступи під проводом Устима Кармалюка тривали протягом 1814-1830 рр. (Так) 6. Лук’ян Кобилиця – ватажок опришків. (Так) 7. Кирило-Мефодіївське братство вперше сформувало українську національну ідею. (Так) 8. Австрійський імператор Фердинанд І 17 квітня 1848 року видав маніфест про скасування панщини в Галичині. (Так) 9. Головна руська рада – перша політична організація в Україні. (Так) 10. Внаслідок революції 1848-1849 рр. в Австрійській імперії погіршилось становище в західноукраїнських землях. (Ні)
КІМНАТА ВІДПОВІДНОСТЕЙ
-Ви маєте показати своє вміння розподіляти поняття, назви, терміни за категоріями. Кожний із Вас отримає пакет із поняттями. Вам необхідно якнайшвидше розкласти ці поняття у стовпчики за категоріями. За правильно виконане завдання ви отримаєте ключ та максимальний 1 бал. Успіхів! Категорії: соціальна верства, економічне становище, Україна під владою Російської імперії, Україна під владою Австрійської імперії. Поняття: промисловий переворот, кріпаки, урочна система, фабрично-заводська промисловість, кріпацтво, Кирило-Мефодіївське товариство, наймані робітники, військові поселення, криза поміщицького господарювання, ринкові відносини, товарне виробництво, підприємці, русифікація, денаціоналізація, уніфікація, генерал-губернаторство, «Київська козаччина», Устим Кармелюк, опришки, «Похід у Таврію за волею», Лук’ян Кобилиця, «Книга буття українського народу», українське відродження, Т. Г. Шевченко, автономія, Головна руська рада, «Зоря Галицька», «Українське питання», Слов’янський конгрес, М. Костомаров, федерація, інтелігенція, державні селяни, капітал, рента, феодально-кріпосницьке господарювання.
КІМНАТА ПОРІВНЯННЯ
-Усе у світі пізнається через порівняння: щоб побачити світло – потрібна темрява, щоб зрозуміти добро – потрібне зло. Ось і зараз ви маєте показати своє вміння порівняння. За правильно виконане завдання ви отримаєте ключ. Максимальний бал – 1. Щасти вам! Метод «Займи позицію. У різних кінцях кімнати розвішані картки «Так», «Ні», «Не знаю». Здобувачі освіти повинні зробити вибір і пояснити його. Твердження. Становище українців у першій половині ХІХ ст. під владою Австрійської імперії було гіршим, ніж у Російській імперії.
КІМНАТА ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ
-У цій кімнаті ви маєте продемонструвати своє вміння встановлювати закономірності. Кожен із вас отримає картку, де вписано логічний ланцюжок. За правильну відповідь ваша команда отримає ключ, а кожний учасник – 1 бал. Якщо ви не знаєте відповіді на своє завдання, ви можете звернутися за допомогою до свого товариша, але тоді ви втрачаєте 0,5 бала. 1. Пантелеймон Куліш, Т. Г. Шевченко, М. Костомаров, М. Муравйов, М. Гулак. 2. «Назар Стодоля», «Наталка Полтавка», «Гайдамаки», «Наймичка», «Катерина». 3. Головна руська рада, Галицько-руська матиця, Кирило-Мефодіївське товариство, Центральна рада народова, «Руський собор». 4. Лук’ян Кобилиця, Яків Головацький, Устим Кармелюк, Мирон Штола. 5. Урізання селянських наділів, рента, безправ’я, чумацтво. 6. Промисловий переворот, розшарування селянства, підприємці, галузі економіки. 7. Лівобережжя, Правобережжя, Південь України, Західна Україна. 8. Київ, Херсон, Миколаїв, Одеса. 9. Ярмарок, купець, контракт, зовнішня торгівля. 10. Автономія, сировинний додаток імперії, гільдії, колоніальний характер української торгівлі. 11. Кріпак, поміщик, підприємець, державний селянин. 12. Фабрично-заводська система, зростання міст, розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі, урочна система. 13. «Київська козаччина», «Похід у Таврію по волю», «масові повстання», «Кавказ». 14. «Кобзар», «Сон», «Заповіт», «Книга буття українського народу». 15. Підпали, повстання, демонстрації, непокора, убивства поміщиків. Завдання перевіряють шляхом взаємоперевірки.
КІМНАТА ОСОБИСТОСТЕЙ
-У цій кімнаті ви маєте продемонструвати знання біографій історичних діячів. Завдання складається з двох етапів. 1. Упізнай особистість за описом. 2. Випереджальне завдання. Презентація творчого шляху Т. Г. Шевченка (робота в малих групах).
Описи
1.Походив з кріпацької сім’ї. Народився на Буковині в с. Путила – Сторонець (нині Чернівецька область). Очолив виступ селян проти утисків поміщиків. Влаштували підпали панських маєтків. Оголосили ліси й пасовиська своєю власністю, вимагали переведення в стан державних селян. Повстання було придушене. З повсталими жорстоко розправилися: нещадно побили киями та різками. (Лук’ян Кобилиця)
2. У першій половині ХІХ ст. був організатором антикріпосницького руху. Селянин – кріпак. Народився 1787 р. у с. Головчинці (нині Вінницька область). У 25 років був відданий паном в солдати, а наступного року він утік зі служби і повернувся до рідних місць. Там він приєднався до ватаги селян-кріпаків, військових дезертирів, містечкових торгівців і дрібних шляхтичів. Незабаром став їхнім ватажком. Вони здійснювали напади на поміщицькі маєтки, сільські й придорожні корчми, господарства заможних селян. Найбільш активно діяв у Подільській губернії. Його активно підтримували селяни, оскільки він часто допомагав їм, роздаючи захоплене майно і худобу. Неодноразово його заарештовували, 4 рази засилали до Сибіру на каторгу, але він щоразу тікав на Поділля і продовжував боротьбу. Його називали «славним рицарем», «українським Робін Гудом». (Устим Кармелюк)
Викладач. Шановні здобувачі освіти! Ви пройшли багато випробувань у форті Буаярд, продемонструвавши неабиякі знання та вміння. Настав час найважливішого випробування. Вам потрібно дістати ключ від скарбів. Для цього ви маєте обміняти уже отримані ключі на літери, путівник. Щоб отримати «Ключ до скарбу», вам належить вставити пропущені слова у путівнику. Максимальний бал – 3 бали.
ПУТІВНИК
1. Назва збірки поезії Т. Г. Шевченка («Кобзар») 2. Головна руська рада проголосила ідею єдності … (українського народу) 3. Форма правління, запропонована членами Кирило-Мефодіївського братства (федерація) 4. Українське національне … (питання) 5. Найбільш численна суспільна верства в Україні в першій половині ХІХ ст. (селяни) 6. Перша газета, що вийшла українською мовою («Зоря Галицька») Викладач. Молодці! Ви добре впорались із завданнями. Але у мене для вас є ще одна новина. Ми не зможемо вийти із форту, якщо не залишимо свій автограф. Завдання - Ви повинні намалювати образний портрет України першої половини ХІХ ст. і презентувати його. Максимальний бал – 3 бали.
ІV. Підсумки уроку Викладач. Ви перебуваєте у коридорі висновків. Назва коридору говорить сама за себе: тут ми підіб’ємо підсумки нашого уроку. На початку уроку ми визначали мету уроку. Чи досягли ми своєї мети? (Відповіді здобувачів освіти)
V. Оцінювання роботи здобувачів освіти Викладач. У цьому коридорі стоїть Тумба чесності. Я пропоную підійти до неї тому, хто отримав мінімальний бал, і спробувати пояснити, чому, на його думку, він отримав такий результат; що було найскладнішим (самооцінка). А тепер пропоную оцінити свої дії усіх охочих. Що вам сподобалося (чи не сподобалося) на уроці? Хто з вас був найбільш активним на уроці? (відповіді здобувачів освіти).
VІ. Домашнє завдання. 1. Опрацювати параграф підручника. 2. Створити ментальну карту до теми уроку. 3. Створити кросворд до теми уроку. Ключові слова по вертикалі – УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ.