Літературне читання
Тема: Василь Чухліб «Вітер і Вихор»
Очікувані результати: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; продовжити знайомити учнів з творчістю письменника Василя Чухліба; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; вчити аналізувати текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей; розвивати пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати працьовитість, бажання допомагати іншим.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Женя з бджільми не дружив –
Завжди Женя бджіл дражнив.
Женю бджоли не жаліли
І дражнилу нажалили.
2. Робота над чистомовкою
Ди-ди-ди – йшли качата до води.
Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!
3. Гра «Добавлянка»
Серед лісу, де пеньочок,
Із землі росте... (грибочок).
Мають діток всі звірята.
У пташечок є теж малята!
У відгадки будем грати
І тваринок називати.
У ведмедів... (ведмежата).
А у білок... (білченята).
В качки семеро... (качат).
А у курки сім... (курчат).
В мишок дітки... (мишенята).
А у пташок... (пташенята).
В корівки... (телятко).
А у коника... (лошатко).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми познайомимось з ще однією літературною казкою Василя Чухліба. А про що вона, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Хоч без крил, але літаю,
Вербі коси розплітаю.
Погойдаю в лісі гілку,
Заколишу в квітці бджілку.
Якщо добре розлютити,
Можу шкоди наробити. (Вітер)
— Василь Чухліб у своїх творах запрошує дітей пильніше поглянути довкола себе, щоб побачити, як прокидається туманець, як чапля стоїть на одній нозі, мабуть, когось виглядає. А лелека разом із хлопчаками пасе череду…
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Бесіда
— Що ви пам’ятаєте про Василя Чухліба?
— Які його твори ми читали?
2. Опрацювання казки „ітер та Вихор“
1) Гра „Передбачення“
— Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.
2) Виразне читання першої частини казки вчителем
Вітер і Вихор
У глибокому яру, куди й сонце ледь проникає, дрімав собі Вітер. Попрохали в нього рослини в полі, трави на луках, дерева в лісі, щоб полетів він до синього моря та пригнав дощову хмару, бо знемагають вони від спеки.
Вилетів Вітер з яру — а назустріч йому Вихор.
— Гей, Вихоре! — гукнув Вітер. — Приставай до мене, подамося до моря, приженемо хмару.
— Ет, мені й тут добре, — хмикнув Вихор і помчав шукати нових розваг.
Вилетів він на баштан, жартуючи, позв'язував огудиння кавунів та динь, роздмухав солому на курені. З куреня вибіг баштанник і став сваритися. Вихор схопив у нього з голови солом'яного бриля і закружляв з ним над баштаном.
— Хо-хо-хо! — сміявся Вихор і крутив брилем.
Та врешті це йому набридло, й він кинув бриля прямо баштанникові на лисину. Після цього Вихор покушпелив по дорозі, здіймаючи стовп куряви, а корови, що паслися неподалік, чмихкали й невдоволено хитали головами. Вихор повернув на пшеничне поле.
— Розбиш-шака з'явився, розбиш-шака! — шепотіли зелені колоски й пригиналися до землі.
А Вітер тим часом летів до моря. Він відчував, що сили в нього збавляється і слід було б спуститися на землю, передихнути. Але Вітер казав собі: «Кріпись! Треба хутчіше долетіти до моря, поки інші вітри не порозбирали дощових хмар».
Ну, а Вихор? Той уже розгулював лугом. Зачувши, що він летить, ховалися по норах миші, нишкли коники-стрибунці, хилилися долу трави. І хоч багатьом пощастило сховатися від Вихора, та все ж дехто попадав у його крутьоло...
Піднявши сторчма все живе в лузі, Вихор вирішив прогулятися лісом. Край лісу стояв старий дуб-велетень, а обіч нього — молоді дубки, його сини й онуки. Вихор летів прямо на них, не звертаючи.
— Дорогу! Дорогу! — галасував він. Та дуби були незворушні.
— Ну, зараз ви пожалкуєте! — напружився Вихор, розігнався і... тільки зойкнув, налетівши на могутні груди старого дуба.
Саме цієї миті вернувся з моря Вітер. Він пригнав дощову хмару. І враз на поблякле від спеки листя, на трави, на жита-пшениці сипонули життєдайні прохолодні краплі.
— Спасибі Вітрові! — зраділи дерева. — Це він приніс нам цілющий дощ!
— Спасибі Вітрові! — долинуло з баштану і з пшеничного поля.
— Спасибі Вітрові! — котилося лугом.
А стомлений Вітер полетів до глибокого яру. Йому треба було перепочити, набратися сили. Бо завтра, знов чекає на нього робота: крутити вітряки на пагорбах, запилювали соняхи в степу, напинати вітрила на човнах. Та хіба мало гарних справ у Вітру!
3) Гра „Бджілки“. Самостійне напівмовчазне читання казки учнями до кінця
— Чи правильними виявилися наші припущення про зміст казки?
Фізкультхвилинка
4) Словникова робота
Баштан — ділянка поля, на якій вирощують кавуни, дині тощо.
Огудиння – стебла виткої або повзучої рослини.
Курінь – легка будівля, сторожка.
Кушпелити – крутити.
Читання стовпчиків слів луною за вчителем; скоромовкою в парах.
Вихор попрохали
знемагають приставай
приженемо позв’язував
баштанник чмикали
збавляється зачувши
нишкли строчма
поблякле життєдайні
5) Читання казки учнями ланцюжком
— Про кого ця казка? Хто в ній вам сподобався і чим?
6) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
— Знайдіть в тексті рядки, яким відповідають малюнки.
— Розкажіть, як розважався Вихор.
— Які добрі справи робив Вітер? Прочитайте.
— Яким ви уявляєте Вітра і яким Вихора?
— Про кого автор говорить: покушпелив, хмикнув, помчав? Спробуйте доповнити цю низку слів.
— Як ви вважаєте, чого вчить ця казка?
7) Робота в групі
— Підготуйтесь до читання казки в особах. Знайдіть слова автора і героїв. Як треба читати слова кожного з них?
— Прочитайте виразно казку.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто її автор?
— Який висновок для себе зробили?
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати казку.