Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Василь Чухліб «Вітер і Вихор»“

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Василь Чухліб «Вітер і Вихор»“. Метою уроку є: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; продовжити знайомити учнів з творчістю письменника Василя Чухліба; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; вчити аналізувати текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей; розвивати пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати працьовитість, бажання допомагати іншим.
Перегляд файлу

Літературне читання

Тема: Василь Чухліб «Вітер і Вихор»

Очікувані результати: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; продовжити знайомити учнів з творчістю письменника Василя Чухліба; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; вчити аналізувати текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей; розвивати пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати працьовитість, бажання допомагати іншим.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовкою


Женя з бджільми не дружив –

Завжди Женя бджіл дражнив.

Женю бджоли не жаліли

І дражнилу нажалили.


2. Робота над чистомовкою


Ди-ди-ди – йшли качата до води.

Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця. 
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити: 

Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!


3. Гра «Добавлянка»


Серед лісу, де пеньочок,

Із землі росте... (грибочок).

Мають діток всі звірята.

У пташечок є теж малята!

У відгадки будем грати

І тваринок називати.

У ведмедів... (ведмежата).

А у білок... (білченята).

В качки семеро... (качат).

А у курки сім... (курчат).

В мишок дітки... (мишенята).

А у пташок... (пташенята).

В корівки... (телятко).

А у коника... (лошатко).


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми познайомимось з ще однією літературною казкою Василя Чухліба. А про що вона, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.


Хоч без крил, але літаю,

Вербі коси розплітаю.

Погойдаю в лісі гілку, 

Заколишу в квітці бджілку.

Якщо добре розлютити, 

Можу шкоди наробити. (Вітер)


Василь Чухліб у своїх творах запрошує дітей пильніше поглянути довкола себе, щоб побачити, як прокидається туманець, як чапля стоїть на одній нозі, мабуть, когось виглядає. А лелека разом із хлопчаками пасе череду…

ІV. Опрацювання нового матеріалу

1. Бесіда

Що ви пам’ятаєте про Василя Чухліба?

Які його твори ми читали?

2. Опрацювання казки „ітер та Вихор“

1) Гра „Передбачення“

— Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.

2) Виразне читання першої частини казки вчителем

Вітер і Вихор

У глибокому яру, куди й сонце ледь проникає, дрімав собі Вітер. Попрохали в нього рослини в полі, трави на луках, дерева в лісі, щоб полетів він до синього моря та пригнав дощову хмару, бо знемагають вони від спеки.

Вилетів Вітер з яру — а назустріч йому Вихор.

— Гей, Вихоре! — гукнув Вітер.Приставай до мене, подамося до моря, приженемо хмару.

— Ет, мені й тут добре, — хмикнув Вихор і помчав шукати нових розваг.

Вилетів він на баштан, жартуючи, позв'язував огудиння кавунів та динь, роздмухав солому на курені. З куреня вибіг баштанник і став сваритися. Вихор схопив у нього з голови солом'яного бриля і закружляв з ним над баштаном.

— Хо-хо-хо! — сміявся Вихор і крутив брилем.

Та врешті це йому набридло, й він кинув бриля прямо баштанникові на лисину. Після цього Вихор покушпелив по дорозі, здіймаючи стовп куряви, а корови, що паслися неподалік, чмихкали  й невдоволено хитали головами. Вихор повернув на пшеничне поле.

— Розбиш-шака з'явився, розбиш-шака! — шепотіли зелені колоски й пригиналися до землі.

А Вітер тим часом летів до моря. Він відчував, що сили в нього збавляється і слід було б спуститися на землю, передихнути. Але Вітер казав собі: «Кріпись! Треба хутчіше долетіти до моря, поки інші вітри не порозбирали дощових хмар».

Ну, а Вихор? Той уже розгулював лугом. Зачувши, що він летить, ховалися по норах миші, нишкли коники-стрибунці, хилилися долу трави. І хоч багатьом пощастило сховатися від Вихора, та все ж дехто попадав у його крутьоло...

Піднявши сторчма все живе в лузі, Вихор вирішив прогулятися лісом. Край лісу стояв старий дуб-велетень, а обіч нього — молоді дубки, його сини й онуки. Вихор летів прямо на них, не звертаючи.

— Дорогу! Дорогу! — галасував він. Та дуби були незворушні.

— Ну, зараз ви пожалкуєте! — напружився Вихор, розігнався і... тільки зойкнув, налетівши на могутні груди старого дуба.

Саме цієї миті вернувся з моря Вітер. Він пригнав дощову хмару. І враз на поблякле від спеки листя, на трави, на жита-пшениці сипонули життєдайні прохолодні краплі.

— Спасибі Вітрові! — зраділи дерева. — Це він приніс нам цілющий дощ!

— Спасибі Вітрові! — долинуло з баштану і з пшеничного поля.

— Спасибі Вітрові! — котилося лугом.

А стомлений Вітер полетів до глибокого яру. Йому треба було перепочити, набратися сили. Бо завтра, знов чекає на нього робота: крутити вітряки на пагорбах, запилювали соняхи в степу, напинати вітрила на човнах. Та хіба мало гарних справ у Вітру! 

3) Гра „Бджілки. Самостійне напівмовчазне читання казки учнями до кінця

— Чи правильними виявилися наші припущення про зміст казки?

Фізкультхвилинка

4) Словникова робота

Баштан — ділянка поля, на якій вирощують кавуни, дині тощо.

Огудиння – стебла виткої або повзучої рослини.

Курінь – легка будівля, сторожка.

Кушпелити – крутити.

Читання стовпчиків слів луною за вчителем; скоромовкою в парах.

Вихор   попрохали

знемагають  приставай

приженемо   позв’язував

баштанник   чмикали

збавляється   зачувши

нишкли   строчма

поблякле   життєдайні

5) Читання казки учнями ланцюжком

Про кого ця казка? Хто в ній вам сподобався і чим?

6) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

Знайдіть в тексті рядки, яким відповідають малюнки.

Розкажіть, як розважався Вихор.

Які добрі справи робив Вітер? Прочитайте.

Яким ви уявляєте Вітра і яким Вихора?

Про кого автор говорить: покушпелив, хмикнув, помчав? Спробуйте доповнити цю низку слів.

Як ви вважаєте, чого вчить ця казка?

7) Робота в групі

Підготуйтесь до читання казки в особах. Знайдіть слова автора і героїв. Як треба читати слова кожного з них?

Прочитайте виразно казку.

V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?

Хто її автор?

— Який висновок для себе зробили?

VІ. Домашнє завдання

Виразно читати казку.

doc
Додано
31 серпня
Переглядів
108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку