Читання ланцюжком. Учні читають в певному, установленому порядку (один за одним), і при цьому вчитель має можливість і перевірити ефективність підготовки учнів до уроку, рівень сформованості необхідних читацьких навичок достатньої кількості учнів. Самі ж діти мають можливість порівняти свої досягнення з іншими.
Читання складових таблиць. Учитель може використовувати готові таблиці, що часто друкуються в методичній літературі, виготовлені або просто написані на дошці власноруч. Такі таблиці можуть готувати заздалегідь батьки та учні. Бажано, щоб таблиці допомагали у засвоєнні читання важких складів, які є у словах виучуваного тексту.
Читання із замірюванням прочитаного. Учитель заміряє певний час читання учнями (1 хв.). Діти за командою починають читати і за командою зупиняються. Потім рахують кількість прочитаних слів: свої власні, або обмінюються і рахують кількість слів у сусіда по парті. Результати записують у читацький щоденник.
Різні види переказу тексту. Близько до тексту. Стислий переказ. Переказ у парі (взаємоперевірка, доповнення)Переказ за допомогою міміки, жестів. Переказ зі зміною особи автора (я, він)Переказ із власним продовженням. Переказ певної частини. Творчий переказ (можна змінювати перебіг подій, дійових осіб…)
Тонограма тексту, речення. Тонограма відображає емоційний стан змісту твору в певних частинах. Проводиться пряма горизонтальна лінія. Потім креслиться ламана лінія: лінія йде вгору – радість, піднесення; лінія вниз – горе, сум; лінія збігається із прямою, горизонтальною лінією – звичайний перебіг подій.