Мета даної роботи поглиблювати і розширювати знання учнів про рідну мову; відпрацьовувати техніку виразного читання віршованих творів, розвивати зв'язне мовлення, мислення, фантазію, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до усної народної творчості, до живого українського слова.
ТЕМА УРОКУ. Любов Забашта «Рідна мова».
МЕТА УРОКУ: поглиблювати і розширювати знання учнів про рідну мову; відпрацьовувати техніку виразного читання віршованих творів, розвивати зв’язне мовлення, мислення, фантазію, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до усної народної творчості, до живого українського слова.
Обладнання: портрет Л. Забашти, символи України: герб, прапор, гімн.
На дошці слова поета О.Олеся, деформовані слова, літери.
Хід уроку
«Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм.
«Доброго ранку!» - кожному зичу я.
«Доброго дня вам!» - людям бажаю.
«Вечором добрим» стрічних вітаю.
І посміхаються в відповідь люди, - Добрі слова ж бо кожному любі.
( В. Бірюков)
І. Вступна бесіда.
Гарно і виразно читаємо,
Чітко відповідаємо,
Мову свою розвиваємо.
То ж почнемо нашу працю з розчитування.
Артикуляційні вправи.
Ок - ок - ок -вийшли діти у лісок.
Ок-ок-ок - заглянули за дубок.
Ка - ка - ка - побачили зайчика,
Ом - ом - ом - поманили пальчиком.
Українці - українською, Німці - німецькою,
Росіяни - російською, Англійці - англійською,
Болгари - болгарською, Поляки - польською.
5.Розповідь з елементами бесіди.
В землі віків лежала мова
І врешті вибилась у світ.
О, мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік прийшла пора безславна...
Цвіти і сяй моя державна!
- Скажіть, що означає слово держава? ( Батьківщина, Вітчизна, Україна).
Українська мова - це наша рідна мова.
Це душа нашого українського народу.
Мова наша українська - це голос душі народної, з якого ми виростаємо, яким живемо:
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
У нашій мові українській вчувається подих гаїв, лугів, спів пташок. Рідна мова - це мова лісів дрімучих, квіток пахучих, пісні народної. Її порівнюють з теплим сонечком.
III. Словникова робота.
( Разом з учнями пояснюємо значення слів).
Рідна мова, колискова, рідне слово, дитяча пісенька, розвивайся, звеселяйся, колосися житом.
ІV. Робота над віршем Л.Забашти «Рідна мова».
У кожній строфі підкреслюють головні слова, розставляючи паузи.
4.Спостереження за мовою вірша, мовно-логічні завдання.
Фізкультхвилинка
У оленя світлий дім, (роблять рухами рук будинок).
Він виглядає у нім (виглядають у віконце).
Зайчик по ліску біжить (біжать на місці).
Та й в віконечко бринить (імітують руками стук).
Стук, стук, відчини.
Ти мене не прожени (демонструють жест заборони).
Зайчик, зайчик ,забігай
Лапку подавай (подають лапку).
5.Відновлення деформованих слів, що написані на дошці, та вірний їх
запис:
ЖІНАН
АР ДН І
БУ СІ Б А АКРУЇСБНА АНВАЖЕРД
6. Висновки.
Вчитель. Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні.
Отже, від материної колискової бере свій початок любов до рідної мови. Дітки, а хто з вас пам’ятає колискові, які вам співали? Хто заспіває? (Діти співають колискові пісні).
Дитина читає напам’ять вірш С. Воробкевича.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?!
V. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять вірш Л Забашти «Рідна мова».