Математика
Тема: Додавання і віднімання круглих десятків. Вправи і задачі на закріплення вивченого
Мета: ознайомити учнів з додаванням і відніманням круглих десятків; вправляти у розв’язуванні простих і складених задач; удосконалювати обчислювальні навички, вміння порівнювати і перетворювати величини; розвивати спостережливість, здогадливість, логічне мислення, пам'ять; виховувати самостійність.
Обладнання: таблиця для усного рахунку, предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усний рахунок. «Чарівний ланцюжок»
2. Весела лічба
Тридцять сім — три десятки і сім одиниць —
Стільки зерен пшона я приніс для синиць.
Тридцять зерен склювали вони й полетіли!
Скільки зерен вони не доїли? (7)
Тридцять сім — три десятки і сім одиниць
Стільки зерен пшона я приніс для синиць
Сім зернин лиш склювали вони й полетіли.
Скільки зерен вони не доїли? (30)
Висновок: якщо відняти десятки, залишаються одиниці, а якщо відняти одиниці, то залишаються десятки.
3. Вправа «Встанови числовий ряд»
а) Яких чисел бракує у цьому ряду?
80; ; ; 83; ; 85; ; ; 88; ; .
б) Прочитайте числа від найбільшого до найменшого. Скільки всього чисел? Які цифри використано для їх запису?
30; 33; 38; 80; 83; 88.
4. Гра «Знайди половинку»
5. Математичний диктант
• Назвіть числа, у яких 3 дес. 8 од., 8 дес. 3 од.
• Порівняйте: 67 76.
• У вас є число 84. Відлічуючи по одному, назвіть ще 4 числа.
• Які це числа: 10 + 5; 70 + 3; 90 + 6; 50 + 0?
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми навчимось додавати і віднімати круглі десятки, будемо розв’язувати прості і складені задачі, порівнювати і перетворювати величини, а також виконувати інші цікаві завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з круглими числами
— Порахуйте десятками від 10 до 100; від 40 до 90; від 80 до 20; від 100 до 10.
— Всі числа, які закінчуються нулями, називаються круглими числами.
10; 20; 30; 40; 50; 60; 70; 80; 90; 100 — круглі числа.
2. Первинне закріплення (підручник, с. 116, завдання 2)
— Прочитайте всі числа, крім круглих: 23, 10, 42, 38, 30, 51, 70, 18, 100, 95, 92. А тепер прочитайте всі круглі числа.
3. Підготовча робота
Данилко зірвав з одного куща 2 десятки ягід малини, а з другого — 3 десятки. Скільки ягід малини зірвав Данилко?
2 дес. + 3 дес. = 5 дес. = 50
4. Пояснення нового матеріалу
— Усі дії з круглими десятками зводяться до того, що ми перетворюємо одиниці в десятки, виконуємо дію і перетворюємо десятки знову в одиниці. Додавання і віднімання круглих десятків виконують, спираючись на дії з одноцифровими числами.
30 + 20 = 3 дес. + 2 дес. = 5 дес. = 50
90 – 50 = 9 дес. – 5 дес. = 4 дес. = 40
5. Первинне закріплення (підручник, с. 108, завдання 1)
1 і 2 стовпчики — колективно з коментуванням, наступні 3 стовпчики самостійно.
20 + 30 40 – 20 70 + 10 90 + 10 70 – 30
50 – 10 80 + 20 60 + 30 90 – 40 50 + 40
Фізкультхвилинка
Горобцям не до науки,
Ох, давно вже терплять муки.
Затекли і ніжки, й крила.
Горобчиха зве до діла:
— Ану, славні малюки,
Стали струнко, мов грибки,
Крила вгору піднімайте,
Ними добре помахайте,
Головою покрутіть,
Ніжками потупотіть,
Навкруг себе оберніться,
Швидше, швидше, не лініться.
Стане легко й добре враз,
Відпочинете гаразд.
6. Робота за підручником (с. 116)
Завдання 3
Три приклади учні розв’язують коментовано з поясненням, решту прикладів — самостійно. Перевірку прикладів доцільно провести, використавши сигнальні картки.
30 – 20 10 + 40 100 – 60 70 – 70
50 + 50 40 + 40 0 + 60 60 – 30
Завдання 4
Перед розв’язуванням задачі слід пригадати з учнями, що 1дес.=10, 2 дес.=20, 3 дес.=30 і т. д. Після ознайомлення з умовою задачі слід провести детальний аналіз задачі.
— Про що запитується в задачі?
— Як ви вважаєте, яєць залишиться більше чи менше, ніж 30? Чому? (Тому, що бабуся використала яйця для салату і приготування тіста).
— Після того, як бабуся витратила яйця на салат, скільки у неї залишилося яєць? (30 – 10 = 20 (яєць)
— Скільки яєць залишилося в неї після того, як вона використала на приготування тіста? (20 – 10 = 10 (яєць)
ІІ спосіб
— На що бабуся використовувала яйця? (На салат і приготування тіста)
— Скільки яєць їй на це понадобилось? Як про це дізнатися? (10 + 10 = 20 (яєць))
— Як дізнатися, скільки в неї залишилося яєць? (30 – 20 = 10 (яєць) Відповідь: 10 яєць)).
Завдання 5
Діти із високим рівнем знань розв’язують задачу самостійно, решта — під керівництвом вчителя. Перед розв’язанням потрібно провести аналіз задачі, з’ясувавши, що задача на збільшення числа на кілька одиниць.
6 + 4 = 10 (м) — довжина тіла акули.
10 + 20 = 30 (м) — довжина тіла кита.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 68)
2. Продовження роботи за підручником (с. 108)
Завдання 2
10 + 10 = 20 (ф.)
10 + 10 + 10 + 10 + 10 = 50 (ф.)
10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 = 100 (ф.)
Завдання 3
Після аналізу задачі учні із високим рівнем знань самостійно розв’язують задачу.
20 – 10 = 10 (п.)
Творча робота над задачею
— Складіть обернену задачу до попередньої, щоб потрібно було знайти число 20.
Завдання 4
— Скільки слонів можна розмістити на спинах 2 китів? (30 + 30 = 60)
— А трьох? (30 + 30 + 30 = 90)
Офтальмологічна пауза
3. Розв’язування прикладів
(84 – 4) + 6 (61 – 1) + 20 10 + 30 + 20
4. Розв’язування задачі
У другому класі 29 учнів. До святкового концерту 6 із них розучують танці, 3 — пісні, а решта вчать вірші. Скільки другокласників вчать вірші?
На дошці — коротка умова задачі.
— Якщо відомо, що 6 учнів розучують танці, а 3 — пісні, то що можна дізнатися?
— Я ку дію потрібно виконати?
— Що означає число 9?
— Якщо в класі 29 учнів, а 9 з них розучують танці і пісні, то що можемо дізнатися? Яку дію потрібно виконати?
5. Самостійна робота з наступною взаємоперевіркою
40 – 20 80 – 20 60 – 20 50 – 20 90 – 20 70 – 20
40 + 20 80 + 20 60 + 20 50 + 20 10 + 20 70 + 20
1 варіант — 1-й рядок; 2 варіант — 2-й рядок.
6. Робота з геометричним матеріалом
— Визначіть, скільки трикутників на малюнку?
7. Розв’язування логічних задач
• Маса цуценяти, коли він стоїть на двох задніх лапах, 3 кг. Яка його маса, якщо він стоїть на 4 лапах? (однакова)
• Зошит дешевший за ручку, але дорожчий за олівець. Що найдешевше? (олівець)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чим цікавий для вас був урок? Що нового дізналися на уроці?
— Які числа називаються круглими?
— Що розкажете вдома батькам?