Математика
Тема: Письмова нумерація чисел. Записування чисел під диктовку. Грошові монети та банкноти України. Порівняння чисел
Мета: повторити нумерацію чисел першої сотні; ознайомити учнів з гривнею, зі співвідношенням між одиницями вартості — гривнею й копійкою; вправляти учнів у записуванні двоцифрових чисел, додаванні і відніманні круглих десятків; формувати вміння пояснювати розв’язання задачі, порівнювати числа і числові вирази, порівнювати величини, знаходити значення виразів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати уважність, старанність.
Обладнання: нумераційна таблиця, монети, гривня (металева і паперова), предметні малюнки.
Тип уроку: формування навичок і вмінь.
I. Організаційний момент
Пролунав для всіх дзвінок,
Час почати наш урок.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Гра «Весела лічба»
— Назвіть по порядку всі числа від 50 до 77.
2. Усний рахунок
— Знайдіть «зайве» число у кожному ряду.
• 11, 22, 35, 44, 55, 66. (35, неоднакова кількість десятків і одиниць)
• 41, 43, 45, 56, 47, 49. (56, 5 десятків, а не 4)
• 10, 20, 30, 40, 41, 50. (41, не кругле число)
3. Робота за нумераційною таблицею
— Прочитайте числа, записані у таблиці.
— Що означає цифра, що стоїть на першому місці, рахуючи справа наліво?
— Назвіть найменше число.
— Назвіть найбільше число.
— Назвіть число, у якому однакова кількість одиниць і десятків.
4. Задачі практичного характеру
— Уявіть, що ми шукаємо номери крісел одного ряду в театрі. Яке крісло знаходиться між 41-м і 43-м?
— Твоє крісло 45; повз які крісла ти пройдеш?
— Якщо у ряді всього 50 крісел, то з якого боку зручніше пройти до 42-го крісла? до 48-го крісла? тощо.
5. Каліграфічна хвилинка
— Пропишіть каліграфічно всі числа. Підкресліть найменше і найбільше число цього числового ряду.
91 92 52 73 94 53 64 73 99
— Запишіть числа сьомого десятка.
6. Математичний диктант (підручник, с. 111, завдання 1) (в зошиті)
— Запишіть числа першого десятка, шостого десятка, восьмого десятка, десятого десятка. (1-10, 51-60, 71-80, 91-100)
— Запишіть числа: 21, 36, 70, 16, 61.
— Збільшіть числа на 20: 30, 80, 50, 70, 10. (50, 100, 70, 90, 30)
— Зменшіть на 10 числа: 100, 20, 60, 80, 10. (90, 10, 50, 70, 0)
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми повторимо нумерацію чисел першої сотні, познайомимось з гривнею, зі співвідношенням між одиницями вартості — гривнею й копійкою, будемо записувати двоцифрові числа, додавати і віднімати круглі десятки, розв’язувати задачі, порівнювати числа і числові вирази, величини, а також виконувати багато інших цікавих завдань.
IV. Розвиток математичних знань
1. Ознайомлення з гривнею
— Розгляньте малюнки на с. 118 підручника.
100 к. = 1 грн.
Оля йшла, йшла, йшла,
гаманець знайшла!
— А там монети. Давайте їх розглянемо. Отже, які бувають монети? (5 к, 10 к, 25 к, 50 к, 1 грн)
— А тепер розглянемо зображення банкнот. Скільки копійок за вартістю дорівнює одній гривні? (100 к.)
— Чи знаєте ви, хто з державних діячів або видатних людей України зображений на цих банкнотах? (Князі Володимир Великий, Ярослав Мудрий, гетьмани Богдан Хмельницький та Іван Мазепа, поети Іван Франко і Тарас Шевченко, учений та державний діяч Грушевський).
— Існують ще грошові банкноти із зображенням Лесі Українки (200 грн) та Григорія Сковороди (500 грн).
2. Первинне закріплення
— А навіщо потрібні гроші? (Щоб купувати на них різні товари.) Тож пограємо в магазин. Уявіть, що ви в крамниці. Ось товари й ціни на них.
Двадцять гривень Оля мала
(Та, що гаманець знайшла).
Що вона собі придбала,
Як у магазин зайшла?
— Доберіть різні варіанти покупок на 20 гривень. (2 пачки цукру; сіль, шоколадку і цукор; хліб і 2 шоколадки тощо.)
— А чи вистачить грошей на покупку батона, шоколадки та пачки цукру? (Ні, це 21 гривня.)
— А якщо Оля схоче купити дві шоколадки і батон? (Вистачить, це 19 гривень.)
— Але ж в Олі 20, їй треба дати здачу. Скільки? (1 гривню.)
— Складіть свою задачу про покупки.
3. Виконання завдання (підручник, с. 118, завдання 3)
— Полічіть, скільки грошей у кожного з хлопчиків.
У Гліба — 3 монети по 10 к. і одна — вартістю 2 к. (10 + 10 + 10 + 2 = 32 (к.))
У Олеся — 5 монет по 10 к. і одна вартістю — 5 к. (10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 5 = 55 (к.))
У Сашка — 2 монети по 10 к. (10 + 10 = 20 (к.)
— У кого найбільше монет? (У Олеся) А копійок? (Також у нього).
Фізкультхвилинка
Щоб здоровим буть нівроку —
Треба рано встати.
На зарядку шикуватись
І не лінуватись.
Руки вгору, ноги ширше,
На носочки піднімись.
Під рахунок ти швиденько
В різні боки нахились.
Раз, два, три! Присіли, встали,
Якнайвище пострибали!
Біг на місці починай!
Веселіш! Не відставай!
Вийшла пауза мала —
До роботи нам пора.
4. Робота за підручником (с. 111)
Завдання 2
— Знайдіть значення числових виразів.
Перед виконанням цього завдання слід ще раз наголосити учням, що додавання і віднімання круглих десятків виконують спираючись на дії з одноцифровими числами.
3 + 4 9 – 2 4 + 5 8 – 3
30 + 40 90 – 20 40 + 50 80 – 30
Завдання 3
— Порівняйте вирази.
34 30 40 – 30 20 70 – 50 10 68 86 50 + 50 100 60 + 20 70
Завдання 4 (робота над задачею)
— Розкажіть умову задачі. Про що запитується в задачі?
— Що означає число 10 (20)?
— Що потрібно зробити, щоб дізнатися всього? (Додати 10 + 20 = 30 (г.)
— Як відповісти на друге запитання задачі. Як дізнатися, на скільки одне число більше (менше) від другого? (Потрібно від більшого числа відняти менше: 20 – 10 = 10 (г))
Завдання 5
— Знайдіть закономірність. Як заповнити вільні клітинки?
(Фігури у рядку і стовпчику не повинні повторюватись, тому: зелена зірка, зелена зірка, жовте коло, синій трикутник.)
5. Робота в парах
Учні самостійно розв’язують приклади, а потім в парах перевіряють одне в одного правильність виконання завдання.
10 + 40 – 20 50 + 50 – 10 100 – 10 – 90 90 – 90 + 70 70 + 10 + 10 20 + 20 + 30
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей за плакатом)
А тепер нове завдання —
Оченятам тренування:
Раз — дивлюсь удалечінь.
(Протягом 30 с дивитись на об’єкт удалині.)
Два — в долоньці відпочинь.
(Перевести погляд на долоньку.)
Вправа повторюється 20 разів.
6. Продовження роботи за підручником (с. 118)
Завдання 1
— Запишіть числа у вигляді суми розрядних доданків за зразком.
16 = 10 + 6 24 = + 53 = + 81 = 80 + 1 79 = + 45 = +
Завдання 4
— Порівняйте іменовані числа.
50 к. + 40 к. 1 грн. 19 к. – 9 к. 1 грн. 50 к. + 50 к. 1 грн.
Завдання 6
— Місткість відра 10 л. Скільки літрів молока можна долити у відро, якщо в ньому вже є 7 л?
7 + □ = 10
10 – 7 = 3 (л)
Завдання 7
— У Тимка 33 грн., а у Семена — 27 грн. Квиток у кінотеатр коштує 30 грн. Скільки гривень має позичити Тимко Семену, щоб вони могли відвідати кінотеатр разом? (Тимко має позичити Семену 3 грн., тоді у них буде по 30 грн. І вони зможуть разом відвідати кінотеатр).
7. Самостійна робота
50 к. + 30 к. 1 грн. 19 к. – 9 к. 20 к. 80 к. – 30 к. 60 к. 60 к. + 40 к. 90 к.
8. Робота з геометричним матеріалом
— Запишіть буквені позначення трьох чотирикутників.
9. Розв’язування логічних задач
• Сума двох чисел дорівнює 7, а їх різниця дорівнює 3. Знайти ці числа. (5 і 2)
• В Аліни декілька ляльок. Тато подарував їй на день народження стільки ж ляльок, скільки у неї було. Тепер в Аліни 12 ляльок. Скільки ляльок подарував їй тато? (6)
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що нового вивчили на уроці?
— Що сподобалося на уроці?
— Яке завдання здалося складним?
— Одна гривня — скільки це копійок?
— А як ви гадаєте, чи потрібно продавцю добре знати математику? Чому?
— А покупцям математика знадобиться?